نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > سیاسی و اجتماعی > وحدت اسلامی 


  چاپ        ارسال به دوست

اسلام و قومیت گرایی1

کشور ما ایران از اقوام و خرده فرهنگهای زیادی تشکیل شده است که غالباً هم نژاد هستند ، با وجود تفاوتهای در فرهنگ ، آداب و رسوم و زبان ، در طول تاریخ هزاران سال به عنوان یک ملت در کنار هم زندگی کرده اند. برآيند تعامل همین گروههاي قومي است كه هويت ملي و فرهنگي ايران را شكل بخشيده‌اند و هر يك به سهم خود، بر آن افزوده‌اند و در نهايت در اين هويت كلان فرهنگي مستحيل و خود بخشي از آن شده‌اند در واقع، هويت ملي ايران چتر گسترده و فراگيري است كه در عين وحدت، همه اقوام ايراني را در ذيل خود جاي داده است و نضج، دوام و استمرار هويت ايراني در طول تاريخ مديون گروههاي مختلف قومي و همه آناني است كه قلبشان براي عظمت، آباداني و سرافرازي اين ملت و كشور مي‌تپد.

 در فراز و نشیب تاریخ گاهی عواملی چند همبستگی میان این اقوام و گروههای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است. مهمترین عاملی که در طول تاریخ هدفش تخریب همبستگی و وحدت ملی  در کشور ما بوده است ، عامل دشمن خارجی بوده است.نمونه های آن به ویژه در تاریخ معاصر فراوان دیده می شود. دخالت انگلیسی ها ، روسها و امریکاییها در تحریک احساسات قومی و قبیله ای در مناطق مختلف با هدف تضعیف کشور و بحران سازی درآن بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه گاهی افرادی کج فهم ، ناآگاه ، جاه طلب و فرصت طلب و بعضاً بدون اینکه بدانند کوبیدن بر طبل قوم گرایی چه پیامدهاو تبعات منفی و ناگواری به دنبال دارد ، با اقدامات نسنجیده خود ، احساسات قومی گرایی را تشدید می کنند. امروزه بر همگان آشکار است که تشدید احساسات و تنشهای قومی و قبیله ای فقط و فقط به سود دشمنان این مرز و بوم است. دشمنان و مخالفان نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته از راهبردهاي مختلفي براي بحران سازي استفاده کرده اند تا در مسير بالندگي اين نظام و تحقق آرمانهاي انقلاب اسلامي مانع ايجاد کنند. آخرين راهبرد دشمنان نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ايران، تمسک به راهبرد «براندازي نرم» مي باشد. براي پيشبرد اين راهبرد، از تاکتيک هاي متعددي بهره جسته و مي جويند که از خطرناک ترين آنها، تمرکز بر گسترش تنش هاي قومي است. اهداف اين تاکتيک خطرناک، تجزيه جغرافيايي کشور، تضعيف نظام و در نهايت براندازي آن مي باشد. اين توطئه به دانشگاهها نيز تسري يافته و امروز شاهد نفوذ گروههاي تجزيه طلب در بين جريان هاي دانشجويي مي باشيم. به تعبير دقيق تر، دشمنان نظام جمهوري اسلامي فضاي سياسي دانشگاهها را ميدان مناسبي براي راه اندازي توصيف گرايي و تنش هاي قومي يافته اند.

در کشور ما ایران دو عنصر اساسی «ایرانیت » و « اسلامیت» همواره در تقویت و تحکیم وحدت و وفاق ملی نقش مهمی ایفا کرده اند. بدون ترديد آب حيات اسلام عزيز، اين هويت را جاندار و زنده و پويا كرده است. زیرا یکی از برکات و ثمره های ظهور اسلام خط بطلان کشیدن به اصالت دادن به قوم و قبیله می باشد. در اسلام آنچه ملاک و معیار محسوب می شود « امت واحد» است و مسلمانان حول یک محور به نام اسلام مجتمع می شوند و بدون تمایزات قومی، همگان تحت لوای اسلام حرکت خواهند نمود.
اسلام همه را برادر می داند و فضلی برای عرب بودن یا عجم بودن ، سفید بودن یا سیاه بودن قائل نیست ، و همگان را به سوی تحقق امت واحده جهانی دعوت می نماید. با مطالعه تاریخ پر فراز و نشیب اسلام به این نکته می رسیم که در طی تاریخ، یکی از عوامل تفرقه و اختلاف مسلمانان تکیه بر تفاخرات و عصبیت های قومی می باشد.  امام علی(ع) در خطبه ای  در نصیحت مردم به پرهیز از اختلاف و پراکندگی فرموده است : « امواج فتنه برخاسته و کشتی اسلام را به گرداب در افتاده است. از روش هایی که اختلاف را می افزاید باید سر پیچیده و مفاخر و عصبیت های قومی و سوابق شخصی را باید کنار گذارد. این افتخارات چون تاج های ساخت و ساز بشر است که در اسلام ارزشی ندارد.»
تعالیم و آموره های ناب اسلامی  با قوم گرایی و قبیله گرایی به ویژه با ارزشهای ناپسند آن به شدت مخالف است. در زیر به پاره ای از دلایل این مخالفت اشاره می شود:

1- تعصبات قومی وقبيله اي در تقابل با ارزشهای اسلامی است.
ارزشهای حاکم بر نظام طایفه ای با ارزشهای مورد قبول و نظر اسلام تفاوت جدی دارد. پیامبر بزرگ اسلام می فرماید: « با ارزشهای نسبی خود نزد من نیایید با اعمالتان نزد من آیید» حضرت علی (ع) نیز می فرماید: « کسی که در زیر پرچمی کور که خشم او و دعوت و نصرت او در جهت عصبیت است ، کشته شود ، قتل او قتل جاهلی است.»
پیامبر اسلام می فرماید:« کسی که بخواهد خود را به 9 پشت از پدران منتسب کرده و هدفش کسب عزت و کرامت باشد او همراه آنها دهمین نفر در جهنم خواهد بود.»

پیامبر بزرگ اسلام همچنین می فرماید: «هر کسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای )باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند.( وسایل الشیعه ،ج 15 باب 57)
 پيامبر اكرم(ص) درروايتي دیگر افتخار به اقوام گذشته را يك چيز بي ارزش مي خواند وكساني را كه به چنين كارها خود را مشغول مي كنند به ( جعل) تشبيه مي كند ومي فرمايد: «‌آنانكه بقوميت خود تفاخر مي كنند اين كار را رها كنند وبدانند كه آن مايه هاي افتخار ،جز ذغال جهنم نيستند واگر آنان دست ازاين كار نكشند نزد خدا از جعلهايي كه كثافت را با بيني خو د حمل مي كنند پست تر خواهند بود.»  (سنن ابي داود، ج2، ص642)

درجنگ احد سلمان فارسي پس ازاين كه ضربت را به يكي از افراد دشمن فرود آورد از روي غرور گفت:«‌خذها وانا الغلام الفارسي.»‌يعني اين ضربت را ازمن تحويل بگير كه من يك جوان فارسي هستم ، پيامبر (ص)‌پي برد كه اين سخن تعصبات ديگران رابرخواهد انگيخت،فوراً به اوگفت كه چرانگفتي منم جوان انصاري . يعني چرابه چيزي كه به آيين ومسلك مربوط است افتخار نكردي ومسئله ي قومي ونژادي را مطرح نموده اي !پيامبر (ص) در جاي ديگر مي فرمايد:«‌عربيت پدر كسي به شمار نمي رود فقط زباني گويايي است ،آن كه عملش نتواند اورا به جاي برساند حسب ونسبش نيزاورا بجاي نخواهد رساند.»( سنن ابي داود، ج2، ص625)

روزي سلمان فارسي در مسجد پيامبر (ص)نشسته بود عده اي از بزرگان صحابه نيز حاضر بودند، سخن از اصل ونسب به ميان آمد هركس در باره ي اصل ونسب خود چيزي مي گفت آن را بالا مي برد ، نوبت به سلمان رسيد ،به اوگفتند تو از اصل ونسب خودت بگو ، اين مرد فرزانه تعليم يافته وتربيت شده ي اسلامي بجاي اين كه از اصل ونسب وافتخارات نژاد سخن به ميان آورد گفت:

«‌ من نامم سلمان است وفرزند يكي از بندگان خداهستم ، گمراه بودم خداوند به وسيله ي محمد (ص)‌ مرا راهنمايي كرد ،فقير بودم خداوند به وسيله ي محمد(ص) مرا بي نياز كرد ، برده بودم خداوند به وسيله ي محمد (ص)‌مرا آزاد كرد .اين است اصل ونسب من.در اين زمان پيامبر (ص)‌وارد شد وسلمان گزارش جريان را به عرض آن حضرت رساند پيامبر (ص)‌رو كرد به آن جماعت كه همه از قريش بودند وفرمود :«‌ اي گروه قريش ! خون يعني چه؟ نژاد يعني چه ؟ نسب افتخار آميز هر كس دين اواست .

مردانگي هركس عبارت است از خلق وخوي وشخصيت وكار بيشتر او ، اصل وريشه ي هر كس عبارت است از عقل وفهم وادراك او ، چه ريشه واصل نژادي بالا تر از عقل است.!؟يعني به جاي افتخار به استخوان هاي پوسيده به دين ، اخلاق ،‌عقل ، فهم وادراك خود افتخار كنيد.
 تأكيدات پيامبر (ص) در باره ي بي اساس بودن تعصبات قومي ونژادي اثر عميقي در قلوب مسلمانان بالاخص در مسلمانان غير عرب گذاشت وهمبستگي و وحدت درميان مسلمانان ايجاد نمود.به همين دليل مسلمانان اعم از عرب وغير عرب اسلام را از خود مي دانستند وبه همين جهت تعصبات نژادي نتوانست مسلمانان غير عرب را به اسلام بد بين كند.
بنابر اين پيامبر اعظم(ص)‌با نفي تعصبات نژادي وقومي وحدت امت اسلامي را تحقق بخشيد،وارزش هاي ديني والهي را احياء كرد .اقبال لاهوري نيز سيره ي آن حضرت را در جهت تحقق وحدت امت اسلامي مورد تأكيد قرارداده واز راهبرد هاي بنيادين وحدت اسلامي به حساب آورده است وچنين مي گويد:
                       نيست از روم وعرب پيوند ما                            نيست پابند نسب پيوند ما
                     دل به محبوب حجازي  بسته ايم                        زين جهت با يكديگر پيوسته ايم
                     رشته ي ما يك تولايش بس است                     چشم ما را كيف صهبياش بس است
                     مستي  او ، تا  بخون  ما     دويد                        كهنه را  آتش  زد  و   نو  آفر يد
                    عشق او سرمايه ي جمعيت است                    همچو خون اندرعروق ملت است
                    عشق در جان ونسب در پيكر است                    رشته ي عشق از نسب محكم  تر است
                    عشق ورزي از نسب بايدگذشت                        هم   ز   ايران  وعرب  بايد  گذشت
                   امت  او، مثل  او نور  حق  است                          هستي  ما  از وجودش  مشتق است .

ادامه دارد....


١١:١٩ - 1391/07/20    /    شماره : ٥٨٧٥    /    تعداد نمایش : ١٤١٥



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :2382
کل بازديدها :17220870
بازديدکنندگان آنلاين :24
بازديدازاین صفحه :40147