نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > ولایت فقیه 


  چاپ        ارسال به دوست

مؤلفه های مدیریت جهادی چیست؟

بسمه تعالی


مؤلفه های مدیریت جهادی چیست؟

2 -  مدیریت جهادی بر ایمان و باورهای دینی استوار است:
در اندیشه توحیدی امیر مؤمنان علی(ع) ایمان به حقیقت هستی و باورهای دینی نقشی به سزا و کلیدی در مدیریت جهادی دارد. از این رو آن حضرت در دستور العملهای حکومتی خود یاد حق و معاد را زیاد متذکر شد و کارگزاران و کارکنان دستگاه اجرایی خود را به حاضر و ناظر بودن خدای متعال و یادآوری روز واپسین و حسابرسی دقیق وا می دارد لذا کسی که خود را در محضر حقتعالی ببیند بدون تردید خود را موظف به حسابرسی از خویشتن و محاسبه از نفس می داند که هر کس از نفس خود محاسبه نماید سود می برد، و این مهم از بیان مولای متقیان علی(ع) که در آغاز عهدنامه مالک که یاد آور باورهای والای دینی است پیدا می باشد، بر همین اساس امیر بیان علی (ع) مالک را در کارگزاری جهادی خود به بناء امور بر ایمان و باورهای دینی و ارزشهای نظام اسلامی یاد آور می شود: «اَمرهُ بِتقوی ا... وایثار طاعَتهِ وَاتّبّاع ما اَمرَ بِهِ فی کتابهِ من فرائضهِ وسُنتهِ الّتی لایسعَدُ احدٌ الاّ باتّباعها ولا یشقی الاّ مع جُحودها واضاعتها واَن یَنصُِرَ ا... سبُِحانه بقلبهِ ویدهِ ولسانهِ فَانَّهٌ جلَّ اسمهُ، قَد تکفّل بنصرِ مَن نَصَرَهُ واعزازِ من اَعَزّهُ وَاَمَرَهُ اَن یکسرَ نَفسهُ من الشّهواتِ ویَزعها عندَ الجمحاتِ، فَانّ النَّفس اَمّارة بالسّوءِ، اِلاّ مَا رحمَ ا...»
مالک را فرمان می دهد به ترس از خدا ومقدّم داشتن طاعت خداوند بر دیگر امور و پیروی کردن از آموزه‌های قرآن اعم از واجبات و سنتها که با پیروی از آنها انسان به نیک بختی نائل می شود و به یاری خداوند بوسیله دل، دست و زبان که در این صورت خداوند نیز یاور او خواهد بود ونیز سفارش می نماید به حفظ عزّت الهی که نتیجه آن عزیز شدن انسان است در پیشگاه خدای متعال و نیز می فرماید نفس خود را از پیروی هوای نفس بازدار و در مقابل فرمانش سر فرود آور همانا نفس انسان ا به بدی سوق می دهد مگر اینکه خداوند رحم نماید.
همچنین امیر مؤمنان(ع) وقتی مالک را در حاکمیت جهادی به رفتاری سراسر رحمت و محبت و گذشت با مردمان فرمان می دهد او را متوجه حاکمیت الهی بر همه چیز می کند و نیز دور شدن از فضای جهادی در امور اداری به منزله نبرد با حقیقت هستی عنوان می نماید که نتیجه آن روشن و کیفر الهی می باشد که آن حضرت می فرماید:  «قلب خود را لبریز ساز از رحمت بر مردمان و دوستی ورزیدن با آنان و مهربانی کردن به هنگام و هم چون جانوری درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری! زیرا مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای برادر دینی تو هستند و دسته دیگر در آفرینش با تو همانندند گناهی از ایشان سر می زند یا علتهایی بر آنان عارض می شود، یا خواسته و یا ناخواسته خطایی بر دستشان می رود پس به خطاهایشان منگر، و از گناهانشان در گذر، چنانچه دوست داری خدا بر تو ببخشاید و گناهت را عفو فرماید چه تو برتر آنانی و آن که بر تو سرپرستی دارد از تو برتر است و خدا از آن که تو را سرپرستی داد بالاتر است و خدای متعال سر و سامان دادن کار زیر دستان را به صورت فوری و جهادی از تو خواسته و آنان را وسیله آزمایش تو ساخته سپس خود را آماده جنگ با خدا مکن که کیفر او را نتوانی پرداخت و در بخشش و آموزش از او بی نیازی نخواهی یافت.
از این فراز به خوبی استفاده می شود که یک مدیر با روحیه جهادی بایستی تمام همّت خود را صرف امور مردم نماید آن هم با دقت وسرعت همراه با عطوفت و مهربانی که مصداق بارز یک مدیریت جهادی است، در عین حال از خطاء و اشتباه مردم نیز حسب مورد چشم پوشی نماید و در ادامه امیر مؤمنان علی(ع) به اجتناب از مدیریت غیر اصولی و تند تذکر می دهد که با روح مدیریت جهادی منافات دارد و نیز اشاره می فرماید که مردم را خداوند وسیله آزمایش حاکمان قرار داده است و لذا تندی و خشونت فرآیندی جز سقوط و جنگ با خدا نیست و در این صورت است که یک مدیریت شیطانی و منفعل جایگزین مدیریت الهی و جهادی می گردد و نتیجه هبط اعمال و سقوط در درکات جهنم می باشد، و نیز امام علی(ع) بر مبنای دین باوری و بر اساس مدیریت جهادی پیوسته کارگزاران دستگاههای اجرایی و فرهنگی خود را به یاد حق و معاد توجه می دهد تا در اداره امور کاملاّ انسانی عمل نمایند و دست چپاول نگشایند و به سرکشی و تند خویی گرفتار نشوند. آن حضرت در پایان عهدنامه مالک اشتر به ایشان چنین یادآور می شود که «وَایّاک والاستثار بما النّاسُ فیه اُسوةٌ والتّغابی عَمّا تفنی بهِ ممّا قد وَضَحَ للعیون فانُّه مأخُوذُ منک لغیرک وعمّا قلیلٍ تنکشفُ عنکَ اغظیةُ الامور، وَینتصفُ منکَ للمظلوم ، املک حمیّةَ أنفک وَسورةَ حَدّک وسَّطوَةً یدکَ وغربَ لسانکَ واحترس من کُلّ ذنک بکفّ الباردة و تأخیر السّطوة، حتی یَسکُن غَصَبکُ فَتلمک الاختیار وَلَن تَحکم ذلک من نَفسک حتّی تُکثّرَ هُمومَکَ بذکرِ المعادِ الی رَبّکَ»، و بپرهیز از غفلت در آنچه بدان توجه باید و در دیده‌ها نمایان است چه آن را که گرفته‌ای از تو برای دیگری است و به زودی پرده کارها از پیش دیده‌گانت گرفته شود و داد از تو بستانند و به ستمدیده رسانند به هنگام خشم خویشتندار باش و تندی و سرکشی نکن و دست قهر پیش مدار و تیزی زبان بگذار و از این جمله خودداری کن، سخن نسنجیده بر زبان نیاور و قهر را طولانی نکن، خشم خود را فرو بده و عنان و اختیار از دست نده این قدرت را دست نیاوری مگر با ذکر و یاد آفریدگاری که بازگشت بسوی اوست، بطور روشن معلوم شد که امیر مؤمنان علی(ع) به صراحت رفتار و کردار مبتنی بر اخلاق اداری را بر یاد خدا و دین باوری بنیان نهاده است و به مالک سفارش می کند که بازگشت به سوی پروردگار را بسیار یاد کن تا بتوانی به درستی عمل نمایی و از بی انصافی و ستمگری و تندی و سرکشی خود رابه دور نگه داری اگر آدمی خود را رفتنی بداند که برای همه امور باید پاسخگو باشد یک رفتار اداری جهادی توأم با اخلاق بر محور دین و باورهای اسلامی بنا می نهد که هم در دنیا از آن سود و بهره ببرد و هم در آخرت در سایه همان عمل متنعم به نعمات کثیره الهی گردد.  ان‌شاء ا...

حسینعلی اکبری نیا



٠٨:٤٩ - 1393/02/30    /    شماره : ٣٠٥١٣    /    تعداد نمایش : ٦٨٤



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :1242
کل بازديدها :17665521
بازديدکنندگان آنلاين :10
بازديدازاین صفحه :293487