نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است
رضا غلامی: تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است رضا غلامی حجت الاسلام غلامی گفت: اگر بسترهای ظهور مشکلات از بین نرود و اقدام صحیح و مناسبی جهت مقابله با آنها صورت نگیرد، مانند یک غده سرطانی، مشکل به کل جامعه سرایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، درسگفتار «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» با تدریس حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، از نیمه اردیبهشت‌ ماه تا پایان شهریورماه در ۱۲جلسه برگزار می‌شود. در ادامه، گزارش پنجمین درسگفتار با موضوع «مؤلفه های جامعه اسلامی مطلوب» آمده است: خلاصه جلسه قبل: جلسه پیش، بحث ما درباره ریشه یابی آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی بود. در ابتدای بحث و از باب مقدمه به چند نکته کلیدی جدید درباره نوع نگاهی که به جامعه اسلامی وجود دارد، اشاره شد. نکته نخست اینکه تلقی جوامع از آسیب اجتماعی وابسته به نظام ارزشی آن جامعه است و لذا ممکن است چیزی از نظر جامعه اسلامی آسیب تلقی شود که در سایر جوامع آسیب نباشد.
 ٠٨:٠٦ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
عذاب آخرت بر جسم وارد می شود یا روح؟
عذاب آخرت بر جسم وارد می شود یا روح؟ سوختن در آتش و دیگر عذاب‏های ذکر شده در نصوص دینی واقعی است، و بر جسم و جان هر دو وارد می شود. برزخ،قیامت از آموزه‌های وَحْیانی بر می‌آید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم می‌سوزاند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: "تو چه می‌دانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دل‌ها سر می‌زند. این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستون‌های کشیده و طولانی"(۱). در تفسیرآیه آمده:
 ١٣:١٤ - 1396/11/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
روزی که حقیقت اعمال بر ملا می شوند!
روزی که حقیقت اعمال بر ملا می شوند! حتماً تا به حال شنیده اید که انسانهایی وجود دارند که آنقدر در عمل و نظر انسانهای وارسته ای هستند که خداوند به آنها چشم برزخی عطا کرده است. این افراد در همین دنیا زندگی می کنند اما چیزهایی مشاهده می کنند که انسان های عادی از درک آن عاجز و محجوب هستند. عبدالکریم خالکی/ کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث - بخش قرآن تبیان قبر ، قیامت
 ٠٧:٢٢ - 1394/10/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا از مرگ می ترسیم؟
چرا از مرگ می ترسیم؟ نوع و چگونگی زندگی افراد در دنیا نمایانگر چگونگی حیات جاودانه شان و مواجه آنان با مرگ است. تلخ یا شیرین بودن مرگ بسته به شیوه ی زندگی انسانها در دنیا و جهان بینی شان تفاوت دارد. چنانچه امیر المومنین (علیه السلام) مرگ را بشارتی به نعمت جاویدان، یا خبری از عذاب همیشگی و یا مایه اندوه و هراس میخوانند.(معانی الاخبار، ابن بابویه، محمد بن علی، ص288، ح2) زینب فیاضی/ کارشناس ارشد تفسیر - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان مرگ وقایع تلخ و شیرین؛ جزء جداناشدنی زندگی تمامی انسانهاست. انسانها، از هر نژاد و ملیت و با هر عقیده و تفکری، در طول زندگی خود با حوادث بسیاری دست و پنجه نرم می نمایند. هر چند با بکارگیری اصولی می توان از وقوع برخی حوادث جلوگیی نمود اما هنوز وقایع بیشماری وجود دارد که از حیطه ی توان آدمی خارج است.
 ٠٧:١٩ - 1394/10/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
فرشته موت، سرزده و بی تعارف می آید!
فرشته موت، سرزده و بی تعارف می آید! خیری کن ای فلان و غنیمت شمار عمر زان پیش تر که بانگ برآید فلان نماند (سعدی) چه زیبا سروده است استاد سخن، سعدی، تا این زرق و برق دنیا نه چشم سر را گول بزند و نه چشم دل را پر کند. چه زیبا گفته که چگونه و کی باید برای آن سفر مهیا شد و چه زیبا نصیحت نموده تا فرصت ها از دست نرود. محمد دهقانی زاده/کارشناس حوزه- بخش قرآن تبیان مرگ مرگ حق است و حتماً و یقیناً سراغ همه خواهد آمد؛ شتری است که درِ خانه همگان خواهد خوابید. انسان و غیر انسان هم نمی شناسد. حتی زمین نیز می میرد: (بقره؛ 164)
 ٠٧:٤٢ - 1394/10/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
فشار قبر؛ اولین وادی پس از مرگ
فشار قبر؛ اولین وادی پس از مرگ فشار قبر مسئله ای است که در روایات آمده و عللی برای آن از جمله سوء خُلق با اهل خانه، سخن چینی و ... ذکر شده است. علیرضا خالکی /کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان فشار قبر مرگ، یک خواب یا یک بیداری؟ دو گونه درباره مرگ در روایات آمده است، که ظاهرش متناقض است: یکبار نقل شده است که "النوم اخ الموت" که از آن برداشت می شود که وقتی انسان می میرد انگار در خواب می شود و در جایی دیگر هم نقل شده که "الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا" که از آن برداشت می شود زمان مرگ انسان از خواب بیدار می شود. در واقع پرسشی که اینجا رخ می نماید اینست که آیا انسان با مرگ به خواب می رود و یا اینکه با مرگ از خواب بیدار می شود؟
 ٠٧:٤٨ - 1394/09/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
کارهایی که سکرات موت را کم می کنند!
کارهایی که سکرات موت را کم می کنند! تصویری که ما از مرگ نزدیکان به یاد داریم بیشتر شبیه یک خوابیدن آرام و بدون درد سر است. این در حالی است که در پس این آرامش ظاهری و ابدی واقعیت های دردناک و پنهانی وجود دارد که اگر کسی به آن واقف شود به تکاپو در پیدا کردن راه چاره ای برای فرار از آن مهلکه خواهد افتاد. پسندیدم علی بیراوند/کارشناس ارشد حوزه- بخش قرآن تبیان مرگ
 ٠٧:٠٩ - 1394/09/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
تسلیت گویی را از امیرالمومنین علیه السلام بیاموزیم!!
تسلیت گویی را از امیرالمومنین علیه السلام بیاموزیم!! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «از بین برنده لذت ها را بسیار یاد کنید. سؤال شد: آن چیست؟ فرمود: مرگ... و مرگ، اولین منزل از منازل سرای آخرت و آخرین مرحله از مراحل زندگی دنیاست». فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش نهج البلاغه تبیان غفلت از مرگ مرگ و زندگی مهمترین مسأله آدمی در طول تاریخ است. آدمی فطرتاً طالب حیات است و متقابلاً از مرگ فراری است لذا جدی ترین مسأله در زندگی را مرگ تشکیل می دهد که دغدغه انسان را به خود اختصاص داده
 ٠٩:٤٣ - 1394/09/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
ترس بیهوده از مرگ!
ترس بیهوده از مرگ! آدمی در طول زندگی در این دنیا، همه چیز را از آن خود می داند و به آن ها دل می بندد؛ در حالی که مالک حقیقی خداست. این دلبستگی ها سبب می شود از مرگ غافل شده و اگر هم به آن بیندیشد، از آن بترسد. وقتی دنیا و نعمت هایش، مهار دل آدمی را به دست گیرد، در حقیقت دل را که از نظر مرتبه وجودی بالاتر است، به حد خود تنزل داده است. زهرا رضاییان - بخش نهج البلاغه تبیان ترس از مرگ بدون فهم حقیقت «پل زندگی» که مرگ نامیده می شود و بدون شناخت جایی که پس از عبور از این پل باید بدان جا وارد شد، حقیقت زندگی روشن نخواهد شد. حقیقت مرگ مانند تپه، دامنه های گوناگونی دارد و مانند منشور، زوایایی متعدد که از هر برش آن بنگریم، با چهره جدیدی از آن آشنا می شویم.
 ٠٩:٢٦ - 1394/08/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
یک قاعده ی طلایی برای سنجش اعمال !
یک قاعده ی طلایی برای سنجش اعمال ! روزهای آغازین مهر بود که از کار بیکار شدم، سعی می کردم خود را خوشحال نشان دهم تا شور و هیجان پسرم که اولین بار بود مدرسه را تجربه می کرد، بهم نریزد. چند روز پیش آمد و گفت، امروز خانم معلم گفت یک درس مهم یاد می دهد «هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند» و بعد گفت به این موضوع فکر کنیم. یعنی چی بابا؟
 ٠٦:٤٥ - 1394/07/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
شدیدترین عذاب شامل چه کسانی می شود؟
شدیدترین عذاب شامل چه کسانی می شود؟ زنا گناهانی است كه در تمام ادیان‌ آسمانی حرام اعلام شده و از گناهان بزرگ شمرده شده است . فراوری : زهرا اجلال - بخش قران تبیان عذاب قرآن کریم در این باره می فرماید: «... إِنَّمَا بَغْیُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم ...» ؛ ای مردم بدانید هر گونه ظلم و ستمی مرتکب شوید، و هر انحرافی از حق پیدا کنید ضررش متوجه خود شما است.(یونس / 23)
 ٠٦:٤٢ - 1394/07/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
دو شرط برای بهشت و یک شرط برای جهنم!
دو شرط برای بهشت و یک شرط برای جهنم! ________________________________________ برای جهنم رفتن یک وصف لازم است و آن گناه است. ولی برای بهشت رفتن، یک وصف كافی نیست بلکه دو وصف لازم است یکی حُسن فعلی و دیگری هم حُسن فاعلی، یعنی هم ایمان و هم عمل صالح. ________________________________________ مردم دو قسم هستند یک عده حرف انبیا را گوش می‌دهند و یک عده حرف شیطان را : «الَّذِینَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِیرٌ» (سوره فاط ،آیه 7) ؛
 ٠٧:٣١ - 1394/05/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
خدا در قیامت به این افراد رحم می ‌کند!
خدا در قیامت به این افراد رحم می ‌کند! مهربانی کردن خداوند مهربان در آیات متعدد در سوره هاى قرآن خویشتن را با صفت رحم و شفقت و مهربانى یاد کرده و خود را به بندگانش با این اوصاف جمیله معرفى نموده است. (المعجم المفهرس ماده رحم از باب نمونه: سوره اعراف (7)، آیه 156 و آیه 151 و سوره یوسف (12)، آیه 64 و آیه 92) و هنگامى که مسلمانان حقیقى و پیروان واقعى آئین مقدس اسلام را در کتاب آسمانى خود توصیف و تمجید مى کند، درباره آن مى فرماید: مومنین به همدیگر رئوف (فتح (48)، آیه 29، و سوره حدید (57)، آیه 27 و بلد (90)، آیه 17) و مهربان و به یکدیگر دلسوز و غمخوار هستند .
 ٠٦:٥٩ - 1394/04/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
کسی که بالاترین رتبه را در روز قیامت دارد
کسی که بالاترین رتبه را در روز قیامت دارد بدون شک موعظه و نصیحت از روش های مهم و موثر در تعلیم و تربیت می باشند. این دو روش از دیرباز مورد توجه اولیاء ، مربیان و مبلغان بوده اند. قرآن کریم از شیوه ی تربیتی موعظه و نصیحت بیشترین استفاده را برده است. به عنوان نمونه در سوره ی لقمان ، به داستان تربیتی پدر مهربان و شایسته ای اشاره می کند که به موعظه دلسوزانه ی پسرخویش می پردازد و هدف قرآن کریم از نقل چنین داستانی ارائه و نشان دادن الگوی تربیتی به دیگران می باشد که خدای منان در مورد پیامبر اسلام صلی الله و علیه وآله به این مساله اشاره کرده است : «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ...» (احزاب/21)
 ٠٧:٠٣ - 1394/04/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
کسی که بالاترین رتبه را در روز قیامت دارد
کسی که بالاترین رتبه را در روز قیامت دارد موعظه بدون شک موعظه و نصیحت از روش های مهم و موثر در تعلیم و تربیت می باشند. این دو روش از دیرباز مورد توجه اولیاء ، مربیان و مبلغان بوده اند. قرآن کریم از شیوه ی تربیتی موعظه و نصیحت بیشترین استفاده را برده است.
 ٠٥:٤٨ - 1394/04/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم در دین یهود و مسیحیت
جهنم در دین یهود و مسیحیت در دین یهودی: یهودیان در طول تاریخ خود دیدگاههای گوناگونی در زمینه رویدادهای پی از مرگ، داوری اعمال و رستاخیز نهایی داشته¬اند. در کتاب مقدس عبری واژه¬هایی چون شِئول (گور)، بور (حفره)، اَبَدّون (جای نابودی)، شَحَت (گودال)، ماوِت (مرگ) و عافار (خاک) به معنای مرگ و نیز جهان پس از مرگ به کار رفته است، اما مهم¬ترین و پربسامدترین این واژه¬ها شئول است که هم به معنای گور و هم به معنای جهان زیرین مردگان است.
 ٠٥:٣٢ - 1394/03/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
"اهمیت زیارت قبور اهل بیت (ع)"
"اهمیت زیارت قبور اهل بیت (ع)" ديدار، مقدمه «قرب» است و زيارت، عامل «تقرّب» «زيارت»، يك عمل تكرارى و بى‏روح نيست، بلكه گامى در مسير تزكيه و مقدمه‏اى براى قرب معنوى و همراهى و همروحى با اولياى پاك است كه اسوه طهارت و نجابت و شرافت‏اند. زائر، نبايد به ظواهر و شكل‏ها و ساختمان‏ها و حرم‏ها و رواق‏ها و در و ديوار و ضريح و آئيه كارى و گنبد و گلدسته چنان بنگرد و در اينها محو شود كه از عظمت و معنويت خود معصومين و مدفونين در حرم‏هاى مطهّر غافل شود. زيارتگاه، محيطى پاك و سرشار از صداقت و پاكى است و يادآور كمال و فضيلت و باز دارنده از غفلت و رذيلت است.
 ٠٨:٢٩ - 1394/01/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم در نصوص دینی اسلام
جهنم در نصوص دینی اسلام جایگاه جهنم در نظام آخرت شناسی: فلسفه جهنم: مهم¬ترین پرسشی که درباره جهنم در پیش روست، حکمتی است که از بابت آن تباه¬کاران باید چنین عذابی سخت و طولانی را تحمل کنند، عذابی که هم از حیث شدتش نسبت به عذابهای دنیا و هم از حیث ابدی بودن نسبتی میان امر محدود و نامحدود است؛ با وجود پذیرش این اصل که عذاب جهنم سزای عادلانه اعمال انسانها ست، اما نسبت میان عملی که انجام گرفته است، با عذابی که تحمل می¬شود، با ملاکهای زمینی قابل سنجش نیست.
 ٠٨:٣٠ - 1393/12/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم در کلام اسلامی
جهنم در کلام اسلامی موضوع پاداش و جزای اخروی به طور عام، و مباحث مربوط به جهنم به طور خاص، همواره در طول تاریخ اسلام، بخش مهمی از مباحث کلامی و اعتقادی را به خود اختصاص داده است. در مورد رابطه مباحث جهنم با بهشت، باید گفت برخی از مباحث کلامی بین آن دو مشترک است، در حالی که مباحثی اختصاصی نیز برای هر یک در منابع کلامی دیده می¬شود که درباره دیگری موضوعیتی ندارد، مانند مسائل مربوط به بهشت آفرینش که در خصوص جهنم منتفی است.
 ١١:٠٠ - 1393/09/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم در دین مزدایی
جهنم در دین مزدایی در دین مزدایی: از آنچه که در سرودهای گاهان، یا گفته¬های خود زردشت آمده است، می¬توان دریافت که وی بینش روشنی درباره سرنوشت انسان و جایگاه هر یک از دو گروه اَشَوَنان (راست کرداران) و دُروندان (پیروان دروج و ناراستی) داشته است. بنا بر آموزه¬های او، روان دروندان در هنگام عبور از چینوَت، این پل در هراس خواهد افتاد و آنان را سرزنش خواهد کرد و آنان همواره در «کنام دروج» جای خواهد داشت (یسنا، 11:46، 11:49، 13:51) و در آنجا در تاریکی دیر پای به سر خواهند برد و بانگ زاری و دریغ، و خورش بد روزی آنان خواهد بود (یسنا، 20:31، 11:49).
 ١٣:١٣ - 1393/09/01 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7533
کل بازديدها :15634134
بازديدکنندگان آنلاين :5
بازديدازاین صفحه :65384