نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > دانش و فناوری > علوم اسلامی 


گفتگو با محمدمنصور هاشمی_۱؛
نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی‌شود
گفتگو با محمدمنصور هاشمی_۱؛ نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی‌شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل‌ها محمدمنصور هاشمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه گفت: بخشی از بهترین آثار فلسفی دنیا آثاری است برخوردار از فصاحت و بلاغت ادیبانه. کسی که نویسنده خوبی نباشد به راحتی به عنوان فیلسوف مطرح نمی‌شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_محمدالیاس قنبری: مرز میان فلسفه و ادبیات و به عبارتی متن فلسفی و ادبی آنچنانکه در بدو امر به نظر می رسد مرز واضحی نیست. این دو در برهه های مختلف تاریخی نسبت به هم همگرایی‌ها و واگرایی‌هایی داشته‌اند و امروزه به نظر می‌رسد
 ٠٧:٢٤ - 1395/11/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
غلامحسین ابراهیمی دینانی:
حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان
غلامحسین ابراهیمی دینانی: حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: حکمت ها در ادبیات فارسی نهفته است که قرن ها از آن غافل بوده اند. ای کاش به جای آثار افلاطون و ارسطو و کانت و هگل، حکمت را در آثار فاخر ادبای ایرانی جستجو کنیم. به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست حکمت در ادبیات ایران که عصر دیروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنان خود را با بیان این بین شعر از عطار نیشابوری آغاز کرد: «ای روی درکشیده به بازار آمده. خلقی بدین طلسم گرفتار آمده » و گفت:
 ٠٦:٤٨ - 1395/11/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
دینانی در برنامه معرفت:
انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد
دینانی در برنامه معرفت: انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد چهره ماندگار فلسفه گفت: بیشتر انسان ها برای رسیدن به خرسندی، بعد معنویشان را فراموش می کنند و خودشان را در دیگر ابعاد مادی خلاصه می کنند و به دنبال خوشبختی می گردند، ولی به خوشبختی نمی رسند.
 ٠٩:٥٠ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
علی اصغر مصلح:
اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند
علی اصغر مصلح: اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند مصلح، استاد دانشگاه علامه گفت: در ایران اهل فلسفه اغلب مشغول کار خود هستند و از نسبت خود با شرایط عمومی تر حاکم بر زندگی و فرهنگ غافل اند. به گزارش خبرنگار مهر، دومین سمینار «تاملی بر وضع فلسفه در ایران» صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
 ٠٧:٣٢ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
داوری اردکانی:
فلسفه را امروزی کنیم/ دوباره به فلسفه اسلامی برگشته ام
داوری اردکانی: فلسفه را امروزی کنیم/ دوباره به فلسفه اسلامی برگشته ام رئیس فرهنگستان علوم گفت: فلسفه، چیزی نیست که بگوییم برای دیروز بوده و به گذشته تعلق دارد. فلسفه برای امروز است. ما باید فلسفه را امروزی کنیم و ببینیم چگونه می‌تواند دست ما را بگیرد.
 ٠٧:٢٤ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر:
اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: چشم انداز نه چندان مطلوب در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی، مسئولیت سنگین حوزه ها و مراکز علمی دینی را بیشتر می کند.
 ٠٥:٣٧ - 1395/11/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
گزارش فارس از آیین بزرگداشت «حکیم هزاره ها»
گزارش فارس از آیین بزرگداشت «حکیم هزاره ها» فلسفه در عصر حاضر پیشرفتی ندارد/ از یک فوتبالیست بیش از ابن‌سینا تقدیر می‌کنیم/ تجلیل از عبدالله انوار خبرگزاری فارس: فلسفه در عصر حاضر پیشرفتی ندارد/ از یک فوتبالیست بیش از ابن‌سینا تقدیر می‌کنیم/ تجلیل از عبدالله انوار چهره ماندگار فلسفه گفت: نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا «ترامپ» یک خُل به تمام عیار است، حتی در دوران فراعنه هم کسی اینگونه صحبت نمی‌کرد، همین نشان می‌دهد که علم پیشرفت کرده اما اخلاق، فلسفه و فن حکومت‌داری پیشرفت نکرده است.
 ٠٧:٥٣ - 1395/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
فیلسوف با نوشته هایش وارد معرکه می شود
فیلسوف با نوشته هایش وارد معرکه می شود/ ذهن بدون سوال بیدار نیست ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه معتقد است: هیچ فیلسوفی خارج از اجتماع نیست، هر چند فیلسوف به طور مستقیم وارد میدان دعوا نمی شود ولی با کتاب ها و نوشته هایش وارد عمل می شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_سارا فرجی: در ادامه گفتگوهای خودمانی با چهره های ماندگار فلسفه قصد داشتیم با غلامحسین ابراهیمی دینانی، نیز درباره خاطراتش، دوران تحصیلش در مدرسه حجتیه قم، روابط و معاشرت هایش با ایزوتسو، هانری کربن و سایر بزرگان حرف بزنیم اما وقتی نزد او رفتیم سیر مصاحبه تغییر کرد و موضوع بحث به سمت دیگری رفت؛ او با همان کلام شیرینش ما را مجاب کرد
 ٠٤:٢٢ - 1395/05/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد
خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق: سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد/ روش تفکر شیخ اشراق رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: روش حکمت اشراق نه مثل مشائیان براساس استدلال عقلی است و نه مثل متصوفان برپایه شهود، حکمت اشراق جمع شهود و عقل است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با همکاری انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عصر روز گذشته با حضور اساتید فلسفه در موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد.
 ٠٧:٠٣ - 1395/05/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
دین پژوهی در تاریخ ما ریشه دارد/ وضعیت «فلسفه دین» در ایران
دین پژوهی در تاریخ ما ریشه دارد/ وضعیت «فلسفه دین» در ایران کارشناسان حوزه فلسفه دین که اخیراً رشد قابل توجهی در ایران داشته است، معتقدند آموزش عالی باید نسبت به توسعه کمی و کیفی این حوزه توجه بیشتری داشته باشد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: رشد و چگونگی وضعیت فلسفه دین و کتاب‌های این حوزه بحثی است که درباره آن با بعضی از پژوهشگران و اساتید این حوزه در میان گذاشته‌ایم. در خلال این گفتگوها نظرات مختلفی درباره وضعیت فلسفه دین و چگونگی آن مورد بحث شده است که شما را به خواندن آنهادر غالب این گزارش دعوت می کنیم: وضعیت کتاب های فلسفه دین در ایران خوب است
 ٠٥:١٦ - 1395/05/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
خواجه نصیر در فلسفی کردن کلام شیعی گام مهمی برداشته است
استاد دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با مهر: خواجه نصیر در فلسفی کردن کلام شیعی گام مهمی برداشته است یارعلی کردفیروزجایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: خواجه نصیر در احیای تفکر فلسفی در عصر خود سنگ تمام گذاشته است و از دستاوردها و روش فلسفی در عرصه کلام بهره برده است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: خواجه نصیر ازجمله بزرگان فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است که جایگاه بسیار بزرگی در احیای تمدن اسلامی در بحرانی ترین شرایط تاریخی ایران و اسلام دارد، البته خواجه منتقدانی هم دارد و او را به خاطر حضور در دربار حاکمان جور شماتت می کنند. به هر حال تلاشهای خواجه به غیر از فعالیت در عرصه سیاست و فرهنگ، در علم، فلسفه و کلام از او شخصیت یگانه ای ساخته است.
 ٠٦:٠٥ - 1395/04/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
باید اصول تمدن اسلامی را بازیابیم
باید اصول تمدن اسلامی را بازیابیم/ این اسلام هراسی، مسخره است! سید حسین نصر، فیلسوف سنت گرا، احیای تمدن اسلامی را به انجام دو وظیفه منوط می داند؛ حفظ آنچه از تمدن اسلامی باقی مانده است و بازیابی اصول و به کارگرفتن آن در شرایط جدید. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه- جواد حیران‌نیا: یکی از دغدغه های سیدحسین نصر، فیلسوف سنت گرای اسلامی بحث تمدن اسلامی و احیای این تمدن بوده و هست. نصر معتقد است: هیچ دینی بیش از یک تمدن به وجود نیاورده و دین اسلام و تمدن اسلامی هم از این قضیه مستثنی نیست. نمی شود تمدن جدید ایرانی و اسلامی به وجود آورد و فقط می توان آن را احیاء کرد. می توانیم تمدن ایرانی و اسلامی خودمان را با ساحتها و بعدهای جدیدی که دنیای امروز ما را مجبور می کند به آن توجه کنیم، احیا کنیم.
 ٠٥:٥٥ - 1395/04/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
حیله های شرعی فرار از ربا (3)
روایت هایی در زمینه های شرعی برای فرار از ربا وجود دارد. وجود این روایات و برخورد شدید قرآن و روایات با مسأله ربا، سبب به وجود آمدن دو دیدگاه درباره جواز یا عدم جواز حیله های شرعی فرار از ربا شده است.
 ١١:٢٥ - 1393/01/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
راههای ریشه کنی ربا از جوامع اسلامی
موفقيت وسربلندي اسلام از ديرباز آرزو و آرمان شهر بسياري از مسلمانان بوده؛ آرزويي كه در گذرگاه تاريخ گاه به منصه ي ظهور نزديك شده و گاه جامعه ي اسلامي از آن دور بوده است. مسئله ي بسیار مهم در این باب آن است که راه رسيدن به اين موفقيت را بدانيم و به صورت علمي وعقلاني و بر پايه ي مفاهيم عميق فقهي برنامه هايي جامع و كاربردي را جهت نيل به اين هدف طرح ريزي كنيم.
 ٢١:٢٥ - 1393/01/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
بررسی رشد جمعیت از دیدگاه فقه شیعه
سخن درباره جمعیت، اندازه و ترکیب آن از موضوعاتی است که توجه بسیاری از اندیشمندان را از گذشته های دور به خود مشغول داشته است. بررسی اجمالی آرای اندیشمندان گذشته نشان میدهد که بیشتر نظریه ها درباره کنترل یا افزایش جمعیت با توجه به اندازه خانواده و تأکید بر افزایش یا کاهش تعداد فرزندان بیان شده است . سیاست های اجتماعی نیز که توسط سیاست مداران و دولت مردان در پیش گرفته شده و هدف از اجرای چنین سیاست هایی، تلاش برای دست یابی به جامعه ای سالم، مرفه و متعادل از طریق سامان دهی به وضعیت خانواده و تعداد آنها بوده و میباشد.
 ٢٠:٤٨ - 1393/01/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
تحریم ربا در اسلام(2)
مبارزه اسلام با پدیده های نامناسب اجتماعی به دو گونه است: 1- اسلام با مواردی مانند بت پرستی که تضاد آشکاری با آموزه های نورانی اسلام داشت، به صورت دفعی و قاطع برخورد کرد. 2- با اموری که تضاد آشکاری با اسلام نداشت و به شکل یک عادت فراگیر درآمده بود، به صورت تدریجی مبارزه می شد. برداشتن شراب خواری و ربا به شیوه تدریجی بوده است. چون ربا در جامعه آن روز عربستان فراگیر بود و صدور یکباره حکم حرام بودن آن غیر قابل پذیرش بود.
 ١١:٥٢ - 1393/01/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
کیفر رباخواران(4)
برای رباخواران کیفر دنیوی و اخروی است که ابتدا به کیفر دنیوی رباخواران اشاره خواهد شد و سپس به کیفر اخروی رباخواران پرداخته خواهد شد.
 ١٣:٠٢ - 1393/01/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
ربا و پیشینه آن (1)
ربا در لغت به معنی رشد و علّو و برتری است.1 به گفته راغب اصفهانی، ربا زیادی بر سرمایه را گویند.
 ١٥:٥٢ - 1393/01/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
نقش محیط واجتماع درگرایش مردم به دینداری
نقش محیط در ارتباط با گرایش مردم به دین و دین‌داری و یا اعراض آنان از دین، انکار نشدنی است. نوع مردم، تابع محیط می‌گردند و جذب جریان غالب در آن می‌شوند، اگر چه استثنا نیز وجود دارد و این به صورت یک قاعده نیست. بنابراین هر قدر که اجتماع و محیط، گرایش به امور متعالی و دینی داشته باشد، افراد آن اجتماع نیز کشش و تمایلاتشان به همان سمت است و اگر محیط و فضای خانواده و اجتماع چنان باشد که همه از دین و مذهب بدگویی کنند و همه امکانات در راه گریز از دین به کار رود خواه ناخواه نوع و اکثریت مردم تحت تأثیر قرار گرفته، مشی خود را آن‌گونه پی می‌گیرند.
 ١٥:١١ - 1392/12/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
راههای درمان وسواس
یکی از راههای درمان وسواس، تخفیف هیجانات و بحران های روحی، از جمله تغییر محیط زندگی وسواسی است.
 ١٠:٤٢ - 1392/12/17 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :1198
کل بازديدها :9572631
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :112722