نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > سیاسی و اجتماعی > آسیب شناسی اجتماعی 


  چاپ        ارسال به دوست

ابزار و وسائل تهاجم فرهنگی

هر تهاجمي باقتضاء زمان و امكانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بكار مي برد و در تهاجم فرهنگي كه هدف ايجاد نگرش و باور در ملتي براي انتخاب شيوه زندگي است قطعاً قوي ترين و مؤثرترين ابزار، فرهنگ خواهد بود.

يعني با فرهنگ به جنگ فرهنگ بايد رفت همانطوري كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب مي روند. چرا كه فرهنگ يك باور و بينش و پذيرش و انتخاب است و جز بوسيله باور و بينش ديگري كه جايگزين آن شود نمي توان فرهنگي را از صحنه و متن زندگي قوم و اجتماعي حذف نمود و بدر بُرد.

به علاوه اگر فرهنگي با زور و تهديد ابزاري غير فرهنگي بر قوم و اجتماعي تحميل شود تدريجاً آثار عملي خود را از دست مي دهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهديد كم كم جاي خود را در زندگي همان مردم مرعوب باز مي كند و نفوذ عملي خود را بدست مي آورد و فرهنگ تحميلي را از ميدان زندگي آن ملت خارج مي سازد.

گرچه ممكن است آثار كمرنگي از فرهنگ تحميلي براي هميشه در ميان ملت مرعوب باقي بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضي آداب و رسوم امّا كاربردي سرنوشت ساز و تعيين كننده و جهت دهنده ندارند. مگر اينكه از عامل زور و تهديد و غلبه جنگي براي مساعد نمودن زمينه ورود فرهنگ مهاجم و زمينه سازي پذيرش آن استفاده گردد اما چون اين ورود و پذيرش انتخابي و اختياري نيست لذا فرهنگ مهاجم بايد با ابزار فرهنگي و كارهاي فرهنگي مستمر و حساب شده به تحكيم و تثبيت و تنفيذ خود در ميان ملت مرعوب اقدام نمايد و از راه ايجاد گرايش و پذيرش انتخابي از طرف ملت مرعوب به مقصود خود برسد. زيرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامي:

«ملّت مغلوب زود و سريع فرهنگ ملت غالب را مي پذيرد.»(1)

اما براي تثبيت بايد از ابزار فرهنگي استفاده شود. و لذا استكبار جهاني با امكاناتي كه در اختيار دارد براي تزريق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غير غربي از همين روش به اشكال گوناگون استفاده مي نمايد و ملت ها را نسبت به فرهنگ اصيل خود بيگانه نموده و زمينه پذيرش فرهنگ غرب را فراهم مي سازد به نحوي كه مردم مورد هجوم، معتادِ فرهنگ متهاجم گردند و گاهي كاسه از آش داغ تر شوند. راههايي كه در تهاجم فرهنگي مورد استفاده غرب قرار مي گيرند زيادند اما مي توان راههاي زير را به عنوان طرق مادر مورد دقت قرار داد:

1ـ از راه صدور فيلمهاي سينمائي و تلويزيوني و ويدئوئي كه بر اساس فرهنگ بي بند و بار غربي و برداشتن مرز مَحرم و نامحرم و عدم رعايت نكات اخلاقي و زمينه تحريك جنسي درست مي شوند، با نامهاي فريبنده. تا كم كم حريم مقدس محرم و نامحرم كمرنگ شود و جوانان دختر و پسر به بلوغ زودرس و تحريك جنسي دچار گردند و پرده هاي حيا و شرم، پاره گردند و زمينه فساد خود بخود فراهم شود.

2ـ ابداع و رواج و صدور مدهاي لباس و پوشاك بخصوص لباسهاي زنانه كه بتدريج عفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مي نمايد و عرضه نو آوريها و ايجاد جاذبه هاي تبليغاتي راديوئي و تلويزيوني و مطبوعاتي با استفاده از متخصصين طراح آگهي هاي تبليغاتي. و هم اكنون آثار احياء و زنده شدن اين شيوه شوم در جامعه انقلابي ايران به چشم ميخورد و با گردشي دقيق و واقع بينانه و محققانه در شمال تهران و شهرهاي بزرگ مي بينيم فرهنگ نيمه عرياني و مبتذل لباس بخصوص زنانه و هم اكنون آثار احياء و زنده شدن اين شيوه شوم در جامعه انقلابي ايران به چشم ميخورد و با گردشي دقيق و واقع بينانه و محققانه در شمال تهران و شهرهاي بزرگ مي بينيم فرهنگ نيمه عرياني و مبتذل لباس بخصوص زنانه و دخترانه تجديد حيات نموده و جوانه زده و بسياري از خانواده ها هم مقدمش را گرامي داشته اند.

دخترانه تجديد حيات نموده و جوانه زده و بسياري از خانواده ها هم مقدمش را گرامي داشته اند و فروشگاههاي سودجوي پوشاك هم با ايجاد جاذبه هاي فريبنده آنها را عرضه مي كنند تا ديده ببيند و دل ياد كند و خنجري هم كه بر ديده زنند تا دل آزاد گردد وجود ندارد.

3ـ ورود بسياري از مجلات و روزنامه ها و كتب خارجي مي تواند عامل رواج فرهنگ مبتذل غربي در جوامع غيرغربي باشد و فرهنگ مادي و فاسد و بي بهره از فضيلت و معنويت غرب را از لابلاي صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.

4ـ گروهي از اساتيد فرنگ رفته كه تحصيلات عاليه و طولاني در غرب داشته اند چون خاشاكي در برابر فرهنگ غرب تسليم شده و اصالت خود را از ياد برده اند با در اختيار داشتن سنگر كلاسها و برتري علمي نسبت به دانشجو و ديگر مردم مؤثرترين عامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار مي روند و استكبار جهاني از راه پرورش گروهي از دانشجويان خارجي مقيم غرب قدرت تهاجم فرهنگي خود را افزايش مي دهد.

5ـ تهيه و صدور عكسهاي مبتذل و سكسي كه براي نسل جوان جاذبه دارد حتي چاپ عكسهاي بي شرمانه بر بدنه ليوانها و پارچها و ظروف كريستال و كاغذهاي شكلات و آدامس و ... براي فراهم كردن زمينه تحريك جنسي و دريدن پرده شرم و حيا سوق دادن خانواده ها بخصوص نسل جوان بسوي فساد و بي بندوباري.

6ـ سيستم باز در مبادلات مسافر كه امروزه به صورت يك اصل قابل قبول بين المللي در آمده عامل مهمي در خدمت تهاجم فرهنگي غرب بشمار مي رود و متأسفانه ضرر اين پديده دو طرفه است.

زندگي پر از زرق و برق و جاذبه هاي مادي و بدور از تقييدات اخلاقي همراه با امكانات زندگي و نظم و انضباط ظاهري در امور جاري غرب براي هر بيننده اي فريبنده و جذب كننده خواهد بود و غالب مسافرين ديار غرب حتي دينداران با فرهنگ هم نسبت به يك و يا چند جنبه از زندگي غربي شيفته مي شوند و با زمينه پذيرش فرهنگ غرب و يا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد كشور و خانه و كاشانه خويش مي گردند و رفتار و اخلاق بسياري از آنها يا رنگ غربي به خود مي گيرد و يا مداح و مُبلغ مي شوند و يا در درجه نازلي افسوس مي خورد كه چرا نظام اجتماعي و اداري و معاملاتي ما مسلمانها چنين انضباطي ندارد؟

روزي به عيادت يكي از فضلاء متعهد كه براي معالجه به اروپا رفته بود رفتم يكي از آقايان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسيد جناب ايشان شرح مبسوطي از تعهد پزشكان و پرسنل بيمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بيان فرمودند كه براي همه حضار جالب و قابل تحسين بود و در مقايسه با وضع بيمارستانها و درمان خودمان تأسف را بهمراه داشت درست است كه فساد اخلاقي آنها از نظام اداري و پزشكي و توليدات شان بايد تفكيك شود اما اين تفكيك صددرصد براي همه كس ممكن نيست. و ناخودآگاه درجه خصومت با فرهنگ مبتذل آنها را پائين مي آورد.

از طرف ديگر مسافرين اروپائي و غربي كه به ايران مي آيند، با خود سوغات فرنگ و فرهنگ فرنگ دارند و بر اين گرفتاري اضافه فرماييد پديده شوم توريسم و باصطلاح فريبنده آن جهانگردي كه مسافرين غربي كه وارد ايران مي شوند و مسافرين ايراني كه در گروه جهانگرد به اروپا مي روند از چه قماشي هستند و هر دو دسته چه فرهنگي را وارد ايران مي نمايند. در ساعاتي كه هواپيماهاي اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمين مي نشينند و يا به اروپا پرواز مي كنند ساعاتي در سالن عمومي فرودگاه بسر بريد و با چشم خريدار نگاه كنيد تا ببينيد با وجود محدوديتهايي كه در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجاب وجود دارد چگونه برخوردها و معانقه هاي دو جنس مذكر و مؤنث و ... ظهور دارد اميد است پديده شوم جهانگردي جامه عملي نپوشد و ايران اسلامي براي جذب توريست و درآمد ارزي، سرمايه هاي معنوي و آرمانهاي اسلامي را از دست ندهد و به رخ كشيدن آثار باستاني ايران به قيمت از كف رفتن فرهنگ باستاني ما نشود و به همان ضررهاي فرهنگي مسافرتهاي معمولي اكتفا كنيم و از شرّ برنامه جهانگردي در امان بمانيم.ان شاءاللّه .

1- مقدمه ابن خلدون


استاد نبي صادقي


١٠:٤٦ - 1391/07/08    /    شماره : ٥٥٤٩    /    تعداد نمایش : ٢٧٧



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :3369
کل بازديدها :9732820
بازديدکنندگان آنلاين :12
بازديدازاین صفحه :108006