نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

5 دانه سالمی که هرروزبایدمصرف کنید

دانه هایی مانند شاه دانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره سرشار از پروتئین، فیبرها، آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. از قدیم گفته اند «فلفل نبین چه ریزه»! نگاه به این دانه های کوچک و ریز نکنید.  ما هم با شما هم عقیده ایم که اصلا به قد و قواره شان نمی آید این همه خاصیت داشته باشند. اما عظمت خدا در همین است که یک دانه ی کوچک را سرشار از مواد مغذی خلق می کند تا ما بخوریم و بیاشامیم و اسراف نکنیم.

برای آشنایی با این دانه های مفید و خواصشان با ما همراه باشید. شاه دانه شاه دانه بسیار مغذی است و فوق العاده ی پروتئین کامل به حساب می آید. این دانه های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند. خواص شاه دانه به همین جا ختم نمی شود. این دانه های خوشمزه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

امگا 3 ها همچنین التهاب را کاهش می دهند و سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می کنند. از این گذشته شاه دانه حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول می باشد که میزان کلسترول خون را پایین می آورد. باید بدانید که شاه دانه و روغن آن حاوی چربی های اشباع نشده ی پلی هستند برای همین قلب نازنین شما را در سلامت نگه می دارد.

تخم کتان حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت چشم ها و مغز خوب است و میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد توصیه می کنیم در سالادها یا در اسموتی میوه ای تان حتما از این دانه ها ریخته و از خواص آن ها استفاده کنید. این دانه ها همچنین برای افزودن به غذاهایی که در فر آماده می شوند، ماست و غلات نیز خوب هستند. در نهایت باید بگوییم که شاه دانه فاقد گلوتن است.

تخمه ی کدو تخمه کدو خوشمزه ی ویتامین b، آهن، منیزیم، زینک (روی) و پروتئین است. پروتئین های تخمه کدو به میزان زیادی در اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان متمرکز شده اند که باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می شوند. این تخمه های خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی از اسیدهای چرب ضروری هستند که به سلامت رگ های خونی کمک می کنند و کلسترول بد خون را پایین می آورند.

تخمه کدو یک میان وعده ی فوق العاده خوشمزه و مقوی است. اگر دوست داشته باشید می توانید در تهیه غذاهایتان نیز از این تخمه ها استفاده کنید. تخمه آفتاب گردان تخمه ی آفتابگردان فوق العاده ی ویتامین b و فولات محسوب می شود. این تخمه های خوشمزه و البته پرطرفدار از سیستم ایمنی و سلامت بدن به خصوص در دوره ی بارداری حفاظت می کنند.

از این گذشته تخمه آفتابگردان خوب ویتامین e نیز محسوب می شود. این آنتی اکسیدان قوی نمی گذارد به سلول ها آسیب برسد و به سلامت پوست و موها کمک زیادی می کند. ویتامین e همچنین از ابتلا به سرطان پیشگیری به عمل می آورد. تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین نیز می باشد. بدون شک شما نیز تا اسم تخمه آفتابگردان می آید به یاد سریال مورد علاقه تان و یا تماشای فوتبال و تخمه شکستن می افتید. تماشای فیلم، زمان خوبی برای تخمه خوردن است.

البته به شرط این که محو فیلم نشده و در شکستن تخمه دچار افراط نشوید. شاه دانه بسیار مغذی است و فوق العاده ی پروتئین کامل به حساب می آید. این دانه های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند می توانید این تخمه ها را به سالادها و یا ترکیب برخی از دانه های دیگر اضافه کرده و یک مشت میل کنید. توجه داشته باشید که تخمه آفتابگردان شور است. میزان سدیم آن زیاد است و برای همین می تواند ارزش مغذی آن را کاهش دهد.

تخم کتان به نظر متخصصان تغذیه، این دانه ها بسیار مغذی اند. تخم کتان منع اصلی فیبرهای حلال هستند. این دانه ها میزان کلسترول را کاهش داده و باعث می شوند که احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید. تخم کتان میزان قند خون را نیز کنترل می کند. باید بدانید که تخم کتان حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت چشم ها و مغز خوب است و میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

این دانه های کوچک تأمین کننده ی لیگنان ها هستند که بر اساس نتایج پژوهش ها باعث پیشگیری از برخی سرطان ها می شود. از آن جایی که دانه های کتان پوست سفتی دارد باید آن ها را در مخلوط کن پودر کنید. پودر تخم کتان را به اسموتی های میوه، شیر، ماست، غلات و غیره افزوده و میل کنید. حواستان باشد که پودر تخم کتان را در ظرف در بسته و در یخچال نگه داری کنید. جوانه ی گندم به عقیده ی متخصصان جوانه ی گندم سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین b مانند فولات می باشد.

این دانه های مفید حاوی میزان زیادی فیبر است که یبوست را رفع و اشتها را نیز کنترل می کند. از آنجایی که جوانه ی گندم دارای شاخص گلیسیرید پایینی است میزان قند خون را بالا نمی برد. بعد از خوردن این جوانه ها شما به مدت طولانی تری احساس سیری خواهید داشت. باید حواستان به نگهداری این جوانه ها باشد. اسیدهای چرب اشباع نشده ی پلی موجود در آن خیلی زود می ترشد. برای همین باید داخل ظروف در بسته و در یخچال نگهداری شوند.

   

منبع :تبیان


١٦:٠٩ - 1391/09/15    /    شماره : ٧٨٣٣    /    تعداد نمایش : ٧٩٣



خروج





   مطالب مرتبط
 خلود در قرآن و تفسیر و کلام و حدیث (خبر)
 نظرآیت الله مکارم شیرازی درخصوص برگزاری مراسم عیدانه (خبر)
 تندروهای فتنه 88 امروز سخاوتمندانه پست می‌گیرند (خبر)
 نگاه به زندگی مشترک با عینک مردانه (خبر)
 خوبیهارا رهانکن(خوبیهای خردمندانه) (خبر)
 12بهمن:بازگشت پيروزمندانه "امام خمينی(ره)به ایران (خبر)
 ارتباط ضخامت لایه‌ی ازن و غلظت نوعی رنگ‌دانه‌ی گیاهی (خبر)
 انار و مقابله با یک سرطان مردانه (خبر)
 لاریجانی: 16 آذر تفکر مجاهدانه را نهادینه کرد (خبر)
 راه و روش خداپسندانه مرحوم عسگراولادی ادامه یابد (خبر)
 غذاها را سرطان زا نکنید (خبر)
بازدیدها
امروز :3036
کل بازديدها :16166056
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :318100