نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > ولایت فقیه 


  چاپ        ارسال به دوست

دیدگاه فلسفی امام خمینی (ره) (2)

11- انسان نه تنها در جهت رشد و شكوفایی و فعلیت توانهای بالقوه بلكه در زندگی، همواره، نیازمند به مكتب انبیاست تا راه سعادت را بپیماید. [1]
12- چون علقه و ارتباط انسان پس از موت در رابطه با بدن او قطع نمی شود، مشكلی در باب مسأله رجعت و زنده شدن مردگان به چشم نمی خورد. [2]
13- انسان از حیث مراتب سعادت و شقاوت نامتناهی است. [3] او می تواند از جنبه سعادت و فضیلت تا آنجا اوج گیرد كه (یدالله)، (اذن الله) و...شود آنچه اندر وهم ناید آن شود). از نظر جنبه شقاوت و رذیلت نیز حدی سقوط كند كه به آخرین مراتب ظلمات قدم نهد [4]
و در نتیجه، ملكات و صفات نفسانی او نیز از نظر حسنه و سیئه، دارای مراتب نامتناهی است [5] او نه تنها از حیث صفات [6] بلكه از نظر بینش نامتناهی است [7] و هنگامی كه پروردگار متعال، اسماء را به وی تعلیم داد، همه گونه دانشها، هنرها و حرفه ها را به او آموخت. [8]
14- همواره خلیفه الهی از میان انسانها در جهان وجود دارد. این خلیفه ظاهری (راهبر معصوم) منصوب از سوی خدا و مجری احكام اوست و در هر عصری بیش از یكی نیست، چون كسی (خدا) كه وی را منصوب كرد و بدین امر خطیر می گمارد، یكی بیش نیست.[9]
15- ظرفیت علمی و توان فراگیری انسان بزرگترین ظرفیت جهان است بر این اساس، پروردگار متعال درباره هیچ مخلوقی جز آدم نگفت [10] (و علم آدم الاسماء كلها) [11] (سوره بقره، آیه 31)
16- انسان موجودی است فناپذیر و جاودانه. و این حقیقت، طی نامه ای، در آخرت رسما به وی ابلاغ می گردد در قیامت نامه ای به دست او می رسد كه در آن آمده است (من الحی القیوم الذی لا یموت الی الحی الذی لا یموت) [12] و البته آدمی فطرتا خواهان بقا و جاودانگی است و از هر گونه مرگ و زوال، گریزان است. [13]
17- از این نكته غافل نباشیم كه انسان را (به گونه ای جامع و كامل) در جهان نمی توان شناخت؛ زیرا دنیا حجابی است برای ملكات نفسانی او و در واقع دنیا ظرف تجلی باطنی او نیست بر این اساس، شناختن و شناسایی واقعی او در جهان دیگر كه (یوم تبلی السرایر) است، موكول می گردد [14] و در آن روز، انسان حتی چگونگی ارتباط وجودی با ذات حضرت احدیت را می تواند ادراك نماید. [15]

در اینجا بار دیگر نظر امام خمینی (س) را به اختصار یاد آور می شویم :
الف : جسم در خدمت روح است و در پرتو آن كامل می گردد:
(الجسد لا یتم كماله الا بروح التی تدبره و حفظه من الافات) [16]
ب : طی مراحل معنوی، جز از راه عبودیت، میسر نیست (اعلم ان العبد السالك الی الله بقدم العبودیه اذا خرج من بیت الطبیعه مهاجرا الی الله) [17]
ج : توان مشاهده امور غیبی آدمی به قدر انسلاخ او از بدن اوست (اعلم ان المیزان فی مشاهد الصور الغیبیه هو انسلاخ عن الطبیعه و الرجوع عالمها الغیبیه... و الانسلاخ قد یكون فی النوم) [18]
د: مشاهدات انسان محدود به ما سوی الله است و ذات خدا، غیب الغیوب می باشد و هرگز نمی توان به مشاهده آن پرداخت و آنچه از او مشاهده می شود، جز اسماء یعنی نشانه های وجود او نمی باشد
(و اما الذات من حیث هی فلا یتجلی فی مرات من المرائی و لا یشاهده سالك من اهل الله و لا مشاهد من اصحاب القلوب و الاولیاء فهی غیب) [19]
و مراد از سخن امام صادق (علیه السلام) كه فرمود (ما رایت شیئا الا و رایت الله فیه)، جز دیدن اسمای الهی نیست [20] و از راه معرفتهای نفسانی نیز آدمی جز به مشاهده حقیقت نفس خویش، نایل نمی آید (شهودنا للحق شهود انفسها) [21] (فلا یدرك الحق ادراك نفسه)[22] و انسان كامل كه مرات شهود حق است، جز ذات خویش را مشاهده نمی كند (فالانسان الكامل كما انه مرات شهود الحق، ذاته مراه شهود الاشیاء كلها) [23]


[1] . چهل حدیث، حدیث دهم - مقام اول ص 169 و ص 168.
[2] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 175.
[3] . صحیفه نور، ج 12 و 4، ص 168، 152 و 153.
[4] . صحیفه نور، ج 12 و 4، ص 168، 152 و 153.
[5] . چهل حدیث، حدیث 2، ص 56.
[6] . صحیفه نور، ج 4، ص 152.
[7] . صحیفه نور، ج 12، ص 168.
[8] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 198.
[9] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 198.
[10] . تعلیقات علی مصباح الانس، ص 236.
[11] . تعلیقات علی مصباح الانس، ص 236.
[12] . آداب الصلوه، ص 33 چهل حدیث، حدیث 6، ص 122. و صحیفه نور، ج 21، ص 68.
[13] . چهل حدیث، حدیث 10، ص 168. و حدیث 11، ص 180.
[14] . ر. ك : صحیفه نور، ج 4 ص 152.
[15] . ر. ك : تعلیقه علیس مصباح الانس، ص 297: و عندی اذا غلب حكم الحقیقه و اندكت جبال الانیات عند ظهور نور الاوهیه و تجلی الكمال الربوبی و انقهر حكم التعینات و لوازم الامكانات عند قهر كبریائه تعالی او بروز احدیته شهد السالك نفسهامند كه بعز قدسه مضمحله تحت نور عند ربه و ذلك عند قیامه الكبری.
[16] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[17] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[18] . تعلیقات فصوص علی شرح الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[19] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[20] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[21] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[22] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.
[23] . تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، 39، 15، 36، 65، 70 و 61.

سيد محمد شفيعي مازندراني- مباني تربيتي عرفاني امام خميني، فصل چهارم
   


٠٣:١٨ - 1392/08/30    /    شماره : ٢٢٩١٠    /    تعداد نمایش : ٥٩٩



خروج





   مطالب مرتبط
 دیدگاه فلسفی امام خمینی (ره) (1) (خبر)
 امام خمینی (ره) و هنر (2) (خبر)
 دیدگاه فقهی امام خمینی (ره) (خبر)
 دیدگاه عرفانی اخلاقی امام خمینی (ره) (3) (خبر)
 دیدگاه عرفانی اخلاقی امام خمینی (ره) (2) (خبر)
 دیدگاه عرفانی اخلاقی امام خمینی (ره) (1) (خبر)
 مردم سالاری از دیدگاه امام خمینی (ره) (2) (خبر)
 منابع مربوط به آثار امام خمینی (2) (خبر)
 تحول ادبی در پرتو شعر امام (2) (خبر)
 امام خمینی(ره) در عرصه پژوهش و نگارش (خبر)
 امام خمینی (ره) و هنر (3) (خبر)
بازدیدها
امروز :5502
کل بازديدها :17402630
بازديدکنندگان آنلاين :4
بازديدازاین صفحه :290354