نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


  چاپ        ارسال به دوست

آسیب شناسی انقلاب در وصیت نامه امام(ره) (3)

از این رو در مناسبتهای مختلف همه را به «انسجام و وحدت»[1] دعوت می كرد و از تفرقه برحذر می داشت؛ زیرا مناقشه، اختلاف وتفرقه موجب صدمه دیدن كشور، نظام و اسلام می شود و آنهایی كه دل به نظام بسته اند تا شیوه جدیدی از حكومت را در عصر و زمانه جدید با الگوی دینی عرضه نمایند، به هوش باشند كه دشمن بیدار و مترصد ضربه زدن می باشد.
2 ـ ضعف و ناتوانی تبلیغاتی
یكی از آسیبهای سیاسی انقلاب، بی توجهی و ضعف تبلیغات است كه امام راحل نیز بر آن تأكید می ورزید. ایشان از دوزاویه به این امر توجه می كرد؛ اول، از جهت معرفی عملكرد و خدمت نظام در برابر كسانی كه درصدد مأیوس كردن مردم از خدمات و عملكرد دولت های پس از پیروزی انقلاب بودند. آن هم به واسطه «دروغ ها و تهمت هایی كه گویندگان و نویسندگان وابسته به ابرقدرت ها به این جمهوری نوپا»[2] می زنند و دوم، از جهت معرفی «چهره ی نورانی اسلام»[3]؛ لذا بر این باور بود كه «قدرت تبلیغاتی ما بسیار ضعیف و ناتوان است.»[4] و حال آنكه «امروز جهان روی تبلیغات می چرخد.»[5] پس بایسته است كه با استفاده صحیح، اصولی و واقع گرایانه از این ابزار، حقایق اسلام را به خوبی معرفی كنیم و نسبت به اسلام و مسلمین و كشور، وظیفه خویش را به خوبی ادا كنیم؛ البته باید مواظب بود كه از عنصر تبلیغ سوءاستفاده نشود و با این ابزار ناكارآمدی خود را كارآمد نشان ندهیم و اصرار بیهوده بر آن نداشته باشیم؛ بلكه تلاش كنیم و همان واقعیتها را برای آنهایی كه در عمل نمی بیند، به خاطر فاصله ای كه با انقلاب از بُعد جغرافیایی و طبیعی دارند، بیان كنیم و این كار را در داخل با عمل جهادگرانه خود انجام دهیم.
3 ـ ورود نیروهای مسلح در احزاب، گروهها و جبهه ها
امام با آنكه دین را از سیاست جدا نمی دانست و مانند مرحوم مدرس قائل بود كه دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست؛ از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می خواست خود را از ورود به احزاب و گروهها دور نگه دارند و همیشه نگهبان امنیت و آرامش ملت و كشور باشند:
«وصیت اكید من به قوای مسلح آن است همانطور كه از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه ها و جبهه ها است به آن عمل نمایند و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگهدارند.[6] و در غیراین صورت «بی اشكال به تباهی كشیده می شوند.»[7] و كشور آسیب می بیند؛ زیرا توجه به بحث تفكیك قوا و شرح وظایفی كه گروهها و نیروها به عهده دارند و مصالحی كه در هر حكومتی مورد نظر است، اقتضا می كند افراد منتسب به نیروها و گروهها ضمن احساس مسئولیت، وفاداری به اسلام و ارزشهای انقلاب را در خود تقویت كنند و از وظیفه اصلی خود كه قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران برعهده آنها گذاشته است، غافل نشوند. عدم پایبندی به قانون از آفاتی است تهدید كننده كه تضعیف آنها به ضعف كل نظام در بُعد داخلی و خارجی می انجامد و مطابق با فرمایشات امام راحل، وظیفه نیروهای نظامی حفظ و حراست یكسان نظام می باشد؛ نه دخالت در بازیهای سیاسی كه خطری بزرگ و سمّی مهلك می باشد.
4 ـ قانون گریزی در لوای احساس مسئولیت
امام همواره بر قانون گرایی تاكید و اصلاح امور را از مجاری رسمی و قانونی طلب می كردند، كما اینكه پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در نامه ای به مجلس شورای اسلامی متذكر همین معنا شدند و در آراء و فتاوای فقهی خود نیز آن را رعایت می كرد. چنان كه از موازین فقهی ایشان استنباط می شود، چندان تفكیكی میان منكرات صادر شده از سوی اشخاص حقیقی و مسئولان حكومتی نمی كند و برای اصلاح رفتارهای معصیت آلود حكومت جور مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منكر (انزجار قلبی و اعراض. امر و نهی لسانی و اعتراض، انكار بالید و تعرض) را تجویز می كند، با در نظر گرفتن این مطلب كه مرتبه سوم از وظایف فقهای جامع الشرایط است، به دلیل آثار و عوارض فردی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی كه بر آن مترتب است. ایشان حتی در زمان طاغوت برخورد فیزیكی با منكرات صادره از دولت را تنها در صلاحیت فقیه جامع الشرایط می دانست. حال با تأسیس نظام جمهوری اسلامی كه در رأس آن فقیه عادلِ آگاه به زمان قراردارد، اصلاح خطاها و معصیت به طریق اَولی جز از مجاری رسمی و قانونی را جایز نمی دانند.
«از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و كشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یكی از امور مذكور نمودند، به دستگاههای مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهی نمودند، خودشان مكلف به جلوگیری هستند.»[8]
همانا برخورد در خور شأن یك حكومت اسلامی با ضوابط و شرایط قانونی است؛ زیرا حكومت دینی است و در رأس آن نیز فقیه، وحدت را برعهده دارد و بر همگان، مطابق با سیره نظری و عملی امام، فرض می باشد كه از مجاری قانونی مثل انتخابات و توان متعارف فقیه صاحب ولایت و جامع الشرایط برای از بین بردن منكرات و حاكم نمودن معروف استفاده كنند و اگر غیر از این عمل شود، ضمن آنكه كمكی به حل مشكل نخواهد كرد؛ بلكه نظام دچار آسیب جدی خواهدشد. پس در چنین مواردی كه حكم متشابهات را به خود دارد، باید به اهل فن و سیره عملی و نظری امام مراجعه و از اعمال سلیقه خودداری كنیم.

د) آسیب شناسی انقلاب اسلامی در بُعد اقتصادی
1 ـ توقع اصلاح یك روزه عالَم[9]
انتظار و توقع خارج از امكان برای اصلاح یك روزه همه امور از جمله خطراتی است كه هر انقلابی، خصوصاً انقلاب اسلامی، را تهدید می كند. بنابراین، امام نسبت به چنین خطر بالقوه ای هشدار می دهد و خطاب به كسانی كه با انگیزه های مختلف و با تصور اینكه «این جمهوری از رژیم سلطنتی بدتر یا مثل آن است»[10] به برخی از اشتباهات یا بزرگ نمایی آن و تحت تأثیر شایعه سازی و «اشك تمساح برخی اشخاص غرض مند سلطنت طلب سرمایه دار»،[11] استناد و به مخالفت و براندازی جمهوری اسلامی فكر می كردند، می گوید:
«اگر توقع داری كه در یك شب همه ی امور برطبق اسلام و احكام خداوند تعالی متحول شود یك اشتباه است، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی كه ان شاءالله تعالی مصلح كل ظهور نماید، گمان نكنید كه یك معجزه شود و یك روزه عالم اصلاح شود، بلكه با كوشش ها و فداكاریها، ستمكاران سركوب و منزوی می شوند.»[12]
2 ـ عدم تحقق عدالت اجتماعی
جامعه به حیات مطلوب خود نمی رسد؛ مگر با اقامه عدالت. از این رو، خداوند از جمله فلسفه بعثت انبیا را زمینه سازی برای تحقق عدالت اجتماعی برمی شمارد: «لَقَدْ ارسلنا رُسلنا بالبینات و انزلنا معهم الكتاب والمیزان»؛[13] علی(ع) نیز براین باور است كه در سایه عدالت، تعادل و آرامش بر جامعه حاكم می شود؛ لذا می فرماید: «عدالت بزرگ راهی مطمئن قانونی عام و جهان شمول است كه آدمیان برای رسیدن به سعادت باید از این بزرگراه عبور نمایند.»[14] براین اساس امام راحل در مواضع مختلف و در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود بر آن تاكید ورزد. در این جا مهم ترین محورهای عدالت اجتماعی را در سه حوزه جست جو می كنیم.[15]
1 ـ عدالت در توزیع ثروت و درآمد عمومی جامعه: دقت در به كارگیری بیت المال در جهت منافع مردم و تقسیم برابر آن بین همه.
2 ـ اجرای عادلانه قانون: تساوی همگان برابر قانون و عدم تبعیض در اجرای قانون.
3 ـ توزیع عادلانه قدرت: به كارگیری سه اصل تعهد، تخصص و توانمندی در بدنه مدیریتی كشور.
بنابراین، عدالت اجتماعی از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی بود و هست و هر روندی كه به آن خدشه وارد سازد یا مانعی فرا روی آن گذارد، آفت و آسیب اساسی در تداوم و پویایی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

فرجام سخن
سرانجام باید اذعان كرد با توجه به صبغه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، امام عمده موضوعات را با سوگیری فكری و فرهنگی مطرح می كرد؛ زیرا ناكامی و ضربه پذیری چنین انقلابی عمدتاً از طریق خدشه در ماهیت اعتقادی و فرهنگی انقلاب حاصل می شود. پس برای پیشگیری یا رفع چنین موانع و خطراتی، باید با تدبیر و تلاش فرهنگی مؤثر، علاج واقعه را قبل از وقوع كرد و این امر مستلزم آن است كه ابتدا مسئولان نظام به چنین باور و آگاهی برسند و سپس با ابزار لازم به تمهیدات مؤثر بیندیشند و با آگاهی دادن به مردم و تبیین آسیبها و بیان راه كارها با جدیت وظیفه شرعی و قانونی خود را انجام دهند و از اهالی فكر و اندیشه نیز در سطوح مختلف یاری بخواهند. در این صورت همه طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی از ساحت انقلاب اسلامی آسیب زدایی خواهند كرد.


[1] . همان، ص404.
[2] . همان، ص22،23.
[3] . همان، ص33،32.
[4] . همان، ص22و23.
[5] . همان، ص23.
[6] . همان، ص25.
[7] . همان.
[8] . همان، ص27.
[9] . آسیب‏شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام(ره)، پیشین، ص45.
[10] . وصیت‏نامه، ص33 و 34.
[11] . همان.
[12] . همان.
[13] . حدید، 25.
[14] . نهج‏البلاغه، خطبه 33.
[15] . قدمی نو در تبیین انقلاب اسلامی، ص300.

علي اختر شهر و حميدرضا مسلمي پطرودي - سايت تبيان


٠٧:٥٥ - 1392/06/24    /    شماره : ١٦٧٧٧    /    تعداد نمایش : ٦٥٨



خروج





   مطالب مرتبط
 آسیب شناسی انقلاب در وصیت نامه امام(ره) (1) (خبر)
 آسیب شناسی انقلاب در وصیت نامه امام(ره) (2) (خبر)
 آسیب شناسی انقلاب اسلامی، ضرورتی برای تداوم (3) (خبر)
 دریچه ای به خرافات و عقاید عوامانه(3) (خبر)
 نگاهی به آمار طلاق در ایران(3) (خبر)
 پرسشنامه برای طلاق (خبر)
 آسیب شناسی انقلاب اسلامی (خبر)
 وصیتنامه‌ سیاسی‌ الهی‌ امام‌ خمینی‌(ره) (3) (خبر)
 آینده‌نگری امام خمینی و آسیبهای انقلاب (3) (خبر)
 آسیب شناسی انقلاب اسلامی، ضرورتی برای تداوم (4) (خبر)
 آسیب شناسی انقلاب اسلامی، ضرورتی برای تداوم (2) (خبر)
بازدیدها
امروز :16
کل بازديدها :17252340
بازديدکنندگان آنلاين :3
بازديدازاین صفحه :337782