نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > ادیان و فرق 


  چاپ        ارسال به دوست

دجال بصره یکی از چند دجال روزگار ما

دجال بصره یکی از چند دجال روزگار ما
معرفی کتاب «دجال بصره»

علی مهر
در طول تاریخ؛ نبوت، امامت، مهدویت – و حتی الوهیت– مورد طمع افراد شیاد و فرصت¬طلب بوده است.  وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي  ( و فرعون گفت اى بزرگان قوم من جز خويشتن براى شما خدايى نمى ‏شناسم ) (سوره القصص، آیه 38) این افراد از ساده¬لوحی و نا¬آگاهی  دیگران سوء¬استفاده کرده و با ادعای جایگاه¬¬های الهی مردم را به گمراهی و تیره¬بختی ابدی می¬کشانند. کسب قدرت و شهرت، به چنگ آوردن ثروت، رسیدن به ارج و قرب دنیوی و غصب جایگاه معنوی از جمله علل طمع این طماعان در طول تاریخ است.
چنین مدعیانی در تمام برهه¬های تاریخی بوده¬اند اما گاه به دلیل وضعیت خاص یک برهه تاریخی تعداد این¬گونه افراد زیاد و حضور آن¬ها پر رنگ¬تر می¬شود.
یکی از این برهه¬های تاریخی زمانه ماست و یکی از سرزمین¬های خاص در این برهه کشور عراق است. این سرزمین به دلایلی از دیرباز مورد نظر این مدعیان دروغین بوده است. شاید از جمله دلایل این توجه و حساسیت پیشگویی¬ها درباره این سرزمین باشد. در روایات از کوفه به عنوان مرکز خلافت امام زمان علیه¬السلام نام برده می¬شود.   
مفضل از امام صادق علیه‌السلام پرسید: خانه مهدی در کجا خواهد بود و مؤمنین کجا جمع می‌شوند؟ حضرت فرمود: «مقر حکومت او، شهر کوفه است و محل حکومتش مسجد جامع کوفه و محل تقسیم غنایم در مسجد سهله واقع در زمین‌های صاف و مسطح و روشن نجف و کوفه است». (مهدی موعود، ص1215)
همچنین امیرالمؤمنین در یک پیش‌بینی و خبر غیبی می‌فرماید: «گویی هم‌اکنون به شیعیانمان در مسجد کوفه می‌نگرم که خیمه‌ها زده‌اند و قرآن را بدان گونه که نازل شده به مردم می‌آموزند. بدانید که قائم ما چون قیام کند آن مسجد را بازسازی و قبله آن را استوار خواهد کرد» (الغیبه، نعمانی، ص451)
دشمنان سعی بر این دارند که با حضور در این سرزمین و نظارت بر اتفاقات و حوادث آنجا و حتی به وجود آوردن حوادثی در راستای اهداف خود در مقابل واقعه عظیم ظهور و قیام آخر¬الزمان و رهبر الهی آن قد علم کنند. از سوی دیگر مدعیان دروغین با سوءاستفاده از عشق و علاقه مردم این دیار به صاحب¬الزمان، خود را وکیل، نائب، فرستاده وحتی فرزند ویا خود مهدی موعود نامیده و دیگران را به سوی خود خوانده و در راستای اهداف و وسیله و بازیچه دشمنان خدا و اهل¬بیت علیهم-السلام قرار می¬گیرند.
بعد از سقوط صدام، دیکتاتور عراق، به دلیل حضور غربی¬ها در این سرزمین و خلاء¬هایی (امنیتی، اقتصادی، فکری، فرهنگی، و...)که به وجود آمده بود ظهور و بروز این¬گونه جنبش¬ها شدت گرفت گرچه به گفته شیخ علی کورانی در کتاب «دجال بصره» آغاز این حرکات دجالی به زمان صدام ملعون برمی¬گردد. شیخ علی کورانی در فصل اول این کتاب به معرفی مختصر 9 مورد از این حرکت¬های دجالی می¬پردازد. اما عمده بحث کتاب حول و حوش فرقه احمد اسماعیل معروف به احمد الحسن الیمانی که ادعای فرزندی امام زمان، نیابت خاص از سوی حضرت و جانشینی او به عنوان امام سیزدهم (!) را دارد می¬باشد.
جناب کورانی با بیان تاریخچه و معرفی کوتاهی از خاندان احمد اسماعیل بن کویطع  زندگینامه¬¬ی او را بیان کرده وسپس به بیان و شرح چگونگی بروز و ظهور این فرقه و اقدامات آنان تا کنون می¬پردازد.
«شیخ حیدر مشتت یکی از شاگردان مکتب صدر بود که خود را یمانی نامید. طرفدارانش و عده¬ای دیگر تلاش کردند بگویند یمانی از عراق ظهور می¬کند نه از یمن تا کارشان رو به راه شود» (و ادعایشان با روایات رسیده جور در بیاید). در ابتدا احمد اسماعیل بن کویطع در کنار او بود اما بین این دو اختلاف افتاد و هم¬دیگر را لعن کردند و از هم جدا شدند و مدتی بعد شیخ حیدر توسط ایادی احمد اسماعیل کشته شد. «کار احمد اسماعیل در بصره بالا گرفت. نسبش را جوری تغییر داد که با سه چهار واسطه به امام معصوم می رسید. لشکری پانصد نفری درست کرد و روز عاشورا با فریاد ظهر المهدی در مراسم عاشورای بصره ظاهر شد. ماجرا به خشونت کشیده شد و بیش از 100 نفر کشته شدند.
احمد الحسن یک بار با هوادارانش به قم آمد و فاصله حرم تا جمکران را با تظاهرات طی کرد که نیروهای انتظامی ایران آنان را دستگیر کردند.»
به نوشته شیخ علی کورانی در این کتاب حیدر مشتت چند بار به قم آمد و سعی نموده او (شیخ علی کورانی) را به خود متمایل کند. همچنین احمد اسماعیل نمایندگانی نزد ایشان فرستاده و نامه¬ای مفصل خطاب به مقام معظم رهبری و برخی از رهبران و علمای مذهبی نوشته و وعده ظهور امام زمان را پس از هشت ماه داده و گفته است که بخشی از علائم ظاهر شده و بخش دیگری ظاهر خواهد شد. این نامه به تاریخ 1426 هجری قمری است.
کتاب دجال البصره در سال 1433 هجری قمری منتشر شد و در 1394 هم به فارسی ترجمه و توسط بوستان کتاب منتشر شده.
تا کنون چندین کتاب در شناخت و نقد فرقه احمد الحسن (دجال بصره) نوشته شده که بیشتر به معرفی و نقد علمی این مدعی دروغین و فرقه¬اش پرداخته¬اند اما کتاب نوشته آقای کورانی بیشتر به روایتی تاریخی از این فرقه پرداخته و باگردآوری و بیان اخبار مستند در پیرامون این پدیده به نقد آن پرداخته است. برای آشنایی با این فرقه، ادعاها و شبهات آن-ها و یافتن پاسخ این شبهات خواندن این کتاب را توصیه می¬کنیم 
 


٠٨:٤٣ - 1395/05/04    /    شماره : ٥٩٧٧٢    /    تعداد نمایش : ٣٤٢



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :475
کل بازديدها :17446844
بازديدکنندگان آنلاين :17
بازديدازاین صفحه :143346