نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > دین و اندیشه > انبیاء و ائمه 


  چاپ        ارسال به دوست

چه نیازی به توسل کردن هست؟

توسل را چنین معنی کرده اند:

هي في الأَصل ما يُتَوَصَّل به إِلى الشي‏ء و يُتَقَرَّب به(‏لسان العرب ج‏11 725)،توسل در اصل چیزی است که به وسیله آن به چیز دیگر وصل می شوند وبه آن تقرب می جویند.

توسل نیاز به وسیله دارد،و وسیله،چیزی است که به واسطه او به دیگری تقرب می جویند.

الوَسِيلَةُ ما يُتَقَرَّبُ به إِلى الغَيْر(لسان العرب ج‏11 725 ).
این وسیله یا عمل است ویا شخص آبرومندی:

 تَوَسَّلَ‏ إِليه‏ بوَسِيلَةٍ إِذا تقرَّب إِليه بعَمَل(لسان العرب ج‏11 724)،با وسیله ای به او توسل جست ،یعنی با عملی به او توسل جست.

توسل در قرآن:
خداوندمتعال در قرآن کریم فرموده است که برای ارتباط با خداوند وسیله ای بر گزینید.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/35)

آن كسانى را كه ايشان مى‏خوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مى‏جويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند، و به رحمت وى اميدوارند، و از عذابش مى‏ترسند، چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است‏.اما اینکه با چه چیزی به خداوند می توان توسل جست؟به طور کلی بر اساس آنچه از آیات وروایات برمی آید،دو چیز است:

1-عمل.

2-اولیاءالهی.

 

توسل اولاد حضرت یعقوب به پدر برای بخشش گناهانشان:

در آیه 97 سوره یوسف نقل شده است که برادران یوسف بعد از پشیمانی از کاری که کرده بودند از پدر خواستند تا برای آنها از خداوند طلب آمرزش کند.

قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئينَ ، گفتند: «اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم.»

وپدر نیز به آنها قول می دهد برای آنها طلب آمرزش کند وخداوند نیز این نوع توسل را رد نمی کند.
پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که توسل امری مورد تایید قرآن است.
توسل به ائمه:
علی بن ابراهیم قمی در تفسیر آیه35سوره مائه فرموده است منظور از وسیله امام است.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ [35] 3077/ «26»- علي بن إبراهيم،

قال: تقربوا إليه بالإمام( البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏2 ؛ ص292)به خداوند تقرب جویید به واسطه امام.
از پیامبر اسلام نقل شده است:و في العيون عن النبي صلىّ اللَّه عليه و آله و سلم الأئمّة من ولد الحسين عليهم السلام من أطاعهم فقد أطاع اللَّه و من عصاهم فقد عصى اللَّه هم العروة الوثقى‏ و الوسيلة الى اللَّه،ائمه از نسل امام حسین(ع)کسی که از آنها اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است،وکسی که نافرمانی آنها را کند نافرمانی خداوند را کرده است.آنها عروةالوثقی ووسیله به سوی خداوند هستند.(تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)

مرحوم فیض کاشانی نیز در توضیح آیه فوق می آورد:

لإِيا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ما تتوسلون إليه به إلى ثوابه و الزلفى‏ منه من فعل الطاعات و ترك المعاصي بعد معرفة امام

(تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)

ایشان در بیان منظور از وسیله می فرمایند:چیزی (عملی)که به واسطه آن به ثواب وقرب الهی توسل می جویند،با انجام دادن طاعات وترک معاصی،بعد از معرفت وشناخت امام (واجب الطاعة)از سخن مرحوم فیض می توانیماین نتیجه را بگیریم،اولا وسسیله اصلی برای توسل حجت الهی در هر زمانی است،تا به واسطه آن انسان به خداوند تقرب جویدچنان که فرزندان یعقوب به ولی زمان خود برای بخشش گناهانشان توسل جستند.

ثانیا وسیله بعدی برای توسل اعمال خوب انسان است.(بنابراین مقصود از وسیله صرفا شخص نیست)البته این عمل زمانی تاثیر دارد که انسان حجت زمان خود را شناخته باشد.

دوست عزیز وبزرگوار آنچه از این آیات وروایات به دست آوردیم این است که توسل و واسطه قرار دادن برای ارتباط با خداوند خود مورد تاکید خداوند است. والبته این مطلب عقلی هم می باشد یعنی انسان وقتی در دنیا اشتباهی وجرمی نسبت به دیگری انجام داده باشد برای طلب بخشش ریش سفید ویا فرد آبرومندی را واسطه قرار می دهد تا طرف مقابل به خاطر او جرم این شخص را ببخشد ویا عطاءوهدیه ناچیزش را بپذیرد.لذا توسل امری مورد تایید عقل وعقلاءنیز می باشد.


٠٠:٥٩ - 1392/02/14    /    شماره : ١٠٣٣٤    /    تعداد نمایش : ٢٤٩



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :6161
کل بازديدها :9568054
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :159040