نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دانش و فناوری > علوم اسلامی 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش فارس از آیین بزرگداشت «حکیم هزاره ها»

گزارش فارس از آیین بزرگداشت «حکیم هزاره ها»
فلسفه در عصر حاضر پیشرفتی ندارد/ از یک فوتبالیست بیش از ابن‌سینا تقدیر می‌کنیم/ تجلیل از عبدالله انوار

خبرگزاری فارس: فلسفه در عصر حاضر پیشرفتی ندارد/ از یک فوتبالیست بیش از ابن‌سینا تقدیر می‌کنیم/ تجلیل از عبدالله انوار
چهره ماندگار فلسفه گفت: نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا «ترامپ» یک خُل به تمام عیار است، حتی در دوران فراعنه هم کسی اینگونه صحبت نمی‌کرد، همین نشان می‌دهد که علم پیشرفت کرده اما اخلاق، فلسفه و فن حکومت‌داری پیشرفت نکرده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ الرئیس ابوعلی سینا و نکوداشت ابن سینا پژوه ایرانی سید عبدالله انوار، عصر روز گذشته (شنبه ۳۰مرداد) با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا، غلامحسین ابراهیمی دینانی، انشاءالله رحمتی،  نجفقلی حبیبی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی و جمعی از اساتید فلسفه و حکمت کشور در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اصغر خُسروی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای ابن سینا طی سخنانی عنوان کرد: این روز بزرگ را به طبیبان تن و جان و خادمان عرصه‌های فرهنگ و ادب و هنر تبریک می‌گویم، این فرهنگسرا در رسالت خود آیین‌های زیادی برای بزرگان برگزار کرده و اینک نیز میزبان جمع فرهیختگان در ستایش ابن سینا هستیم، بی شک اندیشمندان درباره بوعلی هزاران صفحه نگاشتند اما جُرج سارتن در کتاب «تاریخ علم»، ابن سینا را از بزرگترین اندیشمندان تاریخ علم برای همه زمان‌ها می‌داند.

وی در ادامه افزود: ما همه بوعلی را حکیم هزاره‌ها می‌دانیم اما در توصیف استاد انوار باید بگویم که وی یک فرهنگ‌پژوه، نسخه پرداز و کتاب‌شناس از معدود ابن سینا شناسان کشور است وی شرح ۲۲ جلد کتاب شفا و تعلیقه دانشنامه اعلایی را در کارنامه خود دارد و این تنها گوشه‌ای از آثار او است. نام او در فهرست آثاری است که هر یک تلاش یک استاد تمام عیار را می‌طلبد.
 

*از یک فوتبالیست بیش از ابن‌سینا تقدیر می‌کنیم!

در ادامه آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی خداوند را شکر کرد که هنوز گوشه کنار جهان کسانی هستند که برای فلسفه،‌ علم، طب، پژوهش و تحقیق کار می‌کنند، یادآور شد: بوعلی سینا‌ها در طول تاریخ درخشان به بارور ساختن افکار بشر پرداختند، کسانی که عقل را  حاکم و بشریت را به عقلانیت رساندند، علاقه‌مندان به بوعلی کسانی هستند که تلاش می‌کنند جامعه را از این نابسامانی کنونی نجات دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بشر با علم منهای عقل کیلومترها نفت و گاز استخراج کرده اما به این نکته توجه نکرده که دفینه عقل را استخراج کند تا انسان‌ها از جنگ‌های جهانی، ترور و ناامنی دور شوند، یادآور شد: آمریکا، قدرتمندترین کشور دنیا امروز ناامن‌ترین کشور است چرا که حکومت منهای عقل در آن حاکم است.

آیت‌الله طه محمدی اظهار داشت: ما باید در طول تاریخ ابن سینا را در ایران و جهان به عنوان الگو معرفی می‌کردیم اما یک زمان شد که فهمیدیم او را مصادره کردند ترک‌ها و عرب‌ها او را ترک و عرب دانستند، حتی کانادا هم چنین ادعا کرد. همین نشان می‌دهد که درباره او خوب کار نکرده‌ایم. استاد علامه طباطبایی جایی نوشته بودند که جناب شیخ الرئیس آنقدر غرق فکر و اندیشه بود که از بسیاری مسائل جزئی غافل بود آیا واقعاً ما آنقدر برای فکر و پیشرفت کشورمان کار می‌کنیم؟چرا ما نباید با این همه سابقه دیرینه، سرآمد جهانیان باشیم!

وی در ادامه گفت: متأسفانه آنقدری که از یک فوتبالیست در کشور ما تقدیر می‌شود ما از ابن سینا تجلیل نکردیم!
 


*ابن سینا از سقراط و افلاطون کمتر نیست!

در ادامه این نشست، غلامحسین ابراهیمی دینانی طی سخنانی عنوان کرد: جهانی که ما انسان‌ها در آن زندگی میکنیم جهان زمان و مکان است و هر انسانی در زندگی خود از جهان برداشتی دارد اما اگر کسی جهان را معقول نپذیرد، آزاد نیست حیوانات هستند که معنی آزادی را نمی‌دانند. شیخ الرئیس حکیم هزاره‌ها به حق لقب گرفته است از زمان زندگی او تا الان حدود دو هزار سال می‌گذرد اما تا بشر عقل دارد و در زمین زندگی می‌کند هزاره ها باید بیاید و او حکیم همه این ادوار باشد.

وی با اشاره به اینکه نظیر ابو علی سینا در طول تاریخ بشر شاید دو تا سه نفر باشند، اظهار داشت: سقراط، ارسطو و افلاطون را نمی‌توان نادیده گرفت. یک فیلسوف بزرگ غربی می‌گوید که ۲۵۰۰ سال است تاریخ فلسفه پانوشت‌هایی از حرف‌های افلاطون است یونان آن دوران معجزه‌ای بود که تمام شد اما در کشورهای دیگر مثل ایران، ابن سینا ظهور کرد.

دینانی با بیان اینکه ابن سینا به هیچ وجه از سقراط و افلاطون کمتر نیست، یادآور شد: خود ابن سینا، افلاطون را بی سواد می‌داند اما ارسطو را می‌پسندد. کسانی معتقدند که ابن سینا، ارسطویی است یا برخی اعراب از روی خریت و اروپایی‌ها مغرضانه این را می‌گویند. به طور مثال برهان صدیقین از ابتکارات ابوعلی سینا است که ارسطو به آن نرسیده است.

وی در ادامه افزود: امروز شاید پزشکان خیلی اعتنایی به قانون ابن سینا نکنند اما همین پزشکی در عصر خود پیشرفته بود تمام دانشگاه‌های طبی قانون را می‌خواندند، کتاب‌های او شفا، اشارات،‌ نجات، قانون و ... همه عقل فلسفی فراتر از علم‌اند.

دینانی با این پرسش که اخلاق و عقل بشر چقدر امروز پیشرفت کرده‌اند، گفت: همین نامزد اخیر ریاست جمهوری آمریکا یک خُل تمام عیار است حال ببینیم 2 هزار سال پیش چه کسی اینطور حرف می‌زد حتی فراعنه اینگونه نبودند، که این آقا امروز اینطور صحبت می‌کند؟ پس اخلاق و فن حکومت و کشورداری امروز ترقی نکرده است فلسفه را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم اینطور که علم پیشرفت کرده، فلسفه پیشرفت نکرده است.

چهره ماندگار فلسفه با بیان اینکه فلسفه شفای روح است اما طب شفای بدن است، یادآور شد: کتاب اشارات ممزوجی از فلسفه و عرفان است ابوعلی نخستین عارف است عرفان ابن سینا امروز مورد غفلت قرار گرفته است. عین القضات همدانی ابن سینا را از هر عارفی بالاتر دانسته و میگوید که او از نور سیاه سخن گفته است.

وی درباره فلسفه ابن سینا گفت: فلسفه بوعلی چیز دیگری است در همین کشور که سالیان سال است خوانده می شود اما هنوز بدرستی توجه نشده، او مردی شگفت انگیز است کتاب التعلیقات ابن سینا از آستین قدرت خدا بیرون آمده است. بعید است ابن سینا نظیر کسی باشد افرادی مثل ملاصدرا بزرگ هستند من هم خود صدرایی‌ام اما ملاصدرا حسنه‌ای از حسنات ابن سینا است این نکته را زمانی متوجه شدم که کتاب التعلیقات او را مطالعه کردم.

دینانی بزرگترین کار بوعلی را حرکت جوهری دانست و افزود: عده‌ای حتی از شاگردان وی مثل بهمنیار منکر حرکت جوهری شدند، من ابن سینا را از همه مسلمان تر می‌دانم چرا که وی اسلام را عقلانی‌تر فهمیده است اگر ابن سینا در جهان اسلام به وجود نیامده بود این فیلسوف زمان تکفیر شده و افکارش تفسیر نشده بود، علامه طباطبایی تفسیر المیزان خود را با تأثیر از بوعلی تفسیر کرد.

وی در پایان گفت: جهان امروز با ابن تیمیه و داعش به سر می‌برد اینها ظاهرا مسلمان  هستند ابوبکر البغدادی حافظ قرآن است اما مثل آب خوردن آدم می کشد چرا که عقل فلسفی ندارد نمی‌تواند قرآن را بفهمد حتی خیلی‌ها ابن سینا را از هم تکفیر کرده بودند، در وصف یا برای ابن سینا خوانده‌اند: کفر چو منی گزاف و آسان نبود/ محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود

*وحدت حکمت و نبوت در اندیشه ابن سینا

سپس انشاءالله رحمتی در موضوع «دین شناسی ابن سینا» طی سخنانی گفت: ما در فرهنگمان یک ابن سینا و یک سنت سینایی داریم، تمرکز من بر سنت سینایی است بعد از ابوعلی سینا هم کهکشانی از ستاره‌هایی در فرهنگ‌مان داریم که متأثر از او هستند.

وی در ادامه گفت: «صائن الدین علی بن ترکه اصفهانی» کتاب تمهیدالقواعد و یک رساله کوچک به نام «ساعت و شق القمر» دارد که تفسیر آیه نخست سوره قمر است. جایگاه ابوعلی سینا در هفت گروه بزرگان اسلام به تعبیر وی مشخص است. وی بر مبنای اندیشه بوعلی می‌گوید که شق القمر درست است بر این اساس اتفاق افتاده اما قرآن تنها نمی‌خواهد این واقعه را گزارش کند، در تفسیر سینایی قرآن و شق القمر باید در ما حیات ایجاد کند.

رحمتی اظهار داشت: وحدت حکمت و نبوت در مباحث ابن سینا است، نمونه تکرار نشدنی آن پیامبر(ص) است نه به این معنا که تجربه نبی با انسان‌ها یکی است از نظر ابوعلی سینا معرفت نبی تا حد تجربه دینی تنزل نمی‌کند بلکه تجربه عوام تا این حد تعالی پیدا می‌کند با این حال نبی از فیلسوف نیز متمایز است. برخلاف نظریه تجربه نبوی، ابن‌ترکه سه ویژگی برای پیامبر ذکر می‌کند نخست عقل او قدسی است در عین حال پیامبر از جودت خیال برخوردار است.

وی در ادامه افزود: خیال نبوی ابن سینا با خیالی که ما امروز می‌فهمیم متفاوت است خیال قدسی در پیامبر باعث می‌شود که او با مردم به قدر معقول صحبت کند در حالیکه حکیم چنین امکانی ندارد پس پیامبر می‌تواند شریعت تأسیس کند. ویژگی سوم پیامبر نیز قوه تصرف عالم است که نتیجه آن منجر به معجزه می شود.

 

*عقل بوعلی فراعقل است

در پایان این مراسم سید عبدالله انوار با اشاره به اینکه کسانی با زندگی او آشنا هستند می‌دانند که اصل اساسی او بی نام و نشانی در کوی خرابات است، گفت: شیخ بوعلی هزاران سال است که نامش سردر دارالعلم‌ها است، به نظر من او عقل بالا ندارد بلکه فراعقل دارد و چنین چیزی در تاریخ ریاضیات او هویدا است.

وی گفت: خاطراتی که درباره ابوعلی سینا، ابوعبید جوزجانی و خودش نوشته‌اند آمده که وقتی هشت ساله بوده نزد سبزی فروشی حساب یاد گرفته سپس نزد برادرش هندسه خوانده و بعد عبدالله ناتلی بزرگترین معلم اسماعیلی به منزلشان آمده و استادش شده بعد از دو جلسه این بوعلی بوده که استاد ناتلی شده است. از کتاب ریاضیات و هندسه مشخص می‌شود که این سخنان راست است حتی در کتاب هندسه آورده که خلاصه مباحث را در این کتاب ارائه کرده است.

انوار همچنین اظهار داشت: کارهای بوعلی در موسیقی نیز غیرعادی بوده وی فردی متفکر و اهل فلسفه است.

در پایان مراسم از استاد انوار با حضور اساتید و فرهیختگان تقدیر و تجلیل شد.

 


٠٧:٥٣ - 1395/05/31    /    شماره : ٦٠١٤٢    /    تعداد نمایش : ٥٢١



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :8147
کل بازديدها :17405275
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :209862