نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

گفتگوی مهر با نویسنده لبنانی؛

روایت داستان‌هایی از کودکی رهبرانقلاب


گفتگوی مهر با نویسنده لبنانی؛
روایت داستان‌هایی از کودکی رهبرانقلاب/ عبور از ظاهر به عمق دین

امیمه علیق نویسنده لبنانی که به تازگی کتابی با محوریت روایت‌هایی داستانی از دوران کودکی رهبرانقلاب نوشته است از رویکرد محتوایی این مجموعه داستان گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «أمیمه علیق» از اساتید دانشگاهی و پژوهشگر در حوزه کودکان به شمار می‌رود. وی کتابی را تحت عنوان «زمانی که کودک بود» به رشته تحریر درآورده است. در این کتاب سیره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی تشریح شده است.

این کتاب شامل ۱۶ قصه است که به معرفی کودکان و مفاهیم اسلامی مربوط به آنها می‌پردازد.

خبرنگار مهر در خصوص این کتاب که در ماه گذشت رونمایی شد، گفتگویی را با «أمیمه علیق» انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

*آیا اعتقاد دارید که قصه‌های دینی بر پایه و اساس موعظه‌ها و تعالیم دینی مستقیم بنا شده‌اند؟

قصه دینی، قصه‌ای متشکل از افکار و ارزش‌های دینی بوده و بر فطرت الهی استوار است. از طریق این نوع قصه، با بکارگیری یک اسلوب ادبی و تخیلی می‌توان به راحتی مفاهیم دینی را به کودکان منتقل کرد.

حقایق بسیار زیادی در گنجینه دین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از طریق روایت قصه‌ برای کودکان و نوجوانان به آنها انتقال داد؛ حال این قصه‌ها می‌توانند خیالی باشند یا واقعی. این قصه‌ها کمک می‌کنند تا کودکان بهتر دین را بشناسند و از ظاهر دین به عمق آن دست یابند.

*چگونه می‌توان از قصه‌های دینی در روش‌های تربیتی بهره برد؟

واقعیت این است که قصه‌های دینی می‌توانند ارتباطی را میان متون علمی از یک سو و قوه تخیل کودک از سوی دیگر، برقرار کنند. کودکان زمانی که قصه‌ای را می‌شنوند، در واقع دو مرحله را با آن طی می کنند. در مرحله اول آن را درک می کنند و در مرحله بعدی خود را با فضای قصه وفق می‌دهند.

از سوی دیگر، برخی مقالات ارائه شده در کنفرانس آموزش دینی در سال ۲۰۰۶ به موضوع «قدرت قصه و شرح آن» پرداخته‌اند. در این مقالات به صراحت آمده است که این قدرت، یک بُعد جدید قصه به شمار می رود که هنوز به طور کامل ساخته و پرداخته نشده است.

*هدف شما از ارائه قصه‌های دوران کودکی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) به عنوان الگویی برای کودکان دیگر چه بوده است؟ از چه معیارهایی در رائه این الگو بهره برده‌اید؟

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مهمترین شخصیت های دوران معاصر محسوب می‌شوند. ایشان نایب امام عصر (عج) و همچنین رهبری هستند که تمامی مسلمانان از کوچک و بزرگ باید از ایشان تبعیت کنند.

*چگونه در قصه های شما زندگی رهبر انقلاب اسلامی و معرفی اسلام، در نزد کودکان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌است؟

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر کودکان با شخصیت های بزرگ جهان اسلام آشنا شده و ویژگی‌ها، اخلاق و رفتارها و فرهنگ‌های آنها را بشناسند، در واقع به این نتیجه خواهند رسید که این بزرگان، حاصل تربیت اسلام ناب محمدی(ص) هستند. از همین روی، این مسأله موجب می شود تا اعتماد کودکان به دین اسلام بیش از پیش افزایش یابد، چراکه آنها به عینه مشاهده می کنند که اسلام چه بزرگانی را در دامان خود پرورده است.

*شما از طریق چه منابعی به اطلاعات بسیار زیبایی که در قصه ‌های کتاب روایت کردید، دست یافتید؟

تمامی قصه‌ها با جمله، کلمه و یا عبارتی که امام خامنه‌ای در مناسبت های گوناگون به کار برده بودند، آغاز شدند. من از طریق کتاب‌هایی که پیرامون آیت‌الله خامنه‌ای نگاشته شده بود، به این اطلاعات دست پیدا کردم.

*چگونه می‌توان از طریق ترویج اندیشه اسلامی در قصه‌های کودکان، در مقابل ایدئولوژی غربی‌ها ایستاد؟

در رابطه با ایدئولوژی غرب، ذکر این نکته ضروری است که غربی‌ها افکار خود را به صورت مستقیم ترویج نمی‌دهند، بلکه با زیرکی بسیار تلاش می‌کنند تا به صورت غیرمستقیم این افکار را ترویج کنند. به عنوان مثال آنها قصه ای زیبا در خصوص جهان هستی روایت می‌کنند اما در این میان هیچ اسمی از خالق آن ذکر نمی‌کنند. آنها تلاش می کنند تا بدین طریق، زندگی کودکان را از خداوند دور کنند.


٠٥:٣٢ - 1395/10/28    /    شماره : ٦١٧٣٣    /    تعداد نمایش : ٧٢٣



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :8452
کل بازديدها :17647401
بازديدکنندگان آنلاين :6
بازديدازاین صفحه :89065