نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > خانه و خانواده > احکام حقوقی خانواده 


  چاپ        ارسال به دوست

جایگاه دختران از منظر روایات

در روایتی از حماد بن عثمان از حضرت امام صادق(ع) نقل می‌کند: «کان رسول الله أبا بنات»(16)
یعنی پیامبر را پدر دختران معرفی می‌کند که گویا کنیه‌ای با افتخار می‌باشد.
در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:
«نعم الولد البنات ملطفات، مجهزات، مونسات، مبارکات، مفلیات»(17)
پبامبر اکرم(ص) با نگاه لطیف و موشکافانه امتیازات دختر را میشمرد و ویژگی‌های روانی دختر را حکایت می‌کند که ملطفات بر لطف داشتن دختر و مجهزات بر مسئولیت‌پذیری و اقدام به کار کردن و مونسات از انس دختر و مبارکات از برکت داشتن دختر و مفلیات نیز نوعی ریزبینی و نگاه هنرمندانه جنس زنانه را مطرح می‌کند.
در جایی دیگر پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:
«هن الباقیات الصالحات»
ضمیر هن به دختران (البنات) برمی‌گردد که در ابتدای این حدیث آمده «رحم الله ابا البنات»(18)
امام صادق به جارود بن منذر که خدای متعال به او فرزند دختر عطا کرده بود ناراحت بود، فرمود: «ریحانه تشمها و قد کفیت رزقها»؛ دختر دسته گل خوشبویی است که در اختیار توست و می‌توانی از او فیض ببری و روزی او به دست خداست(19)
می‌بینیم که در روایات به دختر بها و احترام زیادی داده شده است حتی در بعضی روایات دختر را بر پسر تقدیم کرده‌اند. مانند اینکه اگر پدری خواست هدیه‌ای تهیه کند باید دختر را به پسر ترجیح دهد. یا اگر پدر خواست فرزندش را ببوسد یا محبتی کند باید دختر را مقدم بدارد.(20)
بر اساس مطالب پیشین نتیجه‌ای که می‌توانیم از انسان‌شناختی دینی و ارزش انسان و هدفمندی او بگیریم این است که: با توجه به این معنای انسان‌شناختی اسلامی که همه حقیقت و هویت انسان به روح او است و روح نیز امری جاودانه است، طبیعتاً سبک زندگی انسان مسلمان لازم است که در راستای حیات ابدی او سامان پیدا کند.
با توجه به هدفمندی زندگی انسان و بهره‌مندی او از اراده و اختیار است که می‌توان از ترویج و توصیه سبک زندگی اسلامی یا هر نوع سبکی دیگر برای زندگی سخن گفت.
بر اساس انسان‌شناسی قرآنی رابطه میان افعال ما و دستیابی به هدف مطلوب یا دوری از آن رابطه‌ای علی و معلولی است. سعادت یا شقاوت ابدی انسان معلول اعمال خود اوست. هر کار خیر یا شری که انسان انجام دهد، نتیجه‌اش به خود او می رسد نه کسی دیگر.
هدف نهایی و غایی سیر تکاملی انسان، قرب الهی یا لقاء الله است. انسان مورد نظر اسلام کسی است که از نظر وجودی چنان کمالی می‌یابد که می‌تواند به حقیقت هستی و کمال مطلق نزدیک شود و از اوصاف و ویژگی‌های حضرت حق برخوردار گردد. و یگانه راه دستیابی به هدف نهایی و وصول به لقاء الله، «عبادت» است. بر این اساس، همه حرکات و سکنات انسان کمال‌جو در مسیر جلب رضایت حضرت حق باشد.
از طرفی نوع زندگی ما در دنیا و شیوه زندگی ما همه و همه به نوع نگرش ما به دنیا بستگی دارد. کسی که دنیا را فقط محل لذت‌جویی می‌داند، یک‌جور زندگی می کند و کسی که دنیا را محل آزمایش الهی می‌داند جور دیگر زندگی خواهد کرد...
در یک نگاه می‌توان گفت که انسان دارای سه لایه و بعد وجودی است: ساحت اندیشه و آگاهی، ساحت انگیزه و گرایش و کشش‌ها و احساسات درونی و ساحت عمل و رفتارهای ظاهری. این سه لایه وجودی انسان با یکدیگر مرتبط و بر همدیگر اثرگذارند.
نوع نگرش ما به نوع انگیزه و اعمال ما اثر می‌گذارد پس اگر نگرش انسان‌ها درست شود انگیزه‌ها و اعمال آنان نیز درست خواهد شد. اگر ما به نوجوانان و جوانان خود اندیشه و دید و نگرش درست درباره زندگی بدهیم؛ انگیره و عمل آنان نیز درست خواهد شد.
درون و بیرون انسان برهم اثر دارند، پس تو همانی می‌شوی که می‌اندیشی و همانی خواهی شد که تظاهر به آن می‌کنی. هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‌گردد.(21)
ظاهر بر باطن اثر می‌گذارد؛ اگر چه این نقش، با تکلف و تصنع همراه باشد؛ مثلاً تباکی (خود را به گریه زدن)، فرد را واقعاً اندوهگین می‌کند.

حضرت علی(ع) می‌فرماید:
ان لم تکن حلیما فتحلم فانه قل من تشبه بقوم الا اوشک ان یکون منهم؛(22) اگر بردبار نیستی خود را به بردباری وادار؛ چه کم است کسی که خود را همانند مردمی کند و از جمله آنان نشود.
پس همه اعمال انسان در زندگی انسان اثرگذار، و در راه هدفمندی انسان اهمیت دارد.
مطالعه در مورد مسائل شناختی و تفکر درباره جهان و نقش او به عنوان مهره اصلی هدف خلقت بسیار برای عزت نفس نوجوان مفید است. تویی که خدا به خودش می‌بالد از خلقت تو. و اینکه تو عصاره خلقت هستی و تمام جهان خلق شده برای تو حال که تا حدی شناخت نسبت به انسان به نوجوانمان دادیم و هدف از خلقت انسان را برایش شکافتیم؛ و در مورد جایگاه دختر در دین سخن گفتیم باید بر اساس نیازمندی‌های جنس زنانه‌اش به او راهکارهایی برای آرامش و بهداشت روانی او رائه نماییم.

به سفارش یازمان تبلیغات اسلامی قم


١٤:٥٦ - 1392/07/21    /    شماره : ١٩٦١٢    /    تعداد نمایش : ٨٩٥



خروج





   مطالب مرتبط
 جايگاه محبت در نظام خانواده (خبر)
 جایگاه فرزند و مسئولیت پدر و مادر (خبر)
 علل گریز دختران از ازدواج (خبر)
 اگر فقیر هستیم، آیا می توانیم ازدواج کنیم؟ (خبر)
 پیوند آسمانی امام علی (ع)و حضرت فاطمه(س) (خبر)
 عوامل آسیب زای رفتاری در روابط زوجین (قسمت چهارم) (خبر)
 عوامل آسیب¬زای رفتاری در روابط زوجین (قسمت سوم) (خبر)
 عوامل آسیب¬زای رفتاری در روابط زوجین (قسمت دوم) (خبر)
 عوامل آسیب زای رفتاری در روابط زوجین (قسمت اول) (خبر)
 لزوم تقویت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها (خبر)
 عوامل آسیب¬زا در روابط زوجین از دیدگاه اسلام(قسمت سوم) (خبر)
بازدیدها
امروز :8215
کل بازديدها :17405343
بازديدکنندگان آنلاين :1
بازديدازاین صفحه :135104