نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]


  چاپ        ارسال به دوست

اصول گام برداری در کوه

استفاده از کوهستان و طبیعت زیبایش و لذت بردن از آن نیاز به رعایت اصول و مقرراتی دارد

 که رعایت هر یک از آنها در تندرستی و سلامتی فرد بسیار مؤثر است.

 اولین اصلی را که باید در نظر داشته باشید این است که هیچگاه تنها به کوه نروید. 

همواره از مسیرهای عمومی و علامتگذاری شده حرکت کنید.

 به خانواده، دوستان و قرارگاه ها مسیر کوهپیمایی خود را اطلاع دهید و پس از بازگشت نیز دیگران

 را از آمدن خود مطلع سازید.

 کفش و لباس مناسب بپوشید و هرگز از ساک و کیف به جای کوله پشتی استفاده نکنید. 

همیشه یک کیف کمک های اولیه همراه خود داشته باشید. 

صعود خود را صبح زود آغاز کنید و وضعیت هوا را به طور دائم در نظر داشته باشید. 

حرکات کششی و تمرینات ورزشی را قبل از شروع حرکت، حتماً انجام دهید.


گام برداری در کوه

از نکات مهمی که هنگام گام برداری در کوه باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه قدم ها و گام ها است که بایستی به اندازه عرض شانه ها باشد. 

رعایت تنفس نیز بسیار اهمیت دارد. سعی کنید با یک پا عمل دم و با قدم دیگر عمل بازدم را انجام دهید. 

در شیب های تند با هر پا یکبار عمل دم و بازدم را انجام دهید.

 حتی الامکان از راه بینی تنفس کنید. 

قدم ها را با مکث بردارید و به آرامی و منظم حرکت کنید. 

شاید بارها در سربالایی ها با مشکل مواجه بوده اید. در سربالایی ها و شیب های تند به صورت زیگزاگ حرکت نمایید تا شیب مسیر شکسته شود.

استفاده از تمام کف پا در سربالایی ها و سرازیری ها بسیار اهمیت دارد.

 پاها را روی زمین نکشید، بلکه اندکی از زمین بلند کنید و دستها را در حالت آزاد نگهدارید. 

در صعود، همیشه سنگینی وزن بدن خود را به جلو و در فرود، سنگینی خود را به عقب متمایل نمایید.

 ر ابتدای حرکت هر نیم ساعت 10 دقیقه استراحت و در مسافتهای طولانی تر به ازای هر یک ساعت 10 دقیقه استراحت نمایید. 

زمان فرود اغلب دو سوم صعود می باشد. با این محاسبه زمان و توان خود را تقسیم بندی نمایید.



مهمترین امتیاز ورزش کوهپیمایی و کوهنوردی، عزم و اراده بین انسان و انگیزه های درونی خود اوست.

طنین آرام ضربان قلب آوای سلامتی است. با ورزش کوهپیمایی شادمانی و تندرستی خود را حفظ کنید.


 

 نحوه حرکت در سرازیری

مسیرهای کوه به ندرت دارای سطوح صاف و هموار است و از این جهت شخص می باید قدم های خود را کنترل و تنظیم نماید. گام های متعادل از خستگی زودرس جلوگیری و انرژی شما را حفظ می نماید. 

اولین مرحله آمادگی در سرازیری این است که داخل پوتین،جوراب ضخیم و نرم دیگری پوشیده و با محکم بستن بند کفش از حرکات اضافی پا در پوتین جلوگیری نماییم. 

پاها در هر قدم با زانوی خم بر روی زمین قرار می گیرد و پاها مرتب و متواتر در کنار یکدیگر حرکت می نمایند. 

سرعت راهپیمایی در سرازیری از سربالایی کمتر است. 

در سرازیری شخص باید گام های خود را با اختیار و کنترل شده بردارد و در واقع سرعت خود را با دقت در نظر بگیرد.


منبع:

حسن پور ، غلامحسین


١٧:٠٩ - 1391/01/07    /    شماره : ٢٤٣٢    /    تعداد نمایش : ٤٠٥



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :6765
کل بازديدها :10546640
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :91558