نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

رعایت اعتدال در ورزش

ورزش کردن، به اندازه مناسب، می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و حتی به شما کمک کند که از نظر عاطفی احساس بهتری داشته باشید. کارشناسان توصیه کرده‌اند که بزرگسالان ۶۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط تا شدید را در هر روز به طور منظم انجام دهند.

ورزش

● پاداش‌ها و فواید
ورزش به تمام قسمت‌های بدن از جمله مغز فایده می‌رساند. تمرین باعث می‌شود بدن اندروفین تولید کند؛ مواد شیمیایی که باعث می‌شود فرد احساس آرامش و شادی کند. تمرین می‌تواند به برخی از افراد کمک کند که بهتر بخوابند. ورزش همچنین می‌تواند در بهبود مسائل سلامت روانی از قبیل افسردگی ملایم و خودباوری مؤثر باشد و به شما کمک کند که دید بهتری نسبت به مسائل داشته باشید.

● تمرین هوازی
قلب هم مشابه دیگر عضلات، ورزش خوب را دوست دارد. شما می‌توانید شرایط خوب برای داشتن یک قلب سالم را با تمرین‌های هوازی فراهم کنید. تمرین‌های هوازی نوعی از تمرین است که باعث می‌شود قلب اکسیژن را پمپاژ ‌کند و عضلاتش را به تحرک وادارد. شما متوجه خواهید شد همانطور که سریع‌تر نفس می‌کشید، به بدن‌تان اکسیژن بیشتری می‌رسد. هنگامی که قلب شما این نوع تمرین را دریافت می‌کند، قوی‌تر می‌شود و در اکسیژن‌رسانی به همه بخش‌های بدن کارآمدتر عمل می‌کند.
کارشناسان توصیه می‌کنند نوجوانان هر روز حداقل در ۳ بخش ۲۰ دقیقه‌ای فعالیت شدید انجام دهند. اگر شما در ورزش‌های تیمی شرکت می‌کنید، احتمالا بیش از مقدار توصیه شده فعالیت می‌کنید، که بسیار خوب است. برخی از ورزش‌هایی که به شما تمرین‌های هوازی خوبی را ارائه می‌دهند، عبارتند از شنا، بسکتبال، فوتبال، هاکی وچوگان. اگر شما در ورزش‌های تیمی شرکت ندارید، باز هم نگران نباشید؛ راه‌های زیادی برای انجام تمرین هوازی توسط خودتان یا با دوستان وجود دارد که شامل دوچرخه سواری، دویدن، شنا، رقص و پیاده‌روی سریع است. در واقع انجام این نوع تمرین‌ها در هنگام رفتن به مدرسه یا محل کار یا دانشگاه آسان‌تر است.

● تمرین قدرتی
قلب، تنها عضله‌ای نیست که از انجام تمرین منظم بهره می‌برد؛ بقیه عضلات بدن شما نیز از انجام تمرین سود می‌برند. هنگامی که شما عضلات‌تان را به‌کار می‌گیرید، آن‌ها قوی‌تر می‌شوند و این موضوع به شما اجازه می‌دهد که مدت طولانی‌تری فعال باشید، بدون آن‌که احساس خستگی بکنید. عضلات قوی همچنین در هنگام تمرین از مفاصل شما محافظت و به پیشگیری از آسیب‌های مفصلی کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که عضله، در هنگام استراحت، انرژی بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند؛ بنابراین ساختن عضلات‌تان به شما کمک خواهد کرد که کالری‌های بیشتری را بسوزانید و وزن مناسب‌تان را حفظ کنید.

● تمرین انعطاف‌پذیری
ورزش به شما کمک می‌کند که بدن انعطاف‌پذیری داشته باشید؛ به این معنی که عضلات و مفاصل شما به راحتی قابلیت کشش و خم‌شدن داشته باشند. افرادی که انعطاف‌پذیر هستند، کمتر از بقیه نگران کش‌آمدن عضلات و رگ‌به‌رگ شدن یا پیچ خوردن آن‌ها باشند. انعطاف‌پذیری همچنین کمک می‌کند که ورزش‌ها را بهتر انجام دهید.

● مقدارخیلی زیاد از یک چیز خوب
در ورزش هم مثل خیلی دیگر از کارهای خوب ممکن است افراط شود. با وجود این‌که تمرین یک راه بسیارخوب برای حفظ وضعیت مناسب بدن و سلامت است، زیادی‌اش هم صحیح نیست. بدن به کالری کافی نیاز دارد. شما برای رشد، حفظ تندرستی و سلامت روان به انرژی به عنوان سوخت نیاز دارید؛ ورزش بیش از حد به عنوان تلاشی برای سوزاندن کالری‌‌ها و کاهش وزن، می‌تواند زیان‌هایی را همراه داشته باشد.
اگر شما نمی‌دانید چقدر باید ورزش کنید بهتر است با پزشکتان مشور کنید. بعضی از دخترانی که بیش از حد تمرین می‌کنند، ممکن است که سیکل قاعدگی‌شان متوقف یا نامنظم شود؛ بیماری‌ای که به نام «آمنوره» شناخته می‌شود. دخترانی که سیکل قاعدگی منظم را از دست می‌دهند، کمتر قادر به تأمین کلسیم برای استخوان‌هایشان هستند که این امر به مرور زمان به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر آسیب‌های جدی مفصلی منجر خواهد شد. ترکیب آمنور، اختلال غذایی و پوکی استخوان حالتی را به وجود می‌آورد که به عنوان مثلث زن ورزشکار شناخته می‌شود.
با توجه به فواید ورزش برای قلب، عضلات، مفاصل و مغز، به‌راحتی می‌توان دریافت که حتی در ورزش هم باید افراط و تفریط‌ها را کنار گذاشت و اعتدال را رعایت کرد و به تمرین و ورزش عاقلانه روی آورد.

منبع: آکایران


١٧:٥٦ - 1391/06/18    /    شماره : ٥٠٢٢    /    تعداد نمایش : ٧٧٣



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7450
کل بازديدها :16181595
بازديدکنندگان آنلاين :3
بازديدازاین صفحه :137206