نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > خانه و خانواده > احکام حقوقی خانواده 


  چاپ        ارسال به دوست

زینت و آراستگی در زنان و مردان

 در این مقاله پیرامون زینت و آرایش مطالبی نگاشته می شود و ضمن آن بایسته ها و موارد مجاز و خطوط قرمز زینت و آرایش و آراستن در زنان و مردان تا حدودی مشخص می گردد. مدعی نیستیم که هر مطلبی که ارائه می شود، در قرآن و روایت گفته شده است. بعضی از مطالب این نوشته، نکاتی است که به نظر نگارنده بهتر است مورد توجه قرار گیرد تا شخصیتی بهتر و جامعه ای سالمتر داشته باشیم.

آراسته بودن مردان
در نظر اسلام، آراسته بودن و زینت کردن، مخصوص زنها نیست؛ مردها نیز از این طریق بهتر است استفاده کنند و خود را برای همسرانشان بیارایند تا رضایت خاطر آنها را بیشتر و بهتر جلب کنند. در روایت امام صادق در مورد وظایف مردها نسبت به همسرانشان به دل ربودن مردها از همسرانشان از طریق آراستن و زیبا جلوه دادن خود سفارش شده است. البته ظاهراً این کار بر مردها از نظر فقهی واجب نیست.  
نیز زمانی که می خواهیم به نماز بایستیم هم شایسته است با لباس تمیز و سفید به عبادت بپردازیم. بدون شک بهترین رنگ در نظر اسلام نسبت به لباس رنگ سفید است. امام باقر علیه السلام فرموده است: پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: هیچ رنگی در لباسهایتان بهتر از سفید نیست. از چنین لباسی استفاده کنید و مردگان خویش را با پوشش سفید کفن  کنید.به استفاده از انگشتر عقیق  و عطر ـ که در واقع، دو نوع زینت است ـ هم در نماز سفارش شده است. در مسأله 864 توضیح المسائل امام خمینی آمده است: چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است؛ از جمله: پوشیدن پاکیزه ترین لباس، لباس سفید، استعمال بوی خوش، و دست کردن انگشتری عقیق.
همچنین مستحب است که امام جمعه به هنگام ادای خطبه خود را زینت کند.

وقتی یک مؤمن می خواهد به دیدار دوستش برود هم بهتر است آراسته باشد. امير مؤمنان(ع) فرمود: هر گاه يكى از شما بخواهد كه نزد برادر مؤمن خود رود، چنان خود را بيارايد كه براى يك نفر غريب مى‏آرايد...
موارد رجحان  آراستگی در مردان محدود به موارد فوق نمی شود. در محل کار، در خیابان و مهمانی ها و ... هم عرف نظر می دهد که آراستگی لازم است. در اینجا بحث و مسأله ریا هم مطرح می شود که آیا آراستن وضع ظاهری برای خوش آمدن دیگران حرام است یا نه. برای اطلاع از نظر مراجع تقلید در این زمینه باید از دفاتر آنها استفتا کرد.

خطوط قرمز زینت و آراستگی در مردان    
مردها در آراستگی و زینت بایستی خطوط قرمز ذیل را رعایت کنند :
1ـ زینتهایی که در اسلام بر مردان حرام است؛ مثل طلا و حریر خالص. در توضیح المسائل امام خمینی آمده است: زينت كردن به طلا مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچى طلا به دست براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است. و احتياط واجب آن است كه از استعمال عينك طلا هم خوددارى كند.  نیز در این کتاب آمده است: لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد و در غير نماز هم پوشيدن آن براى مرد حرام است‏. 
2ـ استفاده از مدلهای مو یا لباس یا رنگها یا وسیله های جلف و زننده به منظور خوش تیپ شدن و زینت ظاهر .
3ـ استفاده از طرحها و مدلها و رنگها و زینتهایی که مخصوص زنهاست. امام خمینی در این خصوص می گوید: احتياط واجب آن است كه مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد.  در توضیح المسائل آیت الله گلپایگانی آمده است: پوشیدن لباس مخصوص به مردها بر زنها و لباس مخصوص به زنها بر مردها حرام است. آیت الله بهجت می گوید: تزیین هر یک از مرد و زن به زینت دیگری حرام است. 
4ـ شباهت به دشمنان اسلام  در پوششها و طرحها و مدلهای زینتی. توضیح اینکه اگر رنگ مخصوصی و یا ترکیبی از دو یا چند رنگ به سبکی خاص یا طرح و مدل و زینتی،  علامت دشمنان اسلام باشد، تا وقتی که آن رنگ و یا ترکیب و زینتِ مخصوص به عنوان ویژگی دشمنان اسلام مطرح است، استفاده از آن جایز نیست. در روایتی امام علی(ع) می فرماید:« لا تلبسوا السواد فانه لباس فرعون »، لباس سیاه نپوشید؛ چرا که از این رنگ (یا از لباس سیاه رنگ) فرعون استفاده می کرد. در روایت دیگری از حضرت صادق(ع) آمده است:« اوحی الله تعالی الی نبی من انبیائه قل للمؤمنین لا یلبسوا ملابس اعدائی و لا یطعموا مطاعم اعدائی و لا یسلکوا مسالک اعدائی فیکونوا اعدائی کما هم اعدائی» ؛ خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد: به مؤمنان بگو که پوشش های دشمنانم را نپوشند؛ خوردنی های دشمنانم را نخورند؛ راه های  دشمنانم را طی نکنند که در زمره ی دشمنانم در خواهند آمد آن گونه که آنها دشمنانم هستند.
5ـ هر نوع آرایش و پوشش و زینتی که باعث انگشت نما شدن می شود. امام خمینی می فرماید: بنا بر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى‏خواهد آن را بپوشد معمول نيست، خوددارى كند، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد. در یکی از رساله های توضیح المسائل در این باره آمده است: انسان باید از پوشیدن لباس شهرت یعنی لباسی که در نظر عرف زننده است و از جهت زنندگی، انگشت نما و موجب هتک باشد، خودداری کند. آیت الله بهجت پیرامون لباس شهرت می فرماید: لباس شهرت عبارت از لباسی است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن ، خلاف شأن و زِیّ پوشنده لباس باشد.  
6ـ زینت در ایام حج.
برخی از حدود و خطوط هم وجود دارد که مراعات آنها بهتر است ولی از دیدگاه عرف یا شرع، الزامی نیست( یعنی خط زرد است). از جمله آنها استفاده از لباسی است که تصویر موجود ذی روح دارد . استفاده از زینتها و رنگها و مدلهای مو یا لباس که چندان جلف و زننده نیست، هم در این راستا می باشد.    

زینت و آراستگی زنان
1ـ بایسته های زینت و آرایش
منظور این نوشته از بایسته های زینت و آرایش، اعم از واجب و مستحب است که در ذیل به شماری از آنها می پردازیم. پیش از آن به نقل روایتی از امام صادق در باره برخی از وظایف زنان نسبت به همسران خود می پردازیم: زن نسبت به شوهر سازگار خود از سه چيز بى‏نياز نيست كه عبارتند از: حفظ كردن خود از هر پليدى و آلودگى تا دل شوهرش در هر شرائطى- خوشايند يا ناخوشايند- نسبت به او مطمئن باشد؛ مراقبت از شوهر و پرستارى از وى تا اگر لغزشى از او سر زند، با مهربانى با او برخورد نمايد؛ اظهار عشق به شوهر با عشوه و دلربايى و خودآرایی با مدل زيبايى كه مورد نظر شوهرش است.
1ـ در صورتی که مرد از همسرش بخواهد که خود را آرایش کند، باید این کار را انجام دهد.  و در غیر این صورت، زینت و آرایش زن برای همسر، مستحب است. 
2ـ زینت در نماز با زیور آلات برای بانوان مستحب است.

خطوط قرمز زینت و آرایش در زنان
خطوط قرمز زنان در آرایش و زینت به قرار ذیل است:
استفاده از زیور آلات در ایام حج مجاز نیست.
استفاده از هر نوع زینت در عده وفات شوهرممنوع است. در توضیح المسائل امام خمینی می خوانیم: زنى كه در عدّه وفات مى‏باشد، حرام است لباس رنگارنگ بپوشد و سرمه بكشد و همچنين كارهاى ديگرى كه زينت حساب شود، بر او حرام مى‏باشد.
مدل و طرح زینتی و آرایشی نباید شبیه مردها باشد.
مدل و طرح زینتی و آرایشی نباید شبیه دشمنان اسلام باشد.
محل و موضع زینت و آرایش شده نباید در معرض دید نامحرمان قرار گیرد. اگر در صورت زنان آثار آرايش موجود باشد، بايد پوشانده شود و بر مرد أجنبىّ نيز نگاه كردن جائز نيست و همچنين در كفّين؛ اگر داراى زينت و لو مثل انگشتر  باشد  باید پوشانده شود و بر مرد اجنبی نگاه کردن جایز نیست.     


منابع
تحف العقول، حسن بن على‏ بن شعبه، ترجمه صادق‏ حسن زاده، انتشارات آل عليّ عليه السلام، قم‏،1382 ش‏، اول‏
تفسیر هدایت، جمعی از مترجمان، : تفسير هدايت،  بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1377 ش، اول
توضیح المسائل، [آیت الله] محمد رضا موسوی گلپایگانی.
توضیح المسائل، [آیت الله]محمد تقی بهجت.
الحدائق الناظره، یوسف بحرانی، تحقیق محمد تقی ایروانی، جامعه مدرسین، قم.
مكارم الأخلاق، حسن طبرسی، ترجمه ابراهيم مير باقرى‏، ناشر: فراهانى‏، تهران، دوم، 1365ش.‏
من لا يحضره الفقيه‏، ابو جعفر صدوق، تحقیق على اكبر غفاری، دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، دوم، 1413.
نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی.
وسائل الشیعه، حر عاملی، تحقیق عبد الرحیم ربانی شیرازی، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

محمد اصغری نژاد

به سفارس سازمان تبلیغات اسلامی قم


١٥:٣٦ - 1392/09/06    /    شماره : ٢٣٤١٠    /    تعداد نمایش : ٨٥٦



خروج





   مطالب مرتبط
 آراستگی زن و مرد در خانواده (خبر)
 مقام زن و خانواده در اسلام (خبر)
 عوامل آسیب¬زای رفتاری در روابط زوجین (قسمت سوم) (خبر)
 جهنم درمانی قسمت چهاردهم 3ـ شوخی با نامحرم (خبر)
 رابطه عفاف و پاکدامنی با آرامش روح و روان آدمی (خبر)
 پوشیدگی زنان (2) (خبر)
 پوشیدگی زنان1 (خبر)
 حقوق زن در اسلام (خبر)
 چرا ابهت مردهانزدهمسرشان کم شده است (خبر)
 برگزاری جلسه مشترک دیوان عدالت اداری بادستگاه‌ حقوقی (خبر)
 قطعنامه اتحادیه اروپا ارزش حقوقی ندارد (خبر)
بازدیدها
امروز :3029
کل بازديدها :15839617
بازديدکنندگان آنلاين :11
بازديدازاین صفحه :123006