نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > ادبی و هنری > صنایع دستی 


یادداشت اختصاصی آیت الله رشاد؛
حقیقت اثر هنری، امتداد ابعاد وجودی هنرمند است
یادداشت اختصاصی آیت الله رشاد؛ حقیقت اثر هنری، امتداد ابعاد وجودی هنرمند است/ نسبت هنر و ارزش نیت و ذهنیت هنرمند، عامل اصلی تعین حقیقت و هویت اثر هنری است. اثر هنری، بسته به هویت علل پدیدآورنده‌اش، عیارسنجی شده، ارزش و ضدارزش‌بودن و میزان ارزشمندی آن مشخص می‌گردد. به گزارش خبرنگار مهر، متن پیش رو یادداشت اختصاصی آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با موضوع «هنر وارزش» است که از نظر می گذرد؛
 ٠٧:٤٥ - 1395/11/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
سهم فرهنگ از لایحه برنامه ششم توسعه
سهم فرهنگ از لایحه برنامه ششم توسعه/ مجلس کاستی‌ها را اصلاح کند دولت لایحه نهایی برنامه ششم توسعه را به مجلس دهم تقدیم کرده تا نمایندگان مردم به ویژه در حوزه فرهنگی بتوانند از منظرهای مختلف و متنوع، آن را ارزیابی، اصلاح و تکمیل کنند. خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: تیر ماه سال گذشته بود که سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه از سوی رهبر انقلاب به رئیس محترم جمهور ابلاغ شد که یکی از محورهای سه گانه مهم آن «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» بود.
 ٠٥:٠٩ - 1395/05/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
80 سال نگارگری یک هنرمند
این روزها گالری شکوه میزبان تابلوهای نگارگری هوشنگ جزی‌زاده است که به مناسبت هشتادمین سال تولد این هنرمند به دیوارهای این نگارخانه آویخته شده است.
 ١٦:٤٠ - 1392/08/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
مشهورترین کاشی ایران در جهان
کاشی زرین فام از جمله هنرهای سنتی ایرانی است که به دلیل زیبایی و تکنیک خاص آن همواره مورد توجه محققین بوده است. در این نوشتار با این هنر بیشتر آشنا خواهید شد و از آخرین اخبار پیرامون کشف راز ساخت آن مطلع می شوید.
 ١٧:٢٥ - 1391/09/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهله، شاخص ترین سفالینه ایران
جهله یا همان کوزه آبخوری باقائده کروی و غیر ایستا، در حال حاضر تنها در این منطقه از کشور (میناب) تولید می شود. نمونه هائی از این فرم خاص در کشورهای واقع در شرق آفریقا مشاهده شده است.
 ١٧:٠٧ - 1391/09/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
ما در پیاله‌ عكس‌ رخ‌ یار دیده‌ایم‌
مینیاتوری‌ با صحنه‌ی‌ حماسی‌، نبرد قهرمانان‌ ایرانی‌ را در شاهنامه‌ به‌ تصویر كشیده‌ است‌. وقتی‌ دقیق‌تر نگاه‌ می‌كنیم‌، جنبه‌های‌ دیگری‌ از تصویر برایمان‌ آشكار می‌شود.
 ٢٢:٥٥ - 1391/08/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
متریالهای هنر سفالگری(2)
به طور کلی خاک های سرامیکی به دو گروه تقسیم می شود: نوع اول و نوع دوم.
 ١٢:٣٢ - 1391/08/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
متریالهای هنر سفالگری(1)
در این مقاله با انواع مواد اولیه که در هنر سفالگری مورد استفاده قرار می گیرند آشنا خواهید شد.
 ١١:٥٥ - 1391/08/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
سفال و سفالگری در تفکر اسلامی
هنر سفالگری از جمله مهمترین هنرهای ایران اسلامی است که به دلیل کاربست نقوش نمادین، همواره بستری مناسب برای ثبت اندیشه های قدسی و دینی هنرمند مسلمان است. این مقاله به تبیین جایگاه هنر سفالگری در هنرهای ایران اسلامی می پردازد.
 ١١:٢٩ - 1391/08/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
نکاتی در مورد سفالگري
در شش هزار سال پیش ازمیلاد اولین نشانه پیدایش کوره پخت، درصنعت سفال دیده می شود و در سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد چرخ سفالگری ساده ای که با دست حرکت می کرد ساخته شد. پیدایش چرخ سفالگری تحوّل بزرگی را در ین صنعت بوجود آورد. از آغاز نیمه سده گـذشته باستان شناسان تعـداد زیادی ظروف سفالی و اشیاء دیگـر در منطقه ای از مشرق ایران تا عراق و از قـفـقاز با دره سند را از زیر خاک بـیـرون آوردند.
 ١١:٢١ - 1391/08/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٧:٥٢ - 1391/07/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٧:٤٣ - 1391/07/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
انواع گره در فرش بافی
گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله همة اینها یک منظور را افاده می کنند و آن خامه یا پرزی است که در حول محور چله های زیر و رو (یکی از زیر و یکی از رو) گره می خورد و با پهلوی هم قرار دادن آنها، نقش و نگار قالی نمایان شده و قالی به خود شکل می گیرد.
 ١٧:٣١ - 1391/07/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
مقرنس کاری
مقرنس کاری یکی از عناصر مهم تزیینی معماری است، که در زیبا ساختن بنا های ایرانی بخصوص مساجد و مقبره ها استفاده می شود. مقرنس ها شباهت زیادی به لانه زنبور دارند، در بناها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن ساختمان ها، و یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود به کار می روند.
 ٢٠:٣٥ - 1391/07/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
سفالگری گذشته و حال
شاید اولین صنعت ساخته دست بشر از خاک بوده ، سفالگری یکی از قدیمی ترین صنایعی است که زادگاه آن میهن کهن سال ما ایران است . قرائن موجود از آثار کشف شده گویای این حقیقت است که تاریخ سفالگری در ایران از هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز ، مردمان آن دوران علاوه بر کشاورزی برای کارهای روزانه و مراسم مذهبی اشیاء گوناگونی را می ساختند که پس از قرنها تکامل و کشف آتش به شکل سفال در آمد .
 ١٥:٥٩ - 1391/07/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
هنر اشکانى و پارتى
فتوحات اسکندر راه را براى نفوذ هر چه بيشتر غرب گشود و در هنر ايرانى شکاف ايجاد نمود. سلوکيان که از جانشينان اسکندر محسوب مى‌شدند و بخش اعظم امپراطورى هخامنشى را تصاحب کرده بودند، سلسله‌اى را بنا نهادند و پس از آن گرايش يونانى در فرهنگ و هنر ايران پديد آمد و فضاسازى سه بعدي، جامه‌پردازى و نمايش حالات و حرکات جاى سنتِ هنر هخامنشى را گرفت و تحولى در هنر ايران ايجاد کرد. در آن دوران، زمان و فرهنگ و آداب يونانى نيز در ايران اشاعه يافت.
 ١٦:٥٣ - 1391/06/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاريخچه هنر سفالگري در ايران
فلات ایران با تنوع اقلیمی خود باحتمال زیاد یكی از مهمترین خاستگاههای اصلی پیدایش و گسترش صنعت سفالگری در آسیای غربی می باشد. روند رو به رشد سفالگری در طول هزاران سال، در هیچ منطقه ای از آسیای غربی مثل ایران نبوده است. نقاط عطف این روند بدون تردید در پیدایش سفال در حدود هزاره هشتم پ.م در منطقه زاگرس مركزی و پیدایش چرخ سفالگری و تعامل كوره های سفال پزی در هزاره چهارم پ.م نمود پیدا كرده است.
 ١٦:٤٧ - 1391/06/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
آشنایی با طرحهای فرش ایران
توضیحات: در اين طرح، شكل گلداني مزين به شاخه‌هاي گل، عنصر اصلي و غالب را تشكيل مي‌دهد كه در اندازه‌هاي مختلف (گاهي بزرگ و به صورت واحد و گاهي كوچك و در رديفهاي موازي) تمامي زمينه‌ فرش را پوشش مي‌دهند. طرح گلداني از ديرباز در ميان فرشبافان قم، تبريز، كاشان، آباده و كردستان مقبوليت فراواني داشته و خود انواعي دارد كه گلداني محرابي، گلداني ظل السلطان، گلداني حاج خانمي و گلداني تكراري از آن جمله‌اند.
 ١٨:٢٨ - 1391/05/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
فرش ایران در گذر تاریخ
انسان بر اثر نیاز از دیرباز در اندیشه آن بود که زیراندازی مناسب و پوششی درخور برای خود آماده سازد که هم او را از گزند باد و باران مصون دارد و هم بستری نرم برایش فراهم آورد و عایقی در برابر گرما و سرما باشد.
 ١٨:٢٢ - 1391/05/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
رنگ در نقاشی دوره اسلامی
رنگهایی که در مشرق زمین متداول بوده و برای نقاشی روی قلمدان یا جلد کتاب یا رحل قرآن و کاغذ به­کار می­رفته است اکثراً رنگهای ثابت معدنی و آبرنگ بوده، نه رنگـهای روغنی.
 ١٨:١٧ - 1391/05/09 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :5066
کل بازديدها :10260997
بازديدکنندگان آنلاين :14
بازديدازاین صفحه :38399