نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

تاریخچه پویا نمایی

براساس منابع موجود هنر پویانمایی خیلی پیش از صنعت فیلم شکل گرفته است. قدیمی ترین نمونه های تلاش برای ایجاد توهم حرکت ،طراحی ایستا حیوانات با چندین شکل پا که روی هم افتاده اند در نقاشی های دوران نوسنگی (حدود ۷۰۰۰ سال پیش) غارها پیدا کرد.

نمونه ای دیگر از ایجاد حس حرکت ،کاسه 5200 ساله گلی کشف شده در شهر سوخته ایران است. روی این کاسه پنج نقاشی وجود دارد که پرش یک بز تا درخت مقابلش را به نمایش می گذارد.

یک نقاشی دیواری 4000 ساله از مصر باستان هم کشف شده که مراحل عمل کشتی گیران آن زمان را نشان می دهد.

Seven drawings by Leonardo da Vinci (ca. 1510) extending over two folios in the Windsor Collection, Anatomical Studies of the Muscles of the Neck, Shoulder, Chest, and Arm, show detailed drawings of the upper body (with a less-detailed facial image), illustrating the changes as the torso turns from profile to frontal position and the forearm extends.قدیمی‌ترین وسیله های پویانمایی اختراع شده در طول سده ۱۸۰۰ عبارتند از:

فناکیس توسکوپ

فناکیس توسکوپ یا استروبوسکوپ در سال ۱۸۳۲ میلادی توسط ژوزف پلاتوی فرانسوی اختراع شد . این دستگاه از ترکیب دو صفحه گرد ، یک دسته نگهدارنده و یک میله رابط دو صفحه گرد است که امکان چرخش دو صفحه را در آن واحد و به طور همزمان ایجاد می‌کند . یکی از این صفحه‌ها دارای ۸ روزنهٔ باریک و بلند و دیگری دارای ۸ تصویر از مراحل مختلف یک حرکت است . به محض چرخاندن صفحهٔ روزنه دار هر دو صفحه به حرکت در آمده و تصاویر پس از انعکاس در آیینه‌ای که روبروی فناکس توسکوپ قرار دارد به صورت متحرک مشاهده می‌شود.
زوتروپ
در سالهای ۱۸۳۴ ، ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ میلادی زوتروپ ساخته شد . گویا برای نخستین بار و در سال ۱۸۳۴ ویلیام هورنر از این نام استفاده کرده ، البته در بعضی نوشته‌ها این نامگذاری به پیرجانس  نسبت داده شده است . زوتروپ به معنای «چرخ زندگی» است و اسم زیبایی برای گردونه‌ای تصویری است که از عمده‌ترین و در عین حال ساده‌ترین متحرک سازها محسوب می‌شود .اساس این دستگاه از یک استوانه روزنه دار ، یک دسته که در سوراخ مرکزی استوانه فرو می‌رود و یک رشتهٔ باریک کاغذ نقاشی شده تشکیل شده است . این رشتهٔ کاغذ در استوانه‌ای به قطر ۲۱ سانتی متر باید ۶۸ سانتی متر درازا داشته باشد و نمایانگر یک کمان حرکتی باشد که تصاویر پس از جای گیری درون استوانه و به چرخ در آوردن آن متحرک می‌گردند . اضافه کردن یک قطعه در مرکز استوانه به نحوی که در شیار دستهٔ نگهدارنده فرو رود و ثابت باقی بماند و دارای یک روزنه کوچک نیز باشد ، سبب خواهد شد که فقط تصویر متحرک شده مشاهده شود .
پراکسینوسکوپ
دستگاهی قدیمی برای مشاهده یک رشته از تصوایر طراحی شده بر روی استوانه ای دوار ، که بر اساس پدیده پایداری دید ، توهم حرکت ایجاد می کند. این دستگاه در سال 1877 توسط امیل رینو اختراع شد.
فلیکربوک

فلیکربوک یک روش متحرک سازی آسان است که به عنوان یک وسیلهٔ سرگرم کننده در سال ۱۸۹۰ میلادی در اروپا وآمریکا متداول شد. فلیکربوک از فعل fliching به معنی «بر زدن» گرفته شده و دقیقا به روش تورق سریع امکان متحرک سازی اشکال را پدید می‌آورد.

فیلمساز فرانسوی جورج ملیس که سازنده جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی مانند سفری به ماه بود، تکنیکهای بسیاری در کارش استفاده می‌کرد،که یکی از آنها نگه داشتن چرخش فیلم دوربین، و تغییر کوچکی در صحنه و سپس دوباره به رخش در آوردن فیلم دوربین بود که بسیار شبیه به ایده‌ای است که بعدها پویانمایی استاپ-موشن نام گرفت. پملیس به طور اتفاقی به این تکنیک دست یافت. هنگامی که او اتوبوسی را در حال رد شدن از جلوی دوربین می‌گرفت، دوربین خراب شد. زمانی که دوربین تعمیر شد، درست زمانیکه ملیس شروع به فیلم گرفتن کرد، تصادفاً یک اسب از جلوی دوربین رد شد. نتیجه آن بود که در فیلم به نظر می‌رسید که اتوبوس به یک اسب تبدیل می‌شود.ج.استوارت بلکتون شاید اولین فیلمساز آمریکایی باشد که تکنیک‌های استاپ-موشن و انیمشن طراحی دستی را استفاده کرد. ادیسون او را با فیلمسازی آشنا کرد. او با اولین کارش مورخ ۱۹۰۰ که کپی رایت داشت، پیشگام این ایده‌ها در قرن بیستم شد. بسیاری از فیلمهایش، از میان آنها طراحی سحر آمیز (۱۹۰۰) و فکاهی صورت‌های متغیر مسخره (۱۹۰۶) نسخه‌های فیلم روزمره از بلکتون «هنرمند درخشان» بود، و نسخه‌های اصلاح شده مورد استفاده ملیس قدیمی‌ترین تکنیک‌های استاپ-موشن برای ساختن سری‌هایی از طراحی‌های روی تخته سیاه بود که به نظر می‌رسند که حرکت می‌کنند و خود را تغییر شکل می‌دهند. فکاهی صورتهای متغیر مسخره به عنوان اولین فیلم پویانماشده واقعی ثبت، و بلکتون به عنوان اولین پویانمای واقعی شناخته شده‌است.

هنرمند فرانسوی دیگری به نام ایمل کال، شروع به طراحی سلسله کارتون‌هایی کرد. او در سال ۱۹۰۸ فیلمی با نام Fantasmagorie به معنای تخیلات متغیر را ساخت. این فیلم شامل تعداد زیادی طراحی ساده سرگردان است که به هم تبدیل می‌شوند، مانند بطری شراب که به یک گل تبدیل می‌شد. همچنین قسمتهایی از تصاویر زنده وجود داشت، جایی که دست پویانما وارد صحنه می‌شد. این فیلم با طراحی هر فریم روی کاغذ ایجاد شده بود و هر فریم با نگاتیو فیلم گرفته می‌شد، که به تصویر، ظاهر تخته سیاه را می‌داد. بدین ترتیب Fantasmagorie نخستین فیلم پویانمایی سنتی (طراحی دستی) به شمار می‌آید.در ادامه موفقیت‌های بلکتون و کال، هنرمندان متعدد دیگری شروع به تجربیاتی در پویانمایی کردند. از جمله وینزور مکی که یک کارتونیست موفق روزنامه بود. او پویانمایی‌های پرجزئیاتی ساخت که نیازمند تیم هنرمندان و توجهی طاقت فرسا به جزئیات بود. هر فریم یک طراحی روی کاغذ بود که همواره می‌بایست که پس زمینه و شخصیت‌ها هردو دوباره طراحی و انیمیت شوند. برجسته‌ترین فیلم‌های مکی عبارتند از نموی کوچولو (۱۹۱۱)، جریت دایناسور  (۱۹۱۴) و غرق شدن لوسیتینی(۱۹۱۸).

تولید فیلم‌های پویانمایی کوتاه، که عموما «کارتون» نامیده می‌شوند، در طول دهه ۱۹۱۰ به یک صنعت بدل شد، و کارتون‌های کوتاه برای نمایش در فیلم‌های سینما تولید شدند. موفق‌ترین تولید کننده قدیمی پویانمایی جان رندولف ری بود، کسی که همراه با ارل هرد پویانما، سل انیمیشن (پویانمایی روی طلق) را پایه گذاری کرد که در باقی دهه بر صنعت پویانمایی حکمفرما بود.

اولين فيلم انيميشن ايران ساخته اسفنديار احمديه با كادر ۱۶ ميليمتري و فيلمبرداري پطرس پاليان به نام ملانصرالدين به مدت ۱۳ ثانيه در سال ۱۳۳۶ به طور صامت ساخته شد.نصرت الله كريمي در سال ۱۳۳۸ فيلم عروسكي بيم عمر را با كادر ۳۵ ميليمتري در چكسلواكي ساخت و در ايران با همكاري نفيسه رياحي و پروين تيموري و اسفنديار احمديه فيلم ملك جمشيد را با تكنيك بريده مقوا «كات اوت» در سال ۱۳۴۵ ساخت كه اين فيلم در دومين فستيوال فيلم هاي كودكان و نوجوانان جايزه مدال نقره را برد. نصرت الله كريمي اولين كسي است كه تقريباً از تمام تكنيك هاي رايج انيميشن در فيلم هايش استفاده كرده.

نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ برگزار شد و اين حركت موجب پيدايش يك حركت جدي در زمينه نقاشي متحرك و سينماي كانون شد. اولين فيلم هاي انيميشن توليد شده در سال ۱۳۴۹ به پنجمين جشنواره بين المللي كودكان و نوجوانان راه يافت.

اولين فيلم هاي انيميشن در كانون فيلم هاي «آقاي هيولا» و «سوءتفاهم» از فرشيد مثقالي و فيلم هاي «گرفتار» و «وزنه بردار» از آراپيك باغداساريان در سال ۱۳۴۹ و فيلم آنكه خيال بافت و آنكه عمل كرد اثر مرتضي مميز در سال ۱۳۵۰ بودند


١٠:٤٥ - 1391/07/09    /    شماره : ٥٥٧٠    /    تعداد نمایش : ١٢٩٧



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :1377
کل بازديدها :17428098
بازديدکنندگان آنلاين :3
بازديدازاین صفحه :202458