نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

اهمیت غدیر در اعتقادات اسلامی(قسمت دوم)

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

اهمیت غدیر در اعتقادات اسلامی(قسمت دوم)

 ج-اهداف بلند مدت غدیر

اسلام فقط دین 23 ساله یا صد ساله نبود بلکه طبق وعده پروردگار خاتم ادیان بود و می بایست تا آخرین روز دنیا و آغاز قیامت به عنوان تنها دین الهی مورد قبول خداوند بر گستره جهان بدرخشد.لذا در غیر غدیر اهداف روشن و والایی برای آینده آن که تاکنون چهارده قرن از آن گذشته پیش بینی شد . آنچه در غدیر به عنوان عصاره ختم نبوت ، برای امت عظیم اسلام در طول زمانها به وسعت مکانها ،در نظر گرفته شد در جهات زیر قابل ترسیم است:

اول: امامت

محور غدیر (امامت بعد از پیامبر) است که با ژرف نگری و آینده بینی دقیق که در هیچ یک از ادیان و ملل جهان نظیر ندارد پیش بینی شده است . این پیش بینی ها در جهات زیر قابل توجه است :

انتخاب بهترین مولی

یافتن فردی مناسب برای یک مقام تا وقتی بشر باشد احتمال خطا در آن راه دارد. وقتی مسئله به عظمت جانشینی پیامبر باشد کوچکترین اشتباه بزرگترین ضررهارا به دنبال خواهد داشت . در این مرحله خدا بر مسلمانان منت گذاشت و این انتخاب خود برعهده گرفت. بر همه واضح است که انتخاب خداوند نه تنها احتمال اشتباه ندارد بلکه قطعا بهترین انتخابی خواهد بود که فوق آن تصور نمیشود.

معرفی دوازده امام تا آخر دنیا

نکته بسیار مهم و قابل توجه در غدیر ،یکسره کردن مسئله جانشینی پیامبر تا آخرین روز دنیا بود . در غدیر فقط امیرالمومنین معرفی نشد ،بلکه دوازده امام معصوم به عنوان سلسله لاینقطع امامت تعیین شدند. البته باید هم چنین می شد زیرا آنچه درباره تعیین جانشین اول پیامبر ضرورت داشت دقیقا در مراحل بعد نیز تا آخر دنیا مورد توجه بود و به همان دلیل پیامبر رشته جانشینی خود را تا روز قیامت را در غدیر بیان کردند و دوازده امام را یکجا به مردم معرفی نمودند و بر حضور آنان به عنوان امام در همه اعصار تاکید کردند و امامت هر کس دیگری را به هر دلیلی و در هر مقامی و با هر نسبتی به صراحت نفی کردند.

تعیین امام معصوم

بشر همیشه در جستجوی راهی است که او را قطعا به هدف برساند و این این دست یافتنی نیست مگر در سایه مصونیت از خطاهای عمدی و سهوی. بین تمام ادیان و مذاهب جهان تنها مذهب شیعه است که می تواند این ادعا را با ضمانت الهی داشته باشد . یعنی امامان معصوم و رهبران و مقتدایان دینی ما هستند که از طرف خداوند عصمتشان از هر خطایی تضمین شده است . در سایه عصمت ، شیعه مطمئن است راهی که در پیش گرفته درست بوده و همان است که خداوند از بندگانش طلب کرده است. این پایه ای بود که در غدیر با عبارات مختلف از آن یادشد.

معدن علم

تاکیدی که در غدیربرای مقام امامت بود اطمینان دادن به مردم درباره اتصال علم اهل بیت به علم الهی بود. پیداست نیازهای علمی مردم گستره ای به وسعت زمانها و مکانها و موضوعات مختلف دارد و با توجه به بی نهایت بودن علم جا دارد سوالات علمی را هم نامتناهی تعبیر کنیم.

دربرابر چنین نیازی جز دریای بیکران علم که سرچشمه آن علم خداوند باشد و هم از سوی او به عنوان علم لدنی به ایشان عطا شده باشد راه دیگری نیست، چرا که بشر عادی محدود و گنجایش علمش معین است . در غدیر پاسخی بلند به این نیاز عظیم داده شد و خداوند با ضمانت خویش پیامبر و دوازده امام را معادن علم خود توصیف کرد و تاکید نمود که در هر باره ای نیاز داشتید از ایشان سوال کنید و آنان هیچ نیازی به علم و عالم ندارند .

ولایت مطلقه الهیه

امامت و ولایت در حدی محدود باشد در ماورای آن حد زیر سوال می رود و مشکلاتی که در صورت عدم تعیین امام پیش بینی است در همان محدوده مطرح می شود . لذا در غدیر پس از ضمانت های مختلفی مانند افضلیت ،عصمت و علم که از طرف پروردگار درباره دوازده امام داده شد ،اختیار مطلق در امور دین و دنیای مردم از جهات مختلف به دست مقام عصمت سپرده شد که به عنوان نایبان خداوند در زمین عمل می کنند.

حضرت مهدی

پیداست که با حضور منافقان و مسلمانان ضعیف العقیده جنبه عملی امامت غدیر به آسانی قابل تحقق نیست . لذا در غدیر یعنی روزی که اصل امامت مطرح شد این پیش بینی به صراحت اعلام شد تا یک مسلمان پس از اعتقاد به امامت ،بداند که این اعتقاد طبق وعده خداوند روزی محقق خواهد شد اگر چه آن روز دیر باشد و آن روزی است که حضرت مهدی ظهور کند این مسئله دو جهت مهم اعتقادی را تامین می کند:

1-اعتقاد یک مومن برمبنایی استوار و ریشه دار قرار دارد و محقق نشدن اعتقاد او در اجتماع ضرری به اصل آن نمیزند . قلب او مطمئن است که می تواند پاسخگوی عقده ای باشد که در دل دارد و طبق آن در محدوده ای که امکان دارد عمل کند.

2-با انتظار تحقق عینی این اعتقاد و وقوع آن در زمان ظهور حضرت مهدی ، مقایسه ای روشن بین عقیده خود و دیگران خواهد یافت و لذت آن را چند برابر خواهد چشید.

دوم : منابع و مراجع دینی

مسلمانان به عنوان دینی که انتخاب کرده ملتزم به دستوراتی است که از سوی صاحب شریعت به او می رسد و این الزام اعتقادی او را وادار می کند تا هر چه بیشتر در جستجوی فرامین الهی باشد . با در نظر گرفتن اینکه ممکن است فکرهای بشری و عقلهای کوتاه در صدد انحراف و تحریف حقایق دینی باشد آن نیاز و این خط در غدیر به صورتی عمیق پیش بینی شده است :

حلال و حرام غیر قابل تغییر

اسلام به عنوان دینی غیر قابل تغییر با پایه های استوار که حلال و حرام آن تا روز قیامت به قوت خود باقی خواهد بود مطرح شده شده است و تصریح شده که حلال و حرام آن است که خدا آن را حلال و حرام اعلام کند.

اهل بیت مبین حلال و حرام

قران وعترت به عنوان تنها مرجع دینی مردم معرفی شده و کیفیت مراجعه به آنها نیز تعلیم داده شده است . بدین صورت که قران کتاب دائمی و متقن پروردگار است و پیامبر و امامان در کنار قرآن دو نقش اساسی دارند:

1-مبین و مفسر قران و با همان عصمت و علمی که دارند مفاهیم و معارف گوناگون قران را در اختیار مردم قرار می دهند .

2-ادامه آنچه در قران گفته نشده و یا به صورت مجمل بیان شده توسط آنان باید ارائه شود تا مصونیت قطعی احکام الهی از هر تحریف و اشتباهیی ضمانت شده باشد . لذا تعابیری از قبیل (لن یفترقا )و یا ( کل واحد منهما منبی عن صاحبه ) درصدد پایه ریزی اعتقادی در غدیر بوده است .

سوم: آینده مسلمین

شکی نیست که آینده نگری یک دین و فرستنده آن ، دلیل بر ژرف نگری آن خواهد بود و دلخوش کردن مردم به آنچه اعتراضش نمی رود نشانه سطحی نگری تلقی می شود.

از اینجاست که در غدیر ، آینده ای نگران کننده به عنوان زنگ خطر در گوش مردم به صدا در آمد . این مهم به گونه های مختلفی به مردم ارائه شد و از حد تصریح هم گذشت و شاید بتوان ادعا کرد که نیمی از وقت غدیر صرف این جهت شد . نمونه های بارز این مسئله را در دو جلوه می توان دید :

پیشگویی از امامان ضلالت

 صراحت به ظهور امامان ضلالت و انحراف بعد از پیامبر و مقابله آنان با امامان معرفی شده در غدیر و حتی غلبه آنان ، مردم را متوجه خطر جدی نمود.

پیشگویی از نفاق و ضعف ایمان مردم بعد از پیامبر (ص)

تصریح به نفاق گروه های از مردم و ضعف ایمان عده ای دیگر به به راحتی در اختیار امامان ضلالت قرار می گیرند و به عنوان اعوان و یاران گمراهی زمینه را برای غلبه ضد اسلام از درون آماده می کنند ، بیدار باشی دیگر از غدیر بود.

این اعلام خطر در غدیر از زیباترین چراغهای هدایت اسلام بود که مومنین حقیقی را بیدار کرد تا خود را از جهت اعتقادی و عملی آماده مقابله با گمراهان نمایند و ناخواسته در گردونه برنامه های امامان ضلالت قرار نگیرند.

فهرست نتایج اعتقادی غدیر

اگر مجموع مفاهیم در نظر گرفته شده در غدیر را به صورت فشرده ای تقدیم کنیم نتیجه زیر برای آینده مسلمین به دست می آید :

1-امامت و ولایت دوازده امام (ع)

2-اطلاق و عمومیت ولایت ایشان

3-استناد ولایت ایشان به امضای پروردگار و الهی بودن منصب آنان

4-عدم مشروعیت هر ولایتی بدون اذن پروردگار و با انتخاب غیر خداوند

5-بیعت و تعهد بر ولایت هم چون بیعت بر نبوت

6-عصمت امامان به امضای خدا ورسول.

منبع:ژرفای غدیر،محمد باقر انصاری، چاب دوم انتشارات دلیل ما

تدوین: مسیب کیانی


١٠:١٩ - 1397/06/05    /    شماره : ٦٦٩٢٩    /    تعداد نمایش : ١٣٧



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :13031
کل بازديدها :17168844
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :199175