نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > خانه و خانواده > خانه داری 


  چاپ        ارسال به دوست

طرز تهیه سالاد کرفس

تا صحبت از سالاد می شود، خیلی ها یاد خرد کردن کمی خیار و گوجه فرنگی می افتند و احیانا کاهو را هم به فهرست شان اضافه می کنند؛ در حالی که می توان با استفاده از انواع سبزیجات تازه، سالادهای رنگارنگی تهیه کرد. در «سفره سالم» این هفته، موضوع از همین قرار است: سالاد کرفس، سالادی نسبتاً متفاوت. از مواد لازم و طرز تهیه اش گفته ایم تا اجزای این سالاد و خواص هریک از این اجزا....

● طرز تهیه
ساقه های جوان و تازه کرفس را به همراه برگ هایش خرد و با برگ های ریز شده کاهو مخلوط کنید. گردو را نیز کوبیده و به آنها بیفزایید. در ظرفی دیگر، ماست، جعفری خردشده، آب لیمو، نمک و فلفل را نیز با هم آمیخته و به سبزیجات تان اضافه کنید. به این ترتیب، سالادتان آماده می شود و می توانید تنها یا همراه غذای اصلی تان آن را میل کنید.

● مواد لازم (برای ۴ نفر)
▪ کرفس/ ۴ لیوان/ ۳۵ کیلوکالری
▪ کاهو/ ۲ لیوان/ ۵۰ کیلوکالری
▪ جعفری/ یک سوم لیوان/ ۱۵ کیلوکالری
▪ گردو/ ۸ عدد/ ۱۸۰ کیلوکالری
▪ ماست چکیده/ نصف لیوان/ ۵۰ کیلوکالری
▪ روغن زیتون/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری
▪ آب لیمو/ ۲ قاشق غذاخوری/ صفر
▪ نمک و فلفل سیاه/ به میزان دلخواه/ صفر

این سالاد دارای ۵۳۰ کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن اش بین ۴ نفر، میزان کالری دریافتی هر نفر ۱۲۰ کیلوکالری خواهد شد. البته همراه شدن این سالاد با سبزیجات دیگر مثل قارچ تازه و فلفل دلمه ای و یا سس مایونز میزان کالری دریافتی را حداقل ۵۰ کیلوکالری دیگر اضافه خواهد کرد.

● خواص کرفس
در این سبزی، ترکیبی به نام ۳ ان بوتیل فتیالید وجود دارد که تنظیم کننده هورمون کنترل کننده فشار خون است و به این ترتیب، عادت به خوردن این سبزی به حفظ فشارخون به خصوص در افرادی که به بیماری فشارخون دچارند، کمک می کند. علاوه بر این، ترکیبات فتالیدی دارای خاصیت دیورتیکی نیز بوده، بنابراین خوردن آن برای کسب آرامش اعصاب توصیه می شود. پس خوردن این سبزی برای ایجاد آرامش در افرادی که دایماً احساس اضطراب و استرس دارند، پیشنهاد شده و یک عادت غذایی مناسب تلقی می شود. از دیگر مواد مغذی موجود در کرفس می توان به بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و پتاسیم ماده معدنی که به تنظیم فشار خون کمک می کند، اشاره کرد. البته این سبزی یکی از سبزیجات کم کالری نیز بوده، به طوری که خوردن سه ساقه اش که وزنی معادل ۹۰ گرم را داشته باشد، می تواند تنها ۲۰ کیلوکالری به بدن برساند.

خواص کاهو: کاهو از نظر میزان منیزیم به دلیل آنکه این ماده معدنی برای تولید کلروفیل یا همان رنگ سبز برگ گیاهان استفاده می شود، غنی است و خوردن اش می تواند تأمین کننده نیاز روزانه به این ماده معدنی باشد. لازم است همین جا اضافه کنیم که هر قدر رنگ برگ کاهو سبزتر باشد، منیزیم موجود در آن بیشتر است. حتماً می پرسید این ماده مغذی در بدن چه کارهایی انجام می دهد؟ باید بگوییم که منیزیم در تولید انرژی از منابع غذایی دریافت شده، تنظیم انقباض سلول های ماهیچه ای و قلب، گشاد کردن شریان های قلبی عروقی و نهایتاً شرکت در ساختمان استخوان ها و دندان ها به منظور استحکام آنها دخالت می کند.

حتماً شنیده اید که خوردن این سبزی برای رفع یبوست مناسب است، اما می دانید چرا؟ تمام دلایل متخصصان تغذیه در توصیه این سبزی به هنگام یبوست، آب فراوان و فیبر بالای آن است. به این ترتیب که ۹۶ درصد یک لیوان کاهوی خام خرد شده را که معادل یک واحد سبزی است، آب تشکیل می دهد، به طوری که این مقدار آب از میزان آب موجود در شیر نیز بیشتر است زیرا ۸۷ درصد یک لیوان شیر را آب تشکیل می دهد.


١٢:٥٠ - 1393/01/17    /    شماره : ٢٩٠٤٨    /    تعداد نمایش : ١٤٤٦



خروج





   مطالب مرتبط
 طرز تهیه سالاد لبنانی (خبر)
 طرز تهیه سالاد سیب زمینی خوش طعم (خبر)
 طرز تهیه کتلت کدو (خبر)
  طرز تهیه خوراک رومــانف روســی (خبر)
 طرز تهیه ته چین سبزی پلو ترش (خبر)
 طرز تهیه دلمه خیار (خبر)
 طرز تهیه کتلت قارچ (خبر)
 طرز تهیه شامی بادمجان (خبر)
 طرز تهیه کوفته سوئدی (خبر)
 طرز تهیه کوکوی ماکارونی (خبر)
 طرز تهیه رولت کوکو سبزی (خبر)
بازدیدها
امروز :1394
کل بازديدها :17428115
بازديدکنندگان آنلاين :5
بازديدازاین صفحه :208489