نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > لوای تشیع > انتظار 


  چاپ        ارسال به دوست

باظهورامام زمان احکام رنگ جدیدمی گیرد؟

در روایات بسیاری، معصومین (ع) از ارائه دین جدید توسط حضرت مهدی (عج) سخن به میان آورده-اند. این در صورتی است که اسلام دین کامل و جامع است و بعد از پیامبر اسلام (ص)، پیامبر دیگری ظهور نخواهد کرد، پس موضوع دین جدید در زمان ظهور و اینکه آیا در زمان حضرت مهدی (عج) دین جدیدی خواهد آورد یا اینکه انحرافاتی که دین اسلام در زمان غیبت دچار شده است را از بین می-برد. این مقاله به بررسی اوضاع جامعه اسلامی در زمان ظهور و بررسی اقدامات حضرت مهدی و ارائه دین جدید در آن زمان می پردازد.

آیا حضرت مهدی هنگام ظهور خود، احکام جدید می آورد؟
دین کامل و جامع اسلام به صورت تمام و کمال بر وجود مقدس پیامبر اکرم نازل شد و آنچه مردم بدان نیاز داشتند، در اختیار پیامبر قرار گرفت. آیه سوم سوره ی مائده  بر این مطلب دلالت دارد. البته باید توجه داشت که این «کمال دین» و «اتمام نعمت» و «رضایت الهی از دین اسلام، برای مردم» هنگامی است که ولایت و امامت امامان معصوم (ع) را در جایگاه مفسر و معلم قرآن در متن دین بپذیرند. آیه 68 سوره ی مائده که روز هجدهم ذی الحجة (در جریان غدیر خم) نازل شد این مطلب را ثابت می کند؛ بنابراین هر حکمی توسط امامان بیان یا اجرا می شود، بر گرفته از دین اسلام می باشد. 

حضرت مهدی (ع) تحکیم بخش دین اسلام و گسترنده قانون قرآن در سراسر گیتی است؛ پس ناگزیر باید اسلام و آموزه های قرآن را به اجتماعات بشری عرضه کند و مردمان را به پذیرش و باور اصول و فروغ آن فرا خواند. آیین نو و کتاب جدید (دستورالعمل) و برنامه و راه و روش تازه و تعبیرهای دیگری همانند آن که در احادیث رسیده  برای تبیین مسائل زیر است: 
1. احکام و معارف فراوانی از مجموعه فرهنگ اسلام، در گذشته بنا به عللی تبیین نگشته یا متناسب با سطح فرهنگ و فکر اجتماع گذشته نبوده است و یا زمینه عملی آنها وجود نداشته است. بازگویی چنین معارف و مسائلی، بی گمان برای جامعه اسلامی، ناشناخته است و برای آنان تازگی دارد و آیین نو و کتاب جدید انگاشته می شود.

2. معارف و احکامی از قرآن کریم و اسلام، فراموش شده و از یادها رفته است؛ به گونه ای که در جامعه اسلامی ناآشنا و برای مسلمانان ناشناخته است. طرح این مسائل نیز کتاب و آیین نو پنداشته می شود.

3. اصول و احکام فراوانی دچار تحریف و دگرگونی معنوی یا موضعی گشته است و امام (ع) آنها را چنان که در اسلام اصیل بوده است ـ دیگر باره مطرح می سازد و تحریف و انحراف های روی داده را روشن می کند و مفهوم حکم یا جایگاه آن را مشخص می سازد و این با طرز تلقی و برداشت عمومی مردم و برخی از عالمان، سازگاری ندارد؛ از این رو برنامه جدید و راه و روش تازه حساب می شود.

بنابراین بیشترین مسائلی را که امام مورد توجه قرار می دهد و برای جامعه اسلامی تازه و جدید جلوه می کند و ناشناخته و ناآشنا می نماید، مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و امور مالی و معیشتی است؛ یعنی، موضوعی که انسان سخت نیازمند به آن بوده و بدان نرسیده است و همین امر نیز مشکل نابسامانی اصلی زندگی بشر امروز را تشکیل می دهد و اجرای آن (برقراری عدل و داد در سراسر گیتی) از اقدام های اصلی حضرت مهدی (ع) خواهد بود.

به عنوان مثال: امام موعود (ع) به موضوع مساوات اسلامی، شکل قانونی و الزامی می دهد؛ چنان که اسحاق بن عمّار می گوید: «نزد امام صادق (ع) بودم، آن حضرت از تساوی مردم با یکدیگر و حقی که هر کس بر دیگران دارد، سخن گفت؛ من سخت در شگفت شدم. فرمود: این، به هنگام رستاخیز قائم ما است که در آن روزگار بر همه واجب است که به یک دیگر وسایل رسانند و نیرو بخشند».

این موضوع در بسیاری دیگر از آموزه های اسلامی آمده است، ولی به نام احادیث اخلاقی کنار گذاشته شده و در فقه مطرح نگشته و در برنامه های الزامی حکومت ها و اجتماعات اسلامی به صورت اصل و قانون تثبیت نشده است. روشن است که چون این آموزه ها عملی شود، به صورت احکامی جدید جلوه می کند و...

حضرت مهدی (ع) از طواف مستحب با وجود کثرت طواف واجب، منع می کند.  مساجد و معابد مجلل و تزیین یافته شهرها و آبادی ها را خراب می کند و همه زواید و تشریفات و کاشی کاری ها و گنبدها و گل دسته ها و زیورهای آنها را می پیراید و بودجه آنها را برای رفاه حال انسان ها صرف می کند. مساجد را ساده و بی آرایش و بی آلایش می سازد...

حضرت مهدی بر بیشتر تفسیر و تأویل هایی که در قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم و امامان معصوم صورت گرفته، خط بطلان می کشد و آرا و اندیشه ها را پیرو قرآن می سازد و در چارچوب های قرآنی می آورد  بدین سان مسائل و معارف و احکام جدیدی را امام مطرح می کند که برای مردم ناشناخته است و آنها را آیین جدید و کتاب تازه می انگارند و گه گاه  با امام بر سر این مسائل درگیر نیز می-شوند، و در این صورت جنگ با خودی و جامعه اسلامی رخ می دهد.

فرازهایی از دعای ندبه از این چگونگی پرده برداشته، می گوید: «کجا است آن کسی که برای تجدید و زنده کردن فرایض و سنن (آیین اسلام که محو و فراموش شده) ذخیره شده است؟ کجاست آن کسی که برای برگرداندن (حقایق) ملت و شریعت (دین مقدس اسلام) برگزیده شده است؟ کجاست آن که برای احیا و زنده کردن کتاب آسمانی قرآن و حدودش مورد امید و آرزوست؟ کجاست زنده کننده نشانه های دین و اهل آن؟...».

پاسخ را با این سخن امام صادق (ع) به پایان می بریم که تأمل در آن، بسیار مهم و ضروری است. ایشان فرمود: «همانا هنگامی که قائم ما قیام فرماید، از نادانی مردم، افزون بر آنچه به پیامبر از نادانی مردم رسیده بود، به وی می رسد. سؤال شد: چگونه؟ فرمود: زمانی که رسول خدا مبعوث شد، مردم سنگ و تخته سنگ های بزرگ و چوب و مجسمه های چوبی می پرستیدند، اما هنگامی که قائم ما قیام نماید مردم کتاب خدا «قرآن» را تأویل نموده و با حضرت بحث و جدل می نمایند».

از امام باقر (ع) نیز نقل شده است:
(مهدی (ع)) هیچ بدعتی را وانگذارد، مگر این که آن را از ریشه برکند و از هیچ سنتی نمی گذرد، مگر این که آن را برپا کند.

دین و قرآن جدید در زمان امام زمان (عج)
ادیان آسمانی در حقیقت مانند آب زلال و شفافی هستند که از آسمان نازل می گردند که در آغاز، مانند صفا و پاکی  باران و روشنایی آفتاب هستند، ولی با تماس افکار منحطّ جاهلان و دست های آلوده مغرضان و آمیختگی با عادات و خرافات، گاهی چنان تحریف می شوند که جاذبه ی خود را از دست می دهند. یکی از رسالت های امام زمان (عج) پیراستن اسلام از این آلودگی ها و خرافات و پیرایه ها، و به تعبیر دیگر، نوسازی بنای کاخ شکوهمند اسلام است. از این رو، در پاره ای از روایات از این نوسازی تعبیر به «دین جدید» شده است.

امام صادق (ع) می فرماید: «هنگامی که  قائم خروج کند، امر جدید و کتاب جدید و روش جدید و داوری جدیدی با خود می آورد». 
یعنی در آن زمان، اسلام را آنچنان از لابلای انبوه خرافات و تحریف ها و تفاسیر نادرست بیرون می-آورد، که گویی بنایی کاملاً نو و جدید ساخته است.

اما راجع به قرآن جدید، دو گونه می توان توضیح داد: ابتدا اینکه قرآن جدید، همان قرآنی است که امیر المومنین (ع) به همان صورت و ترتیب، که در 23 سال بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده، جمع آوری کرده است.

چنانکه امام باقر (ع) فرموده است: «هنگامی که قائم آل محمد (ص) قیام کند، خیمه هایی نصب می کند برای کسانی که قرآن را همانطور که نازل شده به مردم تعلیم دهند، این مشکل ترین کارهاست. زیرا آن قرآن به عکس قرآن فعلی جمع آوری شده است». 

توضیح دوم این است که، قرآن اصیل فراموش شده را چنان از زوایای تحریفات معنوی و تفسیرهای نادرست بیرون می کشد که می توان نام کتاب جدید بر آن گذاشت. زیرا در غیر این صورت، لازم می آید که یک کتاب آسمانی جدید بر او نازل شود، که این امر شدنی نیست، برای اینکه در روایات آن حضرت به عنوان یک داعی و حافظ قرآن کریم معرفی شده است، پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «قائم از فرزندان من است...، مردم را به پیروی من و آیین من وا می دارد، و آنها را به کتاب پروردگارم دعوت می نماید.» 

یکی از عوامل اختلافات و نزاع های بشری، پراکندگی ادیان و دوری از باطن و عمق مذهب (یکتاپرستی) است.
بی گمان حضرت مهدی (ع) می آید تا با بیدار کردن فطرت های خفته، زمینه را برای یکتاپرستی همگان، که همانا هدف آفرینش بوده است، فراهم کند. او هرگز برای باور یکتاپرستی، کسی را تحت فشار و اجبار قرار نخواهد داد، بلکه با فراهم کردن بسترهای لازم برای پذیرش این امانت الهی، شهد شیرین خداپرستی را بین همه ی انسان ها عادلانه تقسیم خواهد کرد. وی با ایجاد شرایط مناسب و از بین بردن موانع، همگان را به اندیشیدن در نشانه های الهی واخواهد داشت و حاصل این اندیشیدن به مبدأ و معاد، ارمغانی جز پرستش حقیقی خداوند نخواهد داشت. 

روشن است که با فراهم آوردن تمام شرایط و رفع تمام موانع، آن کسی که سر تسلیم در برابر حقیقت فرود نیاورد، کسی نیست مگر انسانی گستاخ و طغیان گر که به تمام قامت در برابر حق به مقابله ایستاده است و بدون شک در چنان شرایطی، آن امام همام او را برنخواهد تابید. از این رو است که روایات فراوانی یگانه دین مورد پذیرش در عصر ظهور را، همانا «دین اسلام» دانسته، می گوید در عصر ظهور، ندای توحید در سراسر گیتی حکم فرما خواهد شد.

امام حسین (ع) در وصف حضرت مهدی (ع) می فرماید: «خداوند به وسیله ی او دین حق را بر تمام ادیان ظهور می بخشد؛ اگرچه مشرکان آن را نسپندند».

امام صادق (ع) فرموده است: «در آن هنگام که قائم قیام کند، هیچ سرزمینی باقی نخواهد ماند، مگر این که شهادت به توحید و نبوت در آن گفته خواهد شد».

حمیده محمدی

به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی قم


١٢:٢٨ - 1393/01/20    /    شماره : ٢٩١٤٨    /    تعداد نمایش : ١٠٠٩



خروج





   مطالب مرتبط
 لزوم فراگیری احکام اسلامی (خبر)
 ازدواج امام زمان(عج) بخش اول (خبر)
 تاريخچه منطقه جمكران (خبر)
  احکام عزاداری :مطابق فتوای رهبری قمه‌زنی مخفیانه هم حرام است (خبر)
 برگزاری ۱۵ کارگاه آموزشی تخصصی در قم با همکاری جامعه‌الزهرا(س) (خبر)
 دیدار شاعران و مداحان اهل بیت با رهبر معظم انقلاب (خبر)
 معرفی مشاور مدیرکل و پیگیر امورفرهنگی تبلیغات اسلامی (خبر)
 اولین جلسه شورای مدیران تبلیغات اسلامی قم در سال۹۳ (خبر)
 گردهمایی ائمه جماعات قم با سخنرانی مدیر حوزه‌علمیه (خبر)
 فعالیت ۵۴۵ هیئت مذهبی دانش‌آموزی در مدارس قم (خبر)
 همایش سبک زندگی اسلامی در قم برگزار شد (خبر)
بازدیدها
امروز :6978
کل بازديدها :16181123
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :231151