نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > لوای تشیع > انتظار 


  چاپ        ارسال به دوست

اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور (2)

در حالی كه همه، قاریان قرآن و دانشمندان دینی هستند كه پیشانی آنها از عبادت پینه بسته‌اند و... و امام ـ
علیه‌السلام ـ شمشیركشیده همه را از دم تیغ می‌گذارند.[1] همه ناظربه كسانی است كه اندوخته های علمی ودانش خود راوسیله رسیدنبه دنیا قرارداده اند نه علمای راستین
بنابراین، واژه علما، تنها بر علمای شیعه صدق نمی‌كند. چه بسا عالمان وهّابی و سنّی باشند. چنانكه در عصر حاضر با تمام و كمال دیده می‌شود كه علما وهّابی و سنّی، با استدلال به آیات قرآن و تفسیر و تأویل نادرست به آن مذهبی كه برگرفته از قرآن و اندیشه اهلبیت ـ علیهم‌السلام ـ است، احتجاج و استدلال نموده و حقانیت این مذهب را منكر می‌شود. چه رسد به اینكه، در زمان حضور باشد. ابوحنیفه و مالك، كه از رؤسای مذهب اهل‌سنت‌اند، هر دو از شاگردان امام جعفر صادق ـ علیه‌السلام ـ هستند. در برابر مذهب امام صادق ـ علیه‌السلام ـ تشكیل مذهب دادند و...
فلذا، روایات متعددی در این باره وجود دارد كه در هنگام ظهور حضرت عدّه‌ای كه با آیات قرآن بر علیه آن حضرت استدلال می‌كنند. و حقانیت او را قبول ندارند. و حتی عدّه‌ای علنی از مسجد از مجلس خطابه حضرت بلند شده و بر حضرت اعتراض می‌كنند. بعید نیست كه مصداق بسیاری از اینگونه روایات، علما اهل سنت و ناصبیها و وهّابی‌ها می‌باشد. و علمای شیعه، اندیشه‌شان بر گرفته از اندیشه اهلبیت ـ علیهم‌السلام ـ و از شاگردان آن مكتب‌اند. به روایات متعدد، در زمان غیبت، حجّت و خلفای اهلبیت‌اند. علمای كه اینگونه از آنها یاد شده‌اند چگونه بروی امامشان شمشیر كشیده و یا به دست آن حضرت كشته می‌شوند. و البته از آنجایی كه همه انسانها حتی علما از نظر معرفت و تهذیب نفس یكسان نمی‌باشند، انسان بعید نمی‌داند كه عدّه محدودی از علمای شیعه نیز در زمان ظهور با امام مهدی(عج) مخالفت كنند. آن‌چنان‌ كه معلوم است اندیشه علمای شیعه‌ اندیشه اهلبیت است، و علمایی كه غیر از این باشند، بسیار محدود و در اقلّیتند.
4-مقابله امام با دشمنان
براساس حكم عقل و تعالیم انسان ساز اسلام كشتن منحرفان و معاندان تنها پس از عرضه اسلام و تمام شدن حجت بر آنها جایز خواهد بود. و تا زمانی كه اسلام بر آنها عرضه نشده و حقانیت اسلام و امام مهدی ـ علیه السلام ـ برایشان آشكار نشده است، كشتن آنها برخلاف حكم عقل و اصول دین اسلام خواهد بود. اصولاً اصل اولیه اسلام در مواجهه با دیگران تلاش برای هدایت آنهاست و جنگ و درگیری نیز به خاطر اصلاح آدمیان است امام علی ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید:
پیامبر مرا به سوی یمن فرستاد و به من فرمود: ای علی با هیچ كس جنگ مكن مگر پس از آنكه او را به اسلام دعوت كنی. به خدا سوگند اگر خداوند به دست تو یك نفر را هدایت كند برای تو از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می كند بهتر است.[2]
از اینرو در ابتدا تمام همّت امام مهدی ـ علیه السلام ـ صرف اصلاح و هدایت انسان ها خواهد شد و جنگ و قتل منحصر در مواردی خواهد بود كه امیدی به اصلاح نمی رود. امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموده اند:
(امام مهدی ـ علیه السلام ـ و سپاهیانش) بر پیروان هیچ دینی وارد نمی شوند مگر اینكه آنها را به خداوند، اسلام و اقرار به نبوت حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ دعوت می كنند.[3]
و امام كاظم در حدیث دیگری فرموده اند:
... چون بر یهود، نصاری، صائبین، ملحدان، مرتدان و كفار شرق و غرب عالم خروج كند اسلام را بر آنها عرضه می كند.[4]
همچنانكه ملاحظه می شود براساس این روایات رویارویی امام مهدی ـ علیه السلام ـ با منكران و معاندان تنها پس از عرضه اسلام، دعوت به حقیقت و تمام شدن حجت از یك سو و اصرار ورزیدن آنها بر لجاجت و عنادشان از سوی دیگر خواهد بود.
اهتمام حضرت بر هدایت انسان ها به اندازه ای زیاد است كه آن حضرت برای ارشاد مردم از تمام ابزارها استفاده خواهد كرد امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموده اند:
هیچ معجزه ای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست مگر اینكه به جهت تمام شدن حجّت بر دشمنان خداوند مانند آن را بدست قائم ما ـ علیه السلام ـ ظاهر خواهد كرد.[5]
و همانطور كه گذشت دشمنان حضرت ـ كه حضرت با آنها خواهد جنگید و آنها را به قتل خواهد رساند ـ كسانی خواهند بود كه پس از آشكار شدن حقیقت و تمام شدن حجت باز بر گمراهی خود تعصب بورزند و از اطاعت حضرت سرپیچی كنند.
وقتی حضرت مهدی (عج) ظاهر شد و حقایق اسلام را به مردم جهان عرضه داشت و برنامه انقلابی و اصلاحی اسلام را به گوش آنان رسانید، بسیاری از مردم اسلام را قبول می‎كنند زیرا استعداد مردم برای درك حقایق به حد كمال رسیده است. و از طرفی معجزاتی را به دست امام عصر (عج) مشاهده می‎كند و اوضاع عمومی جهان را غیرعادی و فوق العاده می‎یابند و اعلام رهبر انقلاب جهانی به گوششان می‎رسد. این اوضاع سبب می‎شود كه مردم جهان فوج فوج به دست مهدی (عج) اسلام اختیار نمایند.
حضرت باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: (وقتی قائم ما قیام نمود خدا دست لطفش را بر سر بندگان می‎نهد و حواسشان را جمع و غفولشان را كامل می‎گرداند.)[6] و به تعبیر برخی از روایات اسلام در هر خانه، كوخ و چادری رخنه می‎كند؛ چنان كه سرما و گرما در آن نفود می‎نماید و همان طور كه نفوذ سرما و گرما اختیاری نیست، اسلام نیز در این روزگار به همه جا و با وجود مخالفت قلبی برخی از آنان رخنه كرده و آنان را تحت تأثیر قرار می‎دهد.[7]
گفتنی است هر چه هم سطح افكار بشر ترقی كند و افراد صالح و خیرخواه زیاد گردند، و اتمام حجت به نحو احسن صورت گیرد افراد ستمگر و خودسری در بین بشر وجود خواهند داشت كه طبعاً با حق و دادگری دشمن بوده و برای دفاع از منافع شخصی خود در مقابل مهدی موعود قیام خواهند نمود و برای سركوبی این جمعیت جز جنگ و خونریزی چاره‎ای نیست. از این جهت احادیث اهل بیت، جنگ و خونریزی را حتمی دانسته‎اند و این مخالفتها از باب فقدان حجت و گم كردن حقیقت نیست بلكه از باب عناد و سركشی است.[8]
بنا براین حضرت قائم (عج) همانند دیگر ائمه ـ علیهم السّلام ـ نخست به موعظه و ارشاد می‎پردازد و در صورت لزوم دست به شمشیر می‎شوند
زیراهمه امامان معصوم عاشق حقیقت و راهنمای حقند. از نثار كردن مهر و محبت به توده مردم دریغ نكرده‎اند و رشد روز افزون و ترقی و تكامل بشر سرلوحه دعوتشان بوده است. و اگر امام حسن ـ علیه السلام ـ قرار داد صلح را امضاء می‎كند، ولی امام حسین ـ علیه السلام ـ قیام می‎كند و یزیدیان را رسوا می‎كند، این تفاوت روشها به خاطر تفاوت شرایط زمان، مخاطبان و حاكمان عصر امامان است وگرنه اگر امام حسن ـ علیه السلام ـ همان موقعیت امام حسین ـ علیه السلام ـ را می‎داشت حتماً عاشورایی می‎اندیشید و حسینی عمل می‎كرد.
حال در عصر امام عصر (عج) مردم از اطلاعات و معرفت بیشتری نسبت به سایر امتهای قبل بهره‎مند می‎گردند و حق و راه حق برایشان آفتابی می‎شود و امام زمان (عج) هم بر طبق واقع حكم می‎كند، روش حضرت قائم (عج) نیز به تبع این تغییرها با سیره سایر امامان تفاوت پیدا می‎كند.
آری! وقتی احدی یافت نمی‎شود كه به موعظه نیازمند باشد و صالحات با بینشی عمیق و حججی تام طریق حجت (عج) را انتخاب كرده‎اند و طاغیان با اطلاع كافی از پذیرش حق سر باز می‎زنند و به كارشكنی می‎پردازند آیا راهی غیر از دست به شمشیر شدن باقی می‎ماند؟
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: علم و دانش از شهر قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش می‎شود و حجت بر جهانیان تمام می‎گردد، به طوری كه در تمام زمین فردی پیدا نمی‎شود كه علم دین به گوشش نرسیده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور می‎كند و اسباب عذاب و غضب خدا مهیا می‎گردد، زیرا خدا موقعی از بندگانش انتقام می‎گیرد كه حجت او را انكار نمایند.[9]
زراره از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسید آیا روش و سیاست حضرت قائم (عج) همانند روش پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خواهد بود؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود: هرگز، هرگز پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ با ملایمت و نرمی و مهربانی رفتار می‎كرد تا دلها را به دست آورد و مردم با آن حضرت الفت گیرند ولی حضرت قائم (عج) سیاست قتل را در پیش می‎گیرد و طبق دستوری كه دارد رفتار می‎كند و توبه كسی را نمی‎پذیرد. پس وای بر كسی كه با او مخالفت كند.[10]
حسن بن هارون می‎گوید: در محضر امام صادق ـ علیه السلام ـ بودم معلّی بن خنیس از حضرت پرسید آیا هنگامی كه حضرت قائم ظهور می‎كند برخلاف روش امیرمؤمنان در برخورد با مخالفان رفتار می‎كند؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود: علی ـ علیه السلام ـ ملایمت و نرمش را در پیش گرفت چون می‎دانست پس از او دشمنان بر یاران و شیعیان چیرگی پیدا می‎كنند،
ولی سیاست حضرت قائم (عج) قهر و غلبه و به اسارت گرفتن آنهاست زیرا می‎داند كه پس از او كسی بر شیعیان تسلط نخواهد یافت.[11]
آری با ظهور منجی بشریت، روزگار موعظه و خواهش تمام می‎شود. از قدیمی‎ترین روزگاران كه پیامبران آمدند، همواره، بشر را موعظه كردند، و درخواست كردند كه: مؤمن باش، و عمل صالح به جای آر. و دیدیم كه بشر چقدر گوش به آن سخنان داد، و چگونه انبیاء و اولیا را از دم تیغ گذرانید. امّا روزگار مهدی، روزگار خوار ساختن زورداران است.


[1] . طبری، ابوجعفر محمد، دلائل الامه، ص 241، انتشارات كتابفروشی رضی، قم.
[2] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 11، (بیروت، داراحیاء التراث العربی، بی تا)، ص 30.
[3] . علی كورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج 4، (قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه، چاپ اول، 1411)، ص 61.
[4] . همان، ج 5، ص 60.
[5] . لطف الله صافی، منتخب الاثر، (قم: مؤسسهالسیده المعصومه، چاپ دوم، 1421)، ص387.
[6] . بحار الانوار، ج 52، ص 328.
[7] . ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 315 با تصرفی مختصر.
[8] . چشم اندازی به حكومت مهدی (عج)، نجم الدین طبسی، ص 181.
[9] . بحار الانوار، ج 60، ص 213.
[10] . الغیبه، لغمانی، ص 236؛ بحار، ج 52، ص 353.
[11] . الغیبه، لغمانی، ص 237؛ تهذیب، ج 6، ص 155 و كافی ج 5، ص 33.

مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه


٠٨:٤٧ - 1392/11/09    /    شماره : ٢٦٤٤٤    /    تعداد نمایش : ٨٣٩



خروج





   مطالب مرتبط
 اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور (1) (خبر)
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (2) (خبر)
 انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج) (خبر)
 وقایع ظهور حضرت مهدی(عج) (2) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (4) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (3) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (2) (خبر)
 توقیعات وارده از امام زمان(عج) (1) (خبر)
 علوم و تكنولوژی در عصر ظهور (خبر)
 گسترش اسلام و تعامل با سایر ادیان (2) (خبر)
 جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (5) (خبر)
بازدیدها
امروز :344
کل بازديدها :17252668
بازديدکنندگان آنلاين :24
بازديدازاین صفحه :244606