صفحه اصلي > مناسبت ها 


  چاپ        ارسال به دوست

سه‌ شنبه 22 فروردین 1396 ش 13 رجب 1438 ق

سه‌ شنبه 22 فروردین 1396 ش
13 رجب 1438 ق


    ميلاد پيشواي اول مسلمانان "اميرالمؤمنين امام علي"(ع)(23 سال قبل از هجرت)

امام علي(ع) امام اول شيعيان و خليفه‏ي چهارم، در سيزدهم رجب سال 30 عام الفيل در دورن خانه‏ي كعبه به دنيا آمد. پدرش ابوطالب(عبدمناف) پسر عبدالمطلب و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم است. ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسين، ابوالرَّيحانَتَين از جمله كنيه‏هاي آن امام و اميرالمؤمنين، ولي اللَّه، اسداللَّه، مرتضي، وصي، يعسوب الدين، حيدر، كرار و... از القاب آن سرور مي‏باشد. حضرت علي(ع) از دوران كودكي، تحت تعليم و تربيت حضرت محمد(ص) قرار گرفت و اولين مردي بود كه اسلام آورد. آن امام همام به جز غزوه‏ي تبوك، در تمامي غزوات و جنگ‏هاي پيامبر اكرم(ص) حضور داشت و همواره در رنج‏ها و سختي‏ها، ياور و حامي پيامبر بزرگ اسلام بود. امام علي(ع) در هجدهم ذي‏حجّه‏ي سال يازدهم هجري، در محلي به نام غدير خُم، به امر خدا و از طرف پيامبر به رهبري امت اسلامي پس از رسول اكرم(ص) برگزيده شد و پس از بيعت مردم، اميرالمؤمنين لقب گرفت. اماپس از رحلت پيامبر(ص) اين امر مُهم اجرا نگرديد و خلافت به دست ابوبكر افتاد. سي‏وسه سال از عمر مبارك امام علي در كنار رسول خدا(ص)، بيست و پنج سال پس از رحلت آن حضرت در خانه‏نشيني و در حدود پنج سال نيز در خلافت سپري شد.
•    پيامبرصلي الله عليه وآله : إنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ حَقَّ السَّعيدِ مَن اَحَبَّ عَلِيّاً في حَياتِهِ و بَعدَ مَوتِهِ
سعادتمند حقيقي كسي است كه علي را در حيات او و پس از رحلتش دوست بدارد
الأمالي ، صدوق ، ص 249 .
•    امام سجّادعليه السلام إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ أسَدٍ ضَرَبَهَا الطَّلقُ و هِيَ فِي الطَّوافِ فَدَ خَلَتِ الكَعبَةَ فَوَلَدَتْ أميرَالمُؤمِنينَ فِيها
فاطمه ، دختر اسد ، در حال طواف بود كه درد زايمان او را فرا گرفت ؛ پس وارد كعبه شد و اميرمؤمنان را در كعبه بزاد
بحار الأنوار ، ج 35 ، ص 23 .
•    امام علي‏ عليه السلام : لا تَبتَهِجَنَّ بِخَطَإِ غَيرِكَ فَإنَّكَ لَن تَملِكَ الإصابَةَ أبَداً
به خطاي ديگران شاد مشو كه هميشه از تو درست كاري سر نزند
غررالحكم و دررالكلم ، ح 10294 .
•    امام علي‏ عليه السلام : عَظِّمُوا أقدارَكُم بِالتَّغافُلِ عَنِ الدَّنِيِّ مِنَ الأُمورِ
با بي‏توجّهي به امور پست ، بر ارزش خود بيفزاييد
تحف العقول ، ص 224 .
•    امام علي‏ عليه السلام : مَن لَم يَقهَر حَسَدَهُ كانَ جَسَدُهُ قَبراً لِنَفسِهِ
هر كه بر حسدش غالب نشود ، بدنش گورجانش خواهد شد
شرح نهج البلاغه ، ابن ابي‏الحديد ، ج 20 ، ص 258 .
•    امام علي‏ عليه السلام : إنَّ أهَنأَ النّاسِ عَيشاً مَن كانَ بِما قَسَمَ اللَّهُ لَهُ راضِياً
گواراترين زندگي را كسي دارد كه از آنچه خداوند نصيب او كرده است خرسند باشد
غررالحكم و دررالكلم ، ح 3397 .
•    امام علي‏ عليه السلام : أفضَلُ العَمَلِ ما اُريدَ بِهِ وَجهُ اللَّهِ
برترين كارها ، كاري است كه براي خدا باشد
غررالحكم و دررالكلم ، ح 2958 .
•    امام علي‏ عليه السلام : لاتَقُل مالا تُحِبُّ أن يُقالَ لَكَ
آنچه دوست نداري درباره‏ات گفته شود ، درباره ديگران مگوي
بحار الأنوار ، ج 77 ، ص 132 .
•    امام علي‏ عليه السلام : ما عالَ مَنِ اقتَصَدَ
هر كه ميانه روي پيشه سازد ، گرفتار فقر نشود
نهج‏البلاغه ، حكمت 140 .
•    امام علي‏ عليه السلام : مَن ضَنَّ بِعِرضِهِ فَلْيَدَعِ المِراءَ
هر كه مي‏خواهد آب‏روي خود را نگاه دارد ، بايد از جدال بپرهيزد
نهج‏البلاغه ، حكمت 362 .
•    امام علي‏ عليه السلام : امضِ لِكُلِّ يَومٍ عَمَلَهُ ، فَإنَّ لِكُلِّ يَومٍ ما فيهِ
در هر روز كار همان روز را انجام ده ، كه هر روز را كاري [ويژه] است
نهج‏البلاغه ، نامه 53 .
•    امام علي‏ عليه السلام : البِشرُ إسداءُ الصَّنيعَةِ بِغَيرِ مَؤونَةٍ
خوش رويي احساني است بي‏هزينه
غررالحكم و دررالكلم ، ح 1503 .
•    امام علي‏ عليه السلام : نُصحُكَ بَينَ المَلإَِ تَقريعٌ
نصيحت كردنت در حضور جمع ، سركوفت است
ميزان الحكمه ، ح 22171 .


    آغاز اَيّامُ‏ الَبْيض"روزهاي 14و 13 و 15 رجب" و ايّام اعتكاف
از روز سيزدهم رجب، ايّام البيض يا ايام تَشريقْ آغاز مي‏شود و سه روز به طول مي‏انجامد. مؤمنانِ علاقمند در اين مدت، با خلوت گزيدن در مساجد جامع شهرها، به راز و نياز با آفريدگار مهربان مي‏پردازند كه به اين عمل، اعتكاف مي‏گويند. مُعتَكِفين، با روزه و عبادت در اين سه روز، تلاش مي‏كنند با گسستن از قيد و بندهاي زندگيِ دنيوي، خود را به پروردگارِ عالم نزديك‏تر كنند. اعتكاف از سنت‏هاي مورد توجه پيامبراكرم(ص)، امامان معصوم(ع) و پيشوايان وبزرگان ديني بوده‏است. آن‏ها، مسلمانان را به‏خاطر تاثيرات عميق و معنوي اعتكاف، به انجام اين عبادت بويژه در اين سه روز، تشويق كرده‏اند.
•    أنْ طَهِّرا بَيتِيَ لِلطّآئِفينَ وَ العاكِفينَ و الرُّكَّعِ السُّجُودِ
خانه مرا براي طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجده كنندگان پاكيزه كنيد
بقره ، آيه 125 .
•    پيامبرصلي الله عليه وآله : مَنِ اعتَكَفَ إيماناً وَ احتِساباً غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ
همه گناهان گذشته كسي كه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي معتكف شود ، آمرزيده مي‏شود
كنزالعمّال ، ح 24007 .
•    پيامبرصلي الله عليه وآله : المُعتَكِفُ يَعكُفُ الذُّنوبَ ويُجري لَهُ مِنَ الأجرِ كَأجرِ عامِلِ الحَسَناتِ كُلِّها
معتكف همه گناهان را در بند مي‏كند و مانند كسي كه همه خوبي‏ها را انجام داده است ، به او پاداش داده مي‏شود
كنزالعمّال ، ح 24012 .
•    امام صادق‏ عليه السلام : لا اعتِكافَ إلّا في مَسجدِ جَماعَةٍ قَد صَلّي فيهِ امامُ عَدلٍ بصَلاةِ جَماعةٍ
اعتكاف تنها در مسجد جامعي است كه امام عادل در آن نماز جماعت گزارده باشد
الكافي ، ج 4 ، ص 176 .


    درگذشت "محمد بن عيسي تَرمَذي" محدث كبير(279 ق)
محمد بن عيسي معروف به ابوعيسي تَرمَذي از مشاهير حُفّاظ، مُحدثين و در شمار پيشوايان راوي حديث قرار دارد. وي در قوه‏ي حافظه بي‏نظير و از شاگردان خاص امام بخاري بود. كتاب صحيح ترمذي از منابع درجه‏ي اول اهل سنت، از آثار ترمذي مي‏باشد. وي در هفتاد سالگي وفات يافت.


    درگذشت عالم رباني "علي‏ بن‏ محمد نصيرالدين حِلي كاشي" (755 ق)
    شهادت عالم مجاهد و مبارز مشروطه‏ خواه آيت‏ اللَّه "شيخ‏ فضل ‏اللَّه نوري" (1327 ق)

آيت‏اللَّه شيخ فضل اللَّه نوري در سال 1259 ق در تهران متولد شد. در جواني به همراه دايى و پدر زن خود حاج ميرزا حسين نوري، جهت تحصيل به نجف اشرف مهاجرت كرد. وي از شاگردان برجسته‏ي ميرزاي شيرازي بود. شيخ فضل اللَّه براي مقابله با استبداد، به همراه آيات عظام طباطبايى و بهبهاني در دوران مشروطيت، اين جنبش را رهبري مي‏كرد. وي در مهاجرت كُبري شركت داشت و در تهيه، تنظيم و تدوين قانون اساسي و متمم آن سهيم بود، به طوري كه اصل دوم متمم به ابتكار او تهيه شد. يكي از اصول پيشنهادي شيخ فضل اللَّه، حضور پنج عالم مجتهد در مجلس بود تا قوانين ضد اسلامي به تصويب نمايندگان نرسد. او در جمادي الاولي سال 1325 تصميم گرفت يك كانون تبليغاتي عليه مشروطه‏ي غير مشروعه ايجاد كند. اقدامات تبليغي شيخ با مخالفت مجلسيان مواجه شد و شيخ فضل‏اللَّه در حضرت عبدالعظيم تحصن اختيار كرد. شيخ فضل اللَّه سرانجام در 12 رجب سال 1327 از جانب فاتحين دستگير و عصر 13 رجب پس از يك محاكمه‏ي كوتاه به مجازات مرگ محكوم شد. شيخ فضل اللَّه نوري سرانجام در سيزدهم رجب همان سال در ميدان توپخانه‏ي تهران و در حضور هزاران نفر از مردم به دار آويخته شد. اكثريت كساني كه آن روز در پايين دارِ شيخِ شهيد جهت قتلِ او خوشحالي مي‏كردند، همان‏هايى بودند كه در ماه‏هاي قبل در استقبالِ آن عالمِ مجاهد در بازگشت از تَحصُّن، حضور داشتند. شيخ فضل اللَّه نوري كه خود در ابتدا از حاميان اصلي مشروطه بود، به محض اين كه خطر انحراف اين نهضت را تشخيص داد، خواهان مشروطه‏ي مشروعه شد و اين چنين مرگبار پاسخ خود را دريافت كرد. مقبره‏ي ايشان در صحن حرم مطهر حضرت معصومه(س) واقع شده است.


    آغاز نهضت اسلامي فلسطين (1361 ش)
پس از گسترش روند مهاجرت يهوديان به فلسطين اشغالي، مشكلات مردم فلسطين رو به افزايش گذاشت. يهوديان كه خواهان زمين بيشتر براي خانه‏سازي و كشاورزي بودند، درگيري‏هاي متعددي با صاحبان اصلي زمين‏ها كه مردم فلسطين بودند، پيدا كردند. خشونت يهوديان همچنان ادامه يافت و چنين وضعي، سبب شد كه اعتراض و مقاومت فلسطيني‏ها شدت يابد. در اغلب شهرهاي بزرگ و كوچك تشنج فزوني يافت و اين آغازي بر نهضت اسلامي فلسطين تلقي مي‏گردد. امروز و پس از گذشت ساليانِ دراز، تجربه در امر فعاليت‏هاي بي‏حاصلِ سياسي براي حل مسأله فلسطين، مي‏توان با فريادي رساتر و اعتراضي صريح‏تر از گذشته گفت كه مسأله فلسطين يك راه حل دارد و آن نيز حركت در مسير اسلام و مبارزه با توسل به ايدئولوژي انقلابي - اسلامي است. حركت اسلامي انتفاضه كه به قيام اسلامي ملت فلسطين اطلاق شده است با همين باور طي سال‏هاي اخير ادامه داشته است. اهميت نهضت اسلامي مردم فلسطين در اين است كه تظاهرات و مبارزات آنان به دور از صلاحديد احزاب سياسي فلسطين و به دور از تشخيص و اقتضاي سياست آنان صورت گرفته است.


    كشف كودتاي عناصر ضد انقلاب براي براندازي جمهوري اسلامي ايران (1361 ش)
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني، عناصر خود فروخته ضد انقلاب داخلي با هدايت و پشتيباني دشمنان نظام اسلامي، درصدد توطئه براي سرنگوني اين حكومت مقدس برآمدند. در اين ميان نيروهاي جان بركف جمهوري اسلامي جريان توطئه‏اي كه قصد براندازي جمهوري اسلامي را داشت كشف نمود و با تهيه مدارك كافي از جمله نوار مكالمات سران توطئه و شناسايي كامل شبكه كودتا، در فرصت مناسب، اعضاي اصلي و مؤثر اين عمليات را دستگير كردند. طراحان اين كودتا در نظر داشتند ابتدا مسؤولان طراز اول نظام را از ميان برداشته و سپس رياكارانه به عنوان خونخواهي آنان، با كمك نيروهاي بيگانه، ساير ارگان‏ها و نهادهاي انقلابي را مورد تصفيه خونين قرار داده و حكومت جمهوري اسلامي را تصاحب كنند.


    عمليات بيت‏ المقدس 5 توسط ارتش (1367ش)
عمليات بيت المقدس 5، با رمز مبارك يا اباعبداللَّه الحسين(ع) و با هدف وارد كردن ضربه به سازمان رزمي دشمن در منطقه عمومي پنجوين به مرحله اجرا گذاشته شد. در اين عمليات، خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران درهم كوبيده شد و ادوات زرهي آنان مورد هدف قرار گرفت. ارتش اسلام كه در شروع عمليات، با نفوذ به عمق مواضع دشمن، آنها را دچار سردرگمي شديد كرده بود، در بعد از ظهر همان روز با يورش به گردان‏هاي دشمن بعثي، تعداد زيادي از آنان را به هلاكت مي‏رسانند. در اين حمله، ارتفاعات حساس و مهم منطقه نيز از نيروهاي عراقي پاكسازي شدند. در اين ميان و با حمايت خلبانان شجاع نيروي هوايي ارتش، در حدود چهل كيلومتر مربع از منطقه عملياتي پنجوين آزاد شده و تحريكات بعدي دشمن خنثي گرديد. همچنين در جريان عمليات بيت المقدس 5، علاوه بر انهدام ده‏ها دستگاه خودرو نظامي، تانك و نفربر دشمن، تعداد 3500 نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي و بيش از سيصد نفر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.


    فراخواندن سفراي اروپايي از تهران در پي حوادث دادگاه ميكونوس (1376 ش)
يك روز پس از اعلام حكم يك دادگاه محلي آلمان عليه مقام‏هاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران، دولت‏هاي عضو اتحاديه اروپا سفيران خود را از تهران فراخواندند. قاضي اين دادگاه كه در محافل خبري به دادگاه ميكونوس معروف شد، شديداً تحت تأثير صهيونيست‏ها بود و در يك محاكمه جنجالي و سياسي، ايران را متهم به دخالت در قتل يك مخالف اين كشور در آلمان كرد. در پاسخ به تصميم اتحاديه اروپا، ايران نيز ضمن رد ادعاهاي بي‏اساس دادگاه آلماني، سفيران خود را از كشورهاي عضو اين اتحاديه فرا خواند. ادعايي كه در دادگاه محلي برلن موسوم به ميكونوس عليه ايران طرح شد، در واقع بخشي از تهاجم سياسي مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي بر ضد جمهوري اسلامي ايران بود. به همين علت، دولت ايران، اين دادگاه را مردود دانست و پيش‏بيني كرد كه سفراي اتحاديه اروپا، منفعلانه به ايران باز خواهند گشت. در عمل نيز چنين شد و در حدود ده ماه بعد از صدور حكم دادگاه ميكونوس، سفراي اتحاديه اروپا، يكي پس از ديگري به تهران بازگشتند. البته رهبر معظم انقلاب اسلامي طي فرماني اعلام داشتند كه سفير آلمان بايد ديرتر از همه وارد تهران شود و در نهايت سفير آلمان نيز، بعد از تمام سفرا با فضاحت تمام به ايران بازگشت.



٠٦:١٠ - 1395/12/25    /    شماره : ٦٢٢٨٨    /    تعداد نمایش : ٢٨



خروج





   مطالب مرتبط