نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > ادبی و هنری > هنر های تجسمی 


  چاپ        ارسال به دوست

قلم كاريكاتور درچشم سرمايه‌داري

كاريكاتور نياز به ترجمه ندارد. شايد همين موضوع مهمترين دليلي باشد كه توانسته اين هنر را به يك عامل تاثيرگذار در همه جهان تبديل كند. فرقي نمي كند در ايران كاريكاتور بكشي يا در لهستان يا برزيل يا هر جاي ديگر، كودكي فلسطيني كه با يك سنگ در برابر لشگري از تانكها ايستاده است براي همه مردم دنيا قابل فهم است. كاريكاتورهايي كه درباره هولوكاست كشيده مي شوند را همه درك مي كنند، مظلوميت غزه‌اي كه از نقشه اش خون مي چكد همه را تحت تاثير قرار مي دهد و جالب اينكه در راهپيمايي ضد صهيونيستي خود همين كاريكاتورها را بعنوان پلاكارد روي دست مي گيرند.

برگزاري مسابقه هاي بين الملكي كاريكاتور هولوكاست، غزه، اشغال و... كه در چند سال گذشته با ابتكار و مديريت كاريكاتوريست هاي متعهد ايراني برگزار شد، نشان داد كه چه ظرفيت عظيمي در اين هنر نهفته است و چقدر هنرمند آزاده در جهان وجود دارد كه منتظرند تا در جايي گرد هم بيايند و بر سر استكبار و ظالمان فرياد بزنند. نمونه اش همان ماسبقه بين الملي كاريكاتور هولوكاست كه از بيش از 60 كشور در آن شركت كردند.

اثر محمود محمد تبریزی/ رتبه اول

حالا برگزاري مسابقه بين الملي كاريكاتور وال استريت را هم مي توان به اين ليست اضافه كرد. مسابقه اي كه با همكاري خبرگزاري فارس برگزار شد و هنرمندان نام آشنا و متعهدي مانند مازيار بيژني و عليرضا ذاكري و... ميانداران اصلي اين جشنواره بودند.

اختتاميه اين جشنواره  19 تيرماه در لانه جاسوسي سابق آمريكا برگزار شد و راستي چه كسي فكرش را مي كرد روزي در جايي كه قبلا خاك آمريكا حساب مي شد، فرياد مرگ بر آمريكا از دهان كاريكاتورها بيرون بيايد؟ آنهم در شرايطي كه چند روز قبل هم جشنواره ضد آمريكايي طبس در آن برگزار شده بود.

اثر آلکسی کاستوفسکی از اوکراین/ رتبه دوم

مازيار بيژني كه دبير هنري اين جشنواره بود در اين مراسم گفت: «چند سال پیش هم که جشنواره کاریکاتوری با موضوع هولوکاست برگزار شد،‌استقبال خوبی را از سوی کاریکاتوریست‌های دنیا شاهد بودیم و هنرمندانی از 60 کشور دنیا در آن حضور داشتند و این نشان دهنده عطش هنرمندان سراسر دنیا به کار کردن درباره چنین موضوعاتی است،‌همان طور که در موضوع وال استریت نیز شاهد یک سونامی در فضای کاریکاتور دنیا بودیم که حجم عظیمی از آثار را با موضوع وال‌استریت و سرمایه‌داری غرب در سایت‌های مختلف غربی دیده می‌شد.»

اين 99 درصد را فراموش نكنيد

بيژني در صحبتهايش به موردي اشاره كرد كه با دقت در آن مي توان اهميت ميدان داري هنرمندان ايراني در برگزاري اين مسابقات را فهيمد. جهت دهي به جريان هنري و پر رنگ كردن نكاتي كه در سانسور رسانه اي غرب قرار نيست كسي به آنها بپردازد. بيژني گفت: « یکی از نکات مغفول مانده در جشنواره کاریکاتور سقوط وال‌استریت را عدم پرداختن هنرمندان به موضوع یک درصدی سرمایه‌داران آمریکایی در مقابل 99 درصد دیگر است. شعار معترضین وال‌استریت موضوع 99 درصدی آن‌ها در برابر سرمایه‌داران آمریکایی بود که تنها یک درصد از مردم آمریکا را تشکیل می‌دهند و این جنبش به این یک درصد اعتراض داشت اما در هیچ یک از آثار هنرمندان در سطح بین‌الملل به این موضوع اشاره نشده بود که این یک جنبش ضد صهیونیستی است چرا که این یک درصد در واقع صهیونیست‌هایی هستند که همه سیاست واقتصاد آمریکا در اختیارشان است. یکی از دلایل اين مطلب خط قرمزها و سانسور در رسانه‌های آمریکایی است. در آثار غربی‌ها به این موضوع اشاره نشده بود که شاید به دلیل وجود خط قرمزهایی باشد که حتی معترضین هم اجازه ورود به آن را ندارند. ما در این جشنواره از این موضوع غافل نشدیم و به خصوص اثر برگزیده اول به این موضوع اشاره داشت.»

اثر فرهاد رحیم قراملکی/ رتبه سوم

 

چند سال پيش كه مسابقه بين المللي كاريكاتور هولوكاست برگزار شده بود، سيد مسعود شجاعي طباطبايي كه دبير آن بود مي گفت: غربي ها و صهيونيستها چنان به اين مسابقات واكنش نشان دادند كه حد نداشت. آنها حتي مي گفتند درباره حضرت مسيح مسابقه كاريكاتور برگزار كنيد اما درباره هولوكاست و صهيونيسم نه!
حالا كه غرب نقطه ضعف و پاشنه آشيل خود را لو داده است، و حالا كه كاريكاتور برنده ترين سلاحي است كه مي تواند با كمترين هزينه به دست مخاطب جهاني برسد، وظيفه سنگيني به دوش هنرمندان و اهالي فرهنگ است. وظيفه اي كه مي توان به بر زمين نماندش اميدوار بود.

كساني كه بهتر از همه چوب لاي چرخ سرمايه داري گذاشتند!

وقتي به ليست كشورهايي كه در اين مسابقه شركت داشتند نگاه مي كنيم اهميت و ظرافتي كه بايد در داوري ها لحاظ ميشد به چشم مي آيد. كاريكاتوريستهايي از کشورهای افغانستان، ازبکستان، ایتالیا، آلبانی، آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، بلاروس، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کاستاریکا، کرواسی، کوبا، اکوادور، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هند، اندونزی، قراقستان، مقدونیه، مکزیک، مولداوی، مونته نگرو، میانمار، نیجریه، لهستان، فیلیپین، پرو، رومانی، روسیه، صربستان، اسلواکی، سودان، اسپانیا، سوریه، تایلند، لبنان، ترکیه، کوزوو، اکراین و حتي خود آمریکا در بخش مسابقه جشنواره شرکت  كردند كه نهايتا از میان 1560 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 99 اثر به بخش نهایی راه یافتند.

بر اساس نظر هیئت داوران، محمود محمد تبریزی از ایران به عنوان برگزیده نخست معرفی شد و جایزه 5 هزار یورویی این جشنواره را از آن خود کرد،‌ جایزه دوم این جشنواره به مبلغ 4 هزار یورو به آلکسی کاستوفسکی از اوکراین اختصاص یافت و جایزه سوم این جشنواره نیز با مبلغ 3 هزار یورو به فرهاد رحیم قراملکی رسید.
همچنین از هفت هنرمند دیگر نیز با اهدای 500 یورو تقدیر شد که عبارتند از : محمدعلی خلجی،‌بهمن جلالی نوکنده و ‌مهدی نعمتی از ایران به همراه آنجل بولیگان از مکزیک،‌الکساندر اومیاروف از روسیه، سیدمنظور از ترکیه و یوری کاسباکین از اوکراین.

داوری آثار این جشنواره را محمدحسین نیرومند، جواد علیزاده،‌علیرضا ذاکری،‌مازیار بیژنی از ایران و جولیان بناپای از رومانی،‌موسی گوموس از ترکیه و مارسیس بووندانویچ از لهستان بر عهده داشتند.
در اختتاميه اين جشنواره غلامعلي حداد عادل، محسن مومني و سيد نظام الدين موسوي هم سخنراني كردند. در زير برخي آثار برگزيده اين جشنواره كه مورد تقدير قرار گرفتند آمده است اما اگر مي خواهيد همه 99 كاريكاتور راه يافته به بخش مسابقه را يكجا ببينيد و لذت ببريد مي توانيد به اينجا مراجعه كنيد:

http://wallstreet.farsnews.com/Contents/Gallery


اثر محمدعلی خلجی/ تقدير شده



 اثر بهمن جلالي نوكنده/ تقدير شده



اثر مهدي نعمتي/ تقدير شده


اثر آنجل بولیگان از مکزی/ تقدير شده


اثر الكساندر اومياروف از روسيه/ تقدير شده

 


اثر سيد منظور از تركيه/ تقدير شده

 


اثر يوري كاسباكين از اوكراين/ تقدير شده



١٨:٣٦ - 1391/05/03    /    شماره : ٣٦١٦    /    تعداد نمایش : ٩٨١



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :8210
کل بازديدها :17405338
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :135873