نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > ولایت فقیه 


  چاپ        ارسال به دوست

تمثال خورشید در تصویر آینه (2)

این متانت، بردباری، حلم، تسلط بر نفس وسعه صدر، در هر كس كه باشد از او یك انسان بزرگ خواهد ساخت). [1]
3. آرامش امام، آرام بخش بود. در اوج سختیها و درگیرودار درگیریها، چهره مطمئن، نگاه نافذ و مهربان و بیان نرم و محكم او بود كه كوه مشكلات را در هم می ریخت و در یاران و مردمان، طمانینه روحی می آفرید.
در سالیان نهضت و حكومت، روزهای سخت اندك نبود. چه لحظه ها كه دلهره ها نفس را در سینه حبس می كرد و ترس، دندانها را بر هم می سایید؛ اما او بود كه آن چنان ساده و روان با دشواریها و گرفتاریها روبه رو می شد كه آب بر آتش می نمود. در حوادث و روزهایی چون حكومت نظامی در شهرها، دلهره ورود به كشور، امكان كودتای نظامی، فتنه های كردستان و بنی صدر و گروهكهای سیاسی، جنگ تحمیلی و دهها حادثه دیگر، او بود كه در مردمان و حتی نزدیك ترین یاران خویش، طمانینه و آرامش روحی آفرید و موجهای به ظاهر بلند را چون كوه كاغذی درهم پیچید و كشتی انقلاب را از خطرها به سلامت گذر داد.
رهبر انقلاب، كه همدم و یار این روزهای سخت وی بود، علی گونه از رابطه خود و دیگر مسوولان با ایشان، چنین یاد می كند:
(نوع دشمنی هایی كه علیه نظام ما شد، در تاریخ نظامهای انقلابی دنیا بی سابقه است. در كجا سراغ دارید كه بلوك شرق و غرب، متفقا، با همدیگر تصمیم بگیرند به دولتی كمك نكنند و به دشمن او كمك برسانند؟
... در چنین شرایط سخت و دشواری، ما كه مسوولیت اداره كشور را بر عهده داشتیم به او پناه می بردیم. آن بزرگوار مثل اقیانوسی عمیق و آرام بود و هیچ تلاطمی در او تاثیرنداشت. با نگاه او، به آرامش می رسیدیم و مشكلات بزرگ را كوچك می یافتیم). [2]
4. روح مطمئن امام، به او امكان برخورد قاطع با دشمن را داد. او، هیچ گاه در خود احساس ناتوانی نكرد، تا در برابر هیمنه دشمن، در هم بریزد و به وادی كرنش و یا تسلیم رو آورد. او در پرتو آن روح بزرگ، توانست در برابر قدرت شاهنشاهی، استكبار آمریكایی و دیگر قدرتهای خارجی و داخلی بایستد و ذره ای از باورها و دیدگاههای خویش فرود نیاید.
به بیان رهبر انقلاب:
(امام فقید عزیز بزرگ ما كه مظهر تبلور نظام جمهوری اسلامی و مظهر صلابت و مقاومت در مقابل زور گوییها بود. قاطعانه دربرابر باج خواهیهای دشمن می ایستاد و مرعوب آنها نمی شد). [3]
سلوك معنوی
امام، اهل معنی بود. دروس شرعی، معلومات عرفانی، تربیت در محضر استادان معنوی و مراقبت شخصی، به او این توان را داد كه نزدیك به یک سده زندگی خویش، با تمامی فراز و فرودها، از راه باز نماند و گامهای بلندتری را در سلوك بردارد. شاید سلوك معنوی در یك زندگی آرام و بی مخاطره، چندان دشوار ننماید. كشاورز در مزرعه، كارگر در كارخانه و طلبه در مدرسه با آزارها و اذیتها و هماوردیها و ناسازگاریهای محدودی رو به رویند و با مراقبت و ریاضت توان رویارویی و برتری می یابند، اما امام خمینی در جایگاهی قرار گرفت كه میدان بزرگ آزارها و هماوردی های نفسانی را در پیش خود می دید. او، چه در مقام مرجعیت دینی و چه در پایگاه رهبری نهضت بزرگ اجتماعی و چه در جایگاه اداره یك حكومت دینی با خطرها، آفتها و آسیبهای ژرف و گسترده خود را روبه رو می دید؛ اما او توانست در پرتو آمادگیهای دوره جوانی و نگهبانی سخت روحی بر این خطرها و آفتها پیروز آید و با دلی آرام و قلبی مطمئن جان به جانان تقدیم كند.
نمادهایی از این خصیصه و سلوك روحی را در نكته های زیر می توان مشاهده كرد:
1. امام، عارف متعبد بود. در نظر و عمل، جز شناخت تكلیف و انجام وظیفه را نجست. این روحیه، به او قاطعیت، صبر و استقامت و آرامش روحانی بخشید. به گاه احساس تكلیف، هیچ وسوسه و یا دشواری یارای آن نداشت در عزم او خلل بیافریند و یا او را به تردید و یا عقب نشینی وادارد. همچنین او خود را پاسخ گوی خداوند می دانست. با این نگرش، تنها و تنها به انجام درست تكلیف اندیشید و پایان های خوشایند یا به ظاهر ناخوشایند او را شادمان و یا اندوهگین نكرد.
به گفته رهبری فرزانه انقلاب: (بارها ایشان می فرمود كه: ما كار را برای رسیدن به (نتیجه) نمی كنیم، بلكه مامور به انجام تكلیف هستیم. اگر فرض كنیم بعد از برگشتن امام (ره) از پاریس، آنچه كه تا كنون پیش آمد، اتفاق نمی افتاد، بلكه بر عكس مردم را می كشتند، اطرافیان امام را اعدام می كردند و خود امام را نیز مثل گذشته تبعید می كردند، در آن صورت باز هم امام احساس شكست نمی كرد و اعتقاد داشت كه پیروز شده است. آن كس كه برای انجام تكلیف كار می كند، پیروزیش به این نیست كه به مقصود خود دست پیدا كند، بلكه زمانی احساس پیروزی می كند كه موفق شود به تكلیفش عمل كند.
(به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل كه گر مراد نجویم به قدر وسع بكوشم) [4]
2. امام در بندگی ورزیدن و پیوند معنوی با خداوند، زبانزد بود. چه در دوران طلبگی و جوانی و چه در دوران شكوه زعامت مردمی، از این پیوند پیوسته، چشم نپوشید و كوتاهی نورزید.
او، از این پیوند شرب مدام داشت. عطش روحانی خویشتن را سیراب ساخت، آن را مایه صبر و استقامت كرد، از دشواریها نهراسید و تا واپسین دم حیات، با این سكر معنوی مدهوش بود:
(ایشان تا آخرین لحظات حیاتشان، ذكر و نماز و دعا را از دست ندادند. حاج احمد آقا فرزند عزیز حضرت امام می گفتند: پیش از ظهر روز آخر حیات امام، ایشان روی تخت دائما نماز می خواندند.
مدتی گذشت، بعد پرسیدند: ظهر شده است؟ گفتم: بلی، آن وقت خواندن نماز ظهر و عصر با نوافلش را شروع كردند، بعد از اتمام نماز، مشغول ذكر گفتن شدند و تا لحظاتی كه در حالت اغما به سر می بردند، مرتب پشت سر هم می گفتند: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله والله اكبر، سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله والله اكبر). [5]
3. امام خمینی در پرتو (سلوك معنوی) و (تكلیف گرایی)، توانست به كنترل نفس دست یابد، به غرایز سركش حكومت كند، زمام جان در دست گیرد و آن را به خدمت خود و شریعت و عرفان درآورد.
آنان كه دور از مائده قدرت و جاه و مقامند، چندان هضم این سخنان ساده و آسان یاب نیست؛ اما آنان كه این خوان را دیده اند و یا چشیده اند، دشواری ریاضت در برابر هواهای نفسانی را دریافته اند.
امام، در جایگاه مرجعیت و رهبری سیاسی و دینی، بس فراوان، مجال بهره وری دنیوی داشت. چه بسا كه بسیاری از آن شمار، نه مخالف شریعت بود و نه ناهمساز با عرف و عادت. اما او در خانه محقر خود در نجف و جماران زیست، برای خود و خانواده اش بهره ای نخواست و زندگانی نیاكان علویش را در خاطره ها تجدید ساخت. به بیان بلند رهبر انقلاب:
(انگیزه های نفسانی، جاذبه های مادی، هواها و هوسها، نمی توانست به قله رفیع وجود با تقوای او دست اندازی كند. او امیر هواها و خواهشهای خود بود، ولی خواهشها به او حكومت نمی كردند). [6]
4. رهبری دینی، با نیت ناب و بی آمیغ، (خالص و بدون ترکیب) شعاع كار خود را گسترده می كند و برای آن زوایای غیردرخور پیش بینی می آفریند و ره آوردی غیر درخور انتظار، پدید می آورد.
در دیگر رهبری های اجتماعی، استفاده از فنون و روشهای مدیریتی است كه كارگشاست. برخورداری از دانشهایی چون روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی و... ضامن پیشبرد است. در این گونه از مدیریتها، نیت انجام دهنده كار، چندان جلوه ای نمی یابد.
اما در رهبری دینی، چون كار برای دین خداست، نیت خالص، نقش چشم گیری می یابد. توجه و توفیق الهی، آن گاه به مدد می آید كه رهبری، به راستی برای او پا به میدان می نهد و زبان می گشاید.
با اخلاص در نیت، قوای مسخر هستی، مركب تیزرو برای او می شوند، فضای گسترده می گشایند، دروازه قلبها را باز می كنند و جانها را در برابر سخن، پیام و آرمان او نرم و موم می سازند و با او هم آوایش می سازند. امام خمینی، مصداق صادق این سخن بود. او، در پرتو نیت بی شائبه و اخلاص كم مانند، توانست چنان جاذبه ای در دلها بیآفریند كه در تاریخ كشور، همانندی برای آن نمی توان یافت.
مقام معظم رهبری به این نكته سترگ، چنین اشارت دارد:
(بدون اخلاص هیچ كار پا نمی گیرد. من در روز سوم و یا هفتم و شاید چهلم امام بود كه با هلیكوپتر به مرقد امام، رضوان الله علیه، كه یك بیابان دور از همه چیز بود، می رفتم، از آن بالا، ناگهان دیدم كه در وسط این بیابان، چیزی شبیه گنبد سربلند كرده و بنایی درست كرده اند و مردم همین طور مثل مور و ملخ می ریزند. با دیدن این منظره واقعا منقلب شدم و گفتم: پروردگارا به این اخلاص چه زود پاداش می دهی. خدا اصلا نمی گذارد كه امروز به فردا بیفتد. آن چیزی كه مردم را این طور مثل آهن ربا می كشاند، چیزی جز اخلاص امام نبود). [7]
اصول رفتاری
باز شناخت بنیادهای رفتاری امام خمینی، كاری بس دشوار می نماید. اما شاید بتوان به چند نكته اساسی اشارت داشت و از جمله:
1. امام، از كسانی بود كه آرزوهای كوچك او را آرام نمی ساخت. او، با هدفهای بلند زندگی می كرد و برای آن برنامه ریزی داشت. چه بسیار كسان بودند كه هدفهای بزرگ او را، رویای بی تعبیر می پنداشتند و به گمانه خویش، بلند پروازیهای دست نیافتنیش می انگاشتند و از این چشم انداز، چه زخم زبانها و نیشها بر وی و نهضت اسلامی می زدند و چه طنزها می پراكندند! آنان، همان كسانند كه در هر دور و زمان، به (واقع بینان) شهره اند؛ كسانی كه حساب معادله ها می دانند؛ از توازن و ناتوازنی قوای جهانی، آگاه می نمایند از بالا و پایین كفه های قدرت، افراد خبره و باخبری نشان می دهند و.


[1] . همان، ص 24
[2] . همان، ص 30
[3] . همان، ص 105
[4] . همان، ص 24
[5] . همان، ص 27
[6] . همان، ص 29
[7] . حوزه و روحانیت، ج2، ص 113.

سيد عباس صالحي- مجله حوزه، ش94-95


١٧:٣٩ - 1392/09/11    /    شماره : ٢٣٧٨٨    /    تعداد نمایش : ٧٣٣



خروج





   مطالب مرتبط
 تمثال خورشید در تصویر آینه (3) (خبر)
 تمثال خورشید در تصویر آینه (1) (خبر)
 امام خمینی از رواق چشم یاران (2) (خبر)
 امام خمینی (ره) از منظر دانشمندان جهان (2) (خبر)
 تجسّم اسلام مبارز (2) (خبر)
 رمز موفقیت امام خمینی(ره) در انظار یاران (2) (خبر)
 از رواق چشم یاران (6) (خبر)
 از رواق چشم یاران (5) (خبر)
 امام خمینی از رواق چشم یاران (1) (خبر)
 امام خمینی از رواق چشم یاران (3) (خبر)
 امام خمینی از رواق چشم یاران (4) (خبر)
بازدیدها
امروز :1059
کل بازديدها :17648757
بازديدکنندگان آنلاين :3
بازديدازاین صفحه :293212