نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > لوای تشیع > انتظار 


  چاپ        ارسال به دوست

جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (3)

. . از دیگر دلیل‏هاى اینان است .
مخالفان
دلیل مخالفان، در مورد فوائد و منابع بر شمرده شده درباره‏ى جهانى شدن . تردید دارند و معتقدند، این پدیده، بر ایده‏ئولوژى و مفاهیم لیبرالیزم استوار است و هدف‏اش، تحمیل الگوى آمریكایى و سلطه‏ى آمریكا بر جهان است و تنها منافع ایالات متحده و همراهان او و كشورهاى پیشرفته را تامین مى‏كند . در این شكل از جهانى شدن، تنها، بیست درصد جمعیت‏بهره‏مند، و هشتاد درصد بقیه، در حاشیه هستند و این امر با مفهوم نظام جهانى متوازن، سازگار نیست، بلكه معناى سیطره و تحكم و سلطه‏گرى از آن استفاده می شود .
جهانى شدن فرهنگى، یعنى سیطره‏ى فرهنگ غربى بر دیگر فرهنگ‏ها، و این، یعنى اوج سیره‏ استعمارى .
به هر حال، در جمع‏بندى نهایى، آثار منفى جهانى‏شدن را مى‏توان در موارد زیر خلاصه كرد:
1 - بحران دولت ملى كه منظور از آن، مسلط نبودن دولت‏بر منابع درامد خود و دست‏برداشتن دولت از نقش‏هاى اقتصادى و اجتماعى خویش است . در نتیجه، جهانى شدن اقتصاد حاصل مى‏شود و شركت‏هاى چند ملیتى، به نیابت از دولت ملى، به آن نقش‏ها مى‏پردازند .
2 - بحران‏هاى مالى كه كشورهاى گوناگون جهان، به خاطر وحدت بازار مالى و معاملات جهانى بورس دچار آن مى‏شوند، از دیگر آثار منفى است اولین آن‏ها بحران ملى مكزیك در سال نود و چهار میلادى و آخرین مورد آن، بحران مالى در كشورهاى جنوب شرق آسیا بود . این بحران‏ها، تا این تاریخ ادامه دارد
3 - پیامدهاى اجتماعى ناشى از اصلاحات ساختار اقتصادى مورد نظر مؤسسات بین‏المللى، از جمله صندوق بین‏المللى پول و بانك جهانى مانند گسترش بیكارى، گسترش فقر، پائین آمدن دستمزدها .
4 - تسلط فرهنگ غربى بر دیگر فرهنگ‏ها به شكل تلاش براى مسخ كردن هویت فرهنگى ملت‏هاى دیگر و مطرح كردن فرهنگ غربى (با جنبه‏هاى مثبت و منفى آن) به عنوان جایگزین .
5 - موافقت‏نامه‏هایى كه كشورهاى پیشرفته مطرح كرده‏اند كه مهم‏ترین آن‏ها، موافقت‏نامه‏ى آزادى سرمایه‏گذارى است . این موافقت‏نامه، به سرمایه‏گذارى خارجى در نقاط مختلف جهان آزادى مى‏بخشد، و معناى آن، تسلط كشورهاى پیشرفته بر ثروت‏هاى كشورهاى در حال رشد است; چون، این كشورها، از لحاظ اقتصادى و مالى و فن‏آورى، هموزن و همپایه نیستند.[1]
6 - جهانى شدن، سبب كاهش اهمیت كالاهاى اولیه (مواد اولیه) مى‏شود .
7 - جهانى شدن، به افزایش فاصله و نابرابر میان ملت‏ها و مناطق گرایش دارد . از این رو به عنوان یك ساختار در دست قدرت‏مندان اقتصادى، آنان را قدرت‏مندتر و فقرا را فقیرتر مى‏كند .
8 - جهانى‏شدن، سبب به مخاطره افتادن محیط زیست مى‏شود .
جهانى‏سازى
جهانى‏سازى یا به تعبیر دیگر جهانى كردن اقتصاد و فرهنگ و سیاست، غیر از جهانى شدن به صورت طبیعى است; زیر، جهانى شدن تا آن‏جا كه مربوط به پیشرفت‏هاى فنى و علمى و اجتماعى، و متناسب با وضعیت تاریخى و اجتماعى بشر امروز است، امرى قابل فهم و طبیعى است، اما آن‏چه امروزه از جهانى شدن اراده مى‏شود، تنها این امر طبیعى نیست، بلكه وراى این اصطلاح و فرایند و حركت، یك اراده وجود دارد و آن، این است كه نوعى روش و منش و سیاست و منافع، به عنوان روش و منش و منافع جهانى بر بشریت تحمیل مى‏شود . البته، این، امرى خطرناك است; زیرا، مى‏خواهد یك نوع منافع و یك نوع بینش را به عنوان الگو معرفى كند و همه‏ى زندگى و جهان را با یك معیار خاص اندازه‏گیرى كند . عدم تساوى دولت‏ها و ملت‏ها، سبب مى‏شود تا انان كه صاحب علم و فن‏آورى هستند، یك امر غیر طبیعى را بر كشورهاى داراى اقتصاد ضعیف‏تر تحمیل كنند و سعى كنند جهان بر مدار منافع آنان بچرخد .
آمریكا و قدرت‏هاى بزرگ دیگر، با دارا بودن توانایى‏هاى سیاسى و اقتصادى و نظامى، در عمل، رهبرى جهانى‏سازى را به دست گرفته‏اند و سوار بر این جریان طبیعى جهانى شدن، مى‏خواهند آن را به سود خود عملى سازند . به تعبیر دیگر، دارند از این جریان طبیعى جهانى شدن، سوء استفاده مى‏كنند . به خاطر همین سوء استفاده‏ها است كه در پاره‏ى جهانى‏شدن، پرسش‏هاى بسیارى مطرح مى‏شود: «آیا جهانى‏شدن، یك پدیده‏ى طبیعى است كه در اثر پیشرفت علم فن‏آورى به وجود آمده یا پدیده‏اى طراحى شده از سوى سرمایه‏دارى و سرمایه‏داران است؟ آیا همه‏ى كشورها، ناگزیرند به این جریان پیوندند یا راهى براى گریز وجود دارد؟ در این صورت، آیا پیوستن به آن، به نفع كشورهاى در حال توسعه است‏یان نه؟ آیا جهانى‏شدن یا جهانى‏سازى، با آموزه‏هاى اسلام سازگار است‏یا ناسازگار؟» .
با دقت در ساز كارهاى جهانى‏شدن و جهانى‏سازى، روشن مى‏شود كه جهانى‏شدن، امرى طبیعى است و پیوستن به آن، مانعى ندارد، بلكه به نفع همه‏ى كشورها است، ولى آن‏چه امروزه در جهان مشاهده مى‏شود، جهانى سازى است كه همراه با بى‏عدالتى و تجاوز و تحمیل اقتصاد و فرهنگ و سیاست‏خاص بر جهان است . آن‏چه صاحب‏نظران را وادار به مخالفت مى‏كند و مردم را علیه آن به تظاهرات وا مى‏دارد، جهاین كردن است نه جهانى‏شدن .
2 - حكومت واحد جهانى حضرت مهدى (عجل ‏الله ‏تعالى ‏فرجه ‏الشریف)
حكومت واحد جهانى امام محمدمهدى (عجل ‏الله ‏تعالى ‏فرجه ‏الشریف) در حقیت، پاسخى است‏به نگرانى بشر از آینده‏ى خود . شیعیان، اینده‏ى روشنى را براى زندگى انسان پیش بینى مى‏كنند و امید به زندگى در قالب «انتظار فرج‏» به زندگى شیعیان، معنا و گرمى مى‏بخشد .
یك شیعه، هیچ گاه از آینده‏ى خود نگران نیست، چنان‏كه اكثر متدینان به ادیان نیز نگران نیستند و آینده‏ى بشر را تحت لواى مصلح كل، روشن مى‏بینند، ولى آموزه‏هاى شیعى این امتیاز را دارد كه از روشنى و وضوح فراوان برخوردار است .
با دقت در دعوت و آموزه‏هاى اسلام، معلوم مى‏گردد كه هدف‏اش متحد كردن ملتها و برداشتن دیوار امتیازات و اعتبارات لغو و بى‏اثر و برقرار كردن كلمه‏ى واحد و همكارى و ارتباطى است كه ریشه و پایه آن، كلمه‏ى توحید و ایمان و عقیده به آن است .
اسلام مى‏خواهد تمام اختلافات و جدایى‏ها را كه به نام‏هاى گوناگون پدید آمده، با عقیده‏ى توحید از میان بردارد . اختلافات نژادى، طبقاتى، ملى، وطنى، جغرافیایى، مسلكى، حزبى، زبانى، همه باید از میان برود و سبب امتیاز و افتخار نباشد، حتى باید اختلافات‏دینى هم، كنار گذاشته شود و همه باید تسلیم فرمان خدا باشند: «قل تعالوا الى كلمه سواء بیننا وبنیكم . . .»[2] اسلام، براى بشر، رسیدن به چنین روزى را پیش‏بینى كرده و در حدودى كه وظیفه‏ى تشریع است، مقدمات آن را نیز فراهم ساخته و عملى شدن آن را موكول به آماده شدن زمینه‏ى كامل آن كرده است .
همان‏طور كه در مطلب پیشین (جهانى شدن) اشاره شد، جریان اوضاع جهانى و پیشرفت‏هایى كه نصیب بشر در امور مادى و صناعى شده است و روابط نزدیكى كه به واسطه‏ى وسائل ارتباط كنونى با هم پیدا كرده‏اند، همه را به یك اتحاد واقعى و همكارى صمیمانه‏ى روحانى و برادرى حقیقى بیش‏تر محتاج كرده است . هر چه جلوتر برویم، این احتیاج را بیش‏تر احساس مى‏كنیم; یعنى، آن دهكده‏ى جهانى كه دانشمندان غربى در قرن بیستم احتمال آن را داده‏اند، اسلام، در هزار و چهارصد سال قبل، با تاكید فراوان و قطعیت و حیمیت، آن را خبر داده و حتى كیفیت وقوع آن و نحوه‏ى حكومت در آن دهكده‏ى جهانى و رهبرى آن نظام را به طور وضوح و آشكارا، معین كرده است و خبر داده كه دین حاكم در آن حكومت جهانى، اسلام، و پیروزى از آن مستضعفان و صالحان و غلبه‏ى ایمان بر كفر است و حاكم آن حكومت، شخصى از تبار ابراهیم و بنیره محمد ( صلى ‏الله علیه ‏و آله‏ وسلم) و فرزند زهرا و على (سلام الله علیهم) است و نام او، «محمد» و كنیه‏ى او «ابوالقاسم‏» و لقب او، «قائم‏» است .
اینك به برخى از آیات و روایات این مضوع و این كه «روزى خواهد آمد كه دین غالب در روى كره‏ى زمین، دین اسلام است‏» و «پیروزى از آن مستضعفان است‏» و «صالحان وارث زمین‏اند» و «در همه‏ى جاى كره زمین، عدل حاك خواهد شد» و «این كه همه‏ى دین‏ها در عصر ظهور حضرت مهدى (عجل ‏الله ‏تعالى ‏فرجه ‏الشریف) خواهد بود» ، اشاره مى‏كنیم و تفصیل آن را به كتب مفصل وا مى‏گذاریم .
«ولقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون‏»;[3] در زبور داوود نوشته‏ایم كه صالحان از بندگان من، وارث زمین خواهند شد .
در تفسیر مجمع البیان طبرسى، ذیل این آیه، از امام باقر ( علیه‏السلام) نقل شده كه آن حضرت فرمود: «وهم اصحاب المهدی فی آخرالزمان; آنان، همان یاران حضرت مهدى (عجل‏ الله ‏تعالی  فرجه‏ الشریف) در آخرالزمان‏اند» .
«وعد الله الذین آمنو فیكم وعملو الصالحات لیستخلفنهم فى الارض كما استخلف الذین من قبلهم ولیمكنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا . . .»[4]
در این آیه‏ى شریف، سه وعده‏ى صریح به مؤمنان وارسته و داراى عمل صالح داده شد است:
1 - استخلاف در زمین; یعنى، حكومت، در كل كره‏ى زمین . به عنوان نمایندگى خدا كه حكومت‏حق و عدالت است .
2 - تمكین دین; یعنى، نفوذ معنوى و حكومت قوانین الهى بر تمام پهنه‏ى زمین .
3 - تبدیل خوف به امنیت; یعنى، برطرف شدن تمام عوامل ترس و ناامنى و جایگزاین شدن امنیت كامل و آرامش در همه‏ى روى زمین .


[1] . هیملینگ كسیس، تاملاتى در مفهوم جهانى شدن، ترجمه‏ى آزاده ابراهیم، مهر 1379 .
[2] . جهانى‏شدن و تحولات استراتژیك به‏نقل از على عبدالحمید عادل، جهانى‏شدن و آثار آن بر كشورهایى جهان سوم، ترجمه‏ى مهندس سید اصغر قریشى .
[3] . آل عمران/64 .
[4] . انبیا: 105 .

دكتر حبيب الله طاهرى- فصلنامه انتظار، ش7


٠٤:٣٠ - 1392/11/10    /    شماره : ٢٦٤٧٧    /    تعداد نمایش : ٧٦٣



خروج





   مطالب مرتبط
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (5) (خبر)
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (4) (خبر)
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (2) (خبر)
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (4) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (3) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (2) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (1) (خبر)
 توسل به امام زمان(عج) (خبر)
 ویژگی های حكومت مهدوی(عج) (5) (خبر)
 ویژگی های حكومت مهدوی(عج) (4) (خبر)
بازدیدها
امروز :2791
کل بازديدها :16165811
بازديدکنندگان آنلاين :15
بازديدازاین صفحه :231068