نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > سیاسی و اجتماعی > آسیب شناسی اجتماعی 


  چاپ        ارسال به دوست

چگونه فریب نخوریم؟

آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در جمع نمازگزاران مسجد جامع بازار تهران با استناد به آیات، روایات و سیره اهل‌بیت7راهکارهای فریب نخوردن انسان را تشریح کرد.
به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، این استاد برجسته حوزه علمیه تهران با اشاره به این که انسان طالب زندگي جاودانه، توام با صحت و سلامتي و خوشي مي باشد ، بیان داشت: خداوند نيز زندگي و بقاء دائمي را به همراه سعادت و خوشبختي براي انسان در نظر گرفته ولي با حفظ شرايط و حدود الهي مي توان به آن دست يافت، به عنوان نمونه خداوند در سوره فرقان  مي فرمايد: قل اَذلك خيرُ ام جنّةخولد التيوعد المتقون از اين آيه پيداست كه خداوند جاودانگي را براي افرادي كه اهل تقوا هستند و حدود الهي را محترم شمرده و رعايت مي نمايند و عده نموده است.

وی با بیان این که قیام و حرکت امام حسین7 درس  و عبرتي برای بشريت در ابعاد گوناگون معرفتی و معنوی، فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی مي باشد، گفت: امام حسین7 مصلحی غیور و انسانی ضدّ غرور بود؛ نه خود مغرور بود و نه كسي را مغرور کرد؛ بلکه حضرت می خواست مغرورین را از ورطه غرور نجات دهد. بدين جهت اوّلین سخنرانی كه ایشان در روز عاشورا مطرح كرد همين مسئله بود.
وی اضافه کرد: امام حسين 7 فرمودند«عبادَ اللهِ اِتَّقوا الله» يعني آن گرايش و تمايلي كه در نهاد شماست و شما را به بقاء، زندگي جاودانه و بهتر زيستن سوق مي دهد تنها با تقواي الهي و دوري از هواهاي نفساني حاصل خواهد شد.

آیت الله تهرانی ادامه داد: پس چرا با اينكه اين دنياي فاني و ناپايدار را مي بينيم و در حالي كه برايمان مملو از درد و رنج و ناخوشي و ناملايمات است از آن خوشبختي و سعادت را مطالبه  مي كنيم، اگر بخواهيم ريشه اين حماقت رادر معارف اسلامي بيابيم بايد به آيات، روايات و ادعيه رجوع نماييم كه دو چيز را عامل غرور و اشتباه انسان در اين رابطه است، اول عامل دروني كه همان شيطان دروني انسان است كه با وعده هاي دروغين و فريبنده انسان را از مسير الهي خارج نموده و همچنين با تكوين آرزوهاي كاذب و وعده هاي بي پايه او را به ورطه گمراهي مي كشد و دوم عامل بيروني كه همان شيطان بيروني مي باشد.
وی ابراز داشت: خداوند در سوره نساء می فرماید: (وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً) هر کس به جای خدا، شیطان را ولیّ خود بگیرد، خسارت آشکاری را می بیند. شیطان به آنها وعده می‌دهد و برایشان آرزو می‌پروراند؛ این آیه می‌گوید: وعده های شیطان فریبنده است، یعنی شما را از رسیدن به هدف منحرف می کند. و در سوره اسراء نیز می‌فرماید: (و ما یَعدهم الشیطان الا غُرورا.)

این استاد اخلاق حوزه گفت: در خطبه اول نهج البلاغه آمده است كه بعد از اتمام جنگ نهروان اميرالمؤمنين حضرت علي 7 هنگامي كه در ميان كشته شدگان قدم مي زدند فرمود: آيا اطلاع داريد كه چه كساني به اين افراد ضررساندند ، كساني به آنان ضرر رسانده كه آنان را فريفتند، سپس از ايشان سوال شد چه كسي آنان را فريب داد!حضرت در پاسخ فرمودند: شيطان و نفس اماره. اميرالمؤمنين7 می فرمایند: «مَنِ اغتَرَّ بِنَفسِهِ أسلَمَتهُ إلَی المَعَاطِبِ هر که به خود مغرور شود، خودش را تسلیم سرزنش ها کرده است. حضرت در اینجا غرور را به نفس تشبیه می‌کند.

وی یادآور شد: هميشه غرور براي انسان از آن جايي سرچشمه می‌گیرد كه انسان بر سر دو راهي قرار مي گيرد يكي راه عقلي است كه حجت دروني براي هدايت انسان و ديگري وحي است كه حجت بيروني محسوب مي شود، افراد مي توانند زمانيكه بر سر دو راهي قرار گرفتند باکمک این دو،  بر هواي نفساني چيره شده و باانتخاب و اختيار خود در صراط مستقيم قرار گيرند.

آیت الله تهرانی همچنین افزود: انبیای الهی آمده اند بگویند اگر حیات جاودانه و زندگی در خوشبختی و نشاط کامل را می خواهید، فریب غرور و شیطان درونی را نخورید، زیرا وعده الهی حق است و شیطان می خواهد با وعده های دروغین شما را از مسیر اصلی خارج و گمراه نماید.

وی در ادامه با اشاره به دلایل فریب خوردن انسان اظهار داشت: اول اینکه همه انسانها به دنبال زندگی جاودانه و سراسر رفاه و آسایش می باشند که این از خود خواهی و حب بقاء نشأت می گیرد و دوّم اینکه انسان از نظر حدوث زاییده مادیات و دنیا است و آنرا می بیند و شهود می کند و اگر آنرا کنار آن خواسته درونی بگذاریم، خواهیم دید قابل جمع نیست، ولی چون این زرق و برق دنیا جذبه دارد و با گرایشات، طبع و غرایز درونی انسان پیوند خورده، انسان را مجذوب خود می کند.

این استاد حوزه علمیه تهران خاطر نشان کرد: در اینجا مسأله اصلی این است که بعضی از فریب‌خوردگان دنیا به قدری سست اراده اند که با دیدن این  واقعیت‌ها باز هم دنبال دنیا می‌روند. بحث ما در خصوص افرادی است که به مبدا و معاد ایمان دارند، اما این که چه چیزی منجر به اشتباه شده است؟ خیلی واضح است و آن مسأَله سوءاستفاده از نیروی انتخاب و اختیار می باشد. و ما یَعِدُهُم الشَیطانُ الّا غُروراً آیات و روایات ما دقیق و حساب شده است. اینها ذهنی و فرضی نیست، عین واقعیت است.

وی تاکید کرد: حضرت امیر7 هیچ کدام از خواسته‌های درونی انسان را انکار نمی‌کند و می‌گوید: هدف گیری‌ات درست است، امّا راه را گم کرده‌ای. اگر دنیا را انتخاب کنی پست تراز حیوان می شوی و نمی توان گفت که چنین کسی انسان است. چرا که این ودیعه الهیّه عقلانیه‌ای که به تو عنایت شده به کار نگرفتی و راه درست را انتخاب نکردی؟ حیف این گوهر گرانبهایی که به تو دادم! تو قابلیت نداشتی و از آن استفاده نکردی!

به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی قم


٢٢:١٠ - 1392/11/05    /    شماره : ٢٦١٦١    /    تعداد نمایش : ٤٥٠



خروج





   مطالب مرتبط
 دریچه ای به خرافات و عقاید عوامانه(3) (خبر)
 جامعه شناسي انحرافات اجتماعي (خبر)
 جامعه شناسي خرد (خبر)
 دریچه ای به خرافات و عقاید عوامانه(2) (خبر)
 جوانان و عوامل افزایش سن ازدواج (خبر)
 چرا دروغ در بین افراد جامعه رواج دارد؟ (خبر)
 وجدان کاری در جامعه ی ما چگونه است؟ (خبر)
 نگاهی به آمار طلاق در ایران(3) (خبر)
 عوامل مؤثر در جدایی همسران (خبر)
 علل انحراف جوانان (خبر)
 پرسشنامه برای طلاق (خبر)
بازدیدها
امروز :5389
کل بازديدها :9903250
بازديدکنندگان آنلاين :9
بازديدازاین صفحه :109701