نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > سیاسی و اجتماعی > سیاست داخلی 


روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
هرگونه تحرک تروریستی با برخورد قاطع و متقابل مواجه خواهد شد
روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: هرگونه تحرک تروریستی با برخورد قاطع و متقابل مواجه خواهد شد/ هر سند و بیانیه مغایر با سند تحول، ملغی است خبرگزاری فارس: هرگونه تحرک تروریستی با برخورد قاطع و متقابل مواجه خواهد شد/ هر سند و بیانیه مغایر با سند تحول، ملغی است رییس جمهور گفت: با تلاش‌های گسترده نیروهای مقتدر امنیتی و اطلاعاتی بسیاری از اقدامات تروریستی کشف و خنثی شده است و به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع، توسط چند تروریست مزدور، زمینه ساز آمادگی بیشتر مردم برای نابودی جنایتکاران خواهد بود.
 ٠٨:٣٢ - 1396/03/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
روحانی در دیدار مراجع عظام تقلید:
گسترش تولید و اشتغال در دولت دوازدهم با سرعت بیشتر تداوم می یابد
روحانی در دیدار مراجع عظام تقلید: گسترش تولید و اشتغال در دولت دوازدهم با سرعت بیشتر تداوم می یابد رئیس جمهوری در دیدار با مراجع عظام و روحانیت معظم تاکید کرد که کاستن از فقر، گسترش تولید و اشتغال در دولت دوازدهم با سرعت بیشتری تداوم می یابد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار رئیس‌ جمهوری که عصر پنجشنبه و در بیت ایشان برگزار شد، خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: جایگاه بخش خصوصی در تولید کالاهای ایرانی باید تقویت و همزمان با آن، تلاش شود در قالب طراحی ها و برنامه های مدون، کیفیت کالاهای داخلی بیش از پیش ارتقا یابد.
 ٠٥:١٢ - 1396/03/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
مشروح/ روحانی در نشست خبری:
برای تست موشک منتظر اجازه آمریکایی ها نمی مانیم
مشروح/ روحانی در نشست خبری: برای تست موشک منتظر اجازه آمریکایی ها نمی مانیم رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه اجتماع در عربستان ارزشی نداشت، گفت: نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد. به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب بعدازظهر امروز در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه با بیان اینکه ملت ایران بزرگترین حضور خود را به نمایش گذاشت، گفت: ۴۲ میلیون نفر جمعیت در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که اگر می‌توانستند رأی همه آنهایی را که در صف بودند، اخذ کنند، آمار به ۴۵ میلیون نفر می‌رسید.
 ٠٥:٢٥ - 1396/03/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛
۱۲ چالش برنامه ششم/تدوین بخش اعظم برنامه ششم توسط قوه مقننه!
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛ ۱۲ چالش برنامه ششم/تدوین بخش اعظم برنامه ششم توسط قوه مقننه! مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن بررسی «میزان انطباق قانون برنامه ششم توسعه» با سیاست‌های کلی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی، ۱۲ چالش پیش روی این برنامه را نتیجه‌گیری کرد. به گزارش خبرنگار مهر، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی انطباق قانون برنامه ششم توسعه با سیاست های کلی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی پرداخت.
 ٠٥:٠٠ - 1396/03/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
انتخابات ریاست جمهوری
بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر مردم عزیز کشور مان، در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری قرار دارند. در مورد انتخابات ریاست جمهوری توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است: نکته اول: اصل مشارکت مردم است. به یقین مردم فهیم ایران اسلامی، در تمام انتخابات، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، حضور داشته اند. به تعبیر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) اصل رأی دادن، هم حق برای مردم است و هم تکلیف بر مردم. بسیاری از کشورها از جمله مردم مظلوم بحرین، از این حداقل حق سیاسی محروم هستند. حتی به آنان اجازه رأی دادن، داده نمی شود. آنان از مشارکت در سرنوشت خویش محروم اند.
 ٠٦:١٣ - 1396/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
گزارش تحلیلی؛
عراق و«امنیت ملی ایران»/ تهران خواهان عراقی پیشرفته،قدرتمند و امن
گزارش تحلیلی؛ عراق و«امنیت ملی ایران»/ تهران خواهان عراقی پیشرفته،قدرتمند و امن عراق امروز برای ایران از بعد امنیت ملی یک فرصت است، برخی از دلایل آن می تواند سطح بالای روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آمد و شد مقامات، نزدیکی سیاست ها و مواضع دو کشور باشد. خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد مهدی ملکی: «به طور حتم کمک‌های ایران برای شکست تروریسم در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی به ویژه درعراق بسیار حائز اهمیت است، ما به کمک‌های خود به کشورهای منطقه ادامه می‌دهیم و امنیت کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم.»
 ٠٥:٣١ - 1396/02/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
همایش ایران فرهنگی در جهان امروز-۳
صالحی: آرام آرام وارد دوران فرهیختگی می‌شویم
همایش ایران فرهنگی در جهان امروز-۳ صالحی: آرام آرام وارد دوران فرهیختگی می‌شویم رئیس سازمان انرژی اتمی در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز از حرکت ملت ایران در دوران به گفته او بالندگی در حال حاضر سخن گفت و تاکید کرد: ملت ما آرام آرام وارد دوران فرهیختگی می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه همایش ایران فرهنگی در جهان امروز که هم اکنون در تالار وحدت در حال برگزاری است، پنلی با عنوان «برجام و فرهنگ» با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و بهروز غریب پور کارگردان تئاتر برگزار شد.
 ٠٦:٢٧ - 1395/12/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
یادداشت/ ابراهیم متقی
9 دی، مظهر همبستگی جامعه و ساختار سیاسی
یادداشت/ ابراهیم متقی 9 دی، مظهر همبستگی جامعه و ساختار سیاسی خبرگزاری فارس: 9 دی، مظهر همبستگی جامعه و ساختار سیاسی آنچه در حادثه 9 دی اتفاق افتاد به معنای آن بود که جامعه و ساختار سیاسی از همبستگی معنایی برخوردار بوده و به گروه‌های مداخله‌گر بین‌المللی اجازه نخواهد داد تا در اختلافات سیاسی و حتی تضادهای کنش سیاسی همانند انتخابات مداخله کنند.
 ٠٦:٥١ - 1395/10/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
دهقان : قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هیچ وقت اجرا نشد
دهقان در گفتگوی تفصیلی با مهر/۲ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هیچ وقت اجرا نشد عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هیچ وقت اجرا نشد، هیات نظارتی که برخی افراد بانفوذ در مجلس نهم تشکیل دادند، در اصل برای عدم نظارت بود و این قانون روی کاغذ ماند. خبرگزاری مهر، گروه سیاست- فهیمه رضیان: «محمد دهقان» نماینده مردم طرقبه و چناران در مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم در همه این سالها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حضور داشته است. وی در دوره های مختلف در راستای اصلاح قانون انتخابات مجلس تلاش هایی را انجام داده است.
 ٠٥:٢٨ - 1395/09/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
دو تابعیتی‌ها معبر نفوذ آمریکا هستند
دو تابعیتی‌ها معبر نفوذ آمریکا هستند/ اگر به دولت باشد می‌گوید اساساً 13 آبان برگزار نشود/ دولت و هاشمی می‌خواهند «مرگ بر آمریکا» حذف شود/ آمریکا می‌خواهد ایران حزب‌الله را با منافقین معامله کند خبرگزاری فارس: دو تابعیتی‌ها معبر نفوذ آمریکا هستند/ اگر به دولت باشد می‌گوید اساساً 13 آبان برگزار نشود/ دولت و هاشمی می‌خواهند «مرگ بر آمریکا» حذف شود/ آمریکا می‌خواهد ایران حزب‌الله را با منافقین معامله کند
 ٠٦:٠١ - 1395/08/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
حفظ کیان سرزمین‌های اسلامی در پدافند غیرعامل
حفظ کیان سرزمین‌های اسلامی در پدافند غیرعامل امام سجاد(ع) هر چند خلافت در آن زمان را در دست ناصالحان می‌بیند و حق رهبری دینی و اجتماعی ائمه(ع) را مورد هجوم حکام می‌داند، اما از آنجا که در بینش‌ امام(ع)، مسئله‌ی اسلام و گسترش اندیشه توحیدی و باورهای اسلامی در رأس اهداف سیاسی مکتب امامت قرارداد و اصولاً مسئله‌ی ولایت در جهت تأمین صحیح همین اهداف مطرح شده است، امام(ع) موضوع حکام جبار و ناصالح را از اصل پاسداری از کیان اسلام و سرزمین‌های اسلامی جدا ساخته و به دلیل تضادی که با دستگاه سیاسی حاکم دارد، خود را از سایر واقعیت‌های اجتماعی کنار نمی‌کشد و در برابر تحولات جاری جهان اسلام، بی‌تفاوت نمی‌ماند، بلکه با صراحت هر چه تمام‌تر موضع خود را بیان می‌دارد و در قبال عواملی که مرزهای سرزمین‌های اسلامی را تهدید می‌کند، موضع می‌گیرد و مسلمانان را برای پاسداری از مرزها تهییج می‌نماید. دعای امام(ع) برای مرزداران، در حقیقت اعلامیه‌ای است برای بسیج مسلمانان به سوی مرزها برای مقابله با دشمنان خارجی اسلام و پاسداری از دستاوردهای سیاسی ـ نظامی مسلمانان. تشویق مسلمانان از سوی امام(ع) برای روی آوردن به جهاد و پاسداری از مرزها، هر چند در ظاهر به تحکیم پایه‌های سیاسی دولتمردان عصر کمک می‌کند، اما امام(ع) با بینش سیاسی ژرف خود و دلبستگی عمیقی که با اسلام دارد، دریافته‌اند که در آن شرایط، حفظ کیان اسلام در اولویت نخست قرار دارد و با تداوم کیان جامعه اسلامی است که می‌توان به تعیین نوع حکومت و اصلاح حاکمان پرداخت. (فردرو، 1388، ص 386) امروزه آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و سازماندهی هماهنگ فضاهای حیاتی کشور و همه سونگری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در برنامه‌ریزی‌های توسعه برای عاقبت‌اندیشی منطقی و ضرورت‌های دفاعی است. آمایش سرزمین ضمن توجه به رفاه و کیفیت زندگی مناسب انسان‌ها در یک محیط زیست مطلوب، کوشش می‌کند توسعه‌ی متعادل اجتماعی و اقتصادی به نحوی باشد که ضمن بهره‌برداری عقلانی از فضا، مدیریت استفاده از منابع طبیعی و توزیع جمعیتی و ایجاد تعادل به صورت مطلوب انجام شود. برای دفاع نظامی و غیرنظامی، نظم سرزمین از اهمیت سرشاری برخردار است و مهم‌ترین اولویت آن، محافظت از مردم غیرنظامی از عواقب درگیری‌های نظامی است. چرا که تمرکز بیش از حد شهرها و مناطق شهری در هنگام دفاع، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. زندگی در شهرها به خاطر وجود تأسیسات و تجهیزاتی که شرایط زندگی جمعی همراه با آسایش را فراهم آورده، امکان‌پذیر است. از این‌رو تأسیسات و تجهیزات شهری برای ادامه زندگی در شهرها، از بیشترین اهمیت برخوردارند. این تأسیسات در طول تاریخ، برای دفاع از شهر و برای تسخیر و یا تسلیم آن، از اهمیت نظامی و استراتژیک بسیاری برخوردار بوده‌اند. از جمله رایج‌ترین راهکارهای نظامی برای تسلیم شهرها، محاصره آنها بود. در تاریخ ایران، استفاده از این روش برای گرفتن شهرا بسیار معمول بوده و چه بسا شهرهایی که با آسیب دیدن تأسیسات و ساخت و سازهای شهری خود، قدرت پایداری را از دست داده و ناگزیر تسلیم شده‌اند. در جنگ‌های فرسایشی که هدف قرار گرفته شهرها به منظور تضعیف روحیه، وارد آوردن صدمات اقتصادی و از هم‌گسستگی نظام اجتماعی انجام می‌گیرد، به دلیل اهمیت و نقشی است که ماهیت شهر برای انسجام اجتماعی و زیستی و عملکردی از آن برخوددار است. با وجود تمامی پیشرفت‌هایی که در ابزار تهاجم ایجاد شده، این هدف‌ها کمتر دچار دگرگونی شده‌اند. اگر در طراحی‌های شهری، با مکان‌یابی‌های جدید و به‌کارگیری دانش فنی میان شهر و تأسیسات و تجهیزات آن نظم فضایی جدیدی به وجود آید، شاید بتوان در زمان جنگ از تخریب بیشتر جوامع شهری جلوگیری کرد. (فردرو، 1388، ف ص 170) گذشته از این، شهرها از نظر فیزیکی هدف‌های ثابت و بزرگی هستند که حتی از فاصله‌ دور به آسانی می‌توان آنها را هدف قرار داد. عوامل دیگری به عنوان انگیزه در انتخاب شهرها به عنوان هدف نظامی نیز نقش دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: الف) شهرها محل تجمع نیروی انسانی بوده و بیشتر مراکز تصمیم‌گیری سیاسی، اداری و نظامی در شهرها مستقر هستند. ب) شهرها با برخورداری از امکانات و خدمات رفاهی و معیشتی، نقش پشتیبانی بسیار مؤثری را در هدایت و اداره جنگ‌ها دارند. ج) بخش قابل توجهی از سرمایه مادی و فرهنگی کشورهها در شهرها قرار دارند. تخریب و یا دستیابی به این سرمایه‌ها انگیزه‌های مادی را در نیروی مهاجم تقویت می‌کند. د) شهرها به دلیل برخورداری از بدنه دفاعی، همیشه به عنوان الگوی پایداری و یا تسلط بر منطقه تفسیر می‌شوند. به همین دلیل تسلط بر شهر، شاخصی برای توجیه جایگاه نظامی و اقتدار عملیاتی به شمار می‌رود. هـ) شهرها به عنوان حلقه ارتباطی و کانون انسجام منطقه‌ای و پس‌کرانه‌ای و روستایی خود هستند که با مقاومت یا سقوط آن، سرنوشت منطقه نیز مشخص می‌گردد. به این ترتیب شهرها، اغلب هدف اصلی در درگیری‌های نظامی بوده و پیوسته باید فشارهای ناشی از جنگ را تحمل نمایند. علاوه بر عوامل یاد شده، باید نقش عوامل روانی و تخریب روحیه را در حمله به شهرها در نظر گرفت. شکل زندگی دسته‌جمعی در شهرها و قرارگیری و هم‌جواری بسیاری از ساخت و سازهای آن با یکدیگر، هدفی بسیار کارساز برای تضعیف روحیه به وجود می‌آورد. به همین دلیل در طول جنگ جهانی، حمله به شهرهای لندن، پاریس، برلین و بمباران آنها با انگیزه تخریب روحیه اجتماعی و نظامی انجام گرفته است. بارزترین نمونه‌ آن در بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی، توسط آمریکایی‌ها بوده که ژاپن را وادار به تسلیم کرد. مهم‌ترین هدف‌های تأسیساتی و تجهیزاتی که در زمان جنگ، حمله به شهرها را توجیه می‌کنند و اغلب بخش‌های غیرنظامی شهرها نیز آسیب می‌بینند، عبارتند از: 1 ـ پادگان‌های نظامی در ساخت سنتی شهرها، پادگان‌های نظامی در کنار ارگ و یا محل استقرار و زندگی حاکمان قرار داشت. از آنجایی که ارگ همیشه در مرکز شهر و یا بر روی نقطه بلندی از آن قرار می‌گرفت، پادگان‌های نظامی نیز در کنار و یا حاشیه ارگ احداث می‌شدند تا حکام همیشه به این نیروها برای حفاظت خود یا شهر دسترسی داشته باشند. باقی‌ماندن این پادگان‌ها در محل‌های سنتی خودی حتی پس از جابه‌جایی و تغییر مکان ارگ و توسعه ساخت و سازهای مسکونی در اطراف این پادگان‌ها از آنها جزایر نظامی مجزا از بافت شهر به وجود آورده که هنوز نیز در بدنه شهرهای ایران باقی مانده‌اند. آن تعداد از پادگان‌های نظامی نیز که بنا به دلایل امنیتی به خارج از شهرها منتقل شدند، با توسعه شتابان شهرنشینی به تدریج به حریم شهرها وارد شده و چه بسا که بسیاری از آنها امروزه جذب محدوده‌های شهری شده‌اند. پادگان‌های نظامی به دلیل تجمع نیروهای مؤثر نظامی و تجهیزات جنگی، از اصلی‌ترین هدف‌های حمله به شهرها هستند. این پادگان‌ها از نظر خصوصیات فیزیکی، هندسه مشخص دارند و به راحتی بر روی عکس‌های هوایی یا تصاویر ماهواره‌ای قابل شناسایی هستند. قراگیری بسیاری از این پادگان‌ها در محدوده‌های شهری در طی جنگ‌ها، بافت‌های شهری را در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار داده است. 2ـ منابع، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پست‌های فشار قوی مروری بر فرایند توسعه شهری در کشورها نشان می‌دهد که شهرها تا قبل از وارد شدن ابزار و تجهیزات و تأسیسات صنعتی جدید، فاقد واحدهای صنعتی فوق بودن. با آغاز روند صنعتی‌شان و ورود اینگونه واحدها به کشور، در مکان‌یابی آنها الزامات و مقررات زیست محیطی رعایت نشده، و پیامدهای هم‌جواری آنها با بدنه‌های شهری مورد بررسی قرار نگرفته است. از این‌رو بسیاری از صنایع، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پست‌های فشار قوی در درون یا کنار شهرها احداث شده‌اند. با توسعه فضایی شهرها، این واحدها بیش از پیش با ساخت و سازهای شهری احاطه شده و در برخی موارد، امروزه در داخل بافت‌های شهری قرار گرفته‌اند. قرارگیری نیروگاه برق آلستوم در تهران، بسیاری از صنایع، پالایشگاه‌های تهران در ری، پست‌های فشار قوی در سطح شهر تهران و یا سایر شهرهای کشور، از نمونه‌های بارز این هم‌جواری ناخواسته هستند. 3ـ تصفیه‌خانه ها، مخازن ذخیره سوخت و آب سیستم آب شهرها، با استقرار تصفیه‌خانه‌ها و مخازن آب در داخل آن صورت می‌گیرد. این تأسیسات که بسیار حیاتی و حساس هستند، در مقابل حملات نظامی بسیار آسیب‌پذیرند هر چند که تصفیه‌خانه‌ها نماد فیزیکی برجسته‌ای ندارند، اما از آنجایی که مخازن آب، به دلیل شرایط توپوگرافیکی بستر شهری و یا تنظیم فشار مناسب برای جریان آب، در ارتفاعی بالاتر از سطح شهر ساخته می‌شوند، به عنوان هدف، به راحتی قابل شناسایی هستند. به همین ترتیب، وضعیت قرارگیری مخازن ذخیره سوخت که به راحتی قابل شناسایی هستند، از جمله کانون‌های آسیب‌پذیر در بافت‌های شهری به شمار می‌روند. بالا بودن میزان آسیب‌پذیری این مخازن و قرارگیری آنها در نزدیکی و یا حتی داخل بافت‌های شهری، گذشته از آلودگی‌های زیست‌محیطی، با امنیت شهری قابل توجیه نبوده و سازگاری عملکردی ندارند. 4ـ پل‌ها، راه‌ها و خطوط انتقال نیرو پل‌ها، راه‌ها و خطوط انتقال نیرو از اجزای شهرها و در زمره تأسیسات و تجهیزات زیربنایی آن به شمار می‌روند. آسیب‌پذیری و اهمیت آنها به عنوان هدف‌های نظامی، مسأله‌ دیگری در تأمین امنیت شهری است. در مورد خطوط انتقال نیرو با غیر متمرکز کردن کانون‌های مولد و یا انتقال زیرزمینی آن تاکنون ایمنی بیشتری فراهم آمده است. اما در کشور ما هنور برای ساماندهی سیستم توزیع و انتقال نیرو به شهرها، از راهکارهای مؤثری استفاده نشده است. اگر چه در زمان حمله نمی‌توان تمامی ساخت و سازها و تجهیزات و تأسیسات شهری را به دلیل آسیب‌پذیری و آسیب‌رسانی آنها به بافت‌های شهری، از شهر خارج ساخت، اما برخی از آنها را می‌توان به حوزه‌های مستقل غیرشهری انتقال داد و در مواقع حساس، شهرها را از میدان عمل خود دور نگه داشت. تجربیاتی که طی هشت سال جنگ ناخواسته به دست آمده، حداقل باید بتواند رهنمودهای بسیار ارزشمندی در زمینه ساخت و ساز و توسعه شهری آینده در اختیار دانش شهرسازی قرار دهد. دانش شهرسازی در ایران از پیشرفت نسبی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. اما ویژگی کاربردی این دانش، در کلیت آن ضعیف بوده و عمدتاً به کاربردهای روزمره تأکید دارد. توجه به مسائل دسترسی‌ها، شبکه گذرگاه‌های شهری، تفکیک کاربری‌ها، توسعه فضای سبز، توزیع متناسب خدمات شهری، سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، تراکم و سرانه‌ها، از جمله‌ معیارهایی هستند که امروزه تا حدود زیادی در شهرسازی رعایت می‌شوند. توجه به ایمنی شهرها در مقابل سوانح طبیعی و یا آسیب‌های احتمالی در مواقع جنگ، تاکنون کمتر بوده که این عدم توجه به دو دلیل بوده است. الف) توسعه شتابان شهری، طراحی و اعمال دیدگاه‌های فنی و علمی را محدود می‌سازد. از این‌رو میدان عمل برای طراحی و پیاده کردن الگوهای مطلوب، کمتر وجود دارد. ب) در قرن اخیر تجربه جنگ طولانی و مخرب در کشور وجود نداشت تا بتوان بر اساس نمونه‌ها و اثرات آن، فرضیه‌های آسیب‌پذیری را ارزیابی و تجربه و تحلیل کرده و از آن الگوهای جدید را طراحی و ارائه نمود. اما اکنون این تجربه به بهای سنگین به دست آمده است. در طول حملات کوبنده به شهرها، شاهد بودیم که در کنار هدف‌های نظامی و استراتژیک، هدف‌های غیرنظامی مانند بناهای تاریخی و مدارس نیز مورد اصابت قرار گرفتند. این تجربیات تلخ می‌تواند الگوهای طراحی و توسعه شهری را از قالب سنتی و کلیشه‌ای آن خارج ساخته و با اصلاح تدریجی دیدگاه‌ها، شهرها را در مقابل حملات نظامی از ایمنی بیشتری برخوردار ساخت. پیشینه تاریخی و شکل شهر از زمان آغاز شهرنشینی(شکل شهر و نقش آن، سلطان محمد اعتماد)، شهرسازی با پدافند همراه بوده است. پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که شهرهای آسیای میانه و مصر، از سه هزار سال پیش از میلاد، با دژسازی در برابر محاصره‌ ارتش‌های سازمان‌یافته، حفاظت می‌شده‌اند. در پاره‌ای موارد دو تا سه دیوار موازی، یا بارو ساخته شده و بدین وسیله تیراندازان می‌توانسته‌اند پای دیوار روبروی خود را با تیراندازی بپوشانند. استواری این دژها چشمگیر بود. دیوار سنگی یک شهر کوچک مرزی فلسطین، بیش از چهار متر قطر و یازده متر ارتفاع داشت. دیوار شهر رم (ایتالیا) دو برابر آن بلندی و در هر سی‌متر، با یک باروی استوار ساخته شده بود. از دید پدافند، کار اصلی در شهرسازی، پیش‌بینی لازم برای انجام خواسته‌های زیر است: • به کار بستن روش‌های پدافند در ساختار شهر. • کمک‌رسانی به هنگام رویدادهای زیانبار. • پذیرش نیروی نظامی خودی. چنانچه تمرکز تأسیسات در یک بخش محدود، زیر بمباران هوایی یا توپخانه قرار گیرد، باید تأسیسات باارزش را در بخش‌های گوناگون شهر پراکنده کرد، تا چنانچه یکی از آنها بر اثر بمباران آسیب دید، بتوان از تأسیسات همانند آن در بخش‌های دیگر، بهره‌برداری نمود. ساختمان‌های دیگر به‌ویژه در بخش‌های مسکونی نیز نباید فشرده و در هم ساخته شوند. با پراکندگی تأسیسات و ساختمان‌ها هم از اثر اقدامات احتمالی دشمن کاسته می‌شود و هم اینکه نمی‌تواند به هزینه اندک، زیان و آسیب فراوان به شهر برساند. تأسیساتی که برای ادامه زندگی مردم شهر ضروری هستند و همچنین تأسیسات صنعتی که فراورده‌های آن برای پشتیبانی نیروی خودی کاربرد دارند، باید در برابر بمباران هوایی و توپخانه دشمن استوار گردند. چنانچه وضع زمین و جایگاه شهر اجازه دهد می‌تواند این‌گونه تأسیسات را به زیر زمین برد، در غیر این‌صورت باید دیوارهای بدنه و سقف آنها به اندازه‌ای استوار ساخته شود که حداقل در برابر بمب‌های کوچک پایدار بماند و یا آسیب کمتری به آنها برسد. برای حفاظت مردم در برابر ترکش و گرمای پدید آمده از انفجار بمب و گلوله‌های توپخانه و همچنین ریزش خاکستر پرتوبار که از ترکش‌های هسته‌ای پدید می‌آید باید پناهگاه‌های مناسب پیش‌بینی کرد. چون پناهگاه‌ها بجز موارد محدود (زمان جنگ، گردباد و توفان) کاربردی ندارند، لذا باید در ساخت آنها صرفه‌جویی کرد تا از هزینه ساختمانی شهر کاسته شده و هم‌زمان از متروکه ماندن پناهگاه‌ها نیز جلوگیری شود. برای پوشش و پنهان‌سازی، برای پنهان ساختن وسایل و تأسیسات از دید هوایی و زمینی دشمن، باید فن پنهان‌سازی به کار گرفته شود. ساده‌ترین شیوه پنهان‌سازی، بکاربردن رنگ و بافت بدلی و دگرگون نمودن نمای بیرونی است تا سوژه مورد نظر را با زمینه طبیعی هم‌رنگ سازد. در یک جنگ همگانی، آشکار است که شهروندان و تأسیسات شهری مانند بنیادها و یگانی نظامی، آماج نیروی هوایی و توپخانه‌ دشمن قرار گیرند. گستردگی جنگ‌افزارها بر روی هم، سرشت جنگ را دگرگون ساخته و هیچ جمعیت غیرنظامی نمی‌تواند خود را از اثرهای ویرانگر آنها برکنار بداند. کمک‌رسانی از مسائل مهم پدافند شهری است که باید در بنیادها و تأسیسات مورد نیاز در نظر گرفته شود. پدافند شهری، سازمانی است برای شهروندان و دارایی شخصی و همگانی آن در برابر عملیات تاکتیکی یا استراتژیکی دشمن، پدافند غیرعامل را فراهم می‌سازد. اندیشه حفاظت شهروندان در برابر دشمن به دوران برنز و آغاز استوارسازی شهرها بازمی‌گردد و کمک‌رسانی، موارد زیر را در بر می‌گیرد: آتش‌نشانی تخلیه زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان و رساندن آنان به مراکز درمانی و مکان‌های ایمن. رساندن آماد (خوراک، دارو، پوشاک، وسایل) به جاهای آسیب‌دیده. برقراری نظم و قانون، جلوگیری از ناآرامی و تاراج در جاهای آسیب‌دیده. یکی از روش‌های پدافند غیرعامل در شهرسازی، پیش‌بینی پناهگاه است. پناهگاه ساختاری است که برای حفاظت در برابر ترکش، گرما و تکه‌های بمب طرح‌ریزی شده است. پناهگاه با دیواره بتنی و ضخامت 5/1 متر، در برابر برخورد مستقیم بمب‌های کوچک پایداری می‌کند. پاره‌ای از ساختمان‌های بلند و همچنین راهروهای زیرزمین، معدن‌ها و غارها با توجه به ضخامت بام‌ و دیوارهایشان، ارزش پناهگاهی دارند. پناهگاه‌های ریزیش پرتوبار، تنها در برابر ذره‌های پرتوباری که از ابرهای انفجار هسته‌ای فرذو می‌ریزند، حفاظت را فراهم می‌سازند. پناهگاه‌های بمب، نسل دوم پناهگاه‌های ضد گلوله هستند که در قرن نوزدهم برای حفاظت نیروها در برابر گلوله‌های ترکشی توپخانه و خمپاره‌اندازها پدید آمده بودند. امروزه با پیشرفت جنگ‌افزارها و وسایل پرتاب، آگاهی از زمان حمله و رفتن به پناهگاه بسیار دشوار است. دستگاه‌های پیچیده و پیشرفته هم که در کشورهای صنعتی به کار گرفته شده، در برابر حمله‌های ناگهانی از کارآیی چندانی برخوردار نیستند. بیشتر هواپیماهای امروزی نیز با بدنه‌هایی ساخته شده‌اند که رادارهای کنونی توانایی شناخت آنها را ندارند. پناهگاه‌های ریزش پرتوبار که ساخت و نگهداری آنها با هزینه گزافی انجام‌پذیر است، بدون آمادهای مورد نیاز (موارد خوراکی، آب و دارو و کمک‌های اولیه) کارآیی ندارند. قدرت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به اندازه‌ای است که یکی از آنها برای نابود ساختن شهر بزرگی کافی است و هیچ کشوری توان فراهم نمودن پناهگاه‌هایی با شرایط لازم برای همه شهروندانش را ندارد. ویرانگری بمب‌های شیمیایی و میکروبی به اندازه‌ بمب‌ها و موشک‌های انفجاری نمی‌باشد. تنها گاز و مواد شیمیایی و میکروبی که پخش می‌کنند، خطرناک است. گرچه پروتکل سال 1925 ژنو، به‌کار بردن گازهای خفه‌کننده، سمی و گازهای دیگر را ممنوع می‌سازد، اما تولید عوامل جنگ‌های شیمیایی، گسترش جنگ‌افزارهای پرتاب عوامل شیمایی، انبار کردن مهمات شیمیایی یا گشترش مواد حفاظتی جنگ‌های شیمیایی و ساز و برگ آلودگی‌زایی را ممنوع نکرده است. در جنگ جهانی اول (1918ـ1914)، آسیب‌دیدگان از جنگ‌افزارهای شیمیایی، چهار برابر جنگ‌افزارهای انفجاری بود. ساده‌ترین برنامه‌ریزی که برای حفاظت شهروندان انجام می‌شود، ساختن پناهگاه، برای شهروندان است. با این برنامه، گنجایش پناهگاه برای یک چهارم جمعیت یک شهر چهارصدهزارنفری روی هم 600 هزار متر مکعب خواهد بود. با این حجم کار می‌توانیم 150 کیلومتر تونل مشترک تأسیسات زیرزمینی بسازیم که اگر پهنای شهر را برآورده می‌سازد. افزون بر آن، این تونل در سراسر شهر در دسترس همگان بوده و می‌تواند جایگزین پناهگاه گردد. طراحی سازه‌های ایمن دو منظوره مانند مترو، فروشگاه‌های زیرزمینی، موزه، کتابخانه و مرکز اسناد زیرزمینی و تونل مشترک تأسیسات زیرزمینی، در ساخت پناهگاه‌های همگانی صرفه‌جویی شده و از متروکه ماندن پناهگاه‌ها نیز جلوگیری خواهد شد. (فردرو، 1388، ص 178ـ180) حفاظت از مرزها و شهرها در دفاع غیرعامل مرزها مکان‌هایی هستند که حد فاصل میان دو یا چند کشور را مشخص می‌نمایند و مواضعی هستند که از هر طرف کشور را مورد تهدید یا تجاوز قرار می‌دهند. مرزها مواضعی پرخطر و مورد تهدید هستند که به مثابه شکافی می‌باشند که دشمن می‌تواند از آنجا نفوذ کند. به همین جهت، راست و حفاظت از مرزها مورد تأکید حکومت ها می‌باشد و حکومت‌ها باید برای استحکام‌بخشیدن به خود، از مرزها حفاظت کرده و در مقابله با تهاجم دشمن آماده باشند. روایات فراوانی وجود دارد که نشانگر اهمیت مرزداری و مرزنشینی است که منظور، نگهبانی دادن و حفاظت و پاسداری از مرزها و جلوگیری از حملات احتمالی دشمن بیگانه است. علی دعموش العاملی در کتاب دایرة المعارف اطلاعات و امنیت، در آثار و متون اسلامی می‌نویسد: «از ضروریات و واجبات هر دولت و حکومت این است که مرزهای سرزمین خود را از هرگونه تجاوز به حریم آن استحکام بخشد و این امر بایستی با کارهایی از قبیل نگبهانی دادن مرزها و تعیین و استقرار محافظین نظامی و امنیتی برای آنها با استفاده از نگهبانان، دیدبانان و نظایر آن انجام گیرد». 1ـ در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است که فرمود: «... در حکومت الهی و اسلامی بر تمام مسلمین لازم و واجب است ... برای خود رهبری پاکدامن، دانشمند، پرهیزکار، عارف و آشنا به قضاوت و قانون برگزینند که بتواند امور مردم را اداره کند، میان آنها به عدالت حکم نماید، حق مظلوم را از ظالم بستاند و از مرزهایشان به خوبی محافظت نماید ...». 2ـ از حضرت علی(ع) است که فرمود: «... سرپرستی (در حکومت) به معنی حفاظت از مرزها و تدبیر امور است». 3ـ از حضرت رضا(ع) است که فرمود: «... به سبب وجود رهبر است که نماز، زکات، روزه، جهاد و حج کامل می‌گردد و نیز به سبب وجود اوست که غنیمت‌های جنگی و صدقات افزایش می‌یابند، احکام و حدود الهی تضمین (اجرایی) می‌شوند و مرزها و حدود سرزمین اسلامی محافظت می‌شوند ...». 4ـ از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمود: «مردم را به سمت دین و سنت‌هایشان سوق ده تا از بدترین آنها اطمینان حاصل کنی و شکاکین آنها تو را بترسانند و نسبت به تأمین و حفاظت از مرزها و حدود سرزمینشان متعهد باش». (فردرو، 1388، ص 360) 5ـ حضرت علی(ع) چنین فرمودند: «بایستی که جمعی از نیروهای خود را جهت حفاظت از خود و اطرافیان معین نمایید تا مبادا دشمن از جاهایی که احساس خطر می‌کنید و یا از مکان‌هایی که از آنها احساس ایمنی می‌کنید بر شما هجوم برد». حکمت و فلسفه حفاظت و نگهبانی از مکان‌های مرتفع و تعیین نگهبانان در آنجا این است که بایستی به تمام جهات و اطراف محل اقامت نظارت داشت. ضرورت دارد از مکان‌هایی که خطر در آنجا احساس نمی‌شود نیز حفاظت نمود همان‌طور که حفاظت از مکان‌هایی که احساس خطر می‌شود، لازم و ضروری است. علاوه بر حفاظت و نگهبانی از محل‌های خطرناک که احتمال نفوذ دشمن در آنها زیاد است، حفاظت از مکان‌هایی که خطرناک نیستند و ما از آنها اطمینان کامل داریم نیز، ضروری است و این نقاط مطمئن بایستی مشمول مواضع خطرناک شوند. یعنی آن‌طور که احتمال قوی می‌دهیم دشمن از موضع معین نفوذ می‌کند، همان احتمال ضعیف باشد. ما این مطلب را از بیان حضرت(ع) که فرمود: «مکان های خطرناک و بی‌خطر». به طور وضوح مشاهده می‌کنیم. شاید که این مطلب از ویژگی‌های امنیتی و حفاظتی در اسلام باشد که همیشه نسبت به آن هشدار داده است و در تمام اوقات اعلام آماده‌باش می‌کند. بدون تردید حفظ اسرار مسلمین بخشی از حفاظت و دفاع از مرزها و شهرها می‌باشد چرا که بیگانگان به بهره‌گیری از اسرار می‌توانند مشکلات بزرگی ایجاد نمایند. نویسنده دایرة المعارف اطلاعات و امنیت در آثار متون اسلامی، این‌گونه آیات و روایات را جمع‌آوری نموده است. وَ وَ إِذا جاءَهُمْ‏ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلَّا قَلِيلا(سوره نساء، آیه 83) «هنگامی که امنیت و یا ترسی بر آنها حاکم شود آن خبر را به همه‌جا شایع می‌کنند، در صورتی‌که اگر آن را به رسول خدا(ص) ولی و سرپرستشان واگذار می‌کردند، قطعاً و مسلماً آنها می‌توانستند این مشکل را حل، استنباط و تجزیه و تحلیل کنند. اما اگر فضل و بخشش و رحمت خداوند شامل حال شما نمی‌شد به‌جز اندکی از شما بقیه شما شیطان پیروی می‌کردید». (فردرو، 1388َ، ص 363) منبع: پایداری ملی ودفاع غیر عامل، محسن فردو – نجمه خدیوی
 ٠٧:٢٤ - 1395/08/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
حمایت از مقاومت از شهاب۳ هم کارآمدتر است
اسداللهی در گفتگوی تفصیلی با مهر: حمایت از مقاومت از شهاب۳ هم کارآمدتر است/سعودی روبه ناامنی می رود کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: به تدریج دستاوردهای حمایت از گروه‌های مقاومت برای ایران و کارکرد بازدارندگی آنها را دیدیم و شاید قدرت بازدارندگی آنها از موشک‌های شهاب ۳ هم بیشتر بوده است. خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهدی رحیمی: شرایط در منطقه غرب آسیا به روزهای حساسی رسیده است، از یک سو نبرد سرنوشت ساز موصل در عراق و با حواشی مختلف آغاز شده است، نبردی که توفیق در آن به معنای پاکسازی خاک این کشور از حضور رسمی داعش است و از سوی دیگر در سوریه به موازات درگیری های جدی در حلب، رویکرد سیاسی طرفین بحران هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
 ٠٦:٠٧ - 1395/08/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرایی عدم حمایت مردم از مصدق در ۲۸ مرداد
چرایی عدم حمایت مردم از مصدق در ۲۸ مرداد به روایت مرحوم فلسفی مرحوم محمدتقی فلسفی در کتاب خاطرات خود با اشاره به وقایع روز کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، دلایل عدم حمایت مردم از دکتر مصدق در روز کودتا را تشریح می‌کند. خبرگزاری مهر، گروه سیاست: بمناسبت فرارسیدن کودتای ننگین ۲۸ مرداد و بیان حواشی و اتفاقات این رویداد از زبان شاهدان عینی ماجرا، بخشی از خاطرات مرحوم حجت الاسلام «محمدتقی فلسفی» واعظ مشهور تهران و یکی از مبارزان دوران انقلاب که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است منتشر خواهد شد. مرحوم فلسفی در کتاب خاطرات خود با اشاره به وقایع روز کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، دلایل عدم حمایت مردم از دکتر مصدق در روز کودتا را تشریح می‌کند.
 ٠٦:٤٨ - 1395/05/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
تحلیل رهبر انقلاب از شکست نهضت ملی28 مرداد
تحلیل رهبر انقلاب از شکست نهضت ملی/ تجربه‌ مصدق را تکرار نکنیم 28 مرداد مقام معظم رهبری در تحلیل کودتای ۲۸ مرداد خاطرنشان می‌کنند که مصدق برای خارج شدن از دشمنی‌های انگلیس و ملی شدن صنعت نفت به دامن آمریکا پناه برد و همین اعتماد باعث کودتا و سقوط او از صدارت شد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: در چند سال گذشته وقتی به سخنان مقام معظم رهبری توجه می‌کنیم یکی از چندین مواردی که ایشان در سخنرانی‌هایشان بالاخص بعد از توافقاتی که در برجام صورت گرفته است، تکرار می کنند، عدم اعتماد به غرب و آمریکا است. ایشان تأکید می کنند که طرف‌های غربی بالاخص آمریکا کسانی هستند که هیچگونه اعتمادی در تمامی امور چه امور منطقه‌ای و داخلی نمی‌توان به آنها داشت.
 ٠٦:٤٥ - 1395/05/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهاد کبیر والزامات آن
جهاد کبیر والزامات آن خبرگزاری فارس: جهاد کبیر والزامات آن شکست دولت آمریکا و اذنابش در این مرحله از جنگ نرم، بازهم آنها را مأیوس نکرده و موجب نشده دست از توطئه های خود بردارند و واقعیت قدرتمندانه و شکست ناپذیر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را پذیرا گردند. "فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا"[1] «پس از کافران فرمان مبر و به حکم قرآن با آنان جهاد کن ،جهادی کبیر.»
 ٠٩:١١ - 1395/03/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
شورش ۲۵خرداد با رمز مقابله با قصاص
شورش ۲۵خرداد با رمز مقابله با قصاص/روزی که «جبهه ملی» مرتد شد امروز پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از حکم ارتداد جبهه ملی توسط امام(ره)، باقی ماندگان این نحله سیاسی هنوز از اقدام جبهه ملی در برابر لایحه قصاص دفاع می‌کنند و آن لایحه را غیرانسانی می‌دانند. خبرگزاری مهر، گروه سیاست، سینا سنجری: از نخستین اقدامات نظام بعد از انقلاب، انطباق قوانین با شرع اسلام بوده است، در همین راستا لایحه قصاص توسط شهید بهشتی، به مجلس ارائه شد.
 ٠٨:٤٣ - 1395/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
«دور برگردان» اصلاح‌طلبان از ریاست مجلس
«دور برگردان» اصلاح‌طلبان از ریاست مجلس/ اتهام توزیع «سیب‌زمینی»؛ این‌بار به لاریجانی خبرگزاری فارس: «دور برگردان» اصلاح‌طلبان از ریاست مجلس/ اتهام توزیع «سیب‌زمینی»؛ این‌بار به لاریجانی اصلاح‌طلبانی که مدتی پیش می‌گفتند ریاست عارف بر مجلس دهم به دلیل پیروزی لیست امید در انتخابات، قطعی است، حالا به دنبال راهی برای فرار از هزینه شکست محتمل در انتخابات هیأت رئیسه مجلس هستند. گروه سیاسی _ خبرگزاری فارس، «لاریجانی در میان منتخبان سیب‌زمینی پخش کرده است...» این جدیدترین اتهام اصلاح طلبان به علی لاریجانی است؛ می‌گویند او برای آنکه دوباره بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند، در بین نمایندگان جدیدالورود سیب‌زمینی‌هایی از جنس خانه و ماشین و امتیازهایی از این دست پخش می‌کند.
 ٠٤:٤٢ - 1395/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
نیازهای منظومه دفاعی «حد یقف» برنامه موشکی ماست
نیازهای منظومه دفاعی «حد یقف» برنامه موشکی ماست حضور صادق حسین جابری انصاری در خبرگزاری مهر : برنامه موشکی ما به عنوان جزیی از منظومه دفاعی ایران با قوت و استحکام ادامه پیدا خواهد کرد و «حد یقف» آن نیازهای منظومه دفاعی ما خواهد بود. خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهدی رحیمی و جواد بخشی الموتی: «صادق حسین جابری انصاری» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در ایام دهه مبارک فجر از تحریریه خبرگزاری مهر بازدید کرد؛
 ٠٥:٠٦ - 1394/12/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
بار دیگر باید با شرکت در انتخابات پشت دشمن را لرزاند
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: بار دیگر باید با شرکت در انتخابات پشت دشمن را لرزاند/ هر کس با هر عقیده‌ای پای صندوق رأی برود یکی از مراجع عظام تقلید گفت: راهپیمایی 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند، باید بار دیگر نیز پشت دشمن را بلرزانیم، تمام چشم‌ها و گوش‌ها به انتخابات است، اگر برخی افراد از برخی نهادها دلخور باشند، نباید با انتخابات قهر کنند. خبرگزاری فارس: بار دیگر باید با شرکت در انتخابات پشت دشمن را لرزاند/ هر کس با هر عقیده‌ای پای صندوق رأی برود
 ٠٧:٣٩ - 1394/11/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
جرم سیاسی تعریف شد/ جزئیات نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی
جرم سیاسی تعریف شد/ جزئیات نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی جرم سیاسی را تعریف و نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی و مقررات مربوط به هیات منصفه را تابع آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری اعلام کردند. به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح جرم سیاسی در دستور کار مجلس قرار گرفت. نمایندگان با تصویب ماده‌ یک این طرح، مقرر کردند هر یک از جرایم مصرح در ماده ۲ این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی و یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون اینکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب می‌شود.
 ٠٥:٠٤ - 1394/11/05 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :3752
کل بازديدها :9862572
بازديدکنندگان آنلاين :10
بازديدازاین صفحه :64301