نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > سیاسی و اجتماعی > اندیشه های اسلامی 


موسی نجفی:
داعش فاقد هویت تمدنی است/ نگاه تمدنی، کلان ترین نگاه به دین
موسی نجفی: داعش فاقد هویت تمدنی است/ نگاه تمدنی، کلان ترین نگاه به دین موسی نجفی با اشاره به اینکه نگاه تمدنی، کلان ترین نگاه به دین است، افزود: جریان های بنیادگرا مثل داعش فاقد هویت تمدنی هستند. به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین نشست از سلسله نشست های «دعوت به اندیشه» با حضور موسی نجفی نویسنده کتاب «تمدن رضوی»، محمدجواد صافیان، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان و اصغر طاهرزاده، استاد عرفان و فلسفه اسلامی در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد.
 ١٠:١٩ - 1397/01/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
بنیادگرایی اسلامی داعش- القاعده: تمایزهای ساختاری و ایدئولوژیکی
تفاوت داعش با القاعده و سایر جریان های فکری
بنیادگرایی اسلامی داعش- القاعده: تمایزهای ساختاری و ایدئولوژیکی -بخش دوم و پایانی تفاوت داعش با القاعده و سایر جریان های فکری ج- تحولات فکری، اندیشه ا ی و عملکردی داعش اسلام گرایان، انتخاب محمد مرسی را در مقام ریاست جمهوری مصر در ژوئن 2012 در یک انتخابات آزاد و دموکراتیک به فال نیک گرفتند به واقع، انتخاب مرسی، بیانگر این حقیقت انکارناپذیر بود که اسلام گرایی و تفکرهای بنیادگرایانه اسلامی، هنوز در حوزه های سیاست جهانی، گفتمان و روابط بین الملل، برای گفتن حرف هایی دارد (Milton-Edwards, 2014: 1)؛ ازاین رو، نباید تقویت اسلام گرایی و ظهور گروه های رادیکالی مانند داعش یا النصره را محال دانست. سیر تکامل تدریجی داعش یا همان خلافت اسلامی خودخوانده را باید در دو بُعد نحوه شکل گیری و عامل شانس یا تصادف ارزیابی کرد: از جنبه شکل گیری و نحوه مطرح شدن، قاعده این خلافت برگرفته از دیدگاه و جهان بینی خاص مؤسس آن، یعنی ابومصعب الزرقاوی است بنابراین از این لحاظ، تفاوت هایی آشکار میان این گروه و القاعده وجوددارد. القاعامعه شناسی سیاسی جهان اسلام شماره 8
 ٠٨:٣٦ - 1396/11/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام
اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام «استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ» امیرالمومنین نفی استیثار در مدیریت بدین معنا است که زمامداران و مدیران از هرگونه خودرأیی و خودکامگی و تمامت خواهی بپرهیزند و برای خود و وابستگان خود در آن چه بهره ی همگان یکسان است امتیازی قرار ندهند و چیزی از اموال عمومی را به خود و وابستگان خود اختصاص ندهند. استیثار علت اصلی تباهی و هلاکت «استیثار» خطرناک ترین آفت اداره ی امور است که زمامداران و مدیران، و زمامداران و مدیریت را به تباهی می کشاند و سبب جدایی مردمان و زمامداران و رویارویی آنان می شود. «استیثار» به سرعت حکومتها را رو به اضمحلال می برد و اسباب هلاکت حکومت ها می شود. طبع عافیت طلب و فزونخواه آدمی در مرتبه ی اسفل سافلین، میل به سخره و استیثار دارد. این که دگیران را در جهت مطامع خود به کار گیرد وهمه چیز را به خود و بستگان خود اختصاص دهد و خودکامگی نماید؛ و این امر در همه ی تاریخ از اسباب سقوط و هلاکت زمامداران و دولت ها بوده است. حکومت و قدرت، انسان غیر مهذب و به دور از صفت عدالت را به سرعت به استیثار سوق می دهد. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرموده است: «مَن ملَک استاثرَ.»(2)هر که حاکم شود استیثار و استبداد کند. و این چیزی است که حکومت ها و سازمان ها را به هلاکت می کشاند، چنان که پیشوای عدالت خواهان علی (علیه السلام) فرموده است: «مَنِ استَبدَّ بَرایهِ هَلکَ.»(3)هر که استبداد ورزد هلاک شود. آن چه در حکومت عثمان بن عفان روی داد و در نهایت به شورش مردم انجامید به سبب استیثاری بود که عثمان باب آن را در حکومت گشود که امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صراحت آن را مایه ی اضمحلال حکومت او و دلیل هلاکت او معرفی کرده است. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) پس از بازگشت از نهروان نامه ای نوشت و فرمان داد هر روز جمعه برای مردم بخوانند، و در آن نامه، زندگی خود را پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تا شهادت محمد بن ابی بکر و افتادن مصر به دست معاویه، بیان فرمود. در این نامه درباره ی شورش برعثمان و سبب کشته شدن او چنین نوشته است: «و انا جَامعُ لکُم امرهُ، استاثرَ فاساءَ الاثرهَ، و جزعتُم فاساتُم الجَزعَ.»(4) من پیشامد عثمان را با تعریفی برای شما می گویم: او خودکامگی و خودسری پیش گرفت تا آن جا که این امر در او قوی شد و از حد تجاوز کرد، شما هم به هراس آمدید و بی تابی کردید و کارتان از حد تجاوز کرد. بنابراین امیرمؤمنان علی (علیه السلام) علت اصلی شورش بر عثمان و فرجام او را استیثار معرفی می کند و این که او خود و خویشان و وابستگانش را بر مردم ترجیح داد و خودکامگی پیشه کرد و دست به تطاول گشود. تأکید بر نفی استیثار هر زمامدار و مدیری که عقل خود را به کار گیرد و رویدادهای گذشته را با دیده ی عبرت بنگرد، هرگز استیثار نخواهد کرد، اما بی خردی و نیاموختن عبرت از گذشته و عدم آینده نگری و تمایلات نفسانی، زمامدار و مدیران را به استیثار می کشاند. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) کارگزاران خود را به شدت از استیثار بر حذر می داشت و اجازه نمی داد در اداره ی امور برای خود یا خویشاوندان و وابستگان خود امتیازی قرار دهند. آن حضرت به مدیران خود یادآور می شد که آنان حق خودکامگی و خودسری ندارند و نباید فراموش کنند که در برابر او و مردم باید پاسخ گو باشند و این که آنان خدمتگزار مردم و امانت دار و خزانه دارند. در نامه ای به اشعث بن قیس نوشته است:«لیَس لکَ ان تَفتاتَ فی رعیهٍ و لا تُخاطِرَ الا بوثیقهٍ و فِی یَدیکَ مالُ من مالِ اللِه - عز و جلَّ - و انت َمن خُزانهِ حتی تسُلمهُ الیَّ.»(5) تو را نرسد که به استبداد و دل خواه در میان مردم رفتار کنی و بدون دستوری به کاری دشوار در آیی. و در دست تو مالی از مال های خدای عزوجل است، و تو خزانه دار آنی تا آن را به من بسپاری. آن حضرت در عهدنامه مالک اشتر درباره ی نفی استیثار به او این گونه یادآور شده است: «وایاکَ و الاستئثارَ بمَا الناسُ فیهَ اسوهُ، و التغابیَ عَّما یعُنی به ممِا قَد وضَح للعیونِ، فانهُ ماخُوذ منکَ لغِیَرکَ و عمَّا قلیلٍ تَنکشفُ عنکَ اغطیهُ الامورِ، و ینُتصِفُ منکَ للمَظلومِ.»(6) بپرهیز از امتیازخواهی و این که چیزی را به خود مخصوص داری که [بهره] همه مردم در آن یکسان است؛ و از تغافل در آن چه به تو مربوط است و برای همه روشن است، برحذر باش، زیرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئول و پاسخ گویی و به زودی پرده از روی کارهایت کنار می رود و داد ستمدیده از تو بستانند. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) مالک اشتر را از هرگونه استیثار پرهیز می دهد، چه آن که خود بدان دست یازد یا اجازه دهد که خویشان و وابستگانش استیثار نمایند؛ یعنی از قدرت او استفاده کنند و انحصارطلبی و امتیازخواهی نمایند. امام (علیه السلام) به مالک اشتر یادآور می شود که مبادا خود را به غفلت زند و انحصار طلبی کند و یا اجازه دهد که دیگران به سبب وابستگی به او انحصار طلبی کنند. آن حضرت به مالک اشتر می نویسد: «ثُم ان للوَ الی خاصهً و بطانهً، فیِهُم استئثارُ و تطاوُل، قلهُ انصافٍ فی معُاملهٍ، فاحسِم مادهَ اولئکَ بقَطعِ اسبابِ تلکَ الاحوالِ. و لا تُقطعنِ لاحدٍِمن حَاشیتکَ و حامتکَ قَطبعهً، و لا یَطمعنَّ منکَ فی اعتقادِ عقُدهٍ، تضَرُ بمَن یَلیها من الناسِ، فی شربٍ او عملٍ مشترکٍ، یحَملون موونتُه علی غَیرهم، فیَکوُن مهنُا ذلکَ لهُم دوُنکَ، و عیبُه علیکَ فی الدُنیا و الاخرهِ.»(7) برای زمامدار، نزدیکان و خویشاوندانی است که اهل استیثار و برتری جستن و امتیازخواهی و دست درازی نمودنند و در داد و ستد، انصاف را کمتر به کار بستن. پس ریشه ی ستم اینان را با بریدن اسباب آن، از بیخ برکن! و به هیچ یک از اطرافیان و وابستگانت زمینی را به بخشش وامگذار؛ و مبادا در تو طمع کنند که قراردادی به سود ایشان منعقد کنی که مایه ی زیان سایر مردم باشد، خواه در آبیاری و یا کاری که باید مشترک و با هم به انجام رسانند، به طوری که رنج و هزینه های آن را بر دیگران تحمیل کنند، که در این صورت سودش بر آنان است و عیب و ننگش برای تو در دنیا و آخرت. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) با صراحت و تأکید به مالک اشتر فرمان می دهد که زمینه ی هرگونه انحصار طلبی و امتیازخواهی و استیثار را از جانب خویشاوندان، اطرافیان و وابستگان از بین ببرد و اجازه ندهد که کسی از امکانات عمومی و مردمی در جهت منافع خصوصی و شخصی خود بهره مند شود. امام (علیه السلام) از مالک اشتر و همه کارگزاران خود می خواهد که از ابتدا دست آنان را که می خواهند استیثار کنند ببرد و اجازه ندهد کسی امتیازخواهی و انحصارجویی کند. همیشه چنین است که خویشاوندان، اطرافیان و وابستگان زمامداران و مدیران در صدد بر می آیند که به واسطه ی نزدیکی به حاکمان، نیروی کار و امکانات جامعه را مورد بهره کشی قرار دهند و برای خود امتیازات گوناگون دست و پا نمایند. امام (علیه السلام) فرمان می دهد که باید از ابتدا ریشه ی چنین فسادی قطع گردد و زمامداران و مدیران مسلمان اجازه ی هیچ گونه انحصار طلبی و امتیازخواهی به کسی ندهند. سیره ی امیرالمومنبن علی(علیه السلام) در زدودن استیثار امیرمؤمنان علی (علیه السلام) خود چنان رفتار می کرد که راه هرگونه استیثار بسته شود. وقتی وارد عراق شد به مردم گفت:«دخلتُ بلادکُم باشمالی هذهِ، و رحَلتی و راحلتَی ها هی، فان انا خَرجتُ من بلادکُم بغیرِ ما دخَلتُ، فاننی من الخَائنین.»(8) با این جامه ها [ی مندرس] به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود. ابن ابی الحدید معتزلی از قول بکر بن عیسی آورده است که علی (علیه السلام) پیوسته می فرمود:«یا اهلَ الکوُفهِ، اذا انا خرَجتُ من عِندکُم بغَیر راحلَتی، و رحَلی، و غلُامی فلُان؛ فانا خائِنُ.»(9) ای مردم کوفه، اگر من از شهر شما با چیزی بیشتر از مرکب و بار و بنه مختصر خود و خدمتکارم فلانی بروم خائن خواهم بود. وی سپس اضافه می کند: «هزینه آن حضرت از درآمد غله او در ینبع(10) مدینه برایش می رسید و از همان درآمد به مردم نان و گوشت می خورانید و حال آن که خود تریدی که با اندکی روغن فراهم شده بود می خورد.»(11) بدین ترتیب امیرمؤمنان علی (علیه السلام) با زندگی و رفتار خود می آموخت که زمامداران حق و عدل چه گونه نفی استیثار می کنند. آن حضرت با کسانی که دست به استیثار می گشودند بر اساس حق و عدل و بدون ملاحظه معمول و مرسوم با شدت رفتار می کرد. زمانی که یکی از خویشاوندان آن حضرت که کارگزار وی بود، دست تعدی گشود، امام (علیه السلام) در نامه ای بدو چنین نوشت: «فاتقَ اللَه و اردُد الی هولاء القَومِ اموالهُم، فانکَ ان لم تَفعل ثُم امکنَنی اللُه منکَ لاعذرِنَّ الی الله فیکَ، و لاضربنکَ بسَیفی الذی ما ضَربتُ به احداً الا دخلَ النارَ. و و اللِه ان الحسنَ و الحسینَ فعَلا مثلَ الذی فَعلتَ، ما کاَنت لهُما عندی هوادهُ، و لا ظفراَ منی بارادهٍ حتَی اخذَ الحقَّ منهُما و ازیحَ الباطلَ عَن مَظلمتهِما.»(12) پس از خدا بترس، و اموال این مردم را به سویشان بازگردان که اگر نکنی و خدا به من امکان دهد وظیفه ام را در برابر خدا درباره ی تو انجام خواهم داد و با این شمشیرم که هیچ کس را با آن نزدم مگر این که داخل دوزخ شد، بر تو خواهم زد و به خدا سوگند اگر حسن و حسین این کار را کرده بودند، هیچ پشتیبان و هوا خواهی از جانب من نمی داشتند و در اراده ی من تأثیر نمی گذاشتند تا آن که حق را از آن بستانم و باطلی را که به ستمشان پدید آمده بود نابود گردانم. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به محض دریافت گزارشی مبنی بر ظهور استیثار در مدیران خود برای ریشه کن کردن آن اقدام می کرد و در این باره کوتاهی روا نمی داشت. نقل شده است که مصقله بن هبیره شیبانی که از جانب علی (علیه السلام) فرماندار «اردشیر خره» - شهری در فارس- بود، غنائم را میان بستگان و اطرافیان خود پخش کرد؛ امام (علیه السلام) به محض دریافت گزارش این ماجرا، در نامه ای تند به او نوشت: «بَلغَنی عنکَ امرُ ان کُنتَ فَعلتُه فَقد اسخَطتَ الهکَ، و عَصیتَ امامکَ: انکَ تَقسمُ فی المسَلمینَ الذیِ حاَزتُه رماحهُم و خُیولهُم، و اربقَت علیهِ دماوهُم، فیَمنُ اعتامکَ من اعرابٍ قوَمک.ً فوَ الذی فلَق َالحبهَ، و براَ النسمهً، لئن کانَ ذلکَ حقاً لتَجدنَ لکَ علی هَواناً، و لتَخفِنَ عندی میزاناً، فلا تَستَهن بحَق ربکَ، و لا تُصلح دُنیاکَ بمَحقِ دیِنکَ، فتَکوُن منَ الاخسرینَ اعمالاً.»(13) به من درباره ی تو گزارشی رسیده است که اگر درست باشد و این کار را انجام داده باشی، پروردگارت را به خشم آورده و امامت را عصیان کرده ای: [گزارشی رسیده است] که تو غنائم مسلمانان را که با سلاح و اسبهایشان گرد آورده، و یا با ریخته شدن خونهایشان فراهم آورده اند، میان عرب هایی که خویشاوندان تواند و تو را برگزیده اند، پخش می کنی! سوگند به کسی که دانه را در زیر خاک شکافته و جاندار را آفریده است، اگر این گزارش درست باشد، تو در نزد من خوار خواهی شد و ارزش و مقدارت کم خواهد بود. پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیای خود را نابودی دینت آباد مگردان که از زیانکارترین افراد باشی. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در برابر خودکامگی و امتیازخواهی و انحصار طلبی سخت و سازش ناپذیر بود و نسبت به آن به شدت حساسیت نشان می داد و اجازه نمی داد کارگزارانش با مردم، خودکامانه رفتار نمایند و بر مردم امتیازجویی کنند و چیزی از حقوق و دارایی های ایشان را به خود یا بستگان خود اختصاص دهند. ــــــــــــــــــ پی نوشت ها : 1. لسان العرب، ج1، صص 70-71. 2. نهج البلاغه، حکمت 160. 3. همان، حکمت 161. 4. همان، کلام 30. 5. همان، نامه ی 5. 6. همان، نامه ی 53. 7. همان. 8. مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325. 9. شرح ابن ابی الحدید، ج2، ص 200. 10. «ینبع» دهی بوده است در طرف راست رضوی برای کسی که از مدینه به سوی دریا فرود آید و آن را به سبب چشمه های فراوانش «ینبع» نامیدند. علی (علیه السلام) در آنجا ملکی در اختیار داشته که در آن کشت و کار می کرده است و پس از آن حضرت در اختیار بنی حسن بوده است. معجم البلدان، ج2، ص 450. 11. شرح ابن ابی الحدید، ج2، ص 200. 12. نهج البلاغه، نامه ی 41. 13. همان، نامه ی 43. منبع: سایت موسسه جهانی سبطین
 ١٣:٣٣ - 1396/11/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
آيا حكم ارتداد با آزادي انديشه و بيان منافات ندارد؟
آيا حكم ارتداد با آزادي انديشه و بيان منافات ندارد؟ از ديدگاه اسلام انسان موجود خردمندي است كه از آزادي و اختيار بهره‌مند است. خداوند در سوره جاثيه آية 15 مي‌فرمايد: «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها ثم الى ربكم ترجعون» يعني هركس كار شايسته‌اي كند به سود خود اوست و هركس كار بدي مرتكب شود به زيان خودش است پس همه به سوي پروردگارتان بازگردانده مي‌شويد. ارتداد از ديدگاه اسلام انسان موجود خردمندي است كه از آزادي و اختيار بهره‌مند است. خداوند در سوره جاثيه آية 15 مي‌فرمايد: «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها ثم الى ربكم ترجعون» يعني هركس كار شايسته‌اي كند به سود خود اوست و هركس كار بدي مرتكب شود به زيان خودش است پس همه به سوي پروردگارتان بازگردانده مي‌شويد.
 ١١:٢٦ - 1396/11/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
عضو شورای روابط خارجی آمریکا:
لیبرال دموکراسی در حال زوال است/ دلایل تغییر موضع فوکویاما
عضو شورای روابط خارجی آمریکا: لیبرال دموکراسی در حال زوال است/ دلایل تغییر موضع فوکویاما پروفسور «مایکل بارنت» با توجه به نشانه‎هایی چون زوال رسانه‎های سنتی و افزایش سطح نابرابری در جوامع غربی، از دشواری برای حفظ نظام دموکراتیک سخن گفت. خبرگزاری مهر، گروه بین‎الملل- جواد حیران‎نیا-مریم خرمایی: تئوری پایان تاریخ «فرانسیس فوکویاما» در سال ۱۹۸۹ مطرح و در سال ۱۹۹۲ در کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان (The End of History and the Last Man) تشریح شد. بر مبنای این نظریه، امروزه نظام لیبرال دموکراسی به ویژه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به صورت یک جریان غالب و مسلط درآمده ‌است که همهٔ کشورها و جوامع باید در برابر آن تسلیم شوند.
 ٠٥:١٢ - 1396/10/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام لکزایی:
تامین امنیت در دولت غیرمشروع به عهده امت است
حجت الاسلام لکزایی: تامین امنیت در دولت غیرمشروع به عهده امت است حجت الاسلام لکزایی گفت: در شرایط عادی که دولت مشروع باشد، وظیفه ایجاد امنیت به عهده دولت و امت است اما بدون دولت مشروع وظیفه تامین امنیت به عهده مردم می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی ترویجی «راهکارهای فقهی ارتقای امنیت جهان اسلام در اندیشه آیت الله آصفی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز گذشته ۷ آذرماه در قم برگزار شد.
 ٠٥:٢٤ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
بنیانگذار مکتب سازه انگاری در گفتگو با مهر:
سرمایه‌داری رو به نابودی است/ لیبرالیسم کارکرد خود را از دست داده
بنیانگذار مکتب سازه انگاری در گفتگو با مهر: سرمایه‌داری رو به نابودی است/ لیبرالیسم کارکرد خود را از دست داده بنیانگذار مکتب سازه انگاری معتقد است وجود معضلات جهانشمول نشان از اضمحلال نظام سرمایه داری است و بر این اساس لیبرالیسم هم کارکرد خود را از دست خواهد داد. خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – جواد حیران نیا، وحید پورتجریشی: به اعتقاد بسیاری از متفکرین لیبرال در غرب، معاهدات و توافق های بین المللی برای حفظ امنیت و ثبات جهان ضروری به حساب می آیند. این رویکردهای چندوجهی می تواند امنیت و ثبات جهان را از طریق ایجاد وابستگی درونی میان بسیاری از ملت ها در جهان تضمین کنند.
 ٠٤:٢٤ - 1396/09/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر:
تمدن غرب رو به انحطاط است/ تأثیر اندیشه ایرانی بر فلسفه یونان
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر: تمدن غرب رو به انحطاط است/ تأثیر اندیشه ایرانی بر فلسفه یونان «یورام وایلر» نظریه پرداز آمریکایی معتقد است همان عواملی که باعث شده تا ایالات متحده آمریکا به کشوری پیشرفته تبدیل شود در جهت عکس دارد عمل می کند و باعث اضمحلال آمریکا خواهد شد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-جلال حیران نیا: هر یک از دانش های فلسفی و علمی، مولد تمدن متناسب با خود در تاریخ بوده اند. تمدن یونانی اساسا تمدنی عقلی (عقل انتزاعی) و تمدن غرب حاضر اصالتا تمدنی تجربی (عقل حسی/ تجربی) تلقی شده اند. فلسفه می تواند تمدن ساز باشد، چنانچه در یونان باستان تمدن سازی کرده است، ولی باید متذکر بود که دانش عقلی و فلسفی تنها بخشی از مدنیت ما را می تواند تکامل بخشد نه همه عرصه های آن را؛ زیرا بخش عمده تمدن ها مربوط به حیات مادی و طبیعی ماست که باید با آمار و ارقام و آزمون و خطا و تجربه سامان یابد.
 ٠٨:٠٤ - 1396/08/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
باهنر در گفتگوی تفصیلی با مهر:
نقش لاریجانی درآراءمجلس بالاست/تلاش روحانی برای انتخاب تکنوکراتها
باهنر در گفتگوی تفصیلی با مهر: نقش لاریجانی درآراءمجلس بالاست/تلاش روحانی برای انتخاب تکنوکراتها رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: اگر رئیس مجلس تعدادی از وزرایی که رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند را نپسندد، احتمال رأی‌آوری‌ آن وزیر کاهش پیدا می‌کند. خبرگزاری مهر، گروه سیاست - حسام رضایی: یک سال پیش از سرنگونی دولت مصدق متولد شد؛ هم شهری دبیرکل کنونی جامعه روحانیت مبارز است. برادرش، محمدجواد ۳۶ سال پیش به دست عناصر نفوذی سازمان مجاهدین خلق در دفتر نخست وزیری به شهادت رسید؛ خواهرزاده اش سیدمجتبی ثمره هاشمی است؛ مرد خاکستری دولت های نهم و دهم.
 ٠٧:٣٢ - 1396/06/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
عباسعلی کدخدایی تشریح کرد
ابعاد حقوقی و شرعی تنفیذ
عباسعلی کدخدایی تشریح کرد ابعاد حقوقی و شرعی تنفیذ اعتبار «عمل تنفیذ» تا چه میزان و چگونه است؟ آیا عمل تنفیذ یک اقدام تشریفاتی است که از سوی ولی فقیه انجام می‌پذیرد یا یک اقدام حقوقی است؟ تنفیذ چه آثار حقوقی به دنبال خواهد داشت؟ به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی، حقوقدان و استاد دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: از جمله اختیاراتی که قانون اساسی برای مقام رهبری در نظر گرفته، امضای (تنفیذ) حکم ریاست‌جمهوری است که پس از انتخاب رئیس‌جمهور از سوی مردم انجام می‌شود. حقوقدانان و فقها در خصوص ماهیت و اعتبار این عمل حقوقی تاکنون سخنان زیادی بیان کرده‌اند که هر کدام در جای خود قابل تامل است. .
 ٠٦:٣٣ - 1396/05/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری
حکمت در گفتگو با مهر عنوان کرد؛ تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه یونانی در مواجهه با سوفسطائیان پدید آمده است، گفت: اما مواجهه فارابی و کندی با سوفسطائیان نیست و ام المسائل فلاسفه ما ارتباط وحی وعقل است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: یکی از فلاسفه ای که ابهام های زیادی درباره آثار او وجود دارد، ابوالحسن عامری نیشابوری، فیلسوف قرن چهارم هجری است. عامری یکی از مهم‌ترین فیلسوفانی است که در فاصله زمانی میان دو فیلسوف بزرگ یعنی فارابی و ابن‌سینا می‌زیسته است. ابوالحسن در نیشابور زاده شد و در همانجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس در بلخ نزد ابوزید بلخی به تحصیل فلسفه پرداخت.
 ٠٥:٤٤ - 1396/04/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
انتخابات ریاست جمهوری
بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر مردم عزیز کشور مان، در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری قرار دارند. در مورد انتخابات ریاست جمهوری توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است: نکته اول: اصل مشارکت مردم است. به یقین مردم فهیم ایران اسلامی، در تمام انتخابات، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، حضور داشته اند. به تعبیر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) اصل رأی دادن، هم حق برای مردم است و هم تکلیف بر مردم. بسیاری از کشورها از جمله مردم مظلوم بحرین، از این حداقل حق سیاسی محروم هستند. حتی به آنان اجازه رأی دادن، داده نمی شود. آنان از مشارکت در سرنوشت خویش محروم اند.
 ٠٦:١٣ - 1396/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفتاری از کریم مجتهدی؛
سرنوشت را فرهنگ می سازد نه سیاست
گفتاری از کریم مجتهدی؛ سرنوشت را فرهنگ می سازد نه سیاست/ مروری بر مواجهه اسلام و غرب هیچ نهضت سیاسی بدون نهضت فرهنگی معنا ندارد. هر جور نهضت سیاسی یا انقلاب سیاسی، اگر آن زیربنای قوی فرهنگی را نداشته باشد، عمر زیادی نمی تواند بکند. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر گفتاری از کریم مجتهدی در افتتاحیۀ دوره آموزشی عهد است که در ادامه می خوانید؛ من در ابتدا کمی راجع به غرب، پیدایش فرهنگ غربی، ریشه های فرهنگ غربی صحبت خواهم کرد و بعد در قسمت دوم اندکی راجع به پیدایش اسلام و برخورد این دو فرهنگ سخن می گویم.
 ٠٦:١٨ - 1396/02/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
کارشناسان در نشست خبرگزاری مهر؛
نهضت های معاصر از منازل علما شروع شده است
کارشناسان در نشست خبرگزاری مهر؛ نهضت های معاصر از منازل علما شروع شده است نشست نقش علمای شیعه در مبارزه با استعمار / محمد حسن رجبی کارشناسان تاریخ معتقدند نقطه عزیمت نهضتهای معاصر، مسائل اقتصادی بوده و علما نقش بارزی در مبارزه با استعمار اقتصادی داشته اند.
 ٠٦:٢٥ - 1395/12/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر:
تصور غلطی از عرفان داریم/ احساسات مردم در انقلاب عرفانی بود
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر: تصور غلطی از عرفان داریم/ احساسات مردم در انقلاب عرفانی بود مهدی فدایی مهربانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: فقه نقش پررنگی در انقلاب ایران داشت، اما انگیزۀ درونی خود مردم، بیش از آنکه فقهی باشد، عرفانی بود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: عرفای نامی اسلامی و ایرانی علاوه بر عرفان، مطالب متنوع دیگری را نیز در آثار خود مطرح کرده اند ولی درخشش مسائل عرفانی، سایر مسائل را تحت الشعاع قرار داده و در لا به لای مسائل دیگر معنوی مجهول مانده اند. علاوه بر این، بزرگان عرفان اسلامی و ایرانی حتی مسائل سیاسی را نیز با رنگ عرفان عرضه کرده اند، از این رو تشخیص بعد سیاسی و حکومتی آن در میان انبوهی از مسائل عرفان ناب مشکل شده است.
 ٠٧:٤٣ - 1395/11/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
یادداشت/ مهدی فضائلی
قدرت عبدالله!
یادداشت/ مهدی فضائلی قدرت عبدالله! خبرگزاری فارس: قدرت عبدالله! شهادت شیخ نمر در عربستان سعودی،دستگیری و شکنجه شیخ زکزاکی در نیجریه و تصمیم به تبعید شیخ عیسی قاسم در بحرین نمونه‌هایی از این تلاش های مذبوحانه است، اما آنچه نویسنده را به نگارش این یادداشت ترغیب کرد، توفیق دیداری بود که در معیت عزیزی، بتازگی با حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف حاصل شد.
 ٠٧:٤٧ - 1395/11/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
یزدانی مقدم تشریح کرد؛
اثرات نظریه وحی در فلسفه سیاسی شیخ اشراق
یزدانی مقدم تشریح کرد؛ اثرات نظریه وحی در فلسفه سیاسی شیخ اشراق منظور از عنوان «نظریه­ های وحی در فلسفه سیاسی شیخ اشراق» مجموعه تحلیل­ها و دیدگاه­هایی است که شیخ اشراق درباره وحی و پیامبری اظهار کرده است.
 ٠٩:٥٥ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
شریف لک زایی:
امام صدر «گفتگو» را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می‌داند
شریف لک زایی: امام صدر «گفتگو» را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می‌داند استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارائه مقاله خود با عنوان اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر گفت: گفتگو به زعم امام موسی صدر تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت است. به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت ، با حضور ابوذر ابراهیمی‌ ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی،
 ٠٩:٣٥ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
احمد واعظی:
اندیشه افراطی در جهان اسلام به انزوا کشیده شود
احمد واعظی: اندیشه افراطی در جهان اسلام به انزوا کشیده شود رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: آنچه مقوله عقلانیت را با دشواری روبرو می کند آن است که فاعلان عرصه افراط گرایی و رفتارهای نامتعادل در چشم و دید خود افراط گرا نیستند.
 ٠٩:٣١ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
یک پژوهشگر اندیشه معاصر:
علی حرب مدرنیته را نافی سنت نمی داند
یک پژوهشگر اندیشه معاصر: علی حرب مدرنیته را نافی سنت نمی داند بیگی ملک آباد، پژوهشگر حوزه اندیشه گفت: حرب می گوید ما طرفدار نفی دستاوردهای قبلی سنت نیستیم ولی شرایط جدید شرایط دیگری است. مدرنیته نفی سنت نبود بلکه باز تعریفی از سنت بود در یک لباس جدید. خبرگزاری مهر، گروه دین واندیشه، حامد رضایی: علی حرب یکی از اندیشمندان مشهور جهان عرب است. او به زعم خود می خواهد میان سنت بومی اسلامی و نگاه های پست مدرن ترکیب کند. آشنایی با آرای حرب و اینکه او در پروژه ای که برای خود تعریف کرده تا چه حد موفق بوده، هدف ما از مصاحبه با هادی بیگی ملک آباد پژوهشگر اندیشه معاصر مسلمین بوده است:
 ٠٥:٢٤ - 1395/10/23 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :4791
کل بازديدها :14327279
بازديدکنندگان آنلاين :8
بازديدازاین صفحه :66264