صفحه اصلي > مناسبت ها 


  چاپ        ارسال به دوست

شنبه 12 فروردین 1396 ش 3 رجب 1438 ق

شنبه 12 فروردین 1396 ش
3 رجب 1438 ق


    شهادت "امام علي‏ النقي الهادي" (ع)(254 ق)

يكي از كارهاي مهم امام هادي(ع) كه امامانِ قبل از ايشان نيز، اهميت بسيار به آن مي‏دادند، حفظ خطّ فكري و فرهنگي تشيُّع و جلوگيري از القائات مخالفان بود. اين كار، نياز به تربيت شاگردان برجسته و تشكيل حوزه‏ي علميه و تدريس فقه و عقايد اصول اسلامي داشت كه در عصر امام علي النقي(ع) نيز ادامه يافت. آن حضرت شاگردان برجسته‏اي همچون حضرت عبدالعظيم حسني، ابن سِكيّت اهوازي، اسماعيل بن مهران، ابوهاشم جعفري، جعفر بن سهيل و... تربيت كرد و حوزه‏ي علمي فعال و پرتلاشي به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحكيم و استواري فقه، عقايد و فرهنگ تشيُّع، همت جدي و وسيعي نمود و كتبي نيز در اين زمينه نگاشت از قبيل: رساله‏اي در ردّ جَبر و تفويض، رساله‏اي در اثبات عدل و المنزلةُبين المنزِلتَين، رساله‏اي در احكام دين و... . همچنين حضرت امام علي النقي(ع) براي معرفي سيماي تابناك اسلامِ راستين، جلسات متعددي را براي بحث پيرامون مسايل مختلف عقيدتي، فكري و اجتماعي برگزار كرد و در اين جلسات به سؤالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ مي‏داد. جمع زيادي از بزرگان علم و ادب نزد ايشان گرد مي‏آمدند و از درياي بيكران دانش آن حضرت بهره مي‏بُردند. امام هادي(ع) همواره، پناهگاه نيازمندان و گرفتاران بود و هيچ‏گاه آنان را نااميد از خانه‏ي خويش نمي‏راند. سرانجام حضرت امام علي النقي الهادي(ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگي و سي و سه سال امامت، در سوم رجب سال 254 هجري قمري بر اثر زهري كه با دسيسه‏ي مُعتز(سيزدهمين خليفه‏ي عباسي) توسط معتمد عباسي به آن حضرت خوراندند، به شهادت رسيد و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاك سپردند. دوران امامت امام هادي(ع) در سخت‏ترين شرايط، در زمان خلافت پانزده ساله‏ي ديكتاتوري متوكل و سپس خلفاي بعدي سپري گرديد.
•    عَبيد اللَّهِ بن يَحيي الخاقان : لَو رَأيتَ أباهُ رَأيتَ رَجُلاً جَزلاً نَبيلاً فاضِلاً
اگر پدر امام عسكري‏عليه السلام (امام هادي‏عليه السلام) را مي‏ديدي ، او را بسيار كريم و بخشنده ، با نجابت و صاحب فضل مي‏يافتي
الإرشاد ، ص 339 .
•    امام هادي‏ عليه السلام : مَن أطاعَ اللَّهَ يُطاعُ
هر كس از خدا فرمان ببرد ، از او فرمان برند
تحف العقول ، ص 482 .
•    امام هادي‏ عليه السلام : العُقوقُ يُعقِبُ القِلَّةَ و يُؤدِّي إلَي الذِّلَّةِ
عاقّ [والدين] ، ناداري در پي‏دارد و به خواري مي‏كشاند
بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 84 .
•    امام هادي‏ عليه السلام : الغَضَبُ عَلي مَن لاتَملِكُ عَجزٌ و عَلي مَن تَملِكُ لَومٌ
خشم بر كسي كه اختيارش به دست تو نيست ، نشانه ناتواني و بر آن‏كه اختيارش به دست تو است ، مايه سرزنش است
مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 11 .
•    امام هادي‏ عليه السلام : مَن يَزرَع خَيراً يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً
هر كه بذر خوبي بكارد ، شادماني بدرود و هر كه تخم بدي بيفشاند ، پشيماني مي‏درود
بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 373 .
•    امام هادي‏ عليه السلام : مَن رَضِيَ عَن نَفسِهِ كَثُرَ السّاخِطونَ عَلَيهِ
آن كه از خودش راضي شود ، ناراضيان از او فراوان شوند
بحار الأنوار ، ج 72 ، ص 316 .


    روز جمهوري اسلامي (1358 ش)
همه‏پرسي نظام حكومتي ايران، پس از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) و رأي مثبت اكثريت قاطع  (98/2%) ملت به نظام جمهوري اسلامي، بزرگترين تحول كشور ايران پس از انقلاب افتخارآفرين 22 بهمن بود. اگرچه مردم مسلمان ايران در جريان انقلاب اسلامي نيز بارها خواستار برقراري جمهوري اسلامي در كشورشان شده بودند، اما حضرت امام، پس از پيروزي انقلاب، بر برگزاري يك همه‏پرسي از مردم، در مورد نوع نظام آينده ايران تأكيد كردند. نتيجه اين نظرخواهي نه تنها معدود مخالفان حكومت اسلامي را منزوي كرد بلكه به همه جهانيان نشان داد كه مردم ايران خواهان نظامي مردمي بر اساس تعاليم و قوانين دين مبين اسلام هستند. تشكيل جمهوري اسلامي، نه تنها اراده ملت ايران بر تعيين سرنوشت خود را تثبيت كرد و براي آنان استقلال و آزادي به ارمغان آورد، بلكه اين بارقه اميد در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشيد كه بعد از قرن‏ها رنج و درد، جلوه‏اي از وعده خداوند تبارك و تعالي را شاهد باشند. بنيانگذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني(ره) در پيامي به مناسبت يوم اللَّه 12 فروردين فرمودند: صبحگاه دوازدهم فروردين كه روز نخستين حكومت اللَّه است، از بزرگترين اعياد ملي و مذهبي ماست و ملت ما بايد اين روز بزرگ را عيد بگيرند و زنده نگهدارند. روزي كه پايه‏هاي 2500 ساله حكومت طاغوتي در ايران فرو ريخت و سلطه شيطاني براي هميشه رخت بربَست و حكومت ديني مبتني بر خواست و اراده مردم جانشين آن گرديد.


    وفات "محمد بن يحيي بوزجاني" از مفاخر علمي ايران و اسلام(388ق)
ابوالوفا محمد بن محمد بن يحيى بوزجاني در سال 328 ق در نزديكي نيشابور به دنيا آمد. او تحصيلات رياضي خود را در نيشابور فرا گرفت و در جواني به عراق رفت. بوزجاني از آن پس در بغداد سكونت گزيد و تا پايان عمر به تحقيق، تاليف و ترجمه پرداخت. او از مترجمان مشهور كتب رياضي از يوناني به عربي نيز به شمار مي‏رفت. ابوالوفا را از مشهورترين رياضي‏دانان و منجمان زمان خود دانسته‏اند. او در فعاليت‏هاي علمي‏اش با ابوريحان بيروني، دانشمند نامي هم عصرش مكاتبه و تبادل نظر داشته است. اهميت آثار رياضي بوزجاني، به دليل تحقيقات عميق او در علم مثلثات مي‏باشد. از بوزجاني آثار متعددي بر جاي مانده است. اعمال الهندسه، اثري بديع و جالب درباره‏ي هندسه‏ي علمي و نيز كتابِ علم حساب و كتاب الكامل، از ديگر آثار بوزجاني هستند.


    درگذشت اديب شهير "ابوالحسن طاهربن‏ احمد باب شاد مصري" (496ق)
ابوالحسن طاهر بن احمد بابشاد مصري در ابتدا پيشه‏ي بازرگاني داشت ولي بعداً به تحصيل علم علاقه پيدا كرد و در عراق به تحصيل مشغول شد. وي پس از اتمام تحصيلات به مصر بازگشت و درمجامع فرهنگي و اجتماعي مصر مشغول كار گرديد. بابشاد مصري پس ازمدتي در انزوا درگذشت.


    رحلت عالم رباني "سيدمحمد ابراهيم خوانساري" (1292 ش)
آيت‏اللَّه سيدمحمد ابراهيم خوانساري، يكي از علماي بزرگ اصفهان، در سال 1232 ش برابر با نيمه ماه مبارك رمضان 1269 ق در اصفهان و در خانواده عالم‏پرور خوانساري ديده به جهان گشود. وي پس از طي مقدمات و سطوح علوم اسلامي، در حلقه درس عموي بزرگوارش، سيدمحمدباقر خوانساري، معروف به صاحب روضات شركت جست و پس از سال‏ها شاگردي در حلقه درس عالمان نامدار عصر، به درجه عالي اجتهاد دست يافت. آيت‏اللَّه خوانساري پس از آن به تدريس علوم اسلامي فقه و اصول پرداخت و شاگردان زيادي تربيت نمود. ايشان همچنين مرجع تقليد جمع زيادي از شيعيان بود و تاليفات متعددي را به انجام رساند. ايشان مباحثات و مناظراتي با علماي مسيحي در اثبات نبوت پيامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد(ص) داشته و چون دانشمندان مسيحي، استدلال او را نمي‏پذيرفتند، آنها را به مباهله دعوت مي‏نمود، ولي آنان حاضر به مباهله نمي‏شدند. اين فقيه وارسته و خدمتگزار دلباخته اسلام سرانجام در دوازدهم فروردين 1292 ش برابر با بيست و سوم ربيع‏الثاني 1331 ق در شصت سالگي وفات يافت و در كنار مزار عموي دانشمندش در اصفهان مدفون گرديد.


    اعلام انصراف "رضاخان سردار سپه" از جمهوري (1303 ش)
رضا خان سردار سپه و هوادارانش قصد داشتند با تحويل سال 1303 ش، قاجاريه را خلع و نظام جمهوري را جايگزين رژيم سلطنت سازند و به همين سبب اكثريت نمايندگان مجلس كه هوادار رضاخان بودند، سعي در تصويب سريع جمهوري رضاخاني داشتند. اما اجتماع موافقان رضاخان در 28 اسفند 1302 و نشست دوم فروردين 1303 در مجلس براي بررسي اين موضوع، با مقاومت و ايستادگي دليرانه شهيد سيد حسن مدرس و همفكرانش خنثي شد و مخالفت‏هاي فراواني عليه جمهوري ابراز گرديد. با گسترده‏تر شدن اين اعتراضات، رضاخان كه فهميد اينگونه نمي‏تواند زمام امور كشور را به دست گيرد، صبح روز سوم فروردين با حالتي قهرآميز به سعدآباد رفت و پس از دو روز توقف ناگهاني، براي ديدار با علما و بزرگان به قم شتافت. هنگامي كه وي به دلايل مخالفت علماي قم آگاه شد، از تصميم قدرت‏طلبانه خويش منصرف گرديد و قول داد كه از اعلان جمهوري جلوگيري كند. وي پس از مراجعت به تهران، در دوازدهم فروردين 1303 ش، با انتشار اعلاميه‏اي، پي‏گيري نظام جمهوري را متوقف ساخت. او هرچند از اعلام نظام ساختگي جمهوري‏اش دست برداشت، اما جاه‏طلبي خود را رها نكرد تا اينكه موفق به خلع قاجار و به دست گرفتن قدرت در ايران شد.


    افتتاح آرامگاه‏ هاي حكيم عمرخيام، عطار نيشابوري و كمال ‏الملك در نيشابور(1342 ش)
    رحلت فقيه، مفسّر و واعظ وارسته، آيت ‏اللَّه "ميرزا ابوالفضل زاهدي" (1357 ش
)
آيت‏اللَّه ميرزا ابوالفضل زاهدي، در حدود سال 1270ش  (نيمه شعبان 1309 ق) در قم و در بيت علم و فقاهت به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه، در محضر درس خارج حضرات آيات ميرزا ابوالقاسم كبير قمي، شيخ عبدالكريم حائري يزدي و درس فلسفه و حكمت استاد ميرزا علي اكبر مدرس يزدي، به مدارج بالاي علمي رسيد. اين عالم جليل از جمله افرادي بود كه در مهاجرت آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي از اراك به قم و تشكيل حوزه علميه، نقش مؤثري ايفا كرد و باعث دلگرمي آيت‏اللَّه حائري مي‏گرديد. ايشان بارها از طرف آيت‏اللَّه حائري به عنوان جانشين در اقامه نماز جماعت ايشان و سخنگوي آن بزرگوار در رويدادهاي گوناگون، انتخاب شده و مورد اعتماد بود. آيت‏اللَّه زاهدي پس از ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، در كنار آن مرجع عظيم قرار گرفته و علاوه بر شركت در درس ايشان، از موقعيت ممتازي نزد آن بزگوار برخوردار بود. ايشان علاوه بر تبحر در بحث و ردّ و ايراد استدلالي در اديان، به تاريخ و جغرافياي اديان گوناگون آشنا بود، به طوري كه از ايشان براي بحث علمي با صاحبان اديان استفاده مي‏شد. علماي بزرگ و مراجع تقليد براي نظريات ايشان از جمله نظرات فقهي‏اش احترام خاصي قائل بودند و حضرت امام خميني(ره)، ايشان را "شيخ الطائفه" مي‏خواند. همچنين رسالة الضَّرر، منطق الحسين و مقصد الحسين از جمله آثار اوست. آيت‏اللَّه زاهدي، در جريان نهضت اسلامي عليه رژيم شركت داشت و عليه قانون ننگين كاپيتولاسيون موضع‏گيري نمود. اين فقيه جليل، سرانجام در دوازدهم فروردين 1357 ش در 87 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و پس از تشييع باشكوهي، در قبرستان شيخان قم به خاك سپرده شد. مراسم تشييع وي به صحنه مبارزه عليه رژيم تبديل شد و باعث گشودن دوباره مدرسه فيضيه كه سالياني تعطيل بود، گرديد.


    درگذشت محقق معاصر استاد "حسين عمادزاده اصفهاني" (1369 ش)
حسين عمادزاده اصفهاني فرزند حجت الاسلام احمد عماد الواعظين در سال 1284 ش در اصفهان به دنيا آمد. او در حوزه اصفهان از علماي آن روز همچون آيات عظام سيدعلي نجف‏آبادي، محمود مفيد، علي واعظ شيرازي، سيدصدرالدين كوهپايه‏اي و محمدرضا كلباسي كسب فيض كرد و به مدارج والايي در علم دست يافت. عمادزاده همچنين داراي اجازه روايتي از علماي آن زمان همچون آيات عظام سيد ابوالحسن اصفهاني، شيخ آقابزرگ تهراني، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي و محمدرضا مظفر و... بود. حسين عمادزاده اصفهاني داراي آثار بسياري است كه برخي از آنها عبارتند از جهان اسلام و اسلام در جهان، ترجمه و تفسير قرآن كريم، شرح خطبه غدير، تاريخ عاشورا، فاطمه زهرا(س) و مجموعه زندگاني چهارده معصوم و ده‏ها اثر ديگر. وي علاوه بر تحقيق و تأليف و نيز تدريس در دانشگاه، مقالاتي نيز براي روزنامه‏ها و مجله‏ها مي‏نوشت. استاد عمادزاده سرانجام در دوازدهم فروردين 1369 ش در 85 سالگي در تهران درگذشت.


    تشكيل و آغاز به كار "نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران" (1370 ش)
قانون ادغام نيروهاي انتظامي در ابتدا از طرف وزارت كشور و نمايندگان مجلس، به منظور برقراري هرچه بهتر امنيت در داخل كشور و مرزهاي جمهوري اسلامي و همچنين جلوگيري از تداخل وظايف، مسؤوليت‏ها و مأموريت‏هاي نيروهاي انتظامي كشور مطرح شد. تا اينكه اين قانون در 27 تيرماه 1369 ش از تصويب مجلس شوراي اسلامي گذشت و اين روز به عنوان روز نيروي انتظامي نام‏گذاري گرديد. طبق اين قانون كه در دوم مرداد آن سال به تصويب و تنفيذ شوراي نگهبان رسيد، وزارت كشور موظف شد در اسرع وقت، نسبت به انجام اين مهم اقدام نموده و نيروهاي شهرباني، ژاندارمري، كميته انقلاب اسلامي، پليس قضايي و حراست وزارتخانه‏ها را با هم ادغام كرده، نيروي واحدي تشكيل دهد. شش ماه پس از آن، اين امر آغاز شد وسرانجام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در دوازدهم فروردين 1370 با تأييد مقام معظم رهبري، شكل رسمي و قانوني گرفت. قانون نيروي انتظامي، اهداف اين نيرو را كه به اختصار "ناجا" ناميده مي‏شود، استقرار نظم و امنيت، تأمين آسايش عمومي و فردي، نگهباني و پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در چارچوب قانون مصوّب در قلمرو كشور جمهوري اسلامي ايران تعيين نموده است.


٠٩:٤٤ - 1395/12/25    /    شماره : ٦٢٢٩٨    /    تعداد نمایش : ٣٣



خروج





   مطالب مرتبط