نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > خانه و خانواده > احکام حقوقی خانواده 


  چاپ        ارسال به دوست

تشکیل خانواده

خانواده از بنیادی ترین نهاد جامعه است که ادیان توجه ویژه به آن کرده اند. دین اسلام به موضوع خانواده توصیه و سفارش های زیادی نموده است و نکاتی پیرامون آغاز شکل گیری کانون خانواده مطرح نموده است این نکات عبارتند از:

1- سفارش های زیادی به ازدواج و تشریع و تأکید بر ارزش آن از جمله:
الف- از ابتدائی ترین حقوق بشر می توان ارضاء نیازهای اولیه را نام برد از جمله ارضاء غریزه جنسی. ازدواج در حقیقت قراردادی است که این غریزه را تا پایان زندگی تضمین می کند.

ب- برای گریز از تنهایی و وحشت، به واسطه ازدواج مونسی تا پایان حیات می یابد؛

ج- از جمله حقوق افراد، برخورداری از آرامش در طول زندگی است. ازدواج زمینه ساز آرامش شگرف برای فرد خواهد بود؛

د- ازدواج سبب تقویت فضیلت اخلاقی عفت می گردد، و در سایه رشد عفت فردی، عفاف در جامعه نیز گسترش می یابد؛

ه- ازدواج عاملی است در جهت فرونشاندن هیجاناتی که فرد را به طغیان و سرکشی وا می دارد و بدینوسیله مانع تزلزل انسان به مراتب پست وجود می گردد، ازدواج باعث می گردد تا نیم یا دو سوم از ایمان جوان از دستبرد شیطان در امان بماند؛

ز- انسان حق حیات اجتماعی دارد. به واسطه ازدواج با همسر، فرد پایه گذار اساسی ترین نماد اجتماعی می گردد و سپس با برخورداری از آن روابط اجتماعی گسترده تر و عمیق تری را تجربه می کند؛

ح- در ارتباط تنگاتنگ بین همسران هر دو می آموزند که چگونه برای رعایت مصلت جمع، از منافع فردی بگذرند و بدینگونه افراد مسئولیت پذیر و متکامل می گردند. روایاتی بیان می دارد که ازدواج سبب افزایش مروت و جوانمردی فرد می گردد؛

ط- ازدواج زمینه ساز پیدایش فرزندان است که با تولد فرزند پدر و مادر تداوم حیات خویش را در نسل های آتی می یابند و بدینگونه نیاز انسان به جاودانگی و گریز از فنا، پاسخی مثبت می یابد؛

ی- ازدواج مناسب، موجب تداوم حیات مسجود ملائکه، جانشین خدا بر روی زمین می شود؛

ک- ازدواج ایجاد انگیزه برای فعالیت می نماید، چرا که مرد به دنبال تأمین معاش همسر و فرزندان است و زن در پی استفاده بهینه از آنچه همسر به منزل آورده، جهت تأمین آرامش و سعادت همسر و فرزندان خود. تلاش اقتصادی مرد منجر به رونق اقتصادی جامعه نیز خواهد شد.

2- بدلیل اهمیت تشکیل خانواده و رعایت برخی حریم ها در ارتباط با جنس مخالف، توصیه فراوان شده تا افراد در گزینش همسر به یکدیگر مدد رسانند و در تهیه مقدمات ازدواج یار یکدیگر باشند. کثرت ثوابی که برای وساطت در ازدواج بیان شده است نشانگر اهمیت این موضوع است.

3- جهت تسهیل در امر ازدواج توصیه شده تا موقعیت های ویژه اجتماعی یا اقتصادی و یا سنت های عرفی، مانع پیوند دو جوان نگردد.

4- جهت تعمیق روابط عاطفی زن و شوهر؛ توصیه شده تا عواملی که حقیقتاً موجب تحکیم روابط همسران می گردد هنگام انتخاب همسر لحاظ گردد که مهم ترین آنها تفاهم اعتقادی آن در مبانی فکری است.

5- برای آنکه زندگی مشترک همواره لطف و صفای خویش را حفظ نماید و روابط عاطفی زن و شوهر باگذر زمان بیشتر می یابد، توصیه شده تا صفاتی چند در انتخاب زن مورد توجه قرار گیرد: از جمله:
- یکسانی شأن زن با شوهر؛
- عفیف بودن زن(تا مرد نسبت به وفای زن و دوام زندگی مشترک اطمینان خاطر یابد)؛
- صالح بودن زن(تا مرد رفتار زن را در جهت مصلحت خانواده یابد)؛
- با محبت بودن زن(تا جذبه عشق آتشین آغاز زندگی تدوام یابد)؛
- خوشرویی زن و صاحب اخلاق نیکو بودن(تا علاوه بر تعمیق روابط عاطفی، زن زمینه ساز رشد و تعالی همسر گردد)؛
- غیرت زن(تا مرد نسبت به امنیت زن، اطمینان خاطر یابد)؛
- همسر مقید به تمکین در مقابل شوهر(تا مرد در کنار کانون خانواده، نیاز به جنس مخالف را اشباع شده بیابد، و همسر گوهر ناب در دیدگان شوهر گردد.)؛
- حافظ اموال خانواده(تا مرد نسبت به ثمره تلاش خود امنیت خاطر یابد)؛
- شاکر احسان شوهر (تا اعتماد به نفس مرد رشد یافته، توان روحی او برای تلاش بیشتر افزون گردد.)؛
- اهل عفو و اغماض نسبت به خطای شوهر(تا مرد در صدد اصلاح خویش برآید)؛
- یاور همسر در امور معنوی باشد.

6-در انتخاب شوهر توصیه هایی شده که این صفات لحاظ گردد. از جمله:
- مرد هم شأن و همتای زن باشد؛
- شوهر باتقوا باشد و ایمان او در عمل سریان یابد. زیرا که مرد باتقوا زن خود را تکریم می نماید و زن از خشونت مرد ایمن خواهد بود؛
- در روابط با جنس مخالف، رعایت حریم الهی را بنماید؛
- خردمند باشد؛
- از شرابخواری بپرهیزد که عقل را ضایع می کند، حیا را از بین می برد و زندگی با مرد بی خرد بی حیا، زن را تباه خواهد ساخت.

7-اسلام در نگرش خود نسبت به حقوق کودک، توصیه می نماید که برای رعایت مصلحت کودک، در انتخاب همسر دقت نمایید تا سبب ایجاد فرزندی سالم و صالح باشد. در روایات آمده است که با دختری ازدواج کنید که فرزند خوب و صالح تربیت نماید. با دختر احمق ازدواج نکنید تا مادر نامناسبی برای فرزند خود انتخاب نکرده باشید. با دختری که هم شأن شما باشد ازدواج کنید تا مادر مناسبی برای فرزند خود برگزیده باشید.

8- رفتار جنسی یک مسلمان منطبق بر اوامر الهی باشد لذا از روابط جنسی بدون عقد ازدواج، شدیداً اجتناب می کند:
- به همسر فرد دیگری خیانت نمی کند؛
- با افراد ویژه ای که در شریعت در زمره محارم فرد محسوب می شوند، از جمله: خواهر، برادر رضاعی و ... ازدواج نمی-کند؛
- در مواردی نیز در ارتباط با همسر خود برخی محدودیت های زمانی و مکانی را که خداوند تعیین نموده رعایت می کند از جمله آنکه در هنگام روزه واجب، ایام ناپاکی زن و در حال احرام، امیال خویش را کنترل نموده، و رفتار جنسی خود را تابع معتقدات دینی خویش قرار می دهد و با تسلط بر نفس خویش، انسانیت خود را به ظهور می رساند.


منبع:
زن و خانواده، ج 2، زهرا آیت اللهی، ص 19.

حمزه مختاری

به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی قم


١٠:٢٠ - 1392/12/18    /    شماره : ٢٨٢٦٤    /    تعداد نمایش : ٨٠٠



خروج





   مطالب مرتبط
 اگر فقیر هستیم، آیا می توانیم ازدواج کنیم؟ (خبر)
 پیوند آسمانی امام علی (ع)و حضرت فاطمه(س) (خبر)
 تشکیل کارگروه اقتصاد و فرهنگ در آموزش وپرورش قم (خبر)
 کریشنا مورتی و تشکیلات دینی (خبر)
 تشکیل میزبررسی دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری (خبر)
 تشکیل کارگروه ویژه تحقق اقتصاد مقاومتی در قم (خبر)
 تشکیل کمیته فرهنگی، نماز و امر به معروف در قم (خبر)
 کارگروه نماز و خانواده قم تشکیل جلسه داد (خبر)
 ضرورت تشکیل قرارگاه فرهنگی در قم به صورت جهادی (خبر)
 ضرورت تشکیل قرارگاه فرهنگی در قم به صورت جهادی (خبر)
 نبیل العربشی خواستارتشکیل دولت انتقالی درسوریه شد (خبر)
بازدیدها
امروز :5468
کل بازديدها :17402596
بازديدکنندگان آنلاين :2
بازديدازاین صفحه :135089