صفحه اصلی > مناسبت ها 


  چاپ        ارسال به دوست

دوشنبه 7 آبان 1397 ش 19 صفر 1440 ق

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

دوشنبه 7 آبان 1397 ش

19 صفر 1440 ق

*      تولد "ابو معشر بلخي" منجم شهير ايراني (171 ق)

ابومعشر بلخي به خاطر علاقه به ستاره‏شناسي به بغداد رفت و به تحصيل در اين رشته پرداخت. وي از منابع مختلفي كه به زبان‏هاي عربي، هندي، يوناني و سرياني نوشته شده بود، استفاده كردتا آن كه مشهورترين منجم عصر خود شد. آثار علمي ابومعشر بلخي تا قرن‏ها پس از مرگش در جهان اسلام و غرب، معتبر بود. بر اساس ديدگاه ابومعشر، همه‏ي معارف، منشاء الهي دارد و نشانه‏هاي وحي خداوندي در هر علمي، به چشم مي‏خورد. آثار ابومعشر به دليل برداشتن بخش هايي از متون كهني كه اصل آن‏ها از بين رفته، قابل توجه است. از مهم‏ترين آثار به جاي مانده از اين منجم مسلمان، مي‏توان به كتاب‏هاي اَلْمَدْخَلُ الكَبير و اَلْمَواليدُ الصَّغيرَةُ اشاره كرد.

*      رحلت فقيه جليل آيت اللَّه "سيدمرتضي لنگرودي" (1383 ق)

آيت اللَّه حاج سيدمرتضي لنگرودي در سال 1306 ق در حومه‏ي لنگرود در شمال ايران به دنيا آمد و در جواني براي ادامه‏ي تحصيل به قزوين رفت. او سپس در تهران از محضر آيت اللَّه تنكابني علوم ديني و فقه را آموخت. ايشان در سال 1338 به نجف سفر كرد و سال‏ها از حوزه‏ي درس ميرزاي ناييني بهره‏مند شد، تا اين كه به درجه‏ي اجتهاد نايل آمد و در زمره‏ي مدرسين حوزه‏ي علميه‏ي نجف قرار گرفت. آيت اللَّه لنگرودي، مدت‏ها در حوزه‏ي قم به تدريس اشتغال داشت و كتاب‏هايي را نيز به رشته‏ي تحرير درآورد. ايشان در 77 سالگي درگذشت.

*      درگذشت فقیه اصولی آیت الله سیدمحمد تقی حکیم مؤلف «الاصول العامّـه للفقه المقارن» (1423ق/ اردیبهشت 1381ش)

سيد محمدتقى طباطبايى حكيم در سال 1346 ه‍.ق. در نجف اشرف چشم به جهان گشود و از همان اوان نوجوانى در نجف اشرف، محضر علماى بزرگ را درك نمود. ابتدا ادبيات عرب و منطق را از برادر بزرگوارش سيد محمدحسین حكيم(قدس‌سره) و شيخ نورى جزايرى آموخت. علم معانى و بيان را از محضر سيد صادق بن سيد ياسين و شيخ على ثامر و فقه را از آیت‌الله سيد حسن حكيم و آيت‌الله سيد يوسف حكيم (متوفاى 1411 ه‍.ق.) استفاده نموده و اصول فقه را از آیت‌الله سيد محمد على حكيم و فلسفه و تاريخ را از شيخ محمدرضا مظفررحمةالله‌عليهم آموخت. پس از اتمام مرحلۀ ادبيات و دروس سطح، در حلقۀ درس خارج فقه و اصول آيات عظام سيد محسن حكيم(متوفاى 1389 ه‍.ق.) و شيخ حسين حلى و سيد ابوالقاسم خويى(متوفاى 1413 ه‍.ق.) و ميرزا حسن بجنوردى قرار گرفت و از اين بزرگان استفاده‌هاى وافرى برد. سید محمدتقی طباطبایی حکیم آثار متعددی دارد که تاب الاُصولُ العامّه للفقه المقارَن، معروف‌ترین اثر اوست. رژیم بعث عراق در ۱۴۰۳ق/ ۱۳۶۲ش سیدمحمدتقی حکیم را همراه با شمار دیگری از اعضای خاندان حکیم دستگیر و زندانی نمود، اما بعدها او را با توجه به کهولت سن و بیماری آزاد کرد .سرانجام وی در صَفر ۱۴۲۳ / اردیبهشت ۱۳۸۱ش در نجف درگذشت.

 

*       ترور نافرجام آيت‏ اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش)

پس از آنكه رضاخان پهلوي به قدرت دست يافت، درصدد برآمد تا از آيت‏اللَّه سيدحسن مدرس انتقام بگيرد و او را از سر راه خويش بردارد. به همين منظور ده نفر از مأموران شهرباني را مأمور ترور وي نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسي هنگامي كه آيت‏اللَّه مدرس از كوچه‏اي در تهران عبور مي‏كرد از اطراف، مورد سوء قصد و شليك گلوله‏ها قرار گرفت. وليكن بدون اينكه به خود تزلزلي راه دهد با چابكي از مهلكه نجات يافت و تنها از ناحيه كتف و ساعد زخمي گشت و به بيمارستان منتقل گرديد. ايشان از بيمارستان پيام فرستاد: به رضاخان بگوييد كه به كوري چشم بدخواهان، من هنوز زنده‏ام. با اين حال، رضاخان وجود او را تحمل نكرد و پس از چندي ايشان را به خواف در استان خراسان تبعيد كرد و پس از سالياني تبعيد، به شهادت رساند.

*       تصويب قانون مبارزه با كشت خشخاش در مجلس شوراي ملي (1334ش)

*       درگذشت "حسينعلي راشد" دانشمند و سخنور معاصر(1359 ش)

حجت‏الاسلام حسينعلي راشد فرزند عالم بزرگوار ملاعباس تربتي در سال 1284 ش در تربت حيدريه در استان خراسان به دنيا آمد. در شانزده سالگي براي فراگيري علوم اسلامي راهي مشهد شد و طي ده سال از محضر اديب نيشابوري وديگران بهره برد. او همچنين از علماي نجف، اصفهان وتهران نيز استفاده فراوان برد و سپس به وعظ و ارشاد پرداخت. راشد مدتي در اصفهان منبر رفت ولي توسط رژيم شاهي به زندان افتاد. وي از سال 1320 ش در راديو ايران به ايراد سخنراني‏هاي اخلاقي و مذهبي پرداخت و در مدرسه سپهسالار  (مدرسه شهيد مطهري) و دانشگاه تهران به امر تدريس مشغول شد. حسينعلي راشد سرانجام در سال هفتم آبان 1359 در 75 سالگي در گذشت. فضيلت‏هاي راشد، دو فيلسوف شرق و غرب و مجموعه سخنراني‏هاي راشد، از جمله آثار اوست.

*      روز ملي و اعلام جمهوري تركيه با روي كار آمدن "آتاتورك" در اين كشور (1923م)

تركيه، بازمانده قلمرو امپراتوري بزرگ عثماني است كه پس از 623 سال، در پي شكست در جنگ جهاني اول و تجزيه امپراتوري عثماني تشكيل شد. با اين حال، نظام پادشاهي و خلافتي خود را پس از جنگ نيز حفظ كرد. در اين سال‏ها، بر اثر پيروزي‏هايى كه قواي ترك به فرماندهي مصطفي كمال پاشا بر نيروهاي يونان به دليل منازعه بر سر زمين‏هاي مورد اختلاف، به دست آوردند، مصطفي كمال به شهرت فراواني دست يافت و درصدد سرنگوني رژيم عثماني برآمد. اما الغاء رژيم سلطنتي در تركيه كه با مذهب پيوند خورده بود كار آساني به نظر نمي‏رسيد. مصطفي كمال براي حل اين مشكل، مقام سلطنت و خلافت عثماني را از هم جدا كرد و ضمن الغاء رژيم سلطنتي و خلع سلطان محمد ششم از سلطنت، مقام خلافت را به عنوان يك مقام مذهبي، به پسر عموي سلطان مخلوع، به نام عبدالمجيد سپرد. پس از چندي، مجلس جديد تركيه در 29 اكتبر 1923م، ضمن اعطاي لقب آتاتورك به معني پدر ترك، وي را به رياست جمهوري انتخاب كرد و او يكسال بعد با لغو مقام تشريفاتي خلافت، دوران ديكتاتوري بلامنازع خود را آغاز نمود. آتاتورك بيش از پانزده سال با ديكتاتوري بر مردم مسلمان تركيه حكومت كرد و كوشيد با حذف مقررات و ارزش‏هاي اسلامي، قوانين و مظاهر زندگي غربي را در چار چوب نظام غيرديني در تركيه رواج دهد. اقدامات آتاتورك پس از مرگش در سال 1938م نيز ادامه يافت. اگرچه در جمهوري تركيه در سال 1945 به تدريج، زمينه براي مردم سالاري چند حزبي آماده شد، اما نظامياني كه خود را حافظان نظام لائيك در تركيه مي‏دانند، همچنان بر سياست‏هاي داخلي و خارجي اين كشور نظارت مي‏كنند. حذف قوانين اسلامي و مظاهر ديني از سطح جامعه، تطبيق قوانين مدني و قضايى با خواسته‏هاي غرب، همكاري گسترده و پيروي از امريكا و اروپا در مسائل مختلف در عرصه بين‏الملل، حضور در پيمان ناتو و تلاش براي عضويت در اتحاديه اروپا، از جمله گام هايى است كه اين كشور، براي اروپايى شدن برداشته است. در حقيقت، اروپايى شدن به عنوان يكي از اهداف مشترك سردمداران تركيه به حساب مي‏آيد. با اين حال اتحاديه اروپا با عنوان كردن موانعي چون مسئله قبرس، وجود حكم اعدام و نقض حقوق بشر در اين كشور همچنان از پذيرش تركيه در اين اتحاديه خودداري كرده است. كشور تركيه در همسايگي جمهوري اسلامي ايران، با 779/542 كيلومتر مربع وسعت و بيش از 67 ميليون نفر جمعيت در منطقه آسياي صغير و جنوب شرقي اروپا قرار دارد. بيش از 98% جمعيت تركيهْ مسلمان و بقيه مسيحي و يهودي مي‏باشند. زبان رسمي، تركي  (با حروف لاتين) و پايتخت آن، آنكارا است. پيش‏بيني مي‏شود جمعيت تركيه تا سال 2025 بيش از 87 ميليون نفر خواهدبود. واحد پول تركيهْ ليره است و استانبول، ازمير، آدانا از شهرهاي مهم آن هستند. نظام سياسي حاكم بر تركيه جمهوري است.(ر.ك: 10 نوامبر)

*       آغاز هفته كتاب و كتاب خواني (از 7 تا 13 آبان)

كتاب از ديرباز حافظ و احيا كننده تفكر و انديشه‏هاي والا و منبع عظيمي بوده است كه طالبان علم و انديشه و حقيقت را سيراب كرده است. ارزيابي شرايط و امكانات موجود فرهنگي، مبين اين است كه امروز نيز كتاب به عنوان يك وسيله مطمئن و كارآمد در بسترسازي موجود فرهنگ مي‏تواند مورد استفاده قرار گيرد. شك نيست كه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه، اولاً به توجه بيشتر مسؤولان فرهنگي و آموزشي كشور نياز دارد و ثانياً محتاج تلاشي همه جانبه، فراگير و ملي است. از اين رو، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري نهادهاي فرهنگي و در اجراي فرامين مقام معظم رهبري در مورد توسعه نمايشگاه‏هاي كتاب در سطح كشور و تشويق مردم به كتاب خواني، نخستين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران در روزهاي چهارم تا دهم دي ماه سال 1372 با پيام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي برگزار شد. برگزاري اين هفته، همه ساله بر اساس آيين نامه‏اي است كه به تصويب شوراي فرهنگ عمومي رسيده و از هفتم تا سيزدهم آبان، به عنوان هفته كتاب نام‏گذاري شده است. دبير ستاد هفته كتاب، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‏باشد. سازمان‏ها و وزارتخانه‏هايي كه در هفته كتاب و كتاب خواني عضو و نقش فعالي دارند عبارتند از: صدا و سيما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان، سازمان تبليغات اسلامي و ديگر سازمان‏هاي فرهنگي كشور. تقويت بنيه فرهنگي كشور، تشويق و ترغيب مردم به كتاب و كتابخواني، تقويت روحيه نشاط در ميان پديدآورندگان آثار مكتوب، كمك به حل مشكلات توليد و توزيع كتاب و تجهيز و گسترش كتاب خانه‏هاي عمومي و كانون‏هاي فرهنگي مساجد، از جمله اهداف برگزاري هفته كتاب مي‏باشند.

 


١٣:٢٣ - 1397/07/30    /    شماره : ٦٧٣٤١    /    تعداد نمایش : ٢٣



خروج





   مطالب مرتبط