نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > قم شناسی > حوزه های علمیه و مراجع > تاریخ حوزه و روحانیت و مدارس حوزه 


حفظ یا هتک حرمت امری متقابل است/
سلسله دروس خارج فقه فرهنگ-۱۷؛ حفظ یا هتک حرمت امری متقابل است/ بررسی قاعده «الحُرُماتُ قصاص» محسن اراکی آیت الله اراکی گفت: قاعده «وَ الْحُرُماتُ قِصاص‏»؛ یعنی همیشه حرمت‌ها حق متقابل ایجاد می‌کنند، زوال حرمت، زوال حرمت متقابل و حفظ حرمت، حفظ حرمت متقابل را در پی دارد. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر مشروح جلسه هفدهم درس خارج فرهنگ آیت الله محسن اراکی است که در ادامه می خوانید؛ مقدمه فرهنگ یک نظام ارزشی است که همه فعّالیّت‌های ارادی انسان را در برمی‌گیرد؛ مجموعه‌ای از داوری‌های ارزشیِ به هم پیوسته و متکامل درباره کلیه رفتارهای انسانیِ انسان که مجموعه ساختاری هماهنگ و واحدی را شکل می‌دهند.از سویی فرهنگ خاستگاه رفتارهای ارادی انسانیِ فردی و اجتماعی است و لذا هرگونه تغییر در رفتارهای فردی و اجتماعی، دگرگونی در نظام فرهنگی را می‌طلبد و نیز هرگونه تغییر در نظام فرهنگی، دگرگونی در شیوه‌های رفتار انسانی را به دنبال دارد به همین جهت بررسی این نظام اجتماعی از منظر فقه و معارف اهل بیت علیهم السلام ضروری به نظر می‌رسد. در این سلسله دروس آیت الله محسن اراکی که مکتب علمی نجف و قم را توأماً درک کرده است، به بررسی این مهم می‌پردازد.
 ١٢:٣٩ - 1397/04/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
ادوار تحول حوزه های علمیه/ حوزه باید وضعیت درونی خود را ارتقا دهد
یادداشت؛ ادوار تحول حوزه های علمیه/ حوزه باید وضعیت درونی خود را ارتقا دهد محمد صالحی مطالبات و انتظارات جهانی و ملی پس از انقلاب، ایجاب می کند تا حوزه های علمیه بتوانند معارف توصیفی، ارزشی و تکلیفی خود را در عرصه ی فردسازی، سازمان سازی و جامعه سازی ارتقا بخشد. به گزارش خبرنگار مهر، تحول در حوزه های علمیه از بدو تشکیل این حوزه ها، جزء دغدغه های گردانندگان این مجموعه علمی بوده است. به روز بودن و ایجاد تناسبات درونی و بیرونی برای حوزه های علمی که منجر به کارآمدی یا ناکارآمدی این مجموعه می شود حکم حیات و ممات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی این سازمان علمی و عملی را دارد. این تحول و ایجاد تناسب را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد.
 ١٢:٣٧ - 1397/04/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
رئیس حوزه های علمیه کشور:
خودبرتر بینی بزرگترین آفت نخبگی است
رئیس حوزه های علمیه کشور: خودبرتر بینی بزرگترین آفت نخبگی است/سهم ناچیز پژوهش در برنامه ششم یزد ـ رئیس حوزه های علمیه کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه نخبگان در جامعه گفت: برای هر چیزی آفتی است و آفت نخبگی، خودبرتر بینی است. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در جمع نخبگان استان یزد با اشاره به نقش نخبگان در پیشرفت های کشور اظهار داشت: همه انسانها در معرض تهدید هستند اما نخبگان بیش از سایر افراد جامعه در معرض تهدید هستند.
 ٠٨:٢٢ - 1396/04/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
تغییرات و مطالبات اجتماعی از حوزه پیش افتاده است
پیروزمند در گفتگوی تفصیلی با مهر: تغییرات و مطالبات اجتماعی از حوزه پیش افتاده است حجت الاسلام پیروزمند، نویسنده کتاب «تحول حوزه و روحانیت در گذشته و حال» معتقد است سرعت تغییرات و مطالبات اجتماعی و بین‌المللی در حال پیشی گرفتن از ظرفیت رشد حوزه های علمیه است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای ۱۱ مهرماه در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه فرمودند: یکی از نیازهای مهم حوزه علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه ریزی بلندمدت، دقیق و زمان بندی شده براساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است. رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه برنامه بلندمدت حوزه باید مبتنی بر یک «طرح تحول حوزه» باشد، افزودند: باید یک «مرکز مطالعات راهبردی» متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی تشکیل و برنامه تحول و دیگر برنامه های راهبردی حوزه، در این مرکز تدوین شوند.
 ٠٧:٣٢ - 1395/08/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
تحولات نقش و کارکرد روحانیت در جامعه
تحولات نقش و کارکرد روحانیت در جامعه/ دلایل وجود روحانیت در دین رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آنچه که روحانیت را روحانیت کرده و به او هویت بخشیده است مقوله هدایت، تبلیغ و ارشاد و بیان تفسیر دین بوده و ضرورتش همان ضرورت اثبات نبوت و امامت است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: روحانیت قدیمی‌ترین نهادی است که توانسته است در زندگی اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان به ویژه شیعیان نقش بی‌بدیل ایفا کند و لذا لازم است که نسبت به این تلاش‌ها بررسی‌های متعددی انجام شود. تحول در حوزه های علمیه که از تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری است مستلزم بازشناسی نقش روحانیت و تغییراتی است که با وقوع انقلاب اسلامی در جایگاه روحانیت ایجاد شده است:
 ٠٧:٥٠ - 1395/07/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
روحانیت اساس و دوام انقلاب است
آیت‌الله مصباح‌ یزدی: روحانیت اساس و دوام انقلاب است/ انحراف در روحانیت به مرگ انقلاب منجر می‌شود/ تعمیق باورها راه نگهداری از انقلاب خبرگزاری فارس: روحانیت اساس و دوام انقلاب است/ انحراف در روحانیت به مرگ انقلاب منجر می‌شود/ تعمیق باورها راه نگهداری از انقلاب رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه اساس انقلاب در دست روحانیت بود، دوام آن را نیز در دست روحانیت دانست و با تأکید بر اینکه‌ روحانیون متولیان انقلاب و پرچم‌دار آن هستند وجود انحراف در روحانیت را منجر به تضعیف و مرگ انقلاب دانست.
 ٠٧:٤٩ - 1395/05/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
حوزه شیعی و مدیریت سه امر مهم تاریخی
حوزه شیعی و مدیریت سه امر مهم تاریخی/ شرط انقلابی ماندن حوزه ها اگر انقلاب اسلامی بخواهد برای ايجاد يک تمدن اسلامی اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامی منطقاً حل شود که اين کار حوزه های علميه و شرط انقلابی ماندن حوزه و حکومت است. به گزارش خبرگزاری مهر، در دهه چهارم انقلاب اسلامی تهدیدهای نرم علیه باورها و رفتار ملت ایران و در نهایت تغییر نظام اسلامی شتاب پیدا کرده است. برای مقابله با این تهدیدها باید قدرت نرم انقلاب اسلامی به میدان بیاید. به باور دوست و دشمن، نهاد روحانیت و حوزه های علمیه قدرت نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که می توانند تولید اقتدار اسلامی و ملی برای نظام و انقلاب داشته باشند. از این روست که رهبر معظم انقلاب بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه بارها تاکید داشته اند.
 ٠٦:١١ - 1395/02/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
وضعیت ترجمه و نشر آثار امام موسی صدر/ ترجمه آثار به هفت زبان
وضعیت ترجمه و نشر آثار امام موسی صدر/ ترجمه آثار به هفت زبان طه فروتن گفت: بخش عمده آثار امام موسی صدر تاکنون به فارسی برگردانده شده‌اند. کتابخانه‌ای تخصصی از آثار پنج شخصیت معاصر از خاندان صدر تأسیس شده و به پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان خدمت‌رسانی می‌کند.
 ٠٥:٢٢ - 1394/06/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ کشور دنیا فارغ‌التحصیل «المصطفی» هستند
آیت‌الله اعرافی: ۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ کشور دنیا فارغ‌التحصیل «المصطفی» هستند قم نگار: رئیس جامعه المصطفی‌العالمیه گفت: امروز جامعه‌المصطفی(ص) و سایر حوزه‌های علمیه از برکت خون شهدا رونق یافته است و در مرکز جامعه‌المصطفی(ص) تاکنون ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل از ۱۲۰ کشور دنیا داشته‌ایم.
 ٠٤:٤٧ - 1394/06/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
تجدید حیات حوزه علمیه(2)
تجدید حیات حوزه علمیه(2) گرچه احیاء حوزه علمیه، خود بزرگترین حرکت سیاسی فرهنگی در مقابل استعمارگران به شمار می‌آمد، ولی آیت الله حائری از مقابله مستقیم با حرکت‌های ضد ارزشی رژیم حاکم عصر خود باز نایستاد هجرت آیت الله حائری یزدی آثار بسیاری در پی داشت که مهمترین آن‌ها به دو بخش «علمی‌» و «سیاسی - فرهنگی‌» تقسیم می‌شود. آثار و برکات علمی الف - تاسیس و بنیانگذاری حوزه علمیه قم همچنانکه اشاره شد فعالیت حوزه علمیه قم به معنی واقعی با ورود حضرت آیت الله حائری یزدی آغاز گردید و با تلاش و کوشش مستمر این مرد الهی روز به روز رونق از دست رفته را بازیافت تا جائی که امروز با اینکه بیشتر از هفتاد سال از آن زمان نمی‌گذرد، قم را به عنوان «ام القرای جهان اسلام‌» می‌شناسند
 ٠٨:٣٨ - 1394/05/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
نگاهی به سازوکارهای جانبی حوزه (۲)
نگاهی به سازوکارهای جانبی حوزه (۲) گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین رسول فلاحتی – ۶ (بخش پایانی) گفت‌وگو از: ابوطالب متقی - آیا در برنامه‌ریزی‌های آموزشی از نظرات اساتید استفاده می‌شود؟ در سال‌های اخیر نگاه خوبی به نظرات اساتید می‌شود، اما باز هم جای کار دارد. حوزه علمیه باید گروهی از اساتید را در سطوح مختلف جمع کرده و از آن‌ها بخواهد تا نظرات خود را در خصوص بازنگری در متون درسی ارائه دهند.
 ٠٨:٣٥ - 1394/05/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
وضعیت دانش هاى حوزوى از دیدگاه آیت الله سبحانی (۱)
وضعیت دانش هاى حوزوى از دیدگاه آیت الله سبحانی (۱) بعد از انقلاب، در حوزه، دانش هایى پیشرفت كرد و در مقابل، دانش هایى به ركود دچار شد. تاریخ، از جمله دانش هایى است كه پیشرفت داشته؛ تا حدى هم دانش رجال و درایه و حدیث. اشاره: امروز با توجه به این كه شرایط جدیدى بر فضاى فرهنگى كشور حاكم شده است، لازم است وضعیت هر یك از علومی چون كلام، تفسیر، رجال، تاریخ، فقه و اصول را در حوزه علمیه تحلیل کنیم و بسنجیم. آیت الله سبحانی از جمله علمایی هستند که در قلمرو علوم مختلفى سخن گفته و كتاب و رساله نوشته اند. در این راستا پایگاه اینترنتی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه گفتگویی با ایشان انجام داده و منتشر نموده است. این نوشتار، در دو بخش، خلاصه ای برگرفته از آن گفتگوی منتشر شده است. مطالب داخل [ ] از کلام استاد نیست و در بعضی موارد، برگرفته از سۆالات مصاحبه کننده می باشد.
 ٠٥:٢٦ - 1394/05/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع)
کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع) مقدمه: الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا(1) «ثروت و پسران، زیور زندگی دنیا هستند و نیکی‌های ماندگار از نظر پاداش، نزد پروردگار بهتر و از نظر امید (نیز) بهتر است».
 ١٠:٤٠ - 1393/03/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
مدرسه دارالشفاء
مدرسه دارالشفاء که متصل به مدرسه فیضیه است ، دراوایل دوره قاجاریه تأسیس شد . این مدرسه ابتدا به نام مدرسه فتحعلی شاه خوانده می شد تا آن که در سال ۱۳۰۷ هـ . ق کامران میرزای قاجار سر در آن را تجدید کرد وحجره های آن را به دست تعمیر سپرد . از آن زمان این مدرسه دارالشفاء نام گرفته است .
 ١٨:٢٧ - 1392/02/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
مدرسه حجتیه
یکی ازبزرگ ترین مدارس قم ، مدرسه حجتیه است که درسال ۱۳۶۶ هـ .ق بنای آن از سوی آیت الله ” سید محمد حجت کوه کمری تبریزی ” آغاز شد . مرقد ایشان نیز دراین مدرسه جای دارد. این مدرسه مخصوص طلاب غیر ایرانی است.
 ١٨:٢٦ - 1392/02/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
مدرسه فیضیه
این مدرسه یکی از مشهورترین حوزه های علوم دینی جهان است . مدرسه فیضیه از نیمه ی نخست سده سیزدهم هـ . ق جایگزین ” مدرسه آستانه ” شد وبه اعتبار متون معتبر تاریخی ، از میانه ی سده ششم هـ. ق وجود داشت ود رعصر صفوی تجدید بنا شد . در این مدرسه در طول تاریخ طلاب زیادی ساکن بوده اند.
 ١٨:٢٤ - 1392/02/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
مدرسه غیاثیه ( پامنار)
سردر و مناره های مدرسه غیاثیه نزدیک میدان کهنه شهر قم تنها بخش بازمانده از مدرسه عظیمی است که در سده هشتم هـ . ق دارای شهرت بسیار بود. سازه اصلی بنا از آجر با تزیینات گچی و تلفیق آجر و کاشی در مناره هاست.
 ١٨:٢٣ - 1392/02/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
مدرسه جهانگیر خان
این مدرسه که به نام مدرسه ناصری وجانی خان نیز معروف است ، درسمت شرق شهر قم در برابر درگاه مسجد جامع قرار دارد و از مدارس دوره صفویه است . مدرسه جهانگیری با وجود کوچکی از مدارس با سابقه است که بسیاری از فضلای قم از دانش آموختگان آن بودند.
 ١٨:٢٠ - 1392/02/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
نقش متفاوت کشیش و روحانی اسلامی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشریح تفاوت نگاه مسیحی و اسلامی به فلسفه دین گفت: فلسفه دین نظامی است که در فضای غربی منشاء یافت و در آن فضا نیز بارور گردید. نظام مشابه در بستر اسلامی کلام و کلام جدید بوده است.
 ١٦:٥٦ - 1391/10/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
نخستین گروه طلاب آفریقایی چگونه به قم آمدند؟
در اوایل دهه هفتاد میلادی، تنی چند از طلاب ار افریقا به نجف اشرف رفته و به فراگیری علوم دینی پرداختند، ولی با حاکمیت حسن‌البکر بعثی، به ایران هجرت کرده و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شدند.
 ١٤:٥٤ - 1391/08/14 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7465
کل بازديدها :15634066
بازديدکنندگان آنلاين :9
بازديدازاین صفحه :17966