نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلي > سازمان > ریاست > مقالات مدیر 


محفل انس (نماز شب ) قسمت سیزدهم
جلوه‌هایی از ارتباط ائمه هدی(علیهم السلام) با خداوند
محفل انس (نماز شب ) قسمت سیزدهم جلوه‌هایی از ارتباط ائمه هدی(علیهم السلام) با خداوند حضرت سیدالشهداء حسین بن علی(علیهما اسلام) که جایگاه رفیع او و قرب و منزلتش در نزد خالق یکتا مورد غبطه انبیاء و مقربان درگاه ربوبی است و همه اهل عرش و فرش را دائماً متوجه خود ساخته است و هیچ عنصر حقیقت‌جو و آزادی‌خواه و عارف و سالکی در همه اعصار و امصار نیست جز اینکه شخصیت بی‌بدیل و چهره تابناک حسینی(علیه السلام) را وجهه راه و رسم و سیر و سلوک خود قرار داده و به عنوان یک الگوی کامل به حضرتش تأسی می‌جوید.
 ٠٦:٥٣ - 1395/11/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) قسمت دوازدهم
سیره حضرت فاطمه (سلام الله علیها)درشب زنده داری:
محفل انس (نماز شب) قسمت دوازدهم سیره حضرت فاطمه (سلام الله علیها)درشب زنده داری: حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)که ازبرجسته ترین بانوان کون ومکان است یکی ازویژگی های آن بانوی بی بدیل شب زنده داری وارتباط اوباخالق هستی استبانویی که درروایات رسیده ازسیدالمرسلین(صلی الله علیه وآله وسلم)وامامان معصوم(علیهم السلام)بعنوان سیده زنان عالمین من الاولین والاخرین یادشده است وقتی رسولخدا(صلی الله علیه وآله وسلم)می فرمایند:فاطمه بهترین زنان جهان است .ازحضرت سؤال می شودآیافاطمه (سلام الله علیها)بزرگ زنان عصرخویش است فرمودند:آن مریم است که بزرگ زنان عصر خویش بود،دخترم فاطمه بهترین زنان گذشته وآینده است وقتی درمحراب عبادت قرار می گیردهفتادهزار ازفرشتگان مقرب الهی بر اوسلام می دهندومی گویند:
 ٠٩:٥١ - 1395/10/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) قسمت یازدهم
سیره امام علی(علیه السلام) در شب‌زنده‌داری و عبادت شبانه
محفل انس (نماز شب) قسمت یازدهم سیره امام علی(علیه السلام) در شب‌زنده‌داری و عبادت شبانه چهره تابناک امیرالمؤمنین(علیه السلام) در طول تاریخ از جنبه‌ها و ابعاد مختلف مورد توجه فرهیختگان، دانشمندان و صاحبان عقل و خرد بوده است چه در زمان حیات و چه بعد از شهادت مظلومانه‌اش، حتی دشمنان آن حضرت که گاهی مورد عتاب وجدان درونی خود قرار می‌گرفتند در فضایل این عبد صالح پروردگار لب به سخن می‌گشودند و خواسته یا ناخواسته از عظمت‌های روحی وعلو درجات معنوی او سخن می‌گفتند. یکی از جنبه‌ها و ابعاد وجودی حضرت علی(علیه السلام) عبادت‌ها و مناجات‌ها و راز و نیاز و انس آن حضرت با خدای عالم است. کسی که به راحتی در حق او می‌توان گفت که ستاره‌ای در آسمان ندرخشید که علی(علیه السلام) در خواب ببیند
 ٠٥:٥٠ - 1395/10/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس(نماز شب) قسمت دهم
محفل انس(نماز شب) قسمت دهم سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در نماز شب
محفل انس(نماز شب) قسمت دهم سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در نماز شب مرحوم علامه طباطبایی در کتاب شریف المیزان می‌گوید: «وقتی این سوره (سوره مزمل) که از اولین سوره‌های نازل شده به حضرتش می‌باشد نازل شد وجود مبارک حضرت شب‌ها بسیار کم می‌خوابید و زیاد بیدار می‌ماند و با خدای خود راز و نیاز می‌کرد.» در المنثور از قول عایشه همسر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می‌کند که حضرت شب‌ها بسیار کم می‌خوابید چون خدای متعال دستور داده بود: «قُمِ‏ اللَّيْلَ‏ إِلَّا قَلِيلا» شب را بپاخیز مگر اندکی همان‌گونه که قبلاً اشاره شد نماز شب بر حضرت واجب بود و او می‌بایست هر شب به‌پا خیزد و نماز شب را با آدابی که خود حضرت بیان فرموده است اقامه کند. علاوه بر وجوب رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نماز شب را به سبک خاصی می‌خواندند. مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی شیوه
 ٠٥:٠٧ - 1395/10/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس(نماز شب) قسمت نهم :الگوها
محفل انس(نماز شب) قسمت نهم الگوها پس از بررسی نماز شب از دیدگاه قرآن و روایات به سراغ نمونه‌های عملی و جلوه‌های رفتاری بندگان برگزیده پروردگار می‌رویم تا ببینیم آنها چگونه و با چه عشق و اشتیاقی این محفل انس ربوبی را برپا کرده اند و چگونه عرشیان و آسمانیان را به تماشای بزم خود با خالق هستی نظاره‌گر می‌ساختند. نماز شب رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بر اساس آنچه در سیره و سنت نبوی(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده است و به استناد پاره‌ای از روایات و هم‌چنین آیه شریفه «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ‏ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا» و نظر مفسران در ذیل این کریمه، آن است که نماز شب بر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) واجب بوده است.
 ٠٦:١١ - 1395/09/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) قسمت هشتم
بسمه تعالی محفل انس (نماز شب) قسمت هشتم منتظران مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی اعلی الله مقامه در رساله شریف لقاءالله روایتی را نقل می‌کند که حاکی از انتظار بی تابانه منتظران محفل انس است و آن روایت این است: خدای تعالی به یکی از صدیقین حضرت داود(علیه السلام) وحی کرد که در میان بندگان، بندگان خاصی هستند که آنان مرا دوست می‌دارند و من آنان را دوست می‌دارم آنان به من مشتافتند و من به آنان اشتیاق دارم آنان به یاد من هستند و من به یاد آنانم، آنان به من نظر دارند و من به آنان نظرمی کنم، تو (ای داود) اگر در راه آنان قدم نهادی تو را دوست خواهم داشت و اگر از راه آنان عدول کنی و راه دیگری انتخاب کنی، دشمنت خواهم گرفت.
 ٠٧:٥٦ - 1395/08/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب)قسمت هفتم
بسمه تعالی محفل انس (نماز شب)قسمت هفتم دوستی و هم‌نشینی خداوند با شب‌زنده‌داران یکی از مهم‌ترین عواملی که افراد را با یکدیگر پیوند می‌دهد و موجب به‌وجود آمدن دوستی‌ها می‌شود، انجام اعمال مورد پسند یکدیگر است بعد از نزدیک بودن فکر و اندیشه که عامل مهم پیوند‌هاست، اعمال و رفتار مورد پسند می‌تواند انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک نموده و پیوند دهد به همان میزان که افکار و اندیشه‌های ناهمگون و رفتار نامتجانس قادر است پیوندها را بگسلد و افراد و اشخاص را از یکدیگر دور سازد. حال اگر کسی بخواهد با خالق هستی و حضرت باری ـ جل جلاله ـ طرح دوستی بریزد و ارتباط صمیمانه داشته باشد می‌بایست از معرفت لازم و رفتار مورد رضایت و خشنودی او برخوردار باشد از این‌رو حضرت ختمی مرتبت، حبیب الله الاکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در روایتی می‌فرماید: «مَا اتَّخَذَّ اللّهُ اِبْراهِيمَ خَليلاً اِلاّ لِإِطْعَامِهِ الطَّعامَ، وَصَلاْتِهِ بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيامٌ ؛ خداوند ابراهیم(علیه السلام) را خلیل و دوست خود قرار نداد مگر از آن جهت که مردم را اطعام می‌کرد و شب هنگام که مردم در خواب بودند او نماز می‌خواند و البته لازم به توضیح است که این کلام لابد به مناسبتی بیان شده است و به عنوان دو مصداق از مصادیق زیادی که می‌تواند فردمحبوب پروردگار باشد ذکر گردیده است. غرض آن است که نماز شب یکی از مواردی است که می‌تواند ارتباط دوستی عبد و مولی را به وجود آورد و موجب محبت و دوستی پروردگار بشود.
 ٠٧:٤٩ - 1395/07/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب ) قسمت ششم
بسمه تعالی محفل انس (نماز شب ) قسمت ششم اهمیت نماز شب در روایات معصومین(علیهم السلام) در خصوص اهمیت نماز شب روایات فراوانی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه هدی(علیهم السلام) رسیده است که به برخی از آنان اشاره می‌شود. در کتاب شریف من لایحضره الفقیه شیخ صدوق نقل می‌کند که: «نزل‏ جبرئيل‏ على النّبيّ صلّى اللَّه عليه و آله فقال له يا جبرئيل عظنى قال يا محمّد عش ما شئت فانّك ميّت و احبب من شئت فانّك مفارقة و اعمل ما شئت فانّك ملاقيه شرف المؤمن صلاته باللّيل و عزّه كفّ الاذى عن النّاس‏ ؛ جبرئیل(علیه السلام) بر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نازل شد، حضرت به او فرمود: ای جبرئیل مرا موعظه کن، جبرئیل گفت: ای محمد! زندگی کن هر آن‌گونه که خواهی، پس به‌راستی تو خواهی مرد، دوست بدار هر کس را که خواهی پس از او جدا خواهی شد
 ٠٦:٥٦ - 1395/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) قسمت پنجم
محفل انس (نماز شب) قسمت پنجم اهمیت شب‌زنده‌داری و نماز شب در قرآن پیر مراد و پیشوای فقیدمان در یکی از سخنرانی‌های خودمی گوید: این قسمت ازآیه شریفه «ومَنْ‏ تابَ‏ مَعَكَ؛ و کسانی که با تو هستند» حضرت را پیر کرده، یعنی همراه کردن مردم با معارف بلند قرآنی و استقامت ورزیدن آنها در این راه، کار آسانی نیست چه بسیار پیروانی بودند تا نیمه های راه پیشوایان الهی را همراهی کردند و در وسط راه رها کردند و جدا شدند. حتی گاهی اولیاء الهی در مصاف با ستمگران در چند قدمی پیروزی بودند، اما به ناگاه یاران عقب نشستند و معرکه را به دشمن واگذار کردند. و دیگرانی که در هنگام نبرد خود را به کیسه‌های زر دشمن فروختند و ولی و حجت خدا را تنها گذاشتند.
 ٠٦:٢٤ - 1395/06/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس(نماز شب) قسمت چهارم
محفل انس(نماز شب) قسمت چهارم رابطه نماز شب و مسئولیت سنگین الهی مطلب دیگر دراین کریمه القاء سخن و قول سنگین است قول و سخن سنگین هر چه باشد به نظر می‌رسد درون خود یک مسئولیت بسیار مهم و پراهمیت را به همراه دارد که شب و شب‌زنده‌داری و کمک گرفتن از نماز و تلاوت قرآن است که می‌تواندبنده برگزیده ربوبی را برای آن مسئولیت آماده سازد. «ثقل و سنگینی کیفیت خاصی برای جسم است و خاصیت آن این است که حمل چنین جسمی و جابجا کردن آن دشوار است، و چه بسا همین کلمه در غیر جسم، مثلاً در امور معنوی هم به عنوان استعاره استعمال می‌شود. مثلاً می‌گویند: درس امروز سنگین بود یعنی تحمل آن برای فهم و درک شاگردان دشوار بود و یا می‌گویند: سخنرانی امروز که همه‌اش نظریه‌های علمی دقیق بود، برای عوام سنگین بود که در این گونه تعبیرها کلمه سنگین در غیر جسم به کار رفته، در امور معنوی که درک آن دشوار است و یا حقایقی در بر دارد که رسیدن به آن سخت است و یا فرمان‌هایی که امتثال آن و مداومت بر انجام آن دشوار است. قرآن کریم که کلام الهی است به هر دو اعتبار ثقیل است.
 ٠٤:٤٨ - 1395/06/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس(نماز شب) قسمت سوم
محفل انس(نماز شب) قسمت سوم شب‌زنده‌داری وسیله تسکین آلام روحی چهره‌هایی مثل حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) با اینکه در یک نصف روز تمام عزیزان خود را از دست می‌دهد و بار سنگین حراست و حفاظت از زنان و کودکان بی‌پناه واقعه عاشورا را به عهده دارد ضمن اینکه مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد علی‌رغم ضربات روحی و خستگی جسمی که یکی از مصائب آن روز کافی بودهر انسان‌ صبور و مقاومی را از پا درآورد لکن در عین حال نماز شب و مناجات و راز و نیاز با معبود هستی را ترک نمی‌کند و اتفاقاً برای درمان همه دردها و تسکین همه آلام وبلایا از نماز در دل شب کمک می‌گیرد و همه چیز با این ارتباط برای او زیبا وقابل تحمل به پایان می‌رسد و مناجات‌ها و نیایش‌های زینب کبری(سلام الله علیها) در شب یازدهم محرم اعجاب همگان را برمی‌انگیزد و شگفت‌زده می‌کند
 ٠٦:٢٥ - 1395/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) (قسمت دوم)
محفل انس (نماز شب) (قسمت دوم) مناجاتیان دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند بی‌خود از شعشعه پرتو ذاتم کردند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی وندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند باده از جام تجلی صفاتم دادند آن شب قدر که این تازه براتم دادند
 ٠٤:٢١ - 1395/05/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
محفل انس (نماز شب) قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم محفل انس (نماز شب) قسمت اول مقدمه: جهان آفرینش و نظام کیهانی یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته‌ای است که با نگاه ژرف معرفتی، آن را هدفمند و محکوم به قوانین و مقررات حکیمانه و مدبرانه‌ای می‌بینی که از هرگونه نابسامانی مبرا است و نظم از ویژگی‌های حیرت‌انگیز آن می‌باشد، همان‌گونه که خدای سبحان در کتاب منشورش بیان فرمود: 1. «آن خدایی که هفت آسمان را بالای هم بیافرید، در آفرینش خداوند رحمان، هیچ‌گونه نابسامانی نمی‌بینی، باز چشم را بگردان آیا هیچ رخنه‌ای می‌بینی؟ سپس دوباره چشم بگردان، چشمت خسته و مانده بازمی‌گردد» «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ* ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ»[ملک/3و4]
 ٠٥:٣٩ - 1395/05/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا غیبت می کنیم؟ «قسمت ششم»
باسمه تعالی چرا غیبت می کنیم؟ «قسمت ششم» مجوزات و مستثنیات غیبت در این قسمت از بحث پرداخت می‌شود به اینکه آیا مواردی وجود دراد که غیبت افراد جایز باشد؟ بر اساس آنچه در منابع دینی و اسلامی و کتب اخلاقی و فقهی علمای ما آمده است به مواردی برمی‌خوریم که غیبت افرادی جایز شمرده شده است. غیبتی که محرم بود و آیات و روایات دلالت بر حرمت آن باشد شامل غیبتی بود که به قصد ایجاد نقص، تحقیر، آبروریزی و یا تفریح و سرگرمی انجام می‌شد. لکن ای‌بسا لازم شود که از افرادی سخن به میان بیاید، اما برای مقصود صحیحی و سامان یافتن اموری در این صورت غیبت جایز خواهد بود. که فقها و علمای علم اخلاق، مواردی را در این خصوص برشمرده‌اند:
 ٠٥:٢٨ - 1395/01/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا غیبت می کنیم؟«قسمت پنجم»
باسمه تعالی چرا غیبت می کنیم؟«قسمت پنجم» راه معالجه گناه غیبت الف) تعقل و تفکر در آثار سوء آن همان‌گونه که گذشت برای گناه غیبت آثار سوء فردی، خانوادگی و اجتماعی وجود داشت که به طور مختصر به آن اشاره شد. اگر کسی گرفتار چنین معصیتی شده باشد و بخواهد خود را از آن خلاص کرده و نجات دهد، باید نسبت به تأثیرات سوء این گناه تفکر و اندیشه نماید.
 ٠٦:٤٩ - 1394/12/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
چراغیبت می کنیم؟ (قسمت چهارم)
چراغیبت می کنیم؟ (قسمت چهارم) در ادامه مباحث غیبت، این سؤال مطرح می‌شود که: آیا حرمت غیبت صرفاً اختصاصبه مؤمن و مسلماندارد؟ یعنی فقط غیبت مؤمن و مسلمان حرام است؟ یا اینکه حرمتِ غیبت همه انسان‌ها و آحاد جامعه بشری را شامل می‌شود و مسلمان حق ندارد غیبت غیرمسلمان را کرده و پشت سر او حرف بزند و بدگویی کند؟ قبل از پاسخ به این سؤال، لازم است نگاهی داشته باشیم به آموزه‌های قرآنی در روابط و ارتباطات کلی بین‌المللی و منطقه‌ای، تا از این رهگذر حکم غیبت هم مشخص شود.
 ٠٩:٣٢ - 1394/12/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا غیبت می کنیم؟(قسمت سوم)
بسمه تعالی چرا غیبت می کنیم؟(قسمت سوم) آثار تکلیفی و وضعی غیبت کردن قبل از پرداختن به آثار وضعی و تکلیفی گناهی مثل غیبت کردن، اشاره‌ای می‌کنیم به تأثیر کلی گناه بر سرنوشت افراد. آثار اعمال انسان به دو دسته تقسیم می‌شود: آثار وضعی و آثار تکلیفی. آثار وضعی، همان آثار مستقیم عمل انسان است. به عبارت دیگر، همان آثار تکوینی اعمال است. به‌عنوان مثال، اگر انسان شیء برنده‌ای مثل چاقو را بر بدن خود یا دیگری بکشدآن شیء برنده اثر خود را روی بدن می‌گذارد و بدن را مجروح می‌کند، اما اثر تکلیفی مربوط به آخرت و دنیای پس از مرگ است و عقوبت و یا پاداش به‌خاطر رعایت یا عدم رعایت احکام و حدود الهی است.
 ٠٧:٢٠ - 1394/11/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا غیبت می کنیم؟ (قسمت دوم)
چرا غیبت کنیم؟ (قسمت دوم) به نظر می‌رسد بهترین جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از این اختلاف بین موافقین و مخالفین تجسم اعمال، نظریه علامه جوادی آملی مدظله‌العالی باشد. ایشان معتقدند در برداشت و تفسیر آیات، تا وقتی آیه، روایت یا نقلی خلاف ظاهر آن وجود نداشته باشد ضرورت ندارد چیزی در تقدیر بگیریم،یعنی اگر از آیات و روایات، تجسم اعمال را استفاده کردیم چون هیچ آیه و روایتی خلاف ظاهر آن نداریم، دلیل ندارد که برای آیه مورد برداشت چیزی در تقدیر بگیریم. لذا ظاهر آیه حجت است و حق با موافقین تجسم اعمال است. علامه جوادی آملی در تشریح بحث تجسم اعمال می‌گوید: «در قیامت، اعمال انسان‌ها را به آنان ارائه می‌کنند و هر کس عمل خویش را کاملاً می‌بیند؛ البته مراد باطن عمل است، نه صورت دنیایی آن؛ زیرا صورت دنیایی در آخرت ظهور نمی‌کند».
 ٠٥:١٣ - 1394/08/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا غیبت می‌کنیم؟ (قسمت اول)
باسمه تعالی چرا غیبت می‌کنیم؟ (قسمت اول) مقدمه: همان‌گونه که جسم انسان به واسطه عوامل و عوارض، بیمار می‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک و طبیب پیدا می‌کند و می‌بایست خود به فکر معالجه ان بوده و خود را معالجه نماید و الا با باقی‌ ماندن بیماری از او سلب آسایش شود زندگی و سلامتی او را به مخاطره می‌اندازد، روح آدمی هم ممکن است دچار بیماری شده و سلامتی خود را از دست بدهد و در صورت عدم اقدام به معالجه از او سلب آرامش گردد و بهداشت روحی و روانی وی را به مخاطره اندازد.
 ٠٤:٥٦ - 1394/08/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهان هستی هدفدار
جهان هستی هدفدار است در اندیشه توحیدی یا به عبارتی در جهان‌بینی توحیدی، جهان هستی پیکری بی‌جان، ناآگاه و بی‌هدف نیست، بلکه پیکری است زنده، آگاه و هدفدار که به سوی مقصدی متعالی راهسپار است. این مهم را می‌توان از راه‌های متعددی ثابت نمود، از جمله: 1ـ از راه تفکر و اندیشه در آیات قرآن، به عنوان نمونه: «انّ الله خالق الحبّ و النّوی یخرج الحیّ من المیت و یخرج المیت من الحی ذلکم الله فانی تؤفکون».(انعام/95)
 ٠٥:٢٤ - 1393/10/06 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :6337
کل بازديدها :9591003
بازديدکنندگان آنلاين :14
بازديدازاین صفحه :8911