نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]


  چاپ        ارسال به دوست

تابلوی ایمان سنج

 

ایمان و معنویت

در روایتى از امام باقر علیه السلام منقول است كه :

على علیه السلام به مجلسى از قریش برخورد مى كنند و بعد به مجلسى دیگر از اوس و خزرج و مى بینند كه در مجلس اول سخنان بیهوده مى رانند اما در محفل دوم كارهاى متین و صحیح انجام مى دهند. على علیه السلام از این حال شگفت زده مى شوند و خدمت رسول الله مى رسند و حكایت هر دو مجلس را باز مى گوید. سپس از پیامبر صلى الله علیه و آله بیان صفات مؤمن را طلب مى فرمایند: در این هنگام رسول الله صلى الله علیه و آله كه سرشان را به زیر انداخته بودند، سرشان را بلند كرده ، فرمودند:

عشرون خصلة فى المؤمن

بیست خصلت در مؤمن است .

 

فان لم یكن فیه لم یكمل ایمانه . ان من اخلاق المؤمنین ، یا على!

اگر این خصال در او نباشد ایمانش به كمال نرسیده است ،

 

 الحاضرون الصلاة

در وقت نماز به نماز حاضر مى شوند.

 

والمسارعون الى الزكوة

در پرداخت حقوق مالى شرعى تسریع مى كنند.

 

والمطعمون المساكین

مساكین و فقرا را اطعام مى كنند.

 

الماسحون راس الیتیم

دست محبت بر سر ایتام مى كشند.

 

المطهرون اطمارهم

لباسشان كهنه، اما تمیز است .

كنایه از این است كه آنچه شرع از نظر پوشش تعیین فرموده است ، مى پوشند.

 

الذین ان حدثوا لم یكذبوا

آنچه به آنها مى گویند فورا تكذیب نمى كنند.

مقصود این نیست كه مؤمن آنچه را مى شنود ساده لوحانه تصدیق مى كند، چه بسا آنچه را كه به مؤمن مى گویند دروغ باشد، اما فورا تكذیب نمى كند.

 

واذا وعدوا لم یخلفوا

اگر وعده كنند تخلف نمى كنند.

 

واذا ائتمنوا لم یخونوا

در امانت خیانت نمى كنند.

 

و اذا تكلموا صدقوا

به راستى و صداقت تكلم مى كنند.

 

رهبان باللیل و اسد بالنهار

پارسایان شب اند و شیران روز.

 

صائمون النهار قائمون اللیل

روزها روزه دار و شبها در قیام اند براى عبادت .

 

لایؤذون جارا ولا یتاذى بهم جار

همسایگان را نمى آزارند - اذیت ارادى - و به گونه اى نیست كه همسایه گان از آنها در آزار باشند - غیر ارادى .

شاید هم مقصود این است كه نه تنها خود اذیت نمى كند، مراقب است كه عائله اش هم موجبات اذیت همسایگان را فراهم نكنند.

 

الذین مشیهم على الارض هون

در زمین با نرمى و تواضع گام برمى دارند. حالت تكبر ندارند.

 

و خطاهم الى بیوت الارامل

گامهایشان به سوى خانه هاى بى سرپرستان است .

 

و على اثر الجنائز.

در تشییع جنازه مؤمنان شركت مى ‏كنند.


منبع: بحارالانوار، ج 68، ص 276

شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان


١٧:٥٤ - 1391/01/04    /    شماره : ٢١٦٩    /    تعداد نمایش : ٥٣١



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :2499
کل بازديدها :10779756
بازديدکنندگان آنلاين :2
بازديدازاین صفحه :45875