نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > لوای تشیع > انتظار 


  چاپ        ارسال به دوست

نظر بزرگان در مورد مسجد جمكران

مسجد جمكران در نظر بزرگان همواره از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردا بوده است كه در این جا نظرهای بعضی از دانشمندان اسلامی و بزرگان را می آوریم.
نظر آیت الله حائری ـ رحمه الله علیه ـ
مسجد جمكران یكی از آیات باهره عنایت آن حضرت است و توضیح این مطلب را در ضمن چند جهت كه بعضی از آن غافل اند بیان می كنیم:
1. داستان مربوط به بنای مسجد كه در بیداری بوده و از كتاب تاریخ قم كه از صدوق علیه الرحمه نقل شده است معتبر است.
2. داستان، مشتمل بر جریانی است كه مربوط به یك نفر نیست، برای این كه صبح كه مردم بیدار می شوند، می بینند با زنجیر علامت گذاشته شده است كه مردم باور كنند و این زنجیر مدتی در منزل سید محترمی به نام سید ابوالحسن الرضا بوده و مردم با آن شفا می گرفتند و بعداً بدون هیچ جهت طبیعی، مفقود می شود.
3. جای دور از شهر و در وسط بیابان جای نیست كه مورد جعل یك مرد جمكرانی بشود آن هم دست تنها و در یك شب ماه رمضان.
4. نوعاً مردم عادی به واسطه ی خواب، یك امامزاده را معین می كنند و مسجد از تصور مردم عادی دور است.
5. اگر پیداش این مسجد روی احساسات مذهبی و علاقه مفرط مردم به حضرت صاحب الاامر _ علیه السلام _ بود باید همه اش توسل به آن بزرگوار باشد و در همین زمان هم مردم بیشتر زیارت حضرتش را در آن مسجد قرائت می كنند و متوسل به آن بزرگوار می شوند؛ در صورتی كه در این دستور معنوی اصلاً اسمی از حضرتش نیست، حتی تا به حال بیشتر معروف به مسجد جمكران است نه مسجد صاحب الزمان.
6. آن كه متن دستور، موافق با ادله ی دیگر است، برای این كه هم نماز تحیت مسجد وارد شده است و هم نماز صد بار ( ایاكُ نعبدْ و ایاكُ نستعین ) .
7. این دو داستان مشهود خودم بود و داستان های دیگری نیز هست كه فعلاً تمام خصوصیات آن را در نظر ندارم بعداً ان شاء الله تحقیق نموده و در این دفتر باذن الله تعالی ذكر می كنم.
8. در آن موقع كه زمین این قدر بی ارزش بوده است فقط یك مساحت كوچكی را مورد این دستور قرار داده اند كه ظاهراً حدود سه چشمه از مسجد فعلی است ( ظاهراً آن چشمه ای كه در آن محراب هست و در طرفین می باشند )؛ ولی در زمان ما خیلی بزرگ شده است.
این عبارات نگارنده كه خالی از وسوسه نبوده و من ( نگارنده ) نیز خیلی به نقلیات مردمان خوش بین نیستم به صحت این مسجد مبارك قطع دارد و الحمدلله علی ذلك و علی غیره من النعم التی لا تحصی. [1]
نظر آیت الله العظمی مرعشی نجفی ـ رحمه الله علیه ـ
مسجد جمكران از اوایل غیبت صغرای حضرت بقیه الله _ روحی له الفداء _ است.
و در نوشتجات قدیمه سه اسم دارد:
1. مسجد جمكران.
2. مسجد حسن بن مثله.
3. مسجد صاحب الزمان.
و هر كدام از این سه اسم به مناسبتی گفته شده.
مسجد جمكران می گویند؛ چون متصل به قریه ی جمكران یكی از قراء شهر مذهبی قم است.
مسجد شیخ حسن بن مثله می گویند؛ نظر به این كه در زمان او و به همت او این مسجد ساخته شده است.
مسجد صاحب الزمان می گویند! نظر به این كه وجود مبارك امام زمان در آنجا مكرر دیده شده.
و این مسجد شریف مورد احترام كافه شیعه بوده است از غیبت صغراء ( از شب سه شنبه 17 ماه مبارك رمضان سال 393 كه امام زمان ـ عجل الله تعالی و فرجه الشریف ـ دستور تأسیس آن را به شیخ حسن بن مثله داده ) تا به امروز كه حدود یك هزار و بیست و دو سال می شود و همین طور كه شیخ بزرگوار محدث عالی مقدار مرحوم آیت الله صدوق _ رحمه الله علیه _ كتابی به نام << مونس الحزین >> دارند كه حقیر آن نسخه را ندیده ام، ولی مرحوم آقای حاج میرزا حسین نوری استاد استاد حقیر از آن كتاب نقل می فرماید و در آن كتاب مفصلاً قضیه مسجد جمكران و تاریخ حدوث آن را نقل نموده و بالجمله این مسجد مقدس مورد احترام علماء اعلام و محدثین كرام شیعه بوده و كرامات متعددی از مسجد جمكران دیده شده است.
و نیز چند مرتبه تعمیر و بنا شده است، بناء اول در زمان حسن بن مثله بوده، بناء دوم او در زمان شیخ صدوق، سپس در زمان صفویه هم چند مربته تعمیراتی صورت گرفته و در زمان ریاست مرحوم آیت الله حائری، مرحوم حجه الاسلام آقای شیخ محمد تقی یزدی بافقی هم تعمیراتی كرده اند وبعد از او آقای حاج آقا محمد، معروف به آقازاده كه از تجار محترم قم هستند و هنوز در قید حیاتند، ایشان نیز تعمیراتی انجام داده اند.
در این مسجد شریف مكرر كراماتی پیدا شده است كه مرحوم شیخ محمد علی كجویی معروف به قمی در كتاب تاریخ قم در جلد اول و دوم به كراماتی كه در آن جا اتفاق افتاده و اشخاصی كه شرفیاب حضور مبارك حضرت ولی عصر _ علیه السلام _ شده اند اشاره كرده.
خلاصه جای تردیدی نیست كه مورد اهمیت و مورد احترام شیعه بوده است و نمازی هم در آن جا نقل شده است، البته بهتر این است كه آن نماز را به قصد رجاء به جا بیاورند و این مسجد موقوفاتی هم داشته، اراضی متعددی در اطراف داشته و در خود شهر مقدس قم رقباتی وقف این مسجد داشته كه اكثر اینها از حال وقفیت بیرون رفته و ملك شده است و راجع به این مسجد كتابچه های مختصری نوشته شده، ولی آنچه كه باید و شاید در خصوصیات او نقل نشده.[2]
نظر آیت الله بهاء الدینی ـ رحمه الله علیه ـ درباره مسجد جمكران
عارف سالك، حضرت آیت الله العظمی بهاء الدینی پیرامون بركات این مسجد می فرمودند:
( مكرر مشاهده شده در مسیری كه از جاده ی قدیم قم _ كاشان حركت می كردم، همین كه بر موازات مسجد جمكران می رسیدم، حالم دگرگون می شد و اگر كسالتی داشتن همان لحظه بر طرف می شد).[3]
سخنان حضرت آیه الله فاضل لنكرانی
حضرت آیت الله فاضل فرمودند: مرحوم والد به مسجد جمكران خیلی معتقد بود، فرمودند: من قبل از آمدن آیت الله بروجردی به قم خواب دیدم كه در مسجد جمكران هستم.
آن موقع مسجد جمكران یك حیاطی داشت و در وسط آن حیاط یك آب انباری بود كه سقف آن یك متر مرتفع تر از حیاط مسجد بود، روی سقف آب انبار، منبری گذاشته اند و شیخ طوسی ـ رحمه الله علیه ـ روی آن نشسته و تمام روی آن سقف و كف حیاط مملو از طلبه است.
پدرم فرمودند، تعبیرم از این خواب این بود كه شخصیتی به قم خواهد آمد و طلاب گرد او جمع خواهند شد و حوزه رونق خواهد گرفت، طولی نكشید كه آیت الله بروجردی به قم آمدند. این كه چرا شیخ طوسی را خواب دیده و آن هم در مسجد جمكران، تعبیر آن بعدها مشخص شد؛ زیرا مرحوم آیت الله بروجردی به شیخ طوسی و آثار او بسیار اهمیت می داد، وقتی عبارات شیخ را از كتاب خلاف یا مبسوط می خواند، مثل این كه روایتی از امام معصوم _ علیه السلام _ دارد می خواند با احترام و دقت در جزئیات كلمات آن همانند كلمات معصومین ـ علیه السلام ـ مسجد جمكران هم شاید كاشف از این باشد كه اصل آمدن ایشان به قم و رسیدن به مقام مرجعیت مطلقه با عنایت امام زمان _ علیه السلام_ بوده است.[4] یك قربانی به مسجد جمكران بفرستید
حضرت آیت الله فاضل لنكرانی فرمودند: هر وقت برای حضرت آیت الله العظمی بروجردی مشكلی پیش می آمد پدرم كه خود از عاشقان امام زمان و علاقه زیادی به مسجد مقدس جمكران داشت به محضر آقا عرض می كردند: یك قربانی برای مسجد جمكران بفرستید تا رفع مشكل شود. [5]
سخنان حضرت آیت الله مكارم شیرازی
مسجد جمكران، مطابق روایت موجود به فرمان حضرت مهدی مولانا صاحب العصر و الزمان برای هدف بزرگی در این منطقه خاص از شهر تاریخی مذهبی قم ساخته شده و حسن بن مثله جمكرانی كه مردی پاك دل و پاك سرشت بود، در بیداری ( و نه در خواب ) این دستور را دریافت كرده و با تشریفات خاصی این مسجد را بنا نمود.
به همین دلیل هر كس در فضای ملكوتی آن قرار می گیرد احساس روحانی عجیب و جاذبه معنوی فوق العاده می كند.
این جاذبه نیرومند معنوی به اضافه قضاء حوائج و حل مشكلات فراوانی كه مردم از عبادت در آن و توسل به حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ دیده اند، سبب شده كه روز به روز بر شكوه دامنه آن افزوده شود و خیل مشتاقان از سراسر كشور پهناور اسلامی، بلكه از خارج از كشور در مواقع مختلف به سوی آن بشتابند و از این چشمه كوثر و منبع خیر و بركت هر كدام به مقدار استعداد خود بهره گیرند. علمای بزرگ همواره برای این مسجد احترام خاصی قائل بوده اند و در آن راز و نیاز فراوان داشته اند و هم اكنون نیز مورد توجه علما، فضلا و مراجع بزرگ است. [6]
چند سوال و پاسخ از آیت الله مكارم
1. آیا اضافات مسجد جمكران حكم آن را دارد یا باید اعمال مسجد در همان مسجد قدیم انجام گردد؟
جواب : ظاهر این است كه آنچه در مسجد توسعه داده شده و می شود، جزء مسجد است و اعمال مزبور را در تمام مسجد می توان انجام داد، همان گونه كه توسعه مسجد الحرام و مسجد النبی _ صل الله علیه و اله وصلم - و مسجد كوفه نیز در حكم این مساجد است. [7]
2. آیا اعمال مسجد كه در روایت وارد شده برای مسافر و غیر مسافر یكسان است؟
جواب: آری، درباره همه یكسان است.
3.كسانی كه نتوانند تمام اعمال آن را به جا آورند آیا می توانند فقط نماز امام زمان _ علیه السلام _ را انجام داده و نماز تحیت را ترك كنند؟ یا صلوات را به جای این كه در سجده بجا آورند در اثناء راه بفرستند؟
جواب: مانعی ندارد؛ ولی در این گونه موارد اعمال را به قصر قربت مطلقه انجام دهند، بلكه در موارد اختیار كه اعمال به طور كامل انجام می شود احتیاط آن است كه قصد قربت مطلقه شود.
4. كسانی كه قصد اقامت ده روز در قم كرده اند آیا می توانند به مسجد جمكران رفته و اعمال را به جا آورند و باز گردند؟
جواب: اگر نماز چهار ركعتی خوانده باشند ضرری به قصد اقامه ی آنها نمی زند؛ ولی اگر از اول چنین قصدی داشته باشند مشكل است و بهتر آن است كه چنین افرادی كه از اول قصد تشرف به مسجد را دارند قصد اقامه ده روز نكنند و نمازهای خود را شكسته انجام دهند .
5. كسانی كه همه هفته برای گرفتن حاجتی یا برای عرض ارادت به محضر مبارك آن حضرت _ علیه السلام _ به این مسجد تشرف حاصل می كنند یا مثلاً در طول یك سال چندین ماه متوالی همه هفته به مسجد مشرف می شوند، كثیر السفر محسوب می شوند یا نه؟
جواب: ظاهر این است كه این افراد به حكم كثیر السفر نیستند و باید نماز خود را شكسته بخوانند.
6. آیا ایام هفته و شبهای آن، تفاوتی در اعمال مسجد دارد و آیا شب چهار شنبه ها خصوصیتی دارد؟
جواب: ظاهر این است كه تفاوتی میان ایام هفته نیست؛ ولی از آن جا كه شب و روز جمعه ذاتاً دارای اهمیت فوق العاده ای نسبت به سایر ایام است هر عمل خیری در آن انجام داده شود ارزش بیشتری خواهد داشت؛ ولی شبهای چهار شنبه با سایر شب های هفته مساوی است. [8]
خداوند همه را موفق به استفاده از معنویت های این مسجد و توسل به ذیل عنایت حضرت بقیه الله مهدی ارواحنا فداه بدارد. [9]


 

[1] . كتاب خطی آیت الله حائری یزدی ( ره ) ص 53 .
[2] . مسجد مقدس جمكران تجلیلگاه صاحب الزمان، ص 46.
[3] . آیت بصیرت، ص 108 .
[4] . مسجد مقدس جمكران، تجلیلگاه صاحب الزمان _ علیه السلام _ ص 50 به نقل از مجله حوزه 44 _ 43، ص 140 .
[5] . همان ، ص 51 .
[6] . همان ، ص 52 .
[7] . مكان قبلی مسجد مقدس جمكران قبل از گسترش به صورت سه اتاقی با دو محراب كوچك بوده و اكنون به دستور مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به وسیله سنگ فرشهای سیاه علامت گذاری شده است و در قسمت جلو مسجد رو به روی محراب اصلی واقع می باشد.
[8] . به خاطر بزرگداشت امر مبارك حضرت ولی عصر ـ عج الله تعالی و فرجه الشریف ـ به جناب حسن بن مثله كه فرموده اند: << از این شب تا هفت روز یا هفتاد روز در این مكان مسجد جمكران اقامه نماز داشته باش >> و اولین شب اقامه ی نماز در مسجد مقدس جمكران << شب چهارشنبه >> بوده، پس مردم نیز در این شب عاشقانه به سوی آن مسجد مقدس حركت می كنند و اعمال مسجد جمكران را انجام می دهند.
[9] . همان ص 53 .

محمد جواد بستاني راد _ مسجد جمكران ميعادگاه ديدار ، ص 21


٠٦:١١ - 1392/11/12    /    شماره : ٢٦٦٠٩    /    تعداد نمایش : ٨١٩



خروج





   مطالب مرتبط
 تاریخچه‌ی مسجد مقدس جمكران (1) (خبر)
 تاریخچه‌ی مسجد مقدس جمكران (2) (خبر)
 آداب و اعمال مسجد جمكران (خبر)
 اختلاف قراآت (خبر)
 نظر مراجع و علما در مورد تقارن ایام فاطمیه با جشن نوروز (خبر)
 انگیزه عشق به مسجد جمكران (خبر)
 دیپلماسی خارجی مورد نظر رهبری (خبر)
  تدابیر و قوانین دینی برای تطبیق تعالیم اسلامی با مقتضیات زمان (خبر)
 ویژگی‌های مربیان تربیتی مساجد (خبر)
 ویژگی‌های آموزش و تربیت در مساجد (خبر)
 شرح حال جابر بن عبدالله انصاری (خبر)
بازدیدها
امروز :11163
کل بازديدها :15637764
بازديدکنندگان آنلاين :15
بازديدازاین صفحه :223886