نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > ادیان و فرق 


  چاپ        ارسال به دوست

عرفان کارلوس کاستاندا(Carlos Castaneda)

كارلوس كاستاندا در 25 دسامبر 1935 ميلادي در روستاي جوكري، نزديك سائوپائولو، يكي از شهرهاي پرجمعيّت برزيل ديده به جهان گشود. پدرش «سزار ‌آنا‌برونگاري» و مادرش «سوزانا كاستاندا» نام داشت. وي در مدرسه‌اي در بوئنس آيرس تحصيل كرد و به سال 1951 ميلادي در پانزده سالگي به لوس آنجلس آمريكا سفر كرد. او به مجسّمه سازی علاقه‌ي زيادي نشان مي‌داد. از اين رو، مدّتي در رشته‌ي مجسّمه‌سازي و نقاشي تحصيل كرد. امّا به گفته خودش فاقد خلّاقيّت و قدرت تخيّل كافي براي اين كار بود. پس از مدّتي مجسّمه سازي را رها كرد و در دانشگاه كاليفرنيا در رشته‌ي مردم‌شناسي به تحصيل خود ادامه داد.

كاستاندا در سال 1960 ميلادي به مكزيك سفر كرد تا رساله ي دكتري خود را با موضوع گياهان دارويي سامان بخشد. در آنجا با مرد سرخپوستي آشنا شد كه به گفته دوستش اطلاعات زيادي درباره‌ي گياهان و به خصوص پيوته دارد. در ادامه او چنين گزارش مي‌كند:
«از دوستم خواستم تا مرا به اين پيرمرد معرفي كند. من اسم خود را به او گفتم و او هم گفت اسمش خوان  است و حاضر است به من خدمت كند. او به زبان اسپانيايي حرف مي زد و طرز تكلّمش رسمي بود. ابتدا من به او دست دادم و بعد مدّتي ساكت مانديم. سكوتي مصنوعي نبود، بلكه هر دو طرف آرامش طبيعي و راحتي داشتيم.» (کاستاندا، 1374: 9)

ميان كارلوس كاستاندا و دون خوان دوستي ژرف و استواري پديد مي آيد. پس از مدّتي، دون خوان خود را «استاد ساحري» معرّفي مي‌كند. شخصي كه صاحب قدرت و معرفت عظيمي است. كاستاندا به تدريج از هدف اصلي سفر به مكزيك -گردآوري اطلّاعات در مورد گياهان طبّي- دست بر مي‌دارد و براي آشنايي با اصول و اسرار ساحري، شاگرد دون خوان مي‌شود. دوره‌ي آموزشي كه از سال 1961 تا 1971 ميلادي به طول انجاميد.

كاستاندا در طول زندگي‌اش دوازده كتاب نوشت كه در آنها جزئيات تجربيات خود را با دون خوان و سرخ‌پوستان توضيح داده است. ميليون‌ها نسخه از اين كتاب‌ها در سراسر دنيا به چاپ‌هاي متعدد رسيد و موجب شهرت كاستاندا و گسترش تعاليم معنوي سرخ‌پوستي شده است. كاستاندا در دو دهه آخر عمر به آموزش تعاليم دون خوان پرداخت و به سخنراني، مصاحبه و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي متعددي همت گماشت. سرانجام در 27 آوريل 1998 ميلادي در امريكا در گذشت.

عرفان ساحری، جادوگری، آیین شمنی، ناوالیسم، درمانگری، پیشگویی، عرفان عقاب و... از جمله نام‌های عرفانی است که کاستاندا پایه گذارآن بوده است. به نظر می‌رسد از این میان، انتخاب نام «عرفان ساحری» با ساز و کار کاستاندا هماهنگ‌تر است؛ هر چند ساحری مفاهیم دیگری را در دل خود جای می‌دهد. وی در تعریف ساحری می‌گوید:
«ساحری توانایی درک و مشاهده‌ی چیزهایی است که دریافت معمولی ما، قادر به درک و مشاهده‌ی آن نیست. ساحری ذخیره‌ی انرژی است تا با میدان‌های از انرژی که در دسترس نیستند سر و کار داشته باشی.» (کاستاندا، 1377: 56) 

او می‌گوید قصد تأسیس نظام فلسفی یا ارایه‌ی نظرات تئوری ندارم، بلکه می‌خواهم نظام عملی را بیان کنم؛ نظامی که بر پایه‌ی معرفت از نوع شهودی است. کاستاندا، دون خوان را فردی وابسته به معرفت شهودی می‌داند و در بیان شیوه‌ی نگارش کتاب‌های خود می‌گوید:
«در هنگام نگارش کتاب‌ها، هرگز به یادداشت‌های خود مراجعه نکرده‌ام، بلکه آنها را با سیستم دیگری از شناخت نوشته‌ام.» (کاستاندا، 1377: 30)

در عرفان کارلوس کاستاندا، انسان بسان تعداد بی‌پایانی از میدان‌های انرژی است که همانند گوی درخشانی متجلّی می‌شود. انسان دارای دو نوع آگاهی است: یکي مربوط به امور عالم مادّی و تفاسیر گوناگون از عالم دنیوی است که در عرفان کاستاندا، غیرواقعی و بی‌ارزش شمرده می‌شود. به اعتقاد دون خوان دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم برای شخص عادی بسیار واقعی و برای یک ساحر حقیقی، غیر‌واقعی است. چنانچه کاستاندا می‌گوید دون خوان بر این نکته پافشاری می‌کرد که ذهن کودک پاک است، امّا هر فردی به هنگام برخورد به یک کودک، به معلّمی برای او تبدیل می‌شود و دنیا را برای او وصف می‌کند تا زمانی که کودک قادر می شود دنیا را همان‌گونه که برایش وصف کرده‌اند، ببیند.

هیچ یک از ما آن زمان را به یاد نداریم، امّا قطعاً این لحظه در زندگی هر کودکي وجود داشته است. از آن لحظه به بعد، کودک هم عضوی از ما می شود. در اینجاست که دون خوان می‌گوید تمایزی میان «بودن مصنوعی» و «بودن حقیقی» وجود دارد، توصیفاتی که از دنیا به عنوان امر خارجيي براي ما مي‌شود، اشاره به بودش مصنوعي دارد. حال آنكه، بودش حقيقي – واقعيت – كلي و مطلق است. دون خوان می گوید: «ساحران معتقدند ما در یک "حباب ادراک" هستیم. این حبابی است که به هنگام تولد و پس از آن به دور ما کشیده‌اند تا ما را در خود مهر و موم کنند. ما تمام عمر درون این حباب هستیم و هرچه می‌بینیم بازتاب ماست. انسان‌ها با دو حلقه‌ی اقتدار محصورند: یکی منطق، که با آن صحبت می‌کنند، و دیگری، توصیفاتی است که برای ما از دنیا کرده‌اند و از همین جا صحیح یا غلط، زشت و زیبا، خوب و بد، باید و نباید و تمام الگوها درست می‌شود.» (كاستاندا، 1374: 23)

نوع دیگر، حصول آگاهی و ادراک در حالت غیرطبیعی است، که منجر به آشنایی انسان با واقعیّت اصلی می‌شود. در این صورت، انسان صاحب ادراکی بی‌واسطه و اصیل می‌شود. کاستاندا در مورد چگونگی تحصیل ادراک واقعی می‌گوید:
"جهان چنین و چنان است"، فقط از این‌رو که به خود می‌گوییم "دنیا چنین و چنان است". اگر از به خود گفتن این نکته که "جهان چنین و چنان است" باز ایستیم، جهان هم از چنین و چنان بودن باز می‌ماند. یک سالک مبارز، آگاه است که به محض آن که از حرف زدن با خود دست بردارد، دنیا دگرگون می‌شود... راهگشای دنیای ساحری، متوقّف‌کردن مناظره‌ی درونی است.( همان، 26)

با اين همه سير و سلوك در مكتب كارلوس كاستاندا داراي ويژگي‌هاي است نظير: اطاعت بي‌چون و چرا از استاد، عقل‌ستيزي، تمرين جنون اختياري، عمل به آنچه دل مي‌گويد، بي‌اهميت دانستن همه چيز،‌ خودداري از آميزش جنسي،‌ استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان،‌ نفی اطّلاعاتی که دیگران از زندگی سالک دارند و ... و برخي تمرين‌هاي عملي مانند: مسافت طولانی و پرپیچ و خمی را در تاریکی دويدن، تغییر نوع تصوّر از خود، ترک عادت، عمل بدون چشم‌داشت، بي‌نياز كردن خود از همه چيز و تمرين از دست‌دادن اهميت شخصي و ... . ( نگاه كنيد: محمد حسين كياني،‌ كالوس كاستاندا و مسئله سلوك، بهداشت معنوي: 1390.)


فهرست منابع
1. کاستاندا کارلوس، آتشی از درون، ادیب صالحی، نشر شباويز، چاپ پنجم، 1374.
2. کاستاندا کارلوس، آموزش‌های دون خوان، مهران کندری، فردوسي، تهران، 1374.
3. کاستاندا کارلوس، چرخ زمان، مهران كندري، ميترا،‌ تهران، ‌1377. 
4. کاستاندا کارلوس، حقیقتی دیگر، ابراهیم مکلا، نشر ديدار، چاپ دوم، 1374.
5. کاستاندا کارلوس، قدرت سکوت، مهران کندری، ميترا،‌تهران، 1377.


محمد حسين كياني

به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی قم


١١:٥٨ - 1393/01/20    /    شماره : ٢٩١٤٠    /    تعداد نمایش : ١٠٥٤



خروج





   مطالب مرتبط
 عرفان کریشنا مورتی(Krishna murti) (خبر)
 جايگاه اديان و مذاهب در عرفان اوشو (خبر)
 ویژگی های سلوک در عرفان کاستاندا (خبر)
 جايگاه اديان و مذاهب در عرفان اوشو (خبر)
 چرادرروابط همسایگی رعایت لازم رانمیکنیم (خبر)
 کريشنامورتي و تعاليم او (خبر)
 تأثیرات عفو و بخشش در زندگی افراد (خبر)
 فخر فروشی یا حقیقت (خبر)
 گرایش به خدا و انحراف از آن (خبر)
 ‌قلوب الهى (خبر)
 رضایت و تسلیم در برابر خداوند (خبر)
بازدیدها
امروز :8191
کل بازديدها :17405319
بازديدکنندگان آنلاين :2
بازديدازاین صفحه :143148