نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > متون اسلامی 


تحلیل مؤلّفه های معنایی «امام» درآیه 12 سوره مبارکة یس
منظور از «إِمامٍ مُبینٍ» چیست؟
تحلیل مؤلّفه های معنایی «امام» درآیه 12 سوره مبارکة یس - بخش اول منظور از «إِمامٍ مُبینٍ» چیست؟ واژه «امام»، از کلیدی ترین واژه های قرآن کریم، که بسامد رخداد آن 12 مرتبه است، یکی از کاربردهای آن در آیه 12 سوره مبارکه یس است. چکیده هم نشینی و جانشینی، همان گونه که زبان شناسانی چون رومان یاکوبسون از آغاز اشاره کرده اند، تار و پود زبان را تشکیل می دهد. ازاین رو، می توان با مشخص کردن مؤلّفه های معنایی یک واژه خاص و سپس بررسی ارتباط های واژه های هم نشنین و جانشین با آن، کارکردهای واژه را در زبان در سطح گسترده ای مشخص کرد. با این روش، ابتدا هم نشین ها و جانشین های واژه مدّنظر مشخص می شود، سپس بر پایه مؤلّفه های معنایی به دست آمده از واژه های هم نشین و جانشین، مؤلّفه های مشترک نشان داده می شود، این مؤلّفه ها، مؤلّفه های معنایی واژه مدّنظر است.واژه «امام»، از کلیدی ترین واژه های قرآن کریم، که بسامد رخداد آن 12 مرتبه است، یکی از کاربردهای آن در آیه 12 سوره مبارکه یس است.
 ٠٩:٤٤ - 1397/03/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
پس از سخنرانی قرائتی در جلسه درس خارج فقه؛
رهبر انقلاب: اهمّیّت درس قرآن و تدبّر در قرآن جزو حرفهای لازم است
پس از سخنرانی قرائتی در جلسه درس خارج فقه؛ رهبر انقلاب: اهمّیّت درس قرآن و تدبّر در قرآن جزو حرفهای لازم است حضرت آیت الله خامنه ای پس از سخنرانی قرائتی در جلسه درس خارج فقه ایشان تاکید کردند: آنچه ایشان در اهمّیّت درس قرآن و تدبّر در قرآن بیان کردند، جزو حرفهای لازم و ضروریِ امروزِ جامعه‌ی ما است.
 ٠٨:٣١ - 1397/02/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
جامعه متفرق و کینه‌توز از دین حقیقی بی‌بهره است/ خودشیفتگی خوارج
محسن اسماعیلی: جامعه متفرق و کینه‌توز از دین حقیقی بی‌بهره است/ خودشیفتگی خوارج محسن اسماعیلی با بیان اینکه خارجی‌گری زاییده خودشیفتگی است، گفت: خارجی‌گری یک فکر است نه یک فرد و فکر هیچ‌گاه برای ابد نابود نمی‌شود و با پیدایش زمینه‌ها، دوباره سر بر می‌آورد. به گزارش خبرنگار مهر، محسن اسماعیلی در یکصد و هجدهمین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با تاکید بر اینکه دین باید منشأ اجتماع و الفت باشد، به شرح ابن ابی الحدید بر نهج‌البلاغه که فرمایشات امیرمومنان(ع) مبنی بر «باید که اسلام و متانت آن، شما را از تعدّی و پریشان‌گویی نسبت به یکدیگر باز دارد و یک سخن و متّحد شوید.» را نقل کرده است اشاره کرد و گفت: مفهوم این روایت و روایات متعدد دیگر آن است که اگر جامعه‌ای متفرق و آکنده از کینه و دشمنی باشد، از دین حقیقی بی‌بهره است. پس چرا چنین نشانه‌های بدی را در میان مسلمانان شاهد بوده و هستیم؟
 ١٠:٠٧ - 1396/12/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
شهریار پرهیزکار
قهرمانان قرآنی ارج نهاده نمی‌شوند/
شهریار پرهیزکار در گفتگو با مهر: قهرمانان قرآنی ارج نهاده نمی‌شوند/ ابهام در انتخاب چهره‌های قرآنی شهریار پرهیزکار معتقد است سیستمی که در کشور بر فعالیت های قرآنی حاکم است، قهرمانان قرآنی را ارج نمی نهد و در جایی که اساتید قرآنی تکریم و تجلیل نشوند، حرکت جامعه به سمت قرآن صورت نمی گیرد. به گزارش خبرنگار مهر، آذرماه سال ۷۷ بود که در دیداری با فعالان قرآنی، رهبر معظم انقلاب از لزوم توجه به یک گروه ویژه با عنوان قهرمانان قرآنی سخن گفتند؛ نکته‌ای که تا به همین امروز در سال های مختلف، جلسات مختلف و به بهانه های مختلف آن را بارها و بارها یادآوری کرده اند: «اگر بخواهیم همه قرآن را بیاموزند عده ای باید در اوج قرار بگیرند مثل همه چیز دیگر همین طور که اگر بخواهید ورزش همگانی شود عده ای قهرمان را جلو چشم مردم نگه دارید اگر بخواهید قرآن در خانه ها، بین بچه ها، بین بزرگ ها، بین زن و مردها رواج پیدا کند، بایستی قهرمانان قرآنی را احترام کنید.«
 ١٠:٥٣ - 1396/11/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حافظ کل قرآن
حفظ قرآن موفقیتم را در درس بیشتر کرد/
حافظ کل قرآن با فارس مطرح کرد حفظ قرآن موفقیتم را در درس بیشتر کرد/ با کمک مادرم حافظ کل قرآن شدم یک حافظ کل قرآن با اشاره به تأثیر آیات الهی در درس‌هایش گفت: به لطف حفظ قرآن موفقیتم در درس بیشتر شده و امتحانات را با معدل ۲۰ پشت سر گذاشتم. فاطمه ترکاشوند حافظ کل قرآن کریم و از چهره‌های قرآنی تجلیل شده در دوازدهمین دوره تکریم چهره‌های قرآنی سال 96 در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس،‌ با بیان اینکه حفظ قرآن را از سن هفت سالگی آغاز کرده است، گفت: در مدت زمان سه سال و نیم توانستم به لطف الهی، کل قرآن را حفظ کنم، در این راه خیلی سختی کشیدم ولی خیلی خوشحالم که حافظ قرآن شدم و قرآن را حفظ کردم.
 ١١:٠٦ - 1396/11/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا خدا به «قرض‌الحسنه» ما نیاز دارد
آیا خدا به «قرض‌الحسنه» ما نیاز دارد اگر گشایش و تنگ‌دستى را به دست خدا بدانیم و اگر بدانیم که ما به سوى او باز مى‌‏گردیم راحت انفاق خواهیم کرد. خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى‏‌کند تا ما را به این کار تشویق کند. قرض الحسنه
 ١١:٠٦ - 1396/11/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
سه شاهراهی که آدمی را از بدبختی نجات می دهد
سه شاهراهی که آدمی را از بدبختی نجات می دهد در منطق قرآن کریم، شکست و بدبختی در زندگی به ظلمات و خوشبختی و موفقیت به نور تشبیه شده است و تنها سه عامل می تواند انسان را از ظلمت شکست و بدبختی به نورانیت موفقیت و سعادت برساند. 3 شاهراهی که آدمی را از ظلمت وبدبختی نجات می دهد
 ١٠:٥٤ - 1396/11/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
شش دامی که ابلیس برای انسان گسترانده
شش دامی که ابلیس برای انسان گسترانده محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی، 6 دام ابلیس که برای انسان گسترانده را مورد بررسی قرار داد و گفت: در اوج غضب و خشمگینی؛ قضاوت میان دو نفر، حضور زن و مرد نامحرم در خلوتگاه، تکبر در برابر خداوند، حرص در شهوت و پول و حسادت کردن، دام‌های ابلیس است که گسترانده و باید مراقب بود. 6 دامی که ابلیس برای انسان گسترانده استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ حضرت قاسم بن الحسن(ع) روایت اخلاقی بسیار مهمی که ترکیبی از سخنان
 ١٠:٥٢ - 1396/11/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا کافران از نعمت‌های دنیا بهره‌مندند/ ارزش دنیا نزد خدا در کلام پیامبر(ص)
چرا کافران از نعمت‌های دنیا بهره‌مندند/ ارزش دنیا نزد خدا در کلام پیامبر(ص) تجملات دنیا آنقدر نزد خدا بى‌ارزش است که باید تنها نصیب کفار و منکران حق باشد و اگر مردم دنیاطلب به سوى بى‌ایمانى، متمایل نمى‌شدند، خداوند این سرمایه‌ها را تنها نصیب کافران مى‌کرد تا مشخص شود مقیاس ارزش انسان تجملات دنیوی نیست. خبرگزاری فارس- گروه‌ فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل آیات33 تا 35 سوره مبارکه «زخرف» به زیورآلات دنیوی و قصرهای باشکوه برای کافران اشاره کرده است که متن آن در ادامه می‌آید؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
 ٠٩:٣٤ - 1396/11/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
12 نکته درباره قصه های قرآنی
12 نکته درباره قصه های قرآنی در قرآن کریم از ۲۵ تن از انبیای عظام الهی نام برده شده است و شرح مفصل یا کوتاه دعوت آنان در میان قوم خود به توحید و نیکوکاری آمده است قصه های قرانی 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند .
 ١١:٢٣ - 1396/11/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفت‌وگوی فارس با خانواده حافظ‌ قرآن
حکایت مادری که با فرزندان دوقلویش حافظ کل قرآن شدند
گفت‌وگوی فارس با خانواده حافظ‌ قرآن حکایت مادری که با فرزندان دوقلویش حافظ کل قرآن شدند/ روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن فرزندان به قرآن «طاهره رحیمی» که از کودکی فرزندان دوقلوی خود را به حفظ قرآن تشویق می‌کرد خودش نیز به تشویق و درخواست فرزند خردسالش موفق شد حافظ کل قرآن شود. به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس،‌ آذرماه سال جاری بود که آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) شاهد تجلیل از 19 حافظ کل قرآن کریم بود که به تازگی توانسته بودند در زمره حافظان کل قرآن کریم قرار گیرند. در میان این 19 نفر، سه نفر بودند که از یک خانواده همزمان با هم کل قرآن را حفظ کرده بودند؛ حفظ قرآن مادر خانواده به همراه دو فرزندش اتفاق مبارکی بود که به همین بهانه به سراغ آنها رفتیم تا حرف‌ها و سخنانشان را درباره شیرینی‌ها، سختی‌ها و دشواری مسیر حفظ قرآن برایمان بگویند. گفت‌وگوی فارس با طاهره رحیمی 35 ساله مادر خانواده و ریحانه و امیرمحمد خواهر و برادر دوقلوی دوازده ساله و در ادامه تقدیم می‌شود. خانم رحیمی در ابتدا بفرمایید انگیزه حفظ آیات قرآن چطور در شما به وجود آمد و حفظ قرآن را به صورت جدی از چه زمانی شروع کردید؟ حفظ قرآن کریم از سال‌ها قبل، خواسته و آرزوی قلبی من بود اما هیچ‌گاه انجام این مسئله را در توان خودم نمی‌دیدم و برخی اوقات حتی سوره‌های کوچک را هم می‌خواستم حفظ کنم خیلی برایم سخت بود و از خودم ناامید شده‌ بودم ولی این آرزو را همیشه داشتم که بچه‌هایم حتماً در این مسیر باشند. ریحانه و امیرمحمد حدوداً 4 الی 5 ساله بودند که به کلاس روخوانی قرآن رفتند و بعد از تسلط در روخوانی از شش سالگی شروع به حفظ کردند و از کلاس اول ابتدایی حفظ را به طور جدی شروع کردند. در ابتدای برایشان سخت بود چون بچه بودند و می‌خواستند بازی کنند ولی من آنها را ترغیب می‌کردم و از خوبی‌ها و از اثرات حفظ قرآن برایشان می‌گفتم، البته آنها می‌گفتند تو چرا خودت حفظ نمی‌کنی و چرا خودت شروع نمی‌کنی؟! بچه‌ها به عمل و کردار ما پدر و مادرها خیلی نگاه می‌کنند و مطالب را از رفتارهای ما برداشت می‌کنند، این حرف پسرم که چرا تو خودت شروع به حفظ قرآن نمی‌کنی، تلنگری شد تا من هم حفظ را شروع کنم خواسته بچه‌ها از شما دقیقاً چه بود؟ بچه‌ها روخوانی قرآن را بلد بودند و هرصفحه و هر‌مقداری که حفظ می‌کردند برایشان کتاب جایزه می‌گرفتم. یک روز پسرم به من گفت که تو هم بیا بخوان من می‌خواهم به تو جایزه بدهم. گفتم: من چیزی بلد نیستم. گفت: تو که می‌گویی حفظ قرآن اینقدر خوب است و ما را تشویق می‌کنی پس خودت هم باید همراه ما قرآن را حفظ کنی. بچه‌ها به عمل و کردار ما پدر و مادرها خیلی نگاه می‌کنند و مطالب را از رفتارهای ما برداشت می‌کنند، این حرف پسرم که چرا تو خودت شروع به حفظ قرآن نمی‌کنی، تلنگری شد تا من هم حفظ را شروع کنم و چون دائم با بچه‌ها به کلاس حفظ قرآن در رفت و آمد بودم و آنها را می‌بردم و می‌آوردم از کلاس، من هم پشت در کلاس می‌نشستم پیش گفتم بزار یک بار هم که شده شانس خودم را امتحان کنم و حدوداً یک سال بعد از بچه‌ها وقتی آنها 4،5 جزء را حفظ بودند من هم شروع به حفظ قرآن کردم. از چه سالی کار را آغاز کردید؟ تقریباً از سال 90 یا 91 حفظ قرآن را شروع کردم، کار در ابتدا برایم فوق‌العاده سخت بود. چون یک آزمون ورودی داشت و باید 11 صفحه را حفظ می‌کردیم و حفظ این 11 صفحه برای من 3 ماه طول کشید. ولی واقعاً کار خداست که وقتی انسان وارد این عرصه می‌شود دست خدا را می‌بیند که چگونه دستش را می‌گیرد و پیش می‌برد. و چون با بچه‌ها با هم پیش‌می‌رفتیم حفظ اندکی برایم راحت‌تر شد. از ابتدا به درالقرآن حرم می‌رفتید؟ بله کار حفظ قرآن را در دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز کردم و به پایان رساندم. چطور بچه‌ها را در این مسیر به حفظ قرآن تشویق می‌کردید؟ جاهایی که بچه‌ها احساس خستگی می‌کردند و حفظ قرآن برای آنها دشوار می‌شد، راهکار شما چه بود؟ در طول مدتی که بچه‌ها قرآن را حفظ می‌کردند من خیلی به آنها فشار نمی‌آوردم و تا خودم احساس می‌کردم که بچه‌ها دارند خسته می‌شوند آن ترم را حذف می‌کردیم مثلاً یک ترم اصلاً دارالقرآن حرم نرفتیم و بچه‌ها را ثبت‌نام نکردم. نمی‌گذاشتم عرصه به آن حد برسد که دیگر بخواهند بزنند زیر همه چیز. حتی یک روز گفتم عیبی ندارد اصلاً به کلاس نمی‌رویم و استراحت می‌کنیم و بعداً می‌رویم، ما می‌خواهیم قرآن را بخوانیم که «الا بذکر‌الله تطمئن القلوب» شود نه اینکه باعث فشار عصبی و روانی مضاعف برای ما شود. در آن حد نمی‌گذاشتم برسد و بیشتر با تشویق و بردن بچه‌ها به پارک و شهربازی و خریدن جایزه و ... ریحانه و امیرمحمد را ترغیب به حفظ قرآن در ادامه مسیر می‌کردم. در طول مدتی که بچه‌ها قرآن را حفظ می‌کردند من خیلی به آنها فشار نمی‌آوردم و اگر احساس می‌کردم که بچه‌ها خسته شدند آن ترم را حذف می‌کردم با توجه به اینکه شما خانه‌دار هستید، روزانه چند ساعت برای قرآن وقت‌می‌گذارید؟ آن زمانی که حفظ را انجام می‌دادید و حالا که موفق شدید حافظ‌کل قرآن شوید؟ تقریباً صبح‌ها یک الی دو ساعت برای خودم وقت می‌گذاشتم و زمانی که حفظ را انجام می‌دادم حدود 4 ساعت از صبح تا ظهر وقت می‌گذاشتم و بعدازظهر که بچه‌ها می‌آمدند کاملاً در اختیار بچه‌ها بودم. نظر همسرتان در این زمینه چه بود؟ ایشان خیلی تشویق می‌کردند و اگر همراهی‌های همسرم نبود ما هیچ وقت به اینجا نمی‌رسیدیم. برخی اوقات به او هم می‌گفتیم تو هم بیا حفظ کن، اما می‌گفت: همین که من بتوانم شما را پشتیبانی کنم برای من کافیست. در واقع همسرم در رفت و آمد به کلاس و کارهای منزل خیلی کمک می‌کردند. در کار کردن با بچه‌ها خیلی کمک می‌کردند و من به ایشان می‌گفتم که اگر بر فرض حفظ قرآن برای ما 10 ثواب داشته باشد 9 ثواب آن برای شما است. در خلال حفظ قرآن موضوع عمل به آیات قرآن را چگونه در دستور کارتان داشتید؟ اصلاً خیلی نیازی نیست که با بچه‌ها به طور کلامی درگیر شد. بلکه در رفتارمان باید عامل به قرآن باشیم؛ با توجه به وضعیت حجاب جامعه، بسیار در مقوله حجاب با دخترم کار می‌کردم و آیات قرآن را برایش می‌خواندم و می‌گفتم ببین که خداوند درباره حجاب چه می‌گوید و باید در رفتار با نامحرم چگونه برخورد کرد. البته بیشتر در عمل باید حواسمان باشد و رعایت کنیم، به طور مثال وقتی من بخواهم بگویم که به پدر و مادرتان احترام بگذارید، من خودم به پدر و مادرم احترام می‌گذاشتم و اینها در عمل می‌دیدند و وقتی یکی از بچه‌ها به من بی‌احترامی می‌کرد فرزند دیگرم می‌گفت: «و بالوالدین احسانا» پس چرا عمل نمی‌کنی. بچه‌ها فقط نگاهشان به عمل پدر و مادر است و آن عمل است که باعث تربیت فرزندان می‌شود و حرف خیلی جایی ندارد. پس در واقع شما دو مراقب حضوری هم همراه خود دارید؟ بله. برخی اوقات که ناخواسته کار اشتباهی انجام می‌دادم می‌آمدند آیات قرآن را برایم می‌خواندند که اینجا اینطور می‌گوید و باید این کار را بکنیم و من هم حرف آنها را تائید می‌کردم. هم شیرین است و هم سخت! رسالت سختی را بر گردن انسان می‌گذارد و باید خیلی مراقب رفتار و کردار خود باشیم. برخی اوقات که چندین بار هم تذکر بدهند که دیگر بدتر می‌شود و کارها بیشتر زیر ذره‌بین می‌رود. چون مستقیماً با قرآن در ارتباط هستیم باید طوری رفتار کنیم که دیگر بچه‌ها نگویند شما بر خلاف قرآن عمل کرده‌اید. شما خودتان هم مربی قرآن هستید؟ من در ابتدا کلاسی در منزل داشتم و الان محل برپایی کلاس در بقعه جوانمرد قصاب، نزدیک منزلمان است که اغلب بچه‌ها در تابستان‌ و در اوقات فراغتشان به آنجا می‌آیند و سایر ایام سال هم 7 الی 8 نفر خانم در گروه‌های سنی مختلف اعم از دانشجو، خانه‌دار و ... یکی دو سالی است که با هم کار می‌‌کنیم و الان به حفظ جزء دوم قرآن کریم رسیده‌ایم. خیلی برای حفظ آیات الهی روی شاگردانم فشار نمی‌آورم و اذیتشان نمی‌کنم و می‌‌گویم همین که در این مسیر باشید کفایت می‌کند. خانم رحیمی شما که تجربه تربیت فرزندانتان را همراه با حفظ کل قرآن داشته‌اید چه توصیه‌ای برای آن دسته از والدینی دارید که هنوز در وادی تربیت قرآنی فرزندانشان گام برنداشته‌اند؟ ما تمام دستورات زندگیمان را از ائمه می‌گیریم و کلام حضرت علی (ع) است که می‌فرماید فرزندانتان را از کودکی با ما اهل بیت و قرآن آشنا کنید قبل از اینکه ذهن آنها با افکار پوچ نااهلان پر شود. البته بستگی به شرایط هم دارد ولی من فکر می‌کنم و با این تجربه‌ای که داشته‌ام خیلی راضی هستم که بچه‌هایم را از کودکی در این مسیر آوردم. بودند کسانی که با ما شروع کردند و در نیمه راه رها کردند و وقتی الان با هم برخورد داریم می‌گویند ما دیگر حریف نشدیم و وقتی بچه‌ها را به جامعه سپردیم دیگر نتوانستیم آنها را به مسیر قرآن و اهل بیت(ع) بازگردانیمشان. من به همه می‌گویم که حتی اگر فرزندانشان در مسیر حفظ قرآن پیشرفت آنچنانی هم ندارند باز هم بودن در این مسیر کفایت می‌کند حالا به جای 5 سال 10 سال یا سال‌های سال حفظ قرآن طول بکشد. ما الان این قرآن را که حفظ کردیم نمی‌خواهیم ببندیم بزاریم کنار، قرار است قرآن تا آخر عمر همراه ما باشد. مثلاً من در کلاسی که دارم شاگردانم سنی پایینی دارند می‌گویم اگر دوست ندارید حفظ کنید بیایید آنهایی را که حفظ هستید را با هم دوره کنیم و روخوانی بخوانیم و در همین مسیر قرآن بودن برای ما مهم است. سن طلایی هم در همین دوران کودکی است. بچه‌ها با این ضریب هوشی بالایی که دارند فقط برنامه‌ریزی و زمینه‌چینی خوب لازم است تا در این راه بمانند، هر خانواده‌ای می‌تواند بچه خودش را با برنامه‌ریزی مناسب در این مسیر نگهدارد نه خیلی فشار بیاورد نه خیلی رها کند که کلاً خارج شود و حتی به هم‌سن‌ و سالان خودم هم می‌گویم که اگر من 7 سال پیش به این مسئله فکر می‌کردم اصلاً باورم نمی‌شد که بتوانم حتی یک صفحه از قرآن را حفظ کنم اما وقتی پا در این مسیر می‌گذاری مثل رفتن پای پله برقی است وقتی پایت را روی پله اول بگذاری خدا دستت را می‌گیرد و می‌برد و من خیلی راضی‌ هستم که حفظ قرآن را از کودکی برای فرزندانم آغاز کردم. من به همه می‌گویم که حتی اگر فرزندانشان در مسیر حفظ قرآن پیشرفت آنچنانی هم ندارند باز هم بودن در این مسیر کفایت می‌کند حالا به جای 5 سال 10 سال یا سال‌های سال حفظ قرآن طول بکشد یعنی به اعتقاد شما اگر بچه‌ها از سنین کودکی به حفظ قرآن بپردازند ناخودآگاه در مسیر اهل بیت و قرآن قرار می‌گیرند؟ صد در صد. کلام حضرت علی است که فرموده‌اند اگر همت شما آخرت باشد دنیا را خود خدا قسم خورده‌ است که آباد می‌کند. من برای بچه‌ها شب‌های امتحان یا مسابقه‌شون با امتحانات قرآنی مصادف می‌شد می‌گفتم اول بنشینید قرآن را بخوانید و بعد بروید درستان را بخوانید. یک وقتی می‌گفتند نه درس بخوانیم و من می‌گفتم ببینید باید این سختی را بکشید و اگر در حفظ قرآن سختی بکشید خداوند سختی فهم درس را از شما برمی‌دارد و واقعاً انقدر این مسئله برایشان تجربه شد که این مسئله را کاملاً درک کرده‌ بودند. مثلاً وقتی مادران می‌آمدند و می‌گفتند که شما چکار می‌کنید که بچه‌ها اینقدر درسشان خوب است؛ می‌گفتم که من هیچ کار خاصی با آنها نمی‌کنم و حتی اگر الان بپرسی بچه‌ها درس‌شان کجاست من نمی‌دانم و هیچ دخالتی در درس‌شان نداشتم و همه وقتم را صرف فقط قرآن می‌کردم و بقیه‌اش را سپرده بودم به خدا و دوست داشتم که بیشتر به آخرتشان بپردازند و چون می‌دانستم که خدا وقتی قسمی می‌خورد وعده‌اش حق است. ریحانه خانم از شرایطی که قرآن را حفظ می‌کردید برایمان بگو؛ سخت بود یا آسان؟ وقتی که ما شروع کردیم مسلماً چون اول راه بودیم خیلی برایمان سخت بود چون شش یا هفت‌ سال‌مان بود و اکثراً بازیگوشی داشتیم اما خب به لطف قرآن آرامش می‌گرفتیم وبه طور کامل تا وقت استراحت، قرآن می‌خواندیم. سختی هم داشت هر راهی سخت‌های خودش را دارد و وقتی بخواهی کلام خدا را حفظ کنی سختی‌اش بیشتر می‌شود و خدا دست‌ ما را در این راه می‌گرفت و کمک‌مان می‌کرد که در این راه خسته نشویم و ما وقتی به پایان راه نگاه می‌کردیم که قرار است حافظ کل قرآن شویم و از ثواب و خوبی‌های آن بهره‌مند شویم سختی‌های راه را بهتر تحمل می‌کردیم. پیش آمده بود که زمانی بازیگوشی کنید و برادرتان به شما نگاه کند و بگوید که من هم الان قرآن نمی‌خوانم؟ چون من و برادرم با هم قرآن را حفظ می‌کردیم یک حالت رقابتی بین‌مان بود و وقتی که من دست از پا خطا می‌کردم و یا اشتباهی پیش می‌آمد می‌رفت به مادرم می‌گفت که این چرا اینجوری کرد چرا قرآنش را کمتر خواند و یا چرا اصلاً نخواند و ... و وقتی مادرم هم شروع به حفظ قرآن کرد این رقابت سرسخت‌تر شد و مسلماً ما سعی می‌کردیم که کار اشتباهی نکنیم تا این موارد پیش بیاید. هر راهی سخت‌های خودش را دارد و وقتی بخواهی کلام خدا را حفظ کنی سختی‌اش بیشتر می‌شود و خدا دست‌ ما را در این راه می‌گرفت و کمک‌مان می‌کرد که در این راه خسته نشویم با برادرت دعوا هم می‌کنی؟ خواهر و برادریم دیگر، وقتی با هم بحثمان می‌شود، به همدیگر می‌گفتیم کسانی که بددهان هستند یک آیه داریم که «وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ» از هم عیب‌جویی نکنید و همدیگر را با با القاب بد صدا نزنید و اینها را برای هم بیان می‌کردیم و می‌گفتیم که خدا اینطور گفته و تو الان چرا به من این حرف را زدی. تأثیر حفظ قرآن بر درس و مدرسه‌تان چطور بود؟ حفظ قرآن بسیار بر نمرات و درس‌های ما در مدرسه تاثیرگذار بود. من خیلی نمی‌رسیدم درسم را بخوانم و به خاطر همین برکتی که در قرآن است همیشه شاگرد اول مدرسه بودم و درس‌هایم را هم کامل می‌توانستم جواب بدهم و می‌دانستم که اگر من هم ذره‌ای قرآنم را نخوانم فردا در مدرسه نمی‌توانم درسم را به خوبی پاسخ بدهم پس الان بهتر است که قرآنم را بخوانم حتی اگر نرسم درسم را بخوانم. رفتارت در مدرسه با دوستانت چطور است؟ آیا شده که در مدرسه به بگویند شما که حافظ قرآن هستی چرا این کار را انجام دادی؟ نگاه جامعه نسبت به حافظ قرآن خیلی فرق دارد و می‌گویند شما که آیات قرآن را حفظ می‌کنید این چه رفتاری است و ما باید حد و حدود خودمان را نگه می‌داشتیم که مبادا اشتباهی از ما سر بزند و حتی برخی اوقات که حرفی را به شوخی می‌زدم به من می‌گفتند تو که حافظ قرآن هستی از تو بعید است و ما سعی می‌کردیم که دیگر این کار تکرار نشود چون در شأن یک حافظ قرآن نیست و وقتی می‌بینند که یک حافظ اینطور است لابد سایر حافظان هم اینطور هستند و اگر ما اشتباهی بکنیم این برمی‌گردد به کلیه حافظان قرآن و ما نباید کاری کنیم که این اتفاق بیفتد. سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم به آیات قرآن عمل کنم؛ همانطور که حضرت زهرا (س) در برابر دشمنان و نامحرمان حجابشان را رعایت می‌کردند ما هم باید در برابر نامحرمان حجابمان را رعایت کنیم و این درست نیست که ما مخالف خواسته‌های خدا و ائمه(ع) رفتار کنیم. خداوند فرموده که حجاب یک امر واجب است هم برای مردان هم برای زنان، مردان باید چشم خود را حفظ کنند و زنان هم باید حجابشان را رعایت کنند. در اوقات فراغت و تعطیلی و تفریحات چه کارهایی را انجام می‌دهید؟ حجم درس آنقدر بالاست که بیشتر درس می‌خوانیم. روزهای جمعه بعد از خواندن قرآن، درس می‌خوانیم. درس که تمام شد به میهمانی یا پارک می‌رویم و اگر بیرون هم نرویم کتاب می‌‌خوانیم و یا بازی‌هایی که در تبلت داریم بازی می‌کنیم. به چه چیزی برای تفریح بیشتر علاقه دارید؟ مهمانی رفتن و دیدار فامیل و خانواده خیلی برایم لذت‌بخش است، خصوصاً بچه‌های فامیل که با خودم هم سن و سال هستند و می‌توانم اطلاعات جدیدی از آنها به دست بیاورم. همچنین در ورزش هم دو سال به صورت حرفه‌ای بسکتبال کار کردم از این رو بعضی اوقات هم به ورزش بسکتبال هم می‌پردازم. وضعیت فعالیتت در رشته ورزشی بسکتبال چطور است؟ هنوز هم ادامه می‌دهم و در مسابقات منطقه‌ای سال گذشته رتبه دوم را به دست آوردم. در آینده دوست داری چه‌کاره شوی؟ دوست دارم معلم قرآن شوم. در چه موضوعی با برادرت اختلاف سلیقه داری؟ دوستانم در مدرسه حجاب درستی ندارند و عقایدشان با من فرق می‌کند و چون من حافظ قرآن هستم و برخی مسائل را از کودکی به من گوشزد کرده‌اند که حجاب خوب است و جامعه اسلامی یک رهبر دارد به نام امام خامنه‌ای‌ که باید همیشه از دستورات ایشان پیروی کنیم ولی برخی اوقات دوستان من از این حرف‌ها سرپیچی می‌کردند و به این مسائل توجهی نمی‌کردند و من چون با دوستانم رابطه صمیمی داشتیم همیشه سعی می‌کنم بااستفاده از آیات قرآن به آنها کمک کنم که برادرم می‌گوید تو نباید با چنین آدم‌هایی دوست باشی وگرنه اختلاف نظر خاصی با برادرم ندارم. وقتی کلاس اول بودم حافظان کل قرآن را می‌دیدم که چقدر راحت می‌توانند تمام قرآن را از حفظ بخوانند همین مقایسه با دیگران هم عامل تشویق‌کننده‌ای برای من بود که خودم را بتوانم به آنها برسانم آقا امیرمحمد شما از روزهای ابتدایی که شروع به حفظ قرآن کردید برایمان بگویید؟ بعد از اینکه در روخوانی تسلط کامل پیدا کردم از شش سالگی حفظ قرآن را شروع کردم. در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به کلاس حفظ قرآن می‌رفتیم در ازای هر مقدار که می‌توانستیم قرآن را از حفظ بخوانیم کارت امتیاز می‌گرفتیم و رتبه‌های برتر هم جایزه می‌گرفتند و این هم یک عنصر بود که خیلی من را تشویق کرد. دوم اینکه خودم مثلاً وقتی کلاس اول بودم حافظان کل قرآن را می‌دیدم که چقدر راحت می‌توانند تمام قرآن را از حفظ بخوانند همین مقایسه با دیگران هم عامل تشویق‌کننده‌ای برای من بود که خودم را بتوانم به آنها برسانم. به نظر شما حفظ قرآن کار سختی است یا آسان؟ حفظ قرآن در سنین کودکی کار آسانی نیست و دارای یک‌سری سختی‌هایی است که برخی اوقات من با خودم می‌گفتم که چرا من باید بنشینم اینجا و قرآن را حفظ کنم و دوستان من در کوچه و خیابان بازی کنند. ولی بعد از آن فهمیدم که هرکس به اندازه تلاشی که کرده‌ است موفق خواهد شد به همین دلیل از تلاش‌هایی که می‌کردم ناراحت نمی‌شدم از اینکه استراحت نداشتم و کارهای دلخواهم را انجام نمی‌دادم. از علاقه‌مندی‌هایتان و اینکه در کنار حفظ قرآن بیشتر به چه کاری می‌پردازید؟ من در کنار حفظ قرآن خیلی به تفسیر قرآن علاقه‌مند هستم تا وقتی که کلاس سوم و چهارم بودم یکی از اساتید من به نام مجید باقری، ایشان در کلاس‌ها هر جلسه وقتی که من آیاتی از قرآن را حفظ می‌کردم یک مقداری از معنی آیاتی که می‌خواندم را برایم می‌گفتند و همین عامل باعث شد که به مفهوم آیات، پیام آیات و چرایی نزول آن خیلی علاقه‌مند شوم. بنابراین در ادامه راه،‌ مطالعه چندین جزء از تفسیر نمونه را شروع کردم و همچنان هم مشغول هستم دوست دارم تفسیر کل قرآن را فرا بگیرم. یعنی شما فکر می‌کنید که پرداختن به تفسیر قرآن، فهم شما را نسبت به آیات الهی اضافه می‌کند؟ تفسیر قرآن تنها دستورات الهی و احکام نیست، بسیاری از مسائل علمی در قرآن است، خیلی داستان‌های عبرت‌انگیز در قرآن است. مثلاً وقتی تفسیر را می‌‌خواندم و آن آیه درباره یک مسئله علمی بود می‌رفتم در کنارش یک کتاب علمی را هم درباره همان مطلب جست‌وجو می‌کردم و همین تفسیر قرآن باعث می‌شود که کتاب‌های دیگری را مطالعه کنم و در حال حاضر یکی از علایق شدید من کتابخوانی است که هر روز کتاب می‌خوانم. وقتی تفسیر را می‌‌خواندم و آن آیه درباره یک مسئله علمی بود می‌رفتم در کنارش یک کتاب علمی را هم درباره همان مطلب جست‌وجو می‌کردم و همین تفسیر قرآن باعث می‌شود که کتاب‌های دیگری را مطالعه کنم دوست دارید در آینده چه‌کاره شوید؟ پزشک جراح. فکر می‌کنید که آیات قرآن را هم می‌توانید در پزشکی و جراحی ببینی و دنبال کنید و به افراد دیگر انتقال بدهید؟ زکات علم آموزش آن است و هر کسی که حافظ قرآن شود باید معلم قرآن هم باشد و در کنار پزشک بودن هم می‌خواهم معلم قرآن باشم چون خیلی از مسائل در قرآن وجود دارد،‌ مثلاً در آیه 20 سوره ذاریات «وَ فِی الْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنِین وَ فِی أَنْفُسِکُمْ أَ فَلاتُبْصِرُونَ»؛ و در زمین آیاتى براى جویندگان یقین است و در وجود خود شما، آیا نمى‌بینید؟!) مثلاً اگر من پزشکی باشم که آیات قرآن را هم خوانده باشد و تفسیرهایش را هم بداند،‌ می‌توانم آیات قرآن را بر دانسته‌های پزشکی خودم تطبیق کنم و با این کار شاید بتوانم چند نفر را به سمت قرآن جلب کنم. نوع رفتار شما با دوستانت در مدرسه چگونه است؟ اگر مسئله‌ای یا بحثی پیش می‌آمد چطور برخورد می‌کردید؟ اگر همکلاسی‌هایم با هم بحث و دعوا کنند یا خدای ناکرده بخواهند حرف زشت به هم بزنند، من همان آیه 20 سوره حجرات را برایشان می‌خوانم آنجا که خداوند می‌فرماید: «وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ» و می‌گفتم که روی هم لقب زشت نگذازید و می‌گفتم خدا دستور داده‌ است که این کار را انجام ندهید و شما هم نمی‌توانید از دستور خدا سرپیچی کنید. مواقعی شده که با بیان این حرف‌ها بسیاری از دوستان دیگر کار خودشان را انجام ندهند. از قرآن و تفسیر قرآن خیلی کمک می‌گیرم. قرآن بر روی درس‌های شما تا چه اندازه تأثیر داشت؟ وقتی که من قرآن را حفظ می‌کنم مغز و حافظه انسان هیچ وقت پر نمی‌شود و شما هر چقدر بیشتر از آن استفاده کنی بی‌نهایت وسیع‌تر می‌شود. وقتی که قرآن را حفظ می‌کردم تا کلاس سوم و نیمه کلاس چهارم اصلاً هیچی در خانه درس نمی‌خواندم و فقط تکالیفم را می‌نوشتم و همین که معلم سر کلاس تدریس می‌کرد چون که قرآن را حفظ کرده‌ بودم دروس مدرسه را هم سر کلاس خیلی سریع و راحت حفظ می‌کردم و به همین خاطر همیشه هم نمرات من در امتحانات بالا بوده‌ است، هر چند که زیاد درس نخوانده بودم. با توجه به اینکه دوقلو هستید و خواهرت هم‌سن و هم‌گام خودت در راه قرآن قدم برمی‌دارید، چه حسی دارید؟ حس خیلی خوبی دارم چون وقتی که ما همراه هم حافظ قرآن شدیم و وقتی که من ببینم محیط قرآنی است و وقتی که ببینم چند نفر در اطراف من دارند قرآن می‌خوانند دیگه کمتر فکرم پرت بازیگوشی و تفریح می‌شود. وقتی می‌دیدم دوستانم بیرون بازی می‌کنند ولی خواهرم در کنارم قرآن می‌خواند همین مسئله عاملی می‌شد که بیشتر تلاش کنم. عامل دیگر رقابت است و خود رقابت باعث می‌شد که من خیلی بیشتر قرآن بخوانم و خواهرم هم که تلاش مرا می‌دید تلاش بیشتری می‌کرد. یکی از زمینه‌های دیگری که من و خواهرم با هم رقابت داریم درس‌های مدرسه‌مان است و همین باعث پیشرفت ما می‌شود.
 ٠٦:٢٦ - 1396/10/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
درس‌هایی از داستان اصحاب کهف/ غار «کهف» در کجا قرار دارد؟
درس‌هایی از داستان اصحاب کهف/ غار «کهف» در کجا قرار دارد؟ ماجراى عجیب تاریخى، «اصحاب کهف» که قرآن آن را خالى از هر گونه خرافه، مطالب بى‌اساس و ساختگى آورده مملو از نکات سازنده تربیتى است و هجرت از محیط‌هاى آلوده، تقیه و امدادهاى شگفت‌آور الهى به هنگام بحران از جمله آنها است. خبرگزاری فارس- گروه‌ فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل آیات 25 تا 27 سوره مبارکه «کهف» به داستان اصحاب کهف و درس‌های آموزنده آن اشاره کرده است که متن آن در ادامه می‌آید؛
 ٠٧:١٠ - 1396/10/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
فقهی زاده در نشست خبری:
تعامل با موسسات قرآنی گسترده تر خواهد شد
فقهی زاده در نشست خبری: تعامل با موسسات قرآنی گسترده تر خواهد شد معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود به تشریح برنامه ها و اولویت های معاونت قرآن و عترت پرداخت. به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز ۱۲ آذر ماه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد. فقهی زاده با اشاره به اهداف کلی معاونت قرآن و عترت اظهار داشت: هدف کلی معاونت کمک به خارج کردن قرآن از مهجوریت و وارد کردن آن به عرصه های گوناگون زندگی در حوزه های علمی وعملی است.
 ٠٥:٢٢ - 1396/09/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت‌الاسلام قرائتی:
امر به معروف و نهی از منکر علامت زندگی است
حجت‌الاسلام قرائتی: امر به معروف و نهی از منکر علامت زندگی است/ چرا همه دعاها مستجاب نمی‌شود؟ حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر علامت زندگی است، گفت: حدیث داریم اگر کسی نسبت به خوبی‌ها بی‌تفاوت باشد، نسبت به گناهان هم بی‌تفاوت باشد، «فَهُوَ مَیِّتٌ‏» (وسایل الشیعه/ج۱۶/ص۱۳۳) این مرده است. به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که
 ٠٥:٥٣ - 1396/08/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
در محضر استاد انصاریان
انواع «نگاه» در آیات قرآن
در محضر استاد انصاریان انواع «نگاه» در آیات قرآن/ عمل به کدام آیه‌ها همه درهای سعادت دنیا و آخرت را به روی انسان می‌گشاید مفسر قرآن کریم گفت: اگر انسان بخواهد حقایق این دو آیه را در حد ظرفیت و امکان خویش عمل کند، یقیناً همه درهای سعادت دنیا و آخرت را به روی خود باز کرده است؛ آیاتی که برای هر مرد و زنی تا قیامت چراغ زندگی است. به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام استاد حسین انصاریان، محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی در ادامه مجالس سخنرانی‌های خود، در دهه سوم ماه صفر به سخنرانی در حسینیه بنی‌الزهرا(س) تهران پرداخته است. بخشی از مهمترین سخنان این استاد فرزانه را در ادامه می‌خوانیم؛
 ٠٩:٠٦ - 1396/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
مقصود از «قلب» در قرآن/
مقصود از «قلب» در قرآن/ چرا درک حقایق به قلب نسبت داده شده است؟ «قلب» در قرآن به معانى گوناگونى همچون «عقل و درک»، «روح و جان» و «روح و جان» آمده است. خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بخش نکته‌های تفسیر نمونه ذیل آیه 7 سوره مبارکه «بقره» به قلب در قرآن اشاره کرده که متن آن در ادامه می‌آید؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ «خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ خدا بر دل‌ها و گوش‌هاى آنان مهر نهاده، و بر چشمهایشان پرده‌اى افکنده شده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست». (بقره/ 7) مقصود از «قلب» در قرآن
 ٠٩:١١ - 1396/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
نقش تکمیلی قرآن در داستان آفرینش/ هدایت الهی پس از هبوط
نقش تکمیلی قرآن در داستان آفرینش/ هدایت الهی پس از هبوط کتب مقدس، هیچ اشاره ‏ای به هدف آفرینش حضرت آدم و حوا نکرده اند، در حالی که وقتی به سراغ قرآن می‏ آییم، درمی ‏یابیم که قرآن بسیاری از اسرار در این زمینه را بازگو کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در یادداشتی به موضوع داستان آفرینش در قرآن پرداخته است: با صرف نظر از نقش قرآن در تصحیح آموزه ‏های ناصحیح کتاب مقدس در زمینه آفرینش هستی و انسان، قرآن پرده از اسراری در این زمینه برداشته و آموزه ‏هایی را مطرح ساخته که کتاب مقدس نسبت به آنها به طور کامل ساکت است. اهم این آموزه ‏ها بدین شرح است: هدف از آفرینش انسان
 ٠٥:٣٢ - 1396/07/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
آداب تلاوت قرآن
دستورات اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) در باره آداب تلاوت قرآن
آداب تلاوت قرآن دستورات اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) در باره آداب تلاوت قرآن امام خمینی اکنون درست تفکر کن! ببین صدر یا ذیل این آیه شریفه که آیه چهل و [چهارم ][1] از سوره مبارکه فُصلّت است با ما تطبیق می کند؟ می فرماید: (قل هو للذین آمنوا هدی و شفا والذین لایومنون فی اذانهم و قر و هو علیهم عمی اولئک ینادون من مکان بعید)[2] کجاست آن هدایت و شفای امراض باطنی که برای مومنین از قرآن شریف حاصل می شود؟! چه شده است که در گوش ما این آیات شریفه فرو نمی رود و برای ما خود، حجاب فوق حجاب می شود؟! این نیست جز آن که نور ایمان در قلب ما نازل نشده، و علوم ما به همان حدّ علمی باقی مانده و به لوح قلب وارد نگردیده، و در این باب، در قرآن شریف آیات بسیاری است. [3]که با مقایسه حال خود با آن آیات و تطبیق آن آیات با صفات خود، به خوبی حال ما معلوم خواهد شد.[4]
 ٠٦:٣٥ - 1396/07/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
برای خدا قیام کنید -بخش اول انقلابی گری از نگاه قرآن
برای خدا قیام کنید -بخش اول انقلابی گری از نگاه قرآن قرآن، کتابی انقلابی است. سرتاسر آیات الهی را بایستی آیات انقلابی دانست؛ چرا که به دنبال ایجاد تحول در آدمی است و برآن است تا آدمیان را به راه راست رهنمون شود. اشاره قرآن، کتابی انقلابی است. سرتاسر آیات الهی را بایستی آیات انقلابی دانست؛ چرا که به دنبال ایجاد تحول در آدمی است و برآن است تا آدمیان را به راه راست رهنمون شود. در آیه آیه قرآن می توان این واقعیت را مشاهده کرد. پژوهش حاضر به بحث انقلابی گری از نگاه قرآن به ویژه عمل انقلابی پیامبران می پردازد. انقلابی گری از نگاه قرآن
 ٠٦:٥٢ - 1396/05/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
دلیل وجود حزن و آیات عذاب در قرآن کریم
دلیل وجود حزن و آیات عذاب در قرآن کریم پکی از سفارشاتی که دین اسلام دارد و بر آن تأکید فراوان شده تلاوت قرآن کریم می باشد. درباره چگونگیه این تلاوت و کمّ و کیف آن سفارشاتو دستوراتی در قالب آیات و روایات آمده که در این فرصت به مختصری در این رابطه می پردازیم. زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان تلاوت قرآن در باب تلاوت قرآن کریم آداب و مناسباتی ذکر شده که دسته ای از آن ها به آداب ظاهری و دسته ای آداب باطنی هستند.
 ٠٧:٠٤ - 1396/05/16 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :4406
کل بازديدها :14359233
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :257748