نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

انواع عكسهاي مطبوعاتي

از زمان پيدايش هنر عكاسي و از هنگامي كه عكس به مطبوعات راه يافت تا به اروز عكس جز جدايي ناپذير روزنامه ها شده است امروزه از عكس در مطبوعات به عنوان مكمل و متمم خبر استفاده مي شود طوري كه روزنامه بدون عكس در ذهن روزنامه خوان امروزي قابل تصور نيست .

از سوي ديگر مطبوعات براي جذب بيشتر مخاطبان و ايجاد بازار رقابت مي كوشند تا با استفاده از تهجيزات مجهز و آخرين تكنيكهاي عكاسي بهترين نشريه را براي مخاطبان آماده نمايند .

حرفه عكاسي امروزه يكي از رشته هاي هنري پر طرفدار و پر درآمد به شماره مي رود و عكاسان مي توانند در شكلهاي مختلف آن از جمله عكاسي طبيعت ، عكاسي صنعتي ، عكاسي پروژه و . . . فعاليت نمايند .

در تحقيق حاضر سعي شده است تا مطالبی به اختصار در زمينه كاربرد عكس در مطبوعات بيان شود هر چند تحقيق و پژوهش در اين ميدان وسيع در قالب اين چند سطر نخواهد گنجيد .

عكس چيست ؟

عكس در واقع ثبت لحظاتي جالب از فعاليتهاي بشر است

عكس مطبوعاتي :

عكس مطبوعاتي عكسي است كه علاوه بر ثبت لحظات بايد به نحوي ارائه دهنده ارزشهائي خبري نيز باشد

عكس مطبوعاتي با عكسهاي يادگاري و نمايشگاهي متفاوت است و بايد داراي تحرك و هيجان در عكسهاي خبري روشنی و وضوح از نظر فني و نشان دهنده خشم و نفرت و مظلوميت و نگراني مخاطب آن باشد .

تاريخچه عكس مطبوعاتي :

اولين تصوير خبري در روزنامه ايلومسترتيد لندن نيوز در چهارم ژوئن 1842 به چاپ رسيد اين تصوير بصورت نقاشي سوء قصد به ملك ويكتوريا را در 30 مه 1842 نشان مي داد درآن زمان براي تهيه كليشه فلزي ابتدا تصوير را بر روي چوب حكاكي و سپس با استفاده از مواد فلزي و مذاب جاهاي خالي را پر مي كردند تا كليشه آماده چاپ شود .

 در 21 ژانويه 1897 روزنامه نيويرك تيربون در آمريكا اولين روزنامه اي بود كه با استفاده از ترام بجاي كليشه اولين عكس مطبوعاتي را در تيتراژ وسيع چاپ كرد و بدين ترتيب به كار هنرمندان حكاك خاتمه داد در سال 1891 حدود 1000 هنرمند حكاك بيش از 10 هزار قطعه تصوير كنده كاري شده را براي مطبوعات آماده مي كردند .

 انواع عكسهاي مطبوعاتي:

با توجه به نيازهاي بسيار گسترده بشر امروزي تقسيم بندي عكسهاي مطبوعاتي كار بسيار دشواري است.

عكسهاي مطبوعاتي را مي توان از نظر محتوا ، معيار انتخاب ، شناخت نوع عكس براي ارائه برنامه به عكاسان مطبوعات تقسيم نمود كه به شرح زير است .

1 ـ عكس با سورژه هاي متحرك :

تمام عكس هاي مطبوعاتي بايد داراي سوژه باشد از مسابقه يك دونده گرفته تا ملاقات سران دو كشور همچنين عوامل طبيعي چون زلزله و سيل. نورپردازي در اين نوع از عكسها بسيار مهم است و مي توان با اين تكنيك عكسهاي بسيار متحرك را از سوژه هاي ثابت تهيه كرد .

تحرك در عكسهاي مطبوعاتي را مي توان به دو نوع تقسيم كرد.

الف : عكس سوژه هاي متحرك فيزيكي : در واقع گرفتن عكس از لحظات مهم يك رويداد ورزشي ، سياسي ، فرهنگي و . . . . است . اين نوع عكسها گرانترين عكسهاي مطبوعاتي است

ب : عكس با سورژه هاي متحرك غير فيزيكي : در اين قسمت قدرت دوربين و تكنيك و احساس عكاس در هم مي آميزد و به عكس تحرك مي دهد ثبت حس مظلوميت در يك چهره ، حس نياز ، احساس خشم و تنفر از طريق عكس به بيننده القاء مي شود از جمله مصاديق تحرك غير فيزيكي است .

2 ـ عكس هاي ناگهاني

اين نوع عكسها از زيباترين و جالبترين عكسها است و در گرفتن عكس ، عكاس حرفه اي متر صد فرصتي است تا در يك لحظه از ارتفاقات خاص مثل به زمين خوردن يك رئیس جمهور از لحظه سقوط هواپيما عكسبرداري نمايد .

3 ـ عكسهاي غير فوري و آرشيو :

اين نوع از عكسها معمولاً قبل از وقوع رويداد تهيه مي شود و بعد ها هنگام بروز اتفاق اگر عكاس در صحنه هم حضور نداشته باشد مي توان از اين عكسها استفاده مطبوعاتي نمود .

امروزه نحوه آرشيو عكسها با پيشرفت تكنولوژي تغيير كرده است و عكسها بصورت ميكرو فيلم و يا در حافظه كامپيوتر آرشيو مي شود .

4 ـ عكس هاي تزئيني :

عكسهاي نزئيني جنبه خبري ندارند اما مطالب جنبه تصويري مي دهند . عكسهاي تزئيني بيشتر در مجله ها مورد استفاده قرار مي گيرد .

 5 ـ عكسهاي فجيح :

عكسهاي فجيح ثبت لحظات غير متعارف از زندگي انسان است و به عبارتي عكسي كه روح خواننده را جريحه دار مي كند و عكسي كه مهوع است عكس فجيح ناميده مي شود .

در خصوص انتشارات عكسهاي فجيح دو نظر وجود دارد گروهي موافق آن هستند چون معتقد هستند كه اين گونه عكسها در ذهن انسان اثر منفي دارد گروهي نيز معتقدند اگر اثرات مثبت عكس بيشتر از اثرات منفي آن باشد مي توان آنرا منتشر نمود .

ويرايش يا اديت عكس :

ويرايش يعني حذف قسمتهاي زايد عكس بمنظور بزرگنمايي سوژه است .

ممكن است يك عكس از لحاظ فني و خبري مناسب باشد اما در همين عكس گاهی سوژه هاي اضافي ديده مي شود كه موضوع اصلي را تحت الشعاع قرار مي دهد .

مونتاژ عكس :

تركيب دو يا چند عكس را كه يك عكس با سورژه واحدي را سازد مونتاژ مي گويند مونتاژ عكس كاري هنري و آتيله اي است مونتاژ عكس اگر منجر به خبر ساختگي و جعلي نگردد در قسمتهاي غير حساس خبري مجاز است

 كولاژ :

تركيب عكس با عوامل ديگر نظير طرح يا كاريكاتور را كولاژ مي گويند كولاژ بيشتر در مجله ها و روي جلد آنها مورد بهره برداری قرار مي گيرد .

شرح عكس نويسي :

شرح عكس نويسي هنري است كه نيازمند تدبير تجربه ، تبحر فراواني است . شرح عكس نويس بايد با پيشرفتهاي روزنامه نگاري آشنا باشد و در نوشتن و اداي مطلب سرعت داشته باشد .

شرح عكس نويسي بر اساس انواع عكس به شرح زير طبقه بندي مي شوند .

1 ـ عكسهاي مهم خبري

2 ـ عكسهاي خبري روزمره

3 ـ عكسهاي عمومي

4 ـ عكسهاي جنايي

5 ـ عكسهاي پرتره يا فردي

6 ـ عكس روز

در عكسهاي خبري مهم شرح عكس نويس بايد از نثر توضيحي استفاده نمايد در عكسهاي خبري روزمره شرح نبايد مفصل باشد اما بايد بازگو كننده تمام زواياي عكس باشد در عكس هاي عمومي شرح عكس نويس بايد بكوشد تا به ريشه و روح مطلب وارد شود و در عكسهاي جنايي نبايد به دايره قضاوت و پيشداوري كشانده شود . در عكسهاي پرتره شرح عكس از چند كلمه و ذكر نام و عنوان شخص تجاوز نمي كند شرح عكسهاي روز بايد ظريف ، توضيحي ، بدون غرض اما هوشمندانه باشد .

چاپ عكس در مطبوعات :

عكسها به سه شكل افقي عمودي و مربع در مطبوعات به چاپ مي رسند كه شكل افقي طبيعي ترين عمودي دراماتيك ترين و شكل مربع نا مناسبترين آنها است .

عكس در طراحي افقي : چون عكسهاي فردي معمولاً يك ستوني است استفاده از آنها در هر مطلب افقي آسان است و مي توان آنها را در كنار تيتر و مطالب قرار داد . طول هر ستون مطلب مربوط به اين عكس بايد نزديك به حدود 4 سانتي متر باشد

عكس در طراحي عمودي :

در طراحي عمودي عكس در بالاي مطلب قرار مي گيرد و به ترتيب عكس ، شرح عكس ، تيتر و متن مي آيد .

اندازه عكس در مطبوعات :

اندازه عكس را بيشتر قدرت سوژه عكس تعيين مي كند و بايد طوري طراحي شود تا در نگاه اول مخاطب را به خود جلب نمايد

 دو عكس از يك موضوع :

اگر دو عكس در اختيار باشد يكي از آنها نشان دهنده كليت و ديگري نشان دهنده جزئيات سوژه است در چاپ اين دو كنار هم قرار مي گيرد كه يكي بزرگتر و ديگري كوچكتر است از اين عكسها مي شود هم به صورت افقي يا عمودي استفاده نمود .

گفتار پاياني :

از آنچه گفته شد مي توان نتيجه گرفت كه عكاسي مطبوعاتي حرفه اي است جاذب و در عين حال پرخطر كه عكاس براي رسيدن به هدف مي بايست دوره هاي عالي را طي و همچنين تجربه لازم را كسب نمايد و با استفاده از تجهيزات پيشرفته زمينه لازم جهت جذب مخاطبين را به مطبوعات روز به روز پرنگتر نمايد .

 


٠٠:٢٤ - 1391/01/13    /    شماره : ٢٩٩٧    /    تعداد نمایش : ٨٧١



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :2227
کل بازديدها :17220715
بازديدکنندگان آنلاين :28
بازديدازاین صفحه :199533