نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > دین و اندیشه > اخلاق و عرفان 


  چاپ        ارسال به دوست

رذایل اخلاقی(افراط و تفریط در شهوت)

شهوت ، کشش نفس به خواسته خود را می گویند و دو قسم است یک  شهوت صادق و دوم شهوت کاذب ، شهوت صادق ، شهوتی است که بدون آن بدن مختل می شود مانند شهوت غذا هنگام گرسنگی و شهوت کاذب ، شهوتی است که بدن بدون آن مختل نمی شود . (1)

افراط در شهوت:
این شهوت اگر مهار نشود و به صورت اعتدال از آن استفاده نشود از بزرگترین هلاکت کننده ها است و برای آن دو جنبه وجود دارد :
 1 – جنبه زیاده روی که عقل را خوار و ذلیل می کند و همت مرد را صرف بهره گیری از زنان می کند او را در کار اخروی محروم می کند و نفس انسان را در فحشا و منکر و تباهی فرو می برد و سرانجام او را به فسق و فجور حیوانی می کشاند . در این حالت گمان و خیال و حتی عقل به خدمت  شهوت در می آیند . نیمی از لشکریان شیطان شهوت و نیم دیگرش خشم است . بزرگترین شهوت زن بارگی است که واجب است هر فردی از آن در امان باشد در آغاز کار باید از تکرار گناه و فکر درباره آن دوری کرد و گرنه این شهوت استوار گردد برطرف کردن مشکل خواهد بود . (2)
در قران کریم در سوره نور آمده است :
به مردان مومن بگو که چشمهای خود را از نگاه خود ببندند و عورت خویش را از گناه محافظت نمایند (3)
رسول خدا می فرماید : نگاه تیرمسمومی از تیرهای شیطان است پس هر کس از ترس خدا آنرا ترک گوید، خداوند به وی ایمانی ارزانی می کند که شیرینی آن را در قلب خویش می یابد . (4)

2 –  جنبه تفریط در شهوت :
حالت کوتاهی که یا با عفت زیاد مرد که از حد اعتدال خارج است همراه می باشد که مثلا ازدواج نمی کند. و یا به خود داری زن از تماس با مرد می انجامد که این هم ناپسند است و بهتر این است که شهوت همواره در حد اعتدال، و انجام و عدم انجامش به فرمان عقل و شرع باشد.
هر گاه شهوت، سرکشی می نماید، تعدیل آن بوسیله  گرسنگی، روزه و ازدواج میسر می گردد .
رسول خدا(ص) می فرماید : ای گروه جوانان، بر شما باد به ازدواج پس هر کس توانایی آن را ندارد، به روزه داری رو کند که روزه علاج آن است.(5)
حکمت ایجاد چنین شهوتی، با تمام مشکلات و آفت های آن بقا نسل و دوام وجود انسان است . دیگر اینکه انسان با درک لذت آن به فهم لذت های آخرت نائل می یابد . زیرا که لذت  مقاربت چنانچه باقی بوده و دوام داشته باشد بالاترین لذتهای جسمی است چنانچه درد آتش بالاترین درد های جسمی است . (6)

آثارشهوت رانی
برخی از آثار شهوت  پرستی که در قرآن و احادیث آمده است به اختصار بیان می شود :
1 – نابودی  دین
امام علی (ع) فرمود: پیروی از شهوت دین را نابودمی کند . (7)
2 – بیماری روحی :
امام علی (ع) می فرماید : کسی که همدم شهوت باشد  جانش بیمار و خردش علیل است . (8)
3 – اسارت :
امام علی (ع) فرمودند: بنده شهوت  خوارتراز بنده زرخرید است . (9)
4 – نابودی انسان :
امام علی (ع) می فرمایند : آغاز شهوت سرمستی است و فرجامش نابودی است . (10)
5 – سم کشنده :
امام علی (ع) می فرمایند : شهوت ها زهرهایی کشنده اند . (11)
6 -  دام شیطان :
امام علی (ع) فرمودند : شهوت ها دام شیطانند . (12)
7 – دوری از رحمت :
شهوت رانی مایه دوری از رحمت خداست .(13)
8 – گمراهی :
پیروی از شهوت ، موجب گمراهی و ضلالت انسان است .(14)
9 – تضییع نماز :
پیروی ازشهوت، موجب تضییع نماز و بندگی خداست . (15)

عوامل کنترل و تعدیل شهوت
1 – عفت :
نقطه مقابل شهوت پرستی عفت است، در اخلاق عفت حد وسط میان سستی و شهوت رانی است عفت در کاهش شهوت اثر مهم دارد . (16)
2 – حذف زمینه های شهوت :
یکی از راه های کنترل شهوت، حذف زمینه های شهوت است . مثلا رابطه های کلامی نگاه و اختلاط زن و مرد زمینه های مهمی برای شهوت رانی است . اگر این زمینه ها از زندگی فرد حذف گردد انسان در کنترل شهوت خود موفق است .
در زمان حاضرمراقبت ازخواسته های شهوانی ضروری تر است زیرا ازطریق وسایل ارتباط جمعی اینترنت وموبایل ، فیلم های مستهجن و مهیج و تصاویررکیک و شهوت زا به راحتی در دسترس همه است و همه اینها در زمینه های خطرناکی برای افتادن به دام های شیطانی شهوات فراهم می کنند .
3 – ازدواج :
 یکی از مهم ترین راه کنترل شهوت جنسی ازدواج و تشکیل خانواده است . ازدواج ضمن آرامش بخشی به زن و مرد، غریزه جنسی آنها را تعدیل می کند و از دام های شیطان می رهاند . رسول خدا (ص) می فرماید : هر جوانی که در آغاز جوانی زن بگیرد شیطان فریاد می زند وای بر او، دین خود را از دست برد من حفظ کرد . (17)
4 – پر کردن اوقات فراغت :
بی کاری ،فراغت و سرگردانی ،زمینه انحرافات جنسی را فراهم می سازد .
باید برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی شود تا بتوانند استعداد خود را به خلاقیت تبدیل و آشکار کنند . اوقات فراغت  نباید به اوقات بطالت ، سرگرمی ، خوش گذرانی ، شهوت رانی و اعتیاد منجر شود . (18)


منابع
1 - پیام  های قرانی (ره توشه راهیان نور رمضان 1433 ق ) / ص 78
2 – بنیادهای اخلاق اسلامی ، ج 2 ، ص 299
3 – ترجمه آیه 30 سوره نور
4 – محجة البیضا ء ، ج 5 ، ص 180
5 – محجة البیضاء ، ج 5 ، ص 179
6 – بنیاد های اخلاق اسلامی ، ص 301
7 – غرر الحکم ، ص 402
8 - ترجمه میزان الحکمه ، ج 14 ، ص 6697
9 – ترجمه میزان الحکمه ، ج 14 ، ص 6697
10 – ترجمه میزان الحکمه ، ج 14 ، ص 6697
11 – ترجمه میزان الحکمه ، ج 14 ، ص 6697
12 – ترجمه میزان الحکمه ، ج 14 ، ص 6697
13 -  سوره نساء آیه 23 – 24 و 27
14 – سوره مریم ، آیه 59
15 – سوره مریم ، آیه 59
16 – غررالحکم ، ص 89
17 – وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 37
18 – پیام های قرانی (ره توشه راهیان نور رمضان 1433 ق ، ص 84 – 80

به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی قم


١٥:٤٦ - 1392/06/30    /    شماره : ١٧٤١٦    /    تعداد نمایش : ٤٥٤



خروج





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :2823
کل بازديدها :16165843
بازديدکنندگان آنلاين :24
بازديدازاین صفحه :284265