نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > ادبی و هنری > صنایع دستی 


  چاپ        ارسال به دوست

فرش، تبلیغات و بازارهای جدی

چكيده مقاله :

صنعت فرش به صورت کلی نیاز به معرفی بیشتری دارد. اکنون تقاضاهایی که در بازارهای جهانی برای این کالا وجود دارد به نسبت پتانسیل‌های واقعی آن بسیار ناچیز است به‌همین جهت باید به سمتی حرکت شود که فرش بیش از گذشته به مخاطبان جهانی شناسانده شود. فرش کالایی به‌شمار می‌آید که می‌توان در بازارهای لوکس جایگاهی مناسب برای خود بازکند.

 

متن مقاله :

صنعت فرش به صورت کلی نیاز به معرفی بیشتری دارد. اکنون تقاضاهایی که در بازارهای جهانی برای این کالا وجود دارد به نسبت پتانسیل‌های واقعی آن بسیار ناچیز است به‌همین جهت باید به سمتی حرکت شود که فرش بیش از گذشته به مخاطبان جهانی شناسانده شود. فرش کالایی به‌شمار می‌آید که می‌توان در بازارهای لوکس جایگاهی مناسب برای خود بازکند. به همین جهت باید برای افزایش سطح آگاهی‌های خریداران جهانی در مورد فرش اقدامات جدیدی‌تری صورت داد که یکی از مهمترین آنها می‌تواند، تمرکز بیشتر روی تبلیغات فرش باشد. از این راه فرش به عنوان کالایی خانگی به مردم شناسانده می‌شود. بحث در مورد تنها فرش ایرانی نیز نیست چرا که کل بازار جهانی فرش بیش از آنچه اکنون وجود دارد، توانایی دارد. به همین جهت باید به سمتی حرکت کرد که بازار پتانسیل‌های خود را به کارانداز و بیش از آنچه اکنون در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد، در نظر خریداران باشد. به همین جهت یکی از راهکارهای اساسی برای معرفی بیشتر فرش در بازارهای جهانی می‌تواند استفاده از تبلیغات باشد. تبلیغات فرش را بیش از گذشته به مخاطبان معرفی می‌کند. اما در اینجا نکته بسیار مهمی وجود دارد. صنعتگران و تولیدکنندگان بخش خصوصی فرش به لحاظ مالی توان پرداخت هزینه‌های تبلیغات را ندارند. به همین دلیل دولت به‌عنوان نهادهای مالی می‌تواند در حوزه تبلیغات به کمک تولیدکنندگان آید. با توجه به اهمیت و جایگاه فرش در صادرات غیرنفتی کشور نیز باید برای این کالا بیش از گذشته توجه و منابع مالی را در نظر گرفت و خوشبختانه رئیس‌جمهوری و وزیر بازرگانی نیز به این جریان توجه خوبی دارند و همین جریان شرایط بیش از گذشته برای بهبود وضعیت فرش مهیا می‌سازد. در مورد صنعت فرش نکات خاصی وجود دارد که بدون توجه به آنها کارها پیش نمی‌رود. باید توجه داشت که حاشیه درآمد در صنعت فرش به‌شدت پایین است به‌همین دلیل قدری مشکلات وجود دارد. هزینه تبلیغات نیز در اروپا به‌شدت بالاست. به‌طور مثال برای درج آگهی‌های فرش ایرانی در مجلات اروپای حدود سالانه یک میلیون یورو هزینه نیاز است. حالا بخش خصوصی و صادرکنندگان فرش به دلیل وضعیت خاصی که دارند توان پرداخت چنین هزینه‌های را ندارند. حتی اگر حاشیه سود یک‌تجار هم مناسب باشد شاید برای پرداخت چنین هزینه‌های نقدینگی کافی در اختیار نداشته باشد. قطعا دولت هم توان پرداخت کامل چنین هزینه‌های را ندارد. در این شرایط باید راه میانه انتخاب شود یعنی هم دولت باید کمک کند و هم سرمایه‌گذار بخش خصوصی قدری از هزینه‌ها را برعهده گیرد. مرکز ملی فرش ایران نیز با همین هدف کمک به تولیدکنندگان صنعت فرش و برای بازاریابی بهتر و بیشتر این کالا اقدامات جدیدی را انجام داد که یکی از آنها همان فیلم‌های معرف فرش بود که ۱۵ کارگردان مطرح سینمای ایران ساخت آن را برعهده گرفته بودند. خوشبختانه این فیلم‌های فرش واقعا جواب مناسبی دادند. این فیلم‌ها در چند جشنواره مطرح نمایش داده شدند و خوشبختانه نتیجه مناسبی هم داشتند. به‌طور حتم اگر به شکل اکران عمومی درآیند باز هم مفید خواهند بود. شما توجه داشته باشید همین که از این فیلم‌ها حرف زده شود برای فرش تبلیغ مناسبی است. در طول یک سال گذشته در رسانه ملی و روزنامه‌ها به صورت مرتب اخباری در مورد این فیلم‌ها منتشر می‌شد. همین فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجرهم به نمایش گذاشته شد. این فیلم‌ها آماده هستند که به شبکه‌های خارجی نیز فروخته شوند. حتی در شبکه یورونیوز هم تبلیغات داشته‌ایم که براساس آمار در لحظه‌ای که تبلیغات فرش پخش می‌شده هشت ‌میلیون بیننده آنها را دیده‌اند. این فیلم‌ها به‌زودی وارد شبکه ویدئویی خانگی نیز خواهند شد. هدف نیز تنها محدودماندن به این فیلم‌ها نبود و مرکز ملی فرش قصد دارد که این تبلیغات را همچنان ادامه دهد تا بازارهای جدیدی که برای فرش در نظر گرفته شده است، به جمع کشورهای متقاضی فرش ایرانی افزوده شوند. خوشبختانه براساس برآوردهای ما بازارهای جدیدی نیز برای فرش وجود دارند که از این پس روی آنها تمرکز خواهیم کرد.  براساس تحقیقاتی که انجام داده‌ایم بازارهای آفریقایی علاقه خاصی به فرش ایرانی دارند. تاکنون هم به این بازارها کم‌توجه‌ای شده بود ولی قصد داریم که به این سمت برویم. البته باید ابتدا به شکل صحیحی در این مورد بازاریابی شود که به‌طور مثال فرش با چه طرحی و رنگی به این کشورهای صادر شود. حتی باید توجه داشت که در کشورهای گوناگون به چه شکلی باید تبلیغاتی صورت گیرد. نتیجه تحقیقات مرکز ملی فرش نیز تا پایان سال قطعی خواهد شد. وقتی به نتیجه نهایی رسیدیم اطلاعات جدید را در اختیار تجار قرار می‌دهیم تا آنان نیز به سمت چنین بازارهای بروند. آنها اگر بازار خوب ببینند قطعا به سمت آن می‌روند.   در آمریکای جنوبی چند کشور را مورد بررسی قرار داده‌ایم که ان‌شاءالله به زودی برای ورود به آنها برنامه‌های عملی خود را نیز پیاده خواهیم کرد. البته در مورد آمریکای جنوبی هنوز تحقیقات خاصی صورت نگرفته تا پتانسیل آن مورد بررسی قرار گیرد ولی حوزه آفریقا پتانسیل‌های بسیاری برای ورود دارد. سیاست‌های دولت هم در رابطه با تعامل با کشورهای حوزه آفریقاست. برای ورود به این بازارها نیز بخش خصوصی باید فعال شود. بخش خصوصی هم تا زمانی که صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد به چنین بازارهای ورود نخواهد کرد. لذا باید بازارهایی شناسایی شود که منافع بخش خصوصی را نیز تامین کند. در بازارهای آمریکای لاتین، روسیه و آفریقا نیز جذابیت‌هایی وجود دارد. در حوزه اروپا نیز شرایط همین‌گونه اند


١٥:١٧ - 1391/01/12    /    شماره : ٢٨٤٢    /    تعداد نمایش : ١٤٧٠



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :2806
کل بازديدها :16165826
بازديدکنندگان آنلاين :19
بازديدازاین صفحه :51675