نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > قم شناسی > تاریخچه قم 


محرم در جوار کریمه اهل بیت سلام الله علیها
محرم در جوار کریمه اهل بیت سلام الله علیها آیین های محرم در ایران شهر زیارتی قم، پایگاه اهل بیت در ماه محرم و صفر یکپارچه غرق در عزا و سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین می شود. حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه و مسجد مقدس جمکران با برنامه های مفصل دعا و سوگواری میزبان زائرانی است که برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن مراسم این ماه قصد سفر به این شهر مقدس می کنند تا شاید با گذراندن لحظاتی چند در جوار بارگاه کریمه اهل بیت مراسم سوگواری را درفضایی ملکوتی و معنوی به جای آورند. در استان قم نیز مانند سایر استان های ایران آیین های خاص محرم به اجرا در می آید که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود.
 ٠٩:٢١ - 1394/08/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع)
کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع) مقدمه: الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا(1) «ثروت و پسران، زیور زندگی دنیا هستند و نیکی‌های ماندگار از نظر پاداش، نزد پروردگار بهتر و از نظر امید (نیز) بهتر است».
 ١٠:٤٠ - 1393/03/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
موزه آستانه مقدسه قم
موزه آستانه مقدسه قم واژه موزه از لغت یونانی «موزین» (mousein) اخذ شده که در زبان انگلیسی، «میوزیوم» (museum) و در زبان «فرانسه» (musee) تلفظ می‌شود. در حوالی دهه 1290. ق تلفظ فرانسوی موزه به زبان فارسی راه یافت.
 ١٠:٤٢ - 1393/03/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢٢:١١ - 1392/11/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢١:٤٧ - 1392/01/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢٠:١٥ - 1391/07/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
هنرهاي سنتي
قالی بافی، سفالگری، منبت کاری، کاشی سازی و کاشی تراشی، آجر تراشی و حجاری که در نیم قرن اخیر تا حدی همگی رو به افول نهاده اند. قالی قم هنوز دارای محبوبیت ایرانی و جهانی است. قالی های قم با طرح های سنتی و ابتکاری، اغلب از جنس ابریشم در ابعادی کوچک که بر گرفته از ویژگی خاص قم به عنوان شهری زیارتی است، بافته شده و از آنجا که هر دار قالی اغلب توسط یک بافنده مدیریت می شود،
 ١١:٤٣ - 1391/07/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
آداب و رسوم اجتماعی شهر قم
مردم استان قم در عیدهای مختلفی مانند نیمه ی شعبان، تولد پیامبر اسلام (ص)، تولد حضرت فاطمه ی زهرا (ع)، تولد امام رضا (ع)، تولد حضرت معصومه (س)، عید غدیر، عید نوروز و سایر جشن های ملی و مذهبی، مراسم جشن و شادی بر پا می سازند.
 ١١:٣٥ - 1391/07/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:٤٤ - 1391/07/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:٤١ - 1391/07/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١١:٠٢ - 1391/05/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:٥٨ - 1391/05/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
برگزيده اى از تاريخچه شهر قم
شهر مقدس قم ، همواره مورد عنايت و توجه ائمه اطهار (عليهم السلام )، علما و مردم بوده و در شاءن و منزلت اين شهر و مردم آن ، احاديث فراوانى نقل شده است .
 ١٠:٣١ - 1391/05/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاريخچه قم
مورّخان سابقة شهر قم را به پيش از اسلام مربوط مي دونند اما شهرت آن بيشتر به دورة بعد از اسلامِ. در روايات افسانه اي بناي آن را به تهمورث نسبت داده ند. در سال 23 هجري قمري ابو موسي عبد ا... ابن قيس اشعري شهر را فتح كرد. در زمان خلافت مأمون مردم به سر كردگي يحيي ابن عمران از دادن خراج امتناع كردند. سپس خليفه، حاكم باروي شهر را ويران كرد و اموال بسياري را از مردم گرفت. بار ديگر در زمان معتز مردم سر به شورش برداشتند و خليفه وقت حاكم عراق عجم را به سركوبي اونا فرستاد و وي باروي شهر را كه مجدداً ساخته شده بود ويران كرد. بر طبق روايات در سال 200 هجري قمري حضرت معصومه (س) به شوق ديدار برادرشون امام رضا (ع) عازم خراسان شدند اما در نزديكي شهر ساوه بيمار و به قم عزيمت كردند. در اين شهر روح مقدس آن بانوي عظيم الشأن به ملكوت اعلي پيوست و در محل آستانه مدفون شدند.
 ١٧:٤٧ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاريخ عزاداری و آداب و رسوم آن در قم
شيعيان از همان ابتدا به علت دوستی با اهل بيت پيامبر (ص ) در شادی آن ها، شاد بودند و در غم آن ها غمگين . خود ائمه نيز سعی می کردند جهت درستی به اين ابراز محبت دوستداران خود بدهند. بدين روی در مواضع مختلف به تأييد و تصحيح گفته ها و کارهای مواليان خود می پرداختند و خود گاهی مجالسی برپامی کردند که اين روش ها را به آن ها ياد می داد، يکی از اين موارد عزاداری بر مصايب وارد شده بر اهل بيت (عليهم السلام) و به ويژه مصايب کربلا است . بدون شک جان گدازترين حادثه برای شيعيان از آغاز تاکنون شهادت مظلومانه حضرت ابا عبد الله الحسين بوده است . خود ائمه نيز به شيوه های گوناگون سعی می کردند، حادثه کربلا را زنده نگه دارند.
 ١٧:٤٤ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
قم پايگاه تشيع در ايران
شهر قم را بايد نخستين شهر شيعی در حوزهای دانست که به نام ايران شناخته می شود؛ زيرا پيشينه تشيع آن به ربع آخر قرن اول هجری،باز می گردد. درست در حالی که ايران آن زمان هنوز گرفتار کشمکش بين پذيرش اسلام و باقی ماندن بر دين آبای و اجدادی خود بود، قم با سکونت اعراب در آن مشی مذهبی خود را هم برگزيد.
 ١٧:٤١ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
قم در دوره قاجار
سير تاريخی قم در اين دوران در دنباله سير دوران صفويه است با اين تفاوت که ترکيب جمعيتی شهر به هم می خورد. توجه شاهان قاجاری و به خصوص توجه فتحعلی شاه به قم باعث رونق دوباره شهر قم شد و مقدمه ای شد برای ورود قم به دوران معاصر. بنای آثار خيريه و توجه به حوزه علميه و هم چنين وجود علمای برجسته زمينه تاسيس حوزه عمليه را به وجود آورد. اهميت قم در اين دوران به حدی بود که فردی مثل فتحعلی شاه از ميرزای قمی در موارد متعدد کسب تکليف می کند. وجود علمای بزرگ هم چنين باعث رونق مراسم و شعائر مذهبی بوده است به گونه ای که مهم ترين مجالس وعظ درمسجد جمعه برگذار می شده است. در دوره فتحعلی شاه نماز جماعت پر شکوه ميرزای قمی و در دوره ناصر الدين شاه نماز جماعت سيد جواد عالم بزرگ قم بر رونق شهر قم می افزوده است. وجود هيت های مذهبی بزرگ و برگزاری مراسم عزاداری و تعزيه به صورت گسترده نوعی مرکزيت به قم داده بود که در کنار تهران در اين امور سرمشقی بود برای شهرهای ديگر. وجود آستانه مقدس حضرت معصومه (عليها السلام) نيز بر توجه شاهان قاجاری به قم افزوده بود.
 ١٧:٣٩ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
قم از قرن چهارم تا اوخر قرن ششم
آگاهی های ما در مورد قم تا قرن ششم بيشتر مربوط می شود به کتاب شريف النقض عبد الجليل رازی. وی در جای جای کتاب خود از قم و اوضاع اجتماعی آن ياد کرده است. به ويژه می توان افراد زيادی از قميان را يافت که در اين دوران در دستگاه حکومتی سلجوقی صاحب منصب بوده اند و عبدالجليل رازی آن ها را معرفی کرده است. آن چه در زير می آيد از همين کتاب شريف و تعليقات مرحوم محدث ارموی بر آن برگرفته شده است. نکته ای که بايد يادآور شد آن است که در آن دوران به علت غلبه مذهب اهل سنت همه گونه تهمت و ناسزا نصيب شيعيان می شده و شهرهای شيعه مذهب و به ويژه قم از اين موضوع بر کنار نبوده اند. در همين کتاب «نقض» منتقد سنی مذهب هر جا می خواهد شهری شيعی را مورد ناسزا قرار دهد ابتدا از قم و سپس از کاشان نام می برد و اين خود نشان دهنده جايگاه بالای قم در قرن ششم است. به عبارت ديگر در اين قرن عامل تمايز اصلی قم يعنی مذهب تشيع در بين آن ها به جايی رسيده بود که هم چون خاری در چشم مخالفان شده بود. بدين روی می بينيم که وقتی نمی توانستند اين عامل را از بين ببرند با تهمت و ناسزا سعی می کردند چهره ای زشت از آن جلوه دهند. با اين که کتاب نقض در ری نوشته شده و ری نيز در آن زمان از لحاظ رواج مذهب شيعه جايگاه بلندی داشته است.
 ١٧:٣٧ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
سيمای قم در احاديث و روايات
احترام گذاشتن به بعضی مکان های خاص و برتر نهادن آن ها در آموزه های کتاب و سنت به چشم می خورد. مکان هايی مثل شهر مکه، و مسجد الاقصی در قرآن مورد ستايش قرار گرفته است. افزون بر آن در احاديث و روايات ويژگی هايی برای بعضی مکان ها بر شمرده اند که موجب برتری آن ها شده
 ١٧:٢١ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
قم پس از اسلام
اسناد و مدارک نشان می دهد که شهر جديد قم در دوره اسلامی و در محلی به نام ممجان در نزديکی نقطه باستانی شارستان تکوين يافته است. اين شهر در سال 23 هجری قمری به دست سپاه اسلام به فرماندهی ابوموسی اشعری فتح گرديد.
 ١٧:١٩ - 1391/01/09 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :8040
کل بازديدها :10538962
بازديدکنندگان آنلاين :15
بازديدازاین صفحه :15674