نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دانش و فناوری > علوم اسلامی 


نصرالله حکمت در کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی:
مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا
نصرالله حکمت در کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی: مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا از نظر فیلسوفان مسلمان، شرط امکان مابعدالطبیعه ایمان به خدای خالق و غایت آن، معرفة الله است. از این رو می توان گفت که مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا. به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله حکمت، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در حال نگارش کتابی با عنوان «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» که در سال جاری منتشر می شود.
 ١٠:٢٠ - 1397/01/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
عبدالحسین خسروپناه
عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر: عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است/ دستاورد علوم سکولار چیست؟ خسروپناه گفت: چگونه علوم لیبرالیستی غرب که قرن ها است شکست خورده، همچنان پی جویی می شود، اما علومی که قریب به سی و اندی سال است که مطالبه می شود، هم اینک شکست خورده قطعی است؟ خبرگزاری مهر؛ گروه دین و اندیشه_مهدی مستقیمی: اخیراً مباحث و دیدگاه هایی در باب شکست طرح تحول در علوم انسانی و پیاده سازی علوم انسانی اسلامی، در کشور مطرح شده و منتقدین و نقّادان این پروژه، معتقد هستند که خط کشی بین علوم و تعیین ماهیت اسلامی و غیر اسلامی برای علوم دانشگاهی، طرحی است بی فایده و بدون نتیجه، بر همین اساس و تحلیل باید ها و نبایدها و نقاط پیش روی این مبحث، گفتگویی با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و منتخب جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی ترتیب داده ایم که، مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد؛
 ٠٩:٣١ - 1396/12/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد محمدرضایی عنوان کرد؛
دگرگونی در علم امکان پذیر است/ پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر داوری
محمد محمدرضایی عنوان کرد؛ دگرگونی در علم امکان پذیر است/ پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر داوری آیت الله سبحانی در پاسخی به رضا داوری اردکانی گفت: مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش علوم انسانی است نه ایجاد علم جدید. علم عوض نمی شود، امّا دگرگونی در آن امکان پذیر است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و رئیس کارگروه تخصصی فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی در یادداشتی پاسخ آیت الله العظمی سبحانی به نامه اخیر دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی را تحریر کرده که در ادامه می خوانید؛
 ١٠:١٠ - 1396/12/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛
کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛ کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/خواجه نصیر، یک مصلح فرهنگی بود حجت الاسلام خسروپناه، در همایش «نسبت کلام و حکمت» گفت: کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست و متدولوژی آنها با هم متفاوت است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «نسبت کلام و حکمت» به منظور بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی عصر روز گذشته، در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. دبیر این جلسه محمود یوسف‌ثانی بود. وی در ابتدا گفت: به مناسبت تقریبی که خواجه نصیرالدین طوسی بین حکمت و کلام ایجاد کرد، عنوان این همایش «نسبت کلام و حکمت» انتخاب شده است. قرار است که در این همایش هم افکار خواجه‌ نصیر و هم افکار کسانی که پس از او راه را ادامه دهند و در جهت تقریب کوشیدند، معرفی و بررسی شود. خواجه نصیرالدین طوسی در ایجاد تعامل و هماهنگی، میان کلام و فلسفه نقش بی‌بدیلی داشت و تأثیر افکار او فقط منحصر به دانشمندان شیعی نبوده، بلکه به صورت گسترده آرای متفکران و علمای اهل سنت را تحت تأثیر قرار داده است؛ به نحوی که بسیاری از شارحان آثار او، از اهل سنت هستند.
 ١٠:٢٣ - 1396/12/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
امیرمحمد گمینی
جدال علم ودین در تمدن اسلامی نبوده است/
امیرمحمد گمینی در گفتگو با مهر: جدال علم ودین در تمدن اسلامی نبوده است/۳ رویکرد در رابطه علم ودین استادیار دانشگاه تهران گفت: جدال و اختلاف عمیقی در تمدن اسلامی بین علم و دین وجود نداشته است و در تمدن اسلامی جایی را سراغ نداریم که علم و دین در تعارض مستقیم باشند. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_زینب سیار: امیرمحمد گمینی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ علم از دانشگاه تهران و دکترای مطالعات علم از مؤسسه حکمت و فلسفه ایران است و هم اکنون به عنوان استادیار دانشگاه تهران مشغول تدریس دروس تاریخ علم است. شایان ذکر است که گمینی جایزه نقد کتاب و دو جایزه بین المللی تاریخ علمی نیز در کارنامه دارد و برگزیده جشنواره فارابی نیز می باشد.
 ٠٨:٥٥ - 1396/11/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاریخ فلسفه، جزوی از فلسفه است نه رشته ای از تاریخ
محمدرضا بهشتی: تاریخ فلسفه، جزوی از فلسفه است نه رشته ای از تاریخ اگر صحبت از رویکرد تاریخی به اندیشه های فلسفی می کنیم به این معنا نیست که ما کاری جدای از اندیشیدن فلسفی انجام می دهیم. تاریخ فلسفه جزو فلسفه است ولی جزو تاریخ و از رشته های تاریخ نیست. به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست از سلسله نشست های کمیته روش شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «رهیافت تاریخی به اندیشه های فلسفی» عصر روز گذشته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. سخنران این نشست محمدرضا بهشتی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران بود. خلاصله ای از سخنان محمدرضا بهشتی در این نشست در ادامه می آید.
 ٠٩:٥٤ - 1396/11/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
غلامرضا اعوانی
شریعت بدون حکمت به بیراهه می‌رود
غلامرضا اعوانی در گفتگو با مهر: شریعت بدون حکمت به بیراهه می‌رود/ فقه، لازم است ولی کافی نیست چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حکمت شریعت را ترویج کرده‌است چون می‌دانست اگر حکمت از شریعت خارج شود، جریان‌هایی مثل داعش به وجود می‌آیند. غلامرضا اعوانی در مورد ضرورت حکمت در همه ابعاد زندگی انسان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه دروس فلسفه هنر که اکنون در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود برای ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است و در این دروس هیچ اثری از حکمت اسلامی نیست. این فلسفه هنر به مباحثی از هگل، کانت و هایدگر پرداخته است و حکمت اسلامی در آن جایی ندارد.
 ٠٨:٥٠ - 1396/11/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
فنایی اشکوری مطرح کرد؛
تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید
فنایی اشکوری مطرح کرد؛ تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید/ غیرمسلمان می‌تواند اسلام‌شناس شود؟ محمد فنایی اشکوری گفت: عالم امروزی لازم است با علوم و فرهنگ زمانه و نیازها و مقتضیات عصر آشنا باشد تا بتواند اسلام را به زبان قابل فهم و ناظر به چالشها و نیازهای روز عرضه کند.
 ٠٦:١٥ - 1396/10/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
در مراسم رونمایی آخرین کتاب ابراهیمی دینانی مطرح شد؛
دینانی فیلسوف پرسش است/
در مراسم رونمایی آخرین کتاب ابراهیمی دینانی مطرح شد؛ دینانی فیلسوف پرسش است/توصیه و پیشنهاداتی برای شاگردان دینانی دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه، رئیس موسسه حکمت وفلسفه گفت: ابراهیمی دینانی فیلسوف حقیقت است و حقیقت بدون پرسشگری، امکانپذیر نیست و پرسش و پرسشگری جزو هویت ایشان است. به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از مقام علمی غلامحسین ابراهیمی دینانی عصر روز گذشته در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. دراین برنامه که به مناسبت هفته پژوهش بود، آخرین اثر ابراهیمی دینانی با عنوان «اختیار در ضرورت هستی» رونمایی شد. همچنین ۵ اثر پرسش از هستی، فراز و فرود فکر فلسفی، اختیار در ضرورت هستی، من و جز من و از محسوس تا معقول مورد نقد و بررسی شاگردان ابراهیمی دینانی قرار گرفت. فیلسوفی که عمرش وقف اندیشیدن شد
 ٠٦:٢١ - 1396/09/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
همه اصول موضوعه علوم انسانی در تعریف فلسفه می‌گنجند
علی مصباح: همه اصول موضوعه علوم انسانی در تعریف فلسفه می‌گنجند علی مصباح گفت: می‌توان همه اصول موضوعه علوم انسانی را نیز جزئی از مسائل فلسفه علوم انسانی به حساب آورد، چرا که همه آنها مبادی تصوری یا تصدیقی مورد نیاز علوم انسانی را تشکیل می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی مبانی اسلامی سازی علوم انسانی با موضوع چیستی فلسفه مضاف و جایگاه آن در فرآیند نظریه پردازی در علوم انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز گذشته ۷ آذرماه در قم برگزار شد.
 ٠٥:٢٦ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
فیلسوف نداریم/ جایگاه مسائل اجتماعی در سنت فلسفۀ اسلامی
فیلسوف نداریم/ جایگاه مسائل اجتماعی در سنت فلسفۀ اسلامی حجت الاسلام قائمی نیا گفت: ما امروز فیلسوف به معنای دقیق نداریم، بلکه فلسفه خوان داریم. فیلسوف بزرگ فلسفه را در متن زندگی می‌بیند. به گزارش خبرنگار مهر، زاویه در برنامۀ این هفته و به مناسبت روز جهانی فلسفه به بحث مهم نسبت فیلسوفان ما و جامعه پرداخت. مهمانان این هفته موسی اکرمی (هیئت علمی و معاون دانشکدۀ الهیات و فلسفۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) و علیرضا قائمی نیا (هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی) بودند.
 ٠٥:١٨ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی»؛
فتح بابی میان فلسفه اروپایی و فلسفه اسلامی
نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی»؛ فتح بابی میان فلسفه اروپایی و فلسفه اسلامی نشست بررسی کتاب «هگل و فیلسوفان اسلامی» نوشته «سیدحمید طالب زاده» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی و سید حمید طالب زاده برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی و سید حمید طالب زاده برگزار شد. نقد سنت فقط با ارتباط با فلسفه غرب امکانپذیر می‌شود
 ٠٤:٥٦ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
ابراهیمی دینانی:
حکمت، ظهور عقل است/ بین حکمت و علم سازش برقرار کنیم
ابراهیمی دینانی: حکمت، ظهور عقل است/ بین حکمت و علم سازش برقرار کنیم ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: حکمت، ظهور عقل ویک لغت عربی است که از حکم و استحکام می آید. بنابراین عقل قابل شکستن نیست. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «مفهوم حکمت در ادیان توحیدی» ظهر امروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه آغاز به کار کرد. اولین سخنران این مراسم غلامحسین ابراهیمی دینانی بود. وی سخنان خود را با یک بیت شعر آغاز کرد و گفت:
 ٠٥:٠١ - 1396/08/30 - نظرات : ٠متن کامل >>
ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/
ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/ عدم تناسب عرفان اسلامی و فردیت رضا لک‌زایی گفت: ملاصدرا در شواهد الربوبیه می ‏نویسد سیاست، روح شریعت است و سیاست منهای شریعت مثل جسد بدون روح است. امام خمینی نیز می ‏فرمایند سیاست سر اسلام است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: یکی از کهن ترین و در عین حال جدی ترین مسایل فلسفه سیاسی، بیان نسبت اخلاق با سیاست است. این گفتگو می کوشد چهار دیدگاه عمده درباب این نسبت را بررسی، و دلایل آن ها را نقد و تحلیل کند. این چهار دیدگاه عبارت اند: الف) نظریه جدایی اخلاق از سیاست؛ ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست؛ ج) نظریه اخلاق دو سطحی و د) نظریه یگانگی اخلاق و سیاست. مسئله نسبت اخلاق با سیاست، به دوره خاص یا تمدن معینی منحصر نبوده و در همه تمدن ها کسانی به این مسئله پرداخته و کوشیده اند درباره امکان سازگاری یا ناسازگاری آن دو موضعی را اتخاذ کنند. این مسئله از مسایل اساسی فلسفه سیاسی است که مرز نمی شناسد و در همه تمدن ها مطرح شده است.
 ٠٦:٥١ - 1396/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
سیدسعید زاهدزاهدانی:
برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم
سیدسعید زاهدزاهدانی: برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم زاهد زاهدانی گفت: ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم و در بین فلاسفه ملاصدرا و سید منیرالدین حسینی هاشمی تاثیر بیشتری بر جامعه شناسان امروزی داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدسعید زاهدزاهدانی رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی درباره اهداف این کمیسیون گفت: ما امسال مانند سالهای گذشته فراخوان مقاله را در سه بخش نظریات و روش و مسائل به صورت گسترده درنظر گرفتیم. زیرا محدود کردن دریافت مقاله به یک موضوع خاص هنوز زود است و ما نیاز داریم در همه بخش های جامعه شناسی اسلامی با محققان ارتباط بگیریم و همه ایده ها را جذب کنیم. وی افزود: ما توانستیم در این همایش ۳۴ مقاله کامل داشته باشیم که مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر یک از مقالات حداقل دو داور داشتند
 ٠٥:٤٥ - 1396/07/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفتگوی مهر با آیت الله رشاد؛
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز
گفتگوی مهر با آیت الله رشاد؛ آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر لزوم احیای سبک سامرایی که مبتنی برنقش فعال و مولد خود طلاب در پژوهش بود، از آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز در حوزه علمیه امام رضا(ع) خبر داد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس حوزهٔ علمیه‌ امام رضا(ع) و رئیس شورای حوزه‌های علمیهٔ استان تهران است. این اندیشمند و پژوهشگر علوم دینی، برای تحول حوزه های علمیه، نظام علمی آموزشی پرورش مآل را مطرح نموده است و پیرو آن یک نظام آموزشی را برای حوزه های علمیه تحت عنوان فقه نظام ساز را پیشنهاد داده است که از امسال در حوزه علمیه امام رضا(ع) اجرایی خواهد شد.
 ٠٥:٢٢ - 1396/06/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا؛
ابن سینا فیلسوفی مشرقی است/ گسست ابن سینا از یونان و ارسطو
به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا؛ ابن سینا فیلسوفی مشرقی است/ گسست ابن سینا از یونان و ارسطو تردیدی نیست که ابن سینا، ارسطو و فلسفه مشائی را پراهمیت دانسته و به شرح آن اقدام ورزیده و آثار بسیاری نیز در این راستا تدوین کرده، اما همچنان که خود بیان می کند بنیان فکری او را بر نمی سازد. به گزارش خبرنگار مهر، در میان فلاسفه مشهور است که ابن سینا رئیس مشائیون اسلامی است. مشهور است ابن سینا فیلسوفی مشائی است و حتی برخی از مستشرقان او را در حد شارح ارسطو تنزل داده اند، اما بسیاری از فیلسوفان معاصر ایران معتقدند ابن سینا فیلسوف مشائی صرف نیست حداکثر اینکه در اواخر عمر خود گسستی را از فلسفه مشائی ایجاد کرده و فلسفه ای را سامان داده است که اگرچه بخشهای عمده ای از آن مفقود شده است اما شواهد از روی دیگر نوشته های او پیداست که ابن سینا فلسفه مشرقی را تدوین کرده بود که با طریق مشائیان تفاوت بسیاری داشته است.
 ٠٨:١٢ - 1396/06/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی؛
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی؛ عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه، خداداد خادم: هشتم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید.
 ٠٤:١٦ - 1396/05/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری
حکمت در گفتگو با مهر عنوان کرد؛ تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه یونانی در مواجهه با سوفسطائیان پدید آمده است، گفت: اما مواجهه فارابی و کندی با سوفسطائیان نیست و ام المسائل فلاسفه ما ارتباط وحی وعقل است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: یکی از فلاسفه ای که ابهام های زیادی درباره آثار او وجود دارد، ابوالحسن عامری نیشابوری، فیلسوف قرن چهارم هجری است. عامری یکی از مهم‌ترین فیلسوفانی است که در فاصله زمانی میان دو فیلسوف بزرگ یعنی فارابی و ابن‌سینا می‌زیسته است. ابوالحسن در نیشابور زاده شد و در همانجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس در بلخ نزد ابوزید بلخی به تحصیل فلسفه پرداخت.
 ٠٥:٤٤ - 1396/04/25 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :1927
کل بازديدها :13906555
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :172561