نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > دین و اندیشه > فروع دین 


رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به اجلاس سالانه زکات:
جمهوری اسلامی باید زکات را در سرلوحه برنامه‌های خود گذارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به اجلاس سالانه زکات: جمهوری اسلامی باید زکات را در سرلوحه برنامه‌های خود گذارد رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به اجلاس سالانه زکات فرمودند: جمهوری اسلامی باید زکات را در سرلوحه برنامه‌های خود گذارد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به اجلاس سالانه زکات با اشاره به جایگاه برجسته و اهمیت والای این فریضه، از کم‌کاری در امر اقامه زکات انتقاد و تأکید کردند: نظام جمهوری اسلامی باید این فریضه بزرگ را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.
 ٠٧:٤٩ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
برپایی طولانی‌ترین صف نمازجماعت در ۱۷صفر
در گفتگو با مهر عنوان شد: برپایی طولانی‌ترین صف نمازجماعت در ۱۷صفر/ فعالیت ۷۰۰۰ مبلغ دینی مسئول طرح تبلیغی حوزه علمیه نجف از برپایی طولانی‌ترین صفوف نماز در ظهر روز ۱۷ صفر خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده صفوف نماز متشکل از زائران اربعین به ۴۵ کیلومتر برسد. حجت‌الاسلام سید احمد اشکوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور هرچه باشکوه‌تر کردن فرهنگ نماز، ۱۷ صفر مصادف با شهادت امام رضا علیه‌السلام (بنا بر قولی) بزرگترین نماز جماعت در مسیر کربلا برگزار می‌شود که نماز ممتده نام گرفته است.
 ٠٥:٣٤ - 1396/08/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
روز عرفه
روز عرفه امام صادق(ع) فرمود: «حضرت آدم(ع) پس از فرود به دنیا چهل روز با چشم گریان بر فراز کوه صفا در حال سجده بود، جبرئیل فرود آمد و پرسید: ای آدم؛ چرا گریه می‌کنی؟ آدم(ع) گفت، چگونه گریه نکنم در حالی که خداوند مرا از جوارش رانده و در دنیا فرود آورده است. جبرئیل گفت:
 ٠٦:٣١ - 1396/06/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
قربان عید بندگی
قربان عید بندگی حضرت ابراهیم(ع) قهرمان توحید، پس از انجام رسالت خویش در بابل و هجرت به فلسطین از خداوند تقاضای فرزند صالحی نمود. خداوند نیز دعای خلیلش را در سن صد سالگی اجابت نمود. قرآن کریم می‌فرماید: «فبشرناه بغلام حلیم» (1) ما او را به نوجوانی بردبار بشارت دادیم. سرانجام، این فرزند وعده داده شده به ابراهیم متولد شد و دیدگان او را روشن کرد. پیامبر خدا نام او را اسماعیل گذاشت. فلمّا بلغ السّعی، وقتی این فرزند به مقام سعی و کوشش رسید، اکثر مفسرین می‌گویند: حضرت اسماعیل در این هنگام 13 ساله بوده است (2) حضرت ابراهیم خواب شگفت‌انگیزی می‌بیند که خداوند به او دستور داده تا فرزند یگانه و دلبندش را با دست خود قربانی کند.
 ٠٦:٢٩ - 1396/06/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت‌الاسلام کفیل در گفت‌وگو با فارس:
«عرفات» سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و پیوند با امام عصر(عج) است
حجت‌الاسلام کفیل در گفت‌وگو با فارس: «عرفات» سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و پیوند با امام عصر(عج) است معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) گفت: عرفات، سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و معرفت و پیوند با امام عصر(عج) است؛ عظمت خانه خدا به خاطر سکونت نبی خاتم و عظمت عرفات و مشعر و منا به نفس کشیدن حضرت مهدی فاطمه(س) است. حجت‌الاسلام محمد صادق کفیل معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به دهه ذی‌الحجه و ایام برگزاری حج، گفت: خداوند متعال در آیه 27 سوره مبارکه «حج» مبنی بر «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا» دستور اعلان حج را می‌دهد اما مقصد حج، خطاب به این است که ای پیامبر، مردم به سوی تو بیایند. بنابراین خداوند مقصد حج را نبی‌ و امام معرفی می‌کند.
 ٠٥:٠٢ - 1396/06/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
اصطلاح فقهی خمس
اصطلاح فقهی خمس تعریف خمس: هر چند در پاره ای از خصوصیات خمس از جهت موارد تعلق و مصرف آن اختلاف وجود دارد اما اصل وجوب خمس در اسلام مسلم و قطعی است تا آنجا که می توان این وجوب را از ضروریات دین دانست اصطلاح فقهی خمس خمس در لغت بمعنای یک پنجم (⅕) و در اصطلاح شرعی؛ حقی است معادل (⅕) در مال مکلف برای مواردی که در آیه 41 سوره انفال آمده است. (1) وجوب خمس: هر چند در پاره ای از خصوصیات خمس از جهت موارد تعلق و مصرف آن اختلاف وجود دارد اما اصل وجوب خمس در اسلام مسلم و قطعی است تا آنجا که می توان این وجوب را از ضروریات دین دانسته و منکرش را در زمره کافران بحساب آورد.(2) از همین رو؛ در ادامه به اختصار ادله آن ذکر می شود:
 ٠٨:٥٧ - 1396/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
قاضی عسگر در گفتگو با مهر:
دیپلماسی حج؛ زمینه ای برای تقویت وحدت امت اسلامی است
قاضی عسگر در گفتگو با مهر: دیپلماسی حج؛ زمینه ای برای تقویت وحدت امت اسلامی است حجت الاسلام قاضی عسگر، سرپرست حجاج ایرانی گفت: هدف ما از حضور در حج تبلیغ در راستای وحدت امت اسلامی است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_مهدی مستقیمی: حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران درموضوع حج و اقدامات عربستان سعودی درخصوص زائران ایرانی حج امسال گفت: بنده در طول سالهای گذشته همواره تلاش کرده ام که دیپلماسی حج، بر دیپلماسی عمومی دو کشور ایران وعربستان تاثیرگذار باشد و معتقد هستم دو کشور می بایست بعنوان دو کشور تاثیرگذار درجهان اسلام و منطقه، مسائل خود را حل و فصل نمایند و اختلافات را کاهش دهند.
 ٠٦:٢١ - 1396/05/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
فلسفه، برکات ونماز اول وقت
فلسفه، برکات ونماز اول وقت نماز اول وقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام هشتم(ع) اهمیت دادن به نماز اول وقت بود. آن حضرت همواره به یاران و پیروانش تأکید می‌کرد که بدون عذر نماز را از اول وقت فضیلت آن به تأخیر نیندازند و در سخنی حکیمانه به ابراهیم بن موسی سفارش نمود: لا تؤخّرن الصّلوة عن اوّل وقتها الی آخر وقتها من غیر علّة علیک ابدا باوّل الوقت. (31) انجام نماز واجب را بدون علت و عذر شرعی از اول وقت آن به تأخیر نینداز. همیشه در نخستین دقایق وقت نماز، به اقامه آن اقدام کن!
 ٠٧:٤٠ - 1396/05/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
حج جامع واجبات
حج جامع واجبات و لله علی الناس حج البیت من استطاع إلیه سبیلا و من کفر فإنّ الله غنیّ عن العالمین (آل عمران، 97) بر مردم است که (برای ادای مناسک حج) آهنگ آن خانه کنند (البته) کسانی که (از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر) بتوانند به سوی آن راه یابند. و هر که ناسپانی ورزد (و از رفتن به آنجا خودداری کند، به خودش زیان زده)، زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. 1. حج: در لغت به معنای قصد، خویشتن داری، پیروزی بر خصم در مقام استدلال، و چند معنای دیگر آمده است
 ٠٥:١٨ - 1396/04/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
قبل از آفتاب(داستانی درباره نماز)
قبل از آفتاب(داستانی درباره نماز) علی مهر هنوزم خوابم می‌آید. یک کم دیگر بخوابم. مثل این‌که این پهلو بهتر است، آخیش. این¬جای بالشت چه‌قدر خنک است، اما خوابم نمی‌برد. همه‌اش تقصیر مامان است که هی صدایم زد. هی صدایم زد: حسن، حسن جان، پاشو عزیزم! بلند شو وقت نماز است، پاشو. دیر شد! یک یا علی بگو و بلند شو. حسن جان! اوف، خواب زده‌ام کرد، اما وقتی رفتش، خودم را زدم به خواب. او هم خسته شد و رفت. نکند حالا بابا بیاید؟ این‌ها نوبتی می‌آیند. بابا نماز می‌خواند. مامان می‌آید صدایم می‌زند. او می‌رود نماز بخواند، بابا می‌آید. کاری ندارد. دوباره خودم را به خواب می‌زنم. حالا هم چشم‌هایم را ببندم شاید خوابم ببرد. صبح به این زودی آدم حیفش می‌آید... . ا
 ٠٥:٥٨ - 1396/04/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت:
حفظ عزت وامنیت حجاج اولویت مهم درحج
نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت: حفظ عزت وامنیت حجاج اولویت مهم درحج/مردم فریب فضای مجازی رانخورند رشت-نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با بیان اینکه حفظ عزت و امینت حجاج اولویت اصلی مذاکره با سعودی ها بوده است، گفت: مردم فریب شایعات فضای مجازی را نخورند. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر عصر شنبه در همایش «اسرار و معارف حج و پاسخ به شبهات» که در مصلای امام خمینی (ره) رشت برگزار شد به حادثه تلخ منا و شهادت جمعی از حجاج ایرانی اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته تمام تلاش خود را برای اعزام حجاج ایرانی به حج انجام دادیم که متاسفانه به دلیل کارشکنی دولت سعودی این کار صورت نگرفت.
 ٠٧:٠٥ - 1396/04/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
در آستانه عید فطر؛
میزان فطریه از سوی مراجع تقلید اعلام شد
در آستانه عید فطر؛ میزان فطریه از سوی مراجع تقلید اعلام شد/ تکلیف میهمان شب عید قم - میزان زکات فطره سال جاری از نظر برخی از مراجع تقلید در آستانه عید سعید فطر اعلام شد. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در آستانه عید سعید فطر تعدادی از مراجع عظام تقلید نظر خود در مورد میزان زکات فطره و کفاره روزه و شرایط پرداخت آن در سال جاری و همچنین درباره فطریه میهمان شب عید اعلام کردند.
 ٠٨:٠٠ - 1396/04/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
عیـد سعید فطـر
عیـد سعید فطـر هردین و آیینی برای خود عیدی دارد و آیین نورانی اسلام نیز دارای اعیاد متعددی است. یکی¬از اعیاد بزرگ ومهم اسلامی، که دارای فضیلت و برکات بسیاری¬است، «عیدسعیدفطر» می-باشد. شب و روز عید فطر دارای اعمال ویژه¬ای است که به آن اشاره می¬کنیم: * شب عیـد فطـر از شب های ممتازسال شب اول ماه شوال است که شب عید فطر می¬باشد. در روایت است که « امیرالمومنین علی7 درسه شب نمی خوابید: شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان ، شب فطر و شب نیمه شعبان» (بحار97/88)
 ٠٧:١٦ - 1396/04/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
تجلی فرهنگ«همسایه داری» در رمضان/نوای «الفراق» در کوچه‌ها
آیین‌های رمضان از خزر تا زاگرس؛ تجلی فرهنگ«همسایه داری» در رمضان/نوای «الفراق» در کوچه‌ها می‌پیچد رمضان فرصت تقویت فرهنگ «همسایه داری» است، فرهنگی که در لوای آئین‌هایی مانند «کاسما» و «هَمچه کاسه» تجلی می‌یابد؛ و حالا ماه خدا با نوای غم‌آلود «الفراق» به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: رمضان دیگری به روزهای پایانی خود رسید و مردم مشتاق ایران‌زمین عاشقانه آغوش گشودند تا مهمان سفره پربرکت خداوند باشند، مهمانی که در آن نوای آئین‌های رمضان به گوش می‌رسد، آیین‌هایی برای سفره‌های افطار و سحر که شیرینی آن زیر زبان ماندگار می‌شود.
 ٠٧:١٦ - 1396/04/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
آئین‌های رمضان از خراسان تا هرمزگان
مهمانی خدا در گوشه و کنار ایران؛ از افطاری حرم رضوی تا «شوخوانی»
آئین‌های رمضان از خراسان تا هرمزگان مهمانی خدا در گوشه و کنار ایران؛ از افطاری حرم رضوی تا «شوخوانی» شمال و جنوب و شرق و غرب ندارد، هرجایی برای خودش دنیایی از آئین‌هایی است که به ماه خداوند طعم‌های رنگارنگ می‌دهد تا چهره رمضان در گوشه و کنار ایران‌زمین متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: رمضان دیگری به دهه سوم خود رسید و مردم مشتاق ایران‌زمین عاشقانه آغوش گشودند تا مهمان سفره پربرکت خداوند باشند، مهمانی که در آن نوای آئین‌های رمضان به گوش می‌رسد، آیین‌هایی برای سفره‌های افطار و سحر که شیرینی آن زیر زبان ماندگار می‌شود و عزاداری‌ها و شب‌زنده‌داری‌های شب قدر که توشه راه دنیا و آخرت خواهد شد.
 ٠٤:٥٦ - 1396/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیت الله مظاهری:
گناه نورانیت روزه را می‌گیرد/ اهمیت کنترل زبان
آیت الله مظاهری: گناه نورانیت روزه را می‌گیرد/ اهمیت کنترل زبان آیت الله مظاهری گفت: اینکه دروغ و غیبت روزه را باطل می‌کند معنایش این نیست که باید قضا بگیرد یا کفاره دهد،‌ بلکه معنایش اینست که گناه نورانیت روزه را می‌گیرد و یک روزۀ رساله‌ای می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر مشروح سخنرانی آیت الله مظاهری در آستانه ماه مبارک رمضان است که در ادامه می خوانید؛ بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین والصلاة والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و علی آله الطیّبین الطاهرین و عَلی جمیع الانبیاء وَالمُرسَلین سیّما بقیة الله فی الأرضین و لَعنة الله عَلی اعدائهم أجمعین. شب جمعه متعلّق به قطب عالم امکان و محور عالم وجود و واسطۀ بین غیب و شهود، یعنی حضرت ولی‌عصر«عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف» است؛ اظهار ارادت کنید خدمت آقا با سه صلوات. در آستانۀ ماه مبارک رمضانیم، لذا باید چند تذکّر راجع به ماه مبارک رمضان داشته باشم، و از همۀ شما هم تقاضا دارم این تذکّرات مرا متوجّه و در خاطر خود داشته باشید. اولاً بدانید در قرآن به ماه مبارک رمضان خیلی اهمیّت داده شده است. شب قدر معهود در ماه مبارک رمضان است. معلوم نیست که چه وقت بوده است، آیا قبل بعثت بوده یا حین بعثت یا بعد بعثت بوده است؟! اما آنچه از نظر قرآن مسلّم است، در شب قدری این قرآن بر قلب مبارک پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نازل شده است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْرِ»[۱]؛ بعد قرآن می‌فرماید این را ساده حساب نکن: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ»[۲]؛ چه می‌دانی که شب قدر چه شبی است؟!‌ و قرآن می‌فرماید: معنای نازل شدن قرآن دفعتاً بر قلب مبارک پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، اینست که پروردگار عالم تجلّی کرده است با همۀ اسماء و صفاتش حتّی اسماء‌ و صفات مخفی پیش انبیاء و آنگاه قرآن در ازل پیدا شده است. پروردگار عالم تجلّی دیگری هم کرده است و آن هم تجلّی ذاتی با همۀ اسماء و صفات و حتّی اسماء و صفات مستأثره و آنگاه اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» موجود شده‌اند. در زیارت جامعه که یکی از زیارات مهم در مفاتیح است، می‌فرماید اینها در عرش خدا از ازل بوده‌اند تا اینکه پروردگار عالم بر انسان‌ها منّت گذاشت و این دو تجلّی در این دنیا آمد. یکی قرآن، همۀ علم خدا،‌ یکی هم اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم»، تجلّی همۀ خدا. و این ماه مبارک رمضان اگر هیچ چیز نداشت جز همین، بس بود که ما خیلی اهمیّت به ماه مبارک رمضان دهیم. برسد به آنجا که از روزه گرفتن لذّت ببریم. روایتی از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و از اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» هست که می‌فرمایند: «لِلصَّائِمِ‏ فَرْحَتَانِ‏ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»[۳] آدمی که روزه می‌گیرد دو فرح و خوشحالی برای او پیدا می‌شود: یکی موقع افطار، اینکه توانسته روزه بگیرد. یکی هم در روز قیامت پروردگار عالم به او آفرین می‌گوید و او را به بهشت می‌برد. این اهمیّت دادن به ماه مبارک رمضان و اینکه خوشحال باشیم از اینکه ماه رمضان آمده،‌ باید همه داشته باشیم. یک نعمت بسیار بزرگ است که نمی‌شود این نعمت را کسی قدردانی کند. ماه مبارک رمضان و آن همه فضائل. مرحوم محدث قمی در مفاتیح از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نقل می‌کند که نه تنها روزۀ شما اهمیّت دارد، نفس‌های شما هم حسنه است، ‌خواب شما هم حسنه است و شبانه‌روز در حسنه و در رحمت پروردگار عالم هستید. اهمیّت به ماه مبارک رمضان را هر کسی ندارد. معمولاً الان ماه مبارک رمضان آمده و در هوای گرم هم هست و همه می‌خواهند نیاید، اما چون واجب است، ناعلاجند که این روزه را بگیرند. این خوب است، امّا اهمیّت دادن به ماه مبارک رمضان نیست. از درد ناعلاجی می‌بیند ماه مبارک رمضان آمده و اگر روزه نگیرد و یک روزه را عمداً بخورد باید شصت تا روزه بگیرد. یعنی یک روزۀ قضا و شصت کفّاره بگیرد. اما اگر به ماه مبارک رمضان اهمیّت دهیم و احترام به ماه مبارک رمضان بگذاریم، ماه رمضان به ما دعا می‌کند و آخر کار از روزه لذّت می‌بریم. آن روزهای آخر درک دیگری برایمان پیدا می‌شود. آن روزهای آخر ارتباطات خاصی با اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» پیدا می‌کنیم. آن روزهای آخر ارتباط خاصی با خدا پیدا می‌کنیم. ما نمی‌توانیم، امّا بدانید که هستند و می‌توانند و شده است و می‌شود. روایتی داریم که می‌فرماید: «الصَّومُ‏ لِی‏ وَ انَا اجزی بِهِ»[۴]؛ روزه از من است و پاداش آن خود من هستم. بهشت برایش کوچک است و نعمت‌های بهشت برایش کوچک است و من خودم را به او پاداش می‌دهم. یعنی انسان می‌تواند در اواخر برسد به آنجا که پروردگار عالم علاوه بر اینکه روزه‌اش را قبول می‌کند، یک آفرین به او بگوید و علاوه بر اینکه آفرین می‌گوید، خدا را بیابد. همه خدا را می‌دانیم و شکّی نیست. همۀ شما که اینجا نشسته‌اید برای اینست که خدا را می‌دانید، امّا خدا را بیابید. یابیدن خدا یعنی: «فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ»[۵]؛ انسان در بن‌بست‌ها که دستش از همه جا خالی می‌شود ناگهان الله را می‌یابد. لذا ولو دهری هم باشد، بنا می‌کند خدا خدا کند. هیچ چیز را قبول نداشته باشد، در بن‌بست‌ها خدا خدا می‌کند و این خدا را قدرت‌مند می‌داند و لذا از خدا می‌خواهد او را از بن‌بست بیرون بیاورد. خدا را رحیم و رئوف می‌داند و خدا را سمیع و بصیر می‌داند. به عبارت دیگر می‌یابد الله را. الله یعنی ذات مستجمع جمیع صفات کمالات. این فطری است و مرد می‌خواهد که بیابد و اگر به ماه مبارک رمضان اهمیّت دهیم، در اواخر در وقت افطار خدا را می‌یابد، ‌نظیر آدم تشنه که آب می‌خورد و سیراب می‌شود،‌ چطور تشنگی را می‌یابد؟ او هم می‌یابد الله مستجمع جمیع صفات کمالات است و لذا جدّاً با خدا گفتگو می‌کند. خیال نکنید اینها عرفان است و خیال نکنید اینها حرف است. امام حسین در دعای عرفه به شما می‌فرمایند کور باد آن چشمی که خدا نبیند: «عَمِیَتْ‏ عَیْنٌ‏ لَا تَرَاک‏»[۶]؛ مگر می‌شود انسان خدا را با چشم دل نبیند. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» نیز می‌فرمایند: «ما رَأَیتُ شَیئاً اِلاّ وَ رَأَیتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ»[۷]؛ در این عالم فقط خدا را می‌بیند. یار نزدیک‌تر از من به من است وین عجب بین که من از وی دورم چه کنم با که توان گفت که دوست در کنار من و من مهجورم البته سعدی اشتباه بزرگی کرده و شعر اوّلش با دوّم نمی‌سازد؛ شعر اوّل درست است. قرآن می‌فرماید: «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»[۸]؛ «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ»[۹]. خدا از شما به شما نزدیک‌تر است. لذا اینکه سعدی گفته یار از من به من نزدیک‌تر است، عالیست. امّا در شعر دوّم خیلی پایین آمده که می‌گوید: با که توان گفت که او، در کنار من و من مهجورم؛ زیرا حساب کنار نیست، بلکه حساب یابیدن است و آن هم اینکه در این جهان هیچ چیز نیابد به جز خدا. امام حسین«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند انسان باید به اینجا برسد و الاّ‌ کوردل است. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» نیز در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: انسان باید به اینجا برسد و الاّ‌ کوردل است.[۱۰] اینها ریاضت می‌خواهد و اسمش را «شهود» می‌گذارند. یکی از ریاضت‌ها روزه است. شاید بتوان گفت بالاتر یا از بالاترین چیزها برای اینکه انسان خدا را بیابد و نور خدا در دل او تجلّی کند، همین روزه باشد. خوشا به حال اینها که خدا را یابیدند و در دل شب با خدا درد و دل دارند و ماه مبارک رمضان برای آنها یک لذّت است. مطلب دوّم که آن هم فوق‌العاده مهم است، خواندن قرآن است و این را همیشه خدا از ما خواسته است. آیه‌ای در قرآن داریم که نظیر این آیه از نظر تأکید، مثل ندارد. بعضی از آیات اینطور است که از نظر تأکید،‌ مثل ندارد، از جمله خواندن قرآن. خواه معنایش را بداند یا نداند و تفسیر بداند یا نداند. خواه توجّه دل روی آن باشد یا نباشد. این خیلی در قرآن اهمیّت دارد. «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضی‏ وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ»[۱۱] این مربوط به ماه مبارک رمضان هم نیست، بلکه قرآن می‌فرماید: تا می‌توانی همیشه قرآن بخوان. بعد می‌فرماید: خدا می‌داند گاهی خیلی کار و مشغله داری، امّا در همین کارها تا می‌توانی قرآن بخوان. خدا می‌داند گاهی مریضی، امّا تا می‌توانی قرآن بخوان. خدا می‌داند گاهی در خط مقدّم جبهه هستی، امّا «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ»، تا می‌توانی قرآن بخوان. من از همه و مخصوصاً جوان‌ها تقاضا دارم که خیلی قرآن بخوانید. همیشه برای رفع گرفتاری، بالاترین چیزها قرآن است. بارها و بارها گرفتارها از من سؤال می‌کنند که گرفتاریم، ‌چه کنیم؟ من جواب می‌دهم که قرآن بخوانید،‌ از هرکجا که می‌خواهید. مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند که امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: از هر کجای قرآن می‌خواهی بگیر برای هر گرفتاری. لذا به دنبال جادوگری و سحربازی و بازی‌های خرافی و غیره نباشید، بلکه «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ». اما در ماه مبارک رمضان خیلی باید انس با قرآن باشد. من خیلی‌ها را سراغ دارم که در حالی که کار دارند و درس و بحث دارند، اما در سه روز یک ختم قرآن می‌کنند. کسانی که قرآن را روان باشند، به یک ربع می‌توانند یک جزء قرآن بخوانند. خیلی‌ها پیدا می‌شوند که در ماه مبارک رمضان هر سه روز یک ختم قرآن می‌کنند. حال شما هرچه می‌توانید و هرچه در وسعتان هست. مواظب باشید اگر ناگهان ماه مبارک رمضان برود و این نعمت بزرگ از شما گرفته شده باشد و قرآن نخوانده باشید، در روز قیامت خیلی پشیمان هستید. یکی از این پشیمانی‌ها که برای بنده‌های خدا هست، اینست که ای کاش من به جای یک ختم قرآن، دو ختم قرآن خوانده بودم. ای کاش روزی که دو سوره خواندم، ‌سه سوره خوانده بودم. لذا از همۀ شما تقاضا دارم به آیه‌ای که خواندم فوق‌العاده اهمیّت دهید: «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ» و تا می‌توانید قرآن بخوانید. مطلب سوّم که مهم‌تر از مطلب اوّل و دوّم است،‌ اینست که باید در ماه مبارک رمضان چه روز و چه شب، گناه در زندگی شما نباشد. این از همه چیز مهم‌تر است. پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» مثل فردایی که بعد از آن ماه مبارک رمضان بوده، در نماز جمعه در فضیلت ماه مبارک رمضان خیلی بالا صحبت کردند. در وسط منبر کسی بلند شد و گفت یا رسول الله! «مَا أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ فِی‏ هَذَا الشَّهْرِ»؟ بهترین عمل‌ها در این ماه مبارک رمضان چیست؟ پیغمبر فرمودند: «أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ فِی‏ هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ»‏[۱۲] انسان گناه نکند. گناه چشم، گناه گوش، گناه زبان و غیره. ما خیلی روایت داریم که غیبت روزه را باطل می‌کند و دروغ روزه را باطل می‌کند. اینکه روزه را باطل می‌کند معنایش این نیست که باید قضا بگیرد یا کفاره دهد،‌ بلکه معنایش اینست که گناه نورانیت روزه را می‌گیرد و یک روزۀ رساله‌ای می‌شود. یعنی آنچه در رساله گفته شده، پرهیز کرده‌اید. روزه نور دارد و نور می‌دهد، لذا در روایات داریم که غیبت کردن روزه را باطل می‌کند، یعنی روح روزه را می‌گیرد. غیبت و تهمت و شایعه و حرف‌های مالایعنی و دروغ و مسخره کردن و ناسازگاری زن باشوهر و شوهر بازن و ناسازگاری زن و شوهر با بچّه‌ها. ما خیلی باید مواظب باشیم، باید همین‌طور که شکم ما روزه است، از آنچه فقها در رساله‌ها نوشته‌اند، باید چشم و گوش و زبان ما هم روزه باشد. خدا پاداش هم می‌دهد و پاداشش اینست که کم‌کم می‌رسد به آنجا که دلش هم روزه است. می‌رسد به آنجا که: یار نزدیک‌تر از من به من است وین عجب بین که من از وی دورم چه کنم با که توان گفت که دوست در کنار من و من مهجورم لذا از همه تقاضا دارم همین‌طور که شکمتان روزه است و طبق فتاوای مرجع تقلیدتان روزه می‌گیرید. امّا از نظر اخلاق هم علمای علم اخلاق می‌گویند تفاوتی نمی‌کند،‌ همان علمای علم اخلاق هستند که رساله نوشته‌اند و می‌گویند علاوه بر این، چشم و گوش و زبان شما هم باید روزه باشند. آنگاه نتیجه می‌بینید و در آخر کار مستجاب الدعوه می‌شوید و همۀ گرفتاری‌ها رفع می‌شود؛ اگر انسان به راستی یک ماه روزه بگیرد؛ علاوه بر روزۀ شکمی، روزۀ چشم و گوش و زبانی هم بگیرد. شخصی آمد خدمت پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و گفت: یا رسول الله! نصیحتی به من بکن. پیغمبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: مواظب زبانت باش؛ دو مرتبه گفت به من نصیحتی بفرمایید. پیامبر فرمودند: مواظب زبانت باش؛ بار سوّم گفت: به من نصیحتی بفرمایید، حضرت باز هم فرمودند: مواظب زبانت باش؛[۱۳] آنچه انسان را به جهنّم می‌برد، مواظبت نکردن از زبان است. غیبت‌ها و تهمت‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها و لغو گفتن‌ها. برعکس اگر انسان مواظب زبانش باشد، زبان است که قرآن می‌خواند و زبان است که خیرخواه دیگران می‌شود و زبان است که خدمت‌گذار خلق خدا می‌شود و این زبان است که اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» را راضی می‌کند و این زبان است که خدا را راضی می‌کند و خوشا به حال کسی که در ماه مبارک رمضان خدا از او راضی باشد، آنگاه هم دنیا را دارد و هم آخرت را. [۱]. القدر، ۱:‌«ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم.» [۲]. القدر، ۲: «و از شب قدر، چه آگاهت کرد.» [۳]. معانی الاخبار، ص ۴۰۹؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۶. [۴]. من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۵. [۵]. العنکبوت، ۶۵: «و هنگامی که بر کشتی سوار می‏شوند، خدا را پاکدلانه می‏خوانند.» [۶]. بحار الانوار، ج ۹۵، ص ۲۲۶. [۷]. کلمات مکنونه، ص ۳؛ علم الیقین، ج ۱، ص ۷۰؛ شرح اصول کافی (ملاصدرا)، ج ۳، ص ۴۳۲. [۸]. الانفال، ۲۴: «خدا میان آدمی و دلش حایل می‏گردد.» [۹]. ق، ۱۶: «و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم.» [۱۰]. ر.ک: نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۹. [۱۱]. المزمل، ۲۰: «[اینک‏] هر چه از قرآن میسّر می‏شود بخوانید. [خدا] می‏داند که به زودی در میانتان بیمارانی خواهند بود، و [عدّه‏ای‏] دیگر در زمین سفر می‏کنند [و] در پی روزی خدا هستند، و [گروهی‏] دیگر در راه خدا پیکار می‏نمایند. پس هر چه از [قرآن‏] میسّر شد تلاوت کنید.» [۱۲]. الأمالی (للصدوق)، ص ۹۵. [۱۳]. الکافی، ج ۲، ص ۱۱۵.
 ٠٨:٢٣ - 1396/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
یادداشتی از حجت الاسلام نصیری؛
حکمت تشریع روزه از منظر قرآن
یادداشتی از حجت الاسلام نصیری؛ حکمت تشریع روزه از منظر قرآن خداوند در آیه «کمَا کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ» توضیح داده است که تشریع روزه تنها بر مسلمانان محدود نمی ‏شود، بلکه بر امت ‏های گذشته نیز واجب بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، مطلب زیر یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین علی نصیری، استاد دانشگاه علم و صنعت با موضوع «حکمت تشریع روزه از منظر قرآن» است.
 ٠٨:٢١ - 1396/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
آئین‌های رمضان در غرب کشور
رایحه خوش رمضان با آداب‌ورسوم کهن؛ از سحرخوانی تا «طاباغ اوروجی»
آئین‌های رمضان در غرب کشور رایحه خوش رمضان با آداب‌ورسوم کهن؛ از سحرخوانی تا «طاباغ اوروجی» رایحه زیبای ماه ضیافت خدا امسال هم با آداب‌ورسوم کهن از «سحرخوانی» تا «طاباغ اوروجی» در جای‌جای ایران عزیز به مشام می‌رسد و نویدبخش فرصت بندگی است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: ماه رمضان در گوشه گوشه ایران مملو از آداب‌ورسومی است که گرچه امروزه تنها یادگاری شیرین از برخی از آن رسم و رسوم باقی‌مانده اما هنوز هم می‌توان صدای خدا را از بلندای ملکوت در این ماه زیبا شنید. ماه رمضان در هر گوشه‌ای از کشور علاوه بر حفظ ساختارهای متعارف شرعی، با آیین‌های خاص برگزار می‌شود، حتی اقوام مختلف مردم ایران از لر، ترک، کرد، فارس، اهالی جنوب، شمال، غرب و شرق در برخی آداب و سنن با یکدیگر مشترک و تنها اختلاف در نام آن آیین به دلیل تفاوت در گویش‌ها و زبان‌ها است.
 ٠٧:٢٦ - 1396/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
ماه مهمانی خدا در شعر آئینی
بازخوانی مهر؛ ماه مهمانی خدا در شعر آئینی/ شیطان به دست حضرت رحمان مهار شد پهن شدن سفره مهمانی خدا، اسارت شیاطین، شکوفه دادن قرآن و همچنین اشاره به برخی فقرات ادعیه وارده، گوشه‌ای از ابیات منظوم شاعران آئینی در پاسداشت حلول ماه ضیافت الهی است. خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: و اینک، عید «رمضان کریم» فرا رسیده است تا همه بندگان و عارفان، حضور بر خوان الهی را با جان و دل احساس کنند. و این عید عمومی البته در اشعار شاعران آئینی هم متجلی است. مهدی رحیمی یکی از همین شاعران است که درباره حلول ماه مهمانی خدا شعر دارد: رمضان آمد و من آمده ام باز هم قید خودم را زده ام
 ٠٥:٣٢ - 1396/03/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
روزه ماه مبارک
روزه ماه مبارک روزه چیست؟ روزه آن است که انسان برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چیزهایی که روزه را باطل می¬کند، خودداری نماید. فضیلت روزه ارزش روزه را باید از سخنان بزرگان دین و حضرات معصومین: جویا شد. روایات فراوانی در فضیلت روزه وارد شده است، از جمله: 1- پیامبراکرم9 فرمود: روزه سپر و محافظ از آتش جهنم است. (وسایل¬ج7) 2- امام صادق7 فرمود: با فضبلت ترین جهاد در راه خدا روزه گرفتن در گرماست. (بحار96/253) 3- ازپیامبراکرم9 نقل شده: پروردگار عالم می¬فرماید: که تمام عمل فرزندآدم از آن او و برای اوست مگر روزه که برای من است. (وسایل7/294)
 ٠٥:٢٤ - 1396/03/06 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :10178
کل بازديدها :11319161
بازديدکنندگان آنلاين :13
بازديدازاین صفحه :153544