نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > سیاسی و اجتماعی > سیاست داخلی 


  چاپ        ارسال به دوست

احداث فرودگاه بین‌المللی درقم

وقتی در سال  هشتاد و شش بنا به درخواست مردم قم  یکی از نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار آغاز طرح مطالعه امکان سنجی احداث فرودگاه بین‌المللی در این استان شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این پیشنهاد در حد زمزمه‌ های بی‌نتیجه باقی خواهد ماند.

بعضی‌ها به این بهانه که قم به خاطر نزدیکی با تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، نیازی به احداث فرودگاه ندارد، این رایزنی‌ها را بی‌فایده می‌دانستند.

اوایل سال هشتاد و هفت مجمع نمایندگان استان قم در مجلس هفتم، قبل از سفر دوم هیئت دولت به قم در نامه‌ای به رئیس جمهور چالش‌های استان را در چهارده بند تشریح کردند که یکی از موارد اشاره شده در این نامه ضرورت احداث فرودگاه بین المللی بود.

و سرانجام  پس از پیگیری مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تاکید مسئولان عالی رتبه نظام و با حضور بخش خصوصی بالاخره این خواست عمومی مردم قم به نتیجه رسید و کار ساخت فرودگاه بین المللی قم آغاز شد.

در تاریخ بیست ویک بهمن ماه هزارو سیصدو هشتاد و نه کلنگ احداث نخستین فرودگاه خصوصی کشور در پانزده  کیلومتری استان قم  به سمت سلفچگان در منطقه طرلاب به زمین زده شد .

علي لاريجاني نماینده مردم قم در شورای اسلامی  با اشاره به پیچیدگی‌های کسب مجوز برای احداث فرودگاه بین‌المللی می افزاید: به علت طولاني بودن مسافت فرودگاه امام خميني(ره) به قم، ساخت فرودگاه از خواسته‌هاي مردم و مسئولان شهر قم بود که مجوز احداث آن دريافت و در حدود يک سال است که وارد فاز اجرايي شده است.

وي با مثبت ارزيابي کردن روند ساخت اين فرودگاه می گوید: با توجه به روند کار مرحله اول اين طرح که مربوط به باند پرواز است  تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.

سید رضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استانداری قم با بیان اینکه بین‌المللی بودن فرودگاه قم اجتناب ناپذیر است می گوید: شهر قم مورد توجه سراسر کشور و همه مردم جهان قرار دارد بنابراین استفاده از این ظرفیت نیازمند احداث فرودگاهی بین‌المللی با شاخصه‌های جهانی است .

وی فرودگاه بین‌المللی  قم را کلید توسعه و تحول این شهر می داند و می افزاید: با تکمیل این طرح بزرگ ، استان قم به یکی از قطب‌های فرودگاهی کشور تبدیل خواهد شد زیرا نزدیکی محل احداث فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و مرکز ثقل مواصلاتی کشور، بر ظرفیت‌های اقتصادی آن افزوده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار قم علاوه بر قرارگرفتن فرودگاه  قم در شاهراه مواصلاتی هفده استان جنوبی کشور و نزدیکی به شهرهای دلیجان، محلات، کاشان، ساوه، زرندیه، تفرش و آشتیان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

محمدعلی شفیعی رئیس هیئت مدیره فرودگاه بین‌المللی قم با اشاره به اینکه فرودگاه بین‌المللی قم نخستین فرودگاه خصوصی کشور است که در استان قم در دست احداث است اضافه می کند: احداث فرودگاه از طرف کمیته هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور با حاکمیت دولت تصویب شده و این فرودگاه نخستین فرودگاهی است که به‌ طور کامل از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی طراحی و احداث می شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان می کند: اگر منابع  مالی در موعد مقرر در اختیار قرار گیرد و همچنین سیستم‌های کمک ناوبری تامین شود، این طرح ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

شفیعی  تصریح می کند: کار احداث نخستین باند اصلی این فرودگاه به طول چهار و نیم کیلومتر و شصت متر عرض آغاز شده که قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای سنگین وزن را دارا است

سرمایه گذار و رئیس هیئت مدیره فرودگاه بین‌المللی قم خاطرنشان می کند: هم اکنون ده شرکت پیمانکار و مشاور در ساخت این فرودگاه فعالیت دارند که ساختمان‌های پشتیبانی آن نیز ساخته شده است .

سرپرست طرح فرودگاه بین المللی قم می گوید: فاز نخست فرودگاه بین المللی این استان شامل باند جنوبی با چهارهزار و شصت وبیست متر طول و شصت  متر عرض، تاکسی وی، پارکینگ هواپیما و امکانات گردشگری، تفریحی و فرهنگی با عملیات خاکبرداری، خاکریزی و زیرسازی در حال انجام است که   بیست ودو بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد.

نصیر نصیری افزود: فاز نخست این فرودگاه با دو هزار و نهصد و  پنجاه هکتار مساحت و فراهم کردن زمینه پروازی برای نشست و برخاست هواپیما در بهمن ماه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: هشتاد درصد فاز نخست عملیات خاکبرداری و زیرسازی فرودگاه با فعالیت روزانه پانصدو پنجاه نفر نیروی انسانی و دویست وسیله نقلیه سبک و سنگین انجام شده است.

نصیری می افزاید: عملیات اجرایی پارکینگ و توقفگاه هواپیما با صد و بیست و پنج هزار مترمربع و ترمینال زیارتی به مساحت هفت هزار متر زیربنا در فاز نخست در حال انجام است.

به گفته وی در این پروژه، طراحان و مشاوران متخصص با بکارگیری آخرین فناوری روز دنیا، دو باند بزرگ با استاندارد های بین المللی را برای نشست وبرخاست  از جمله بزرگترین هواپیمای موجود جهان  (سیصدو هشتادو بی هفتصد و هشتادو چهار)  را عملیاتی می کند

حسین جوابی رحمانی یکی از شهروندان طلبه قمی  مرکزیت قم در تولید و نشر علوم دینی را یکی از مزیت‌های احداث فرودگاه در این استان می داندومی گوید:  بیش از ده هزار طلبه و دانش پژوه علوم دینی از پنجاه وسه  کشور دنیا و حضور بیش از پنجاه هزار طلبه و دانشجو از استان‌های مختلف در قم نشان دهنده ضرورت احداث فرودگاه دراین شهر است.

معصومه یاری یکی از دانشجویان قمی می گوید: همه مسئولان کشوری بر اهمیت بین المللی بودن این شهر تاکید دارند ؛اما در احداث فرودگاه خیلی دیر اقدام شد وبهانه آنها نزدیکی قم به فروردگاه امام خمینی(ره) بود در حالی که این فرودگاه فقط برای پروازهای خارج کشور در نظر گرفته شده وشهروندان قمی برای پروازهای داخلی باید با هزینه بیشتر از طریق فرودگاه مهر آباد اقدام می کردند.

بهرام نجفی با ابراز خرسندی از پیشرفت کار ساخت فرودگاه در قم می گوید: متاسفانه بیشتر طرح های عمرانی قم خیلی کند پیش می رود بطوری که بعضی از طرح های عمرانی تاریخی می شود خوشبختانه به علت حضور بخش خصوصی روند ساخت فرودگاه قم با سرعت خوبی پیش می رود.

محمد محمود عینی که در شهرک  صنعتی شکوهیه قم فعالیت اقتصادی دارد احداث فرودگاه در قم را تبدیل رویا به واقعیت می داند و می افزاید: با راه اندازی فرودگاه قم بخش اقتصادی این شهر هم از رونق خاصی برخوردار خواهد شد علاوه بر تسهیل در حمل و نقل زائران ومسافران به این شهر بخش اقتصادی هم بی تردید از رونق قابل توجهی برخودار خواهد شد.


١٠:٢١ - 1391/05/09    /    شماره : ٣٨٢٩    /    تعداد نمایش : ٥٨٣



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :3263
کل بازديدها :9732714
بازديدکنندگان آنلاين :10
بازديدازاین صفحه :63372