نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است
رضا غلامی: تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است رضا غلامی حجت الاسلام غلامی گفت: اگر بسترهای ظهور مشکلات از بین نرود و اقدام صحیح و مناسبی جهت مقابله با آنها صورت نگیرد، مانند یک غده سرطانی، مشکل به کل جامعه سرایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، درسگفتار «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» با تدریس حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، از نیمه اردیبهشت‌ ماه تا پایان شهریورماه در ۱۲جلسه برگزار می‌شود. در ادامه، گزارش پنجمین درسگفتار با موضوع «مؤلفه های جامعه اسلامی مطلوب» آمده است: خلاصه جلسه قبل: جلسه پیش، بحث ما درباره ریشه یابی آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی بود. در ابتدای بحث و از باب مقدمه به چند نکته کلیدی جدید درباره نوع نگاهی که به جامعه اسلامی وجود دارد، اشاره شد. نکته نخست اینکه تلقی جوامع از آسیب اجتماعی وابسته به نظام ارزشی آن جامعه است و لذا ممکن است چیزی از نظر جامعه اسلامی آسیب تلقی شود که در سایر جوامع آسیب نباشد.
 ٠٨:٠٦ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
حقیقت عصمت چیست؟
عصمت امام از دیدگاه خرد - بخش اول حقیقت عصمت چیست؟ مقتضای‌ قواعد عقلی‌ و شرعی‌ این‌ است‌ که‌ جانشین‌ پیامبر اکرم(ص) و پیشوای‌ جامعه‌ اسلامی‌ پس‌ از او، همانند پیامبر از صفت‌ عصمت‌ برخوردار باشد تا مورد وثوق‌ و اعتماد کامل‌ امت‌ قرار گیرد. خبرگزاری فارس: حقیقت عصمت چیست؟ اشاره‌ بحث‌ دربارهِ‌ عصمت‌ امام‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ و پر چالش‌ترین‌ بحث‌های‌ امامت‌ به‌ شمار می‌رود. در میان‌مذاهب‌ اسلامی، امامیه‌ و اسماعیلیه‌ عصمت‌ را از اساسی‌ترین‌ صفات‌ امام‌ می‌دانند؛ در حالی‌ که‌ مذاهب‌ دیگر لزوم‌ چنین‌ صفتی‌ را برای‌ امام‌ انکار کرده‌اند. در این‌ نوشتار پس‌ از تبیین‌ ماهیت‌ عصمت، دلایل‌ عقلی‌ امامیه‌ بر لزوم‌ عصمت‌ امام‌ را بررسی‌ خواهیم‌ کرد. هم‌ چنین‌ ضمن‌ بررسی‌ این‌ ادله، به‌ اشکالاتی‌ که‌ منکران‌ مطرح‌ کرده‌اند پاسخ‌ خواهیم‌ داد. حقیقت‌ عصمت‌ عصمت‌ در لغت‌ به‌ معنی‌ امساک، حفظ‌ و منع‌ است. چنان‌ که‌ ابن‌ فارس‌ گفته‌ است: عَصَم‌ یدل‌ علی‌ اِمساک و منع‌ و ملازمه`، والمعنی‌ فی‌ ذلک کله‌ واحد، من‌ ذلک ان‌ یعصم‌ اللّه‌ تعالی‌ عبده‌ من‌ سوء یقع‌ فیه1 کلمهِ‌ عَصَم‌ بر نگهداری، مانع‌ شدن‌ و ملازم‌ بودن‌ دلالت‌ می‌کند و معنای‌ این‌ واژگان‌ یک‌ چیز است، و این‌ که‌ خداوند بندهِ‌ خویش‌ را از امر ناگواری‌ که‌ بر او وارد شود نگه‌ می‌دارد، از این‌ باب‌ است. ابن‌ منظور نیز گفته‌ است:
 ٠٧:٥٣ - 1394/09/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
خلقت در حدیث
خلقت در حدیث به طور کلی، برخی از روایات مشهور مربوط به خلقت عالم با اسرائیلیات آمیخته است، به طوری که حتی خود کسانی که آنها را درکتاب‌های خود ثبت کرده‌اند گاه به آنها به دیده تردید نگریسته‌اند. در اینجا صرفاً گزارشی از این روایات را که در منابع سنی و شیعی آمده‌اند بدون بررسی اسنادی و تفسیری نقل می‌کنیم.(برای بحث‌های مربوط به خلقت به طور کلی و انتساب مطلق آن به خداوند؛.
 ٠٨:٠٩ - 1393/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری ربا بر دو قسم ا3ـ ست که به طور خلاصه آن را شرح می دهیم: ربای در خرید و فروش و ربای در قرض . ربای نوع اول آن است که جنسی را که از طریق وزن کردن یا پیمانه کردن می فروشند در مقابل همان جنس با مقداری اضافه بفروشند. گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان با محارم خود 70 بار عمل زشت زنا را انجام دهد. و ربای قرضی آن است که قرض دهنده شرط کند بیشتر از آن چیزی را که قرض می دهد، پس بگیرد. در کلام پیامبر اکرم آمده است: در شب معراج كه مرا به آسمان مى‏بردند، مردمى را ديدم كه به علّت بزرگى شكمشان هر چه مى‏كردند، نمى‏توانستند از جاى خود برخيزند. به جبرئيل گفتم: اينان چه كساني هستند؟
 ١٠:٢٧ - 1393/05/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
عفاف از دیدگاه آیات و روایات
عفاف از دیدگاه آیات و روایات فطرت انسان سیری ناپذیر و کمال گرا است و ذاتاً میل به سمت خوبی ها و نیکی ها دارد و همواره انسان را به سمت خوبی ها سوق می دهد و از بدی ها و پلیدی ها باز می دارد.
 ٠٩:٥٠ - 1393/03/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم از جمله پرسش های موسی(ع) از خداوند این بود: پاداش کسی که صله رحم کند، چیست؟ پاسخ خداوند: مرگش را از یاد او می برم و سکرات مرگ را بر او آسان می کنم. و مسؤولان بهشت به او ندا می کنند: نزد ما بیا(یا بشتاب) و از هر یک از درهای بهشت که مایل هستی، وارد بهشت شو.
 ٠٩:١٥ - 1393/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی: سرانجام موحدان گنهکار
به نام رحمان و رحیم بهشت درمانی قسمت پنجم 9ـ سرانجام موحدان گنهکار رسول خدا(ص): خداوند در روز قیامت به گروهی از مردم که اعمال بدی در عالم دنیا داشتند، دستور ورود به آتش جهنم می دهد.
 ١٢:١١ - 1393/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:٠٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٥٦ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:١٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
ثقلین دو گوهر گرانبها
واژه «ثقلین» دوگونه خوانده می‎شود؛ گاه بر وزن «حَرَمَین» كه مفرد آن «ثَقَل» است، خوانده می‎شود، به معنای چیز گرانمایه و پرارزش و به معنای متاع مسافر نیز آمده است و گاه بر وزن «سِبطَیْن» به معنای شیء سنگین وزن می‎آید. برخی از محقّقان اولی را به معنای گرانمایه معنوی و دومی را به معنای اعم گرفته‎اند. (ر.ك: التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ماده ثقل؛ مجمع البحرین، لسان العرب و...؛ ماده ثقل). واژه «ثقلان» در كلام الهی درباره «جن و انس» به كار رفته (الرحمن، آیه 3) و در سخن پیامبر بیانگر «قرآن و عترت» است.
 ١٨:٠٠ - 1392/05/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢٣:٢٦ - 1392/04/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢٣:١٨ - 1392/04/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٢٣:١٤ - 1392/04/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
امامت و دلایل نیازمندی دین به آن
یک سازمان دولتی که در کشوری تشکیل می شود و کارهای عمومی مردم را اداره می کند، خودکار نیست و تا جمعی از افراد شایسته و کاردان در نگه داری و اداره آن کوشش نکنند، قابل بقا نخواهد بود و مردم را از فواید خود بهره مند نخواهد ساخت. هر سازمان دیگری نیز که در جامعه های بشری به وجود می آید - مانند سازمان های فرهنگی و سازمان های مختلف اقتصادی - همین حکم را دارد و هرگز از گردانندگان شایسته و درست کار بی نیاز نیست وگرنه در اندک زمانی از بین رفته، به انحلال خواهد گرایید. این حقیقت روشنی است که هر نظر ساده ای آن را درک می کند و تجربه و آزمایش های بسیار نیز به درستی آن گواهی می دهد.
 ٠٠:٣٧ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
امامت در ذریه ابراهیم علیه السلام
آیه ای در قرآن کریم راجع به مفهوم امامت هست، به معنی که شیعیان می گویند. شیعه می گوید از این آیه استفاده می شود که یک حقیقت دیگری وجود دارد به نام امامت که نه فقط بعد از پیغمبر اسلام بلکه از زمانی که پیامبران ظهور کردند وجود داشته است و این حقیقت در ذریه ابراهیم (ع) باقی است الی یوم القیامة. آن آیه در سوره بقره است: «و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین» (سوره بقره آیه. 124) و آنگاه که خدا ابراهیم را با فرمانهایی آزمایش کرد و او این آزمایشها را به حد کمال و اتمام رساند...
 ٠٠:٣١ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
امامت از دیدگاه ائمه اطهار (ع)
مسئله امامت به آن معنی که در میان شیعه یا لااقل در زبان ائمه شیعه مطرح است، غیر از امامت به معنی ای است که در زبان اهل تسنن مطرح است، و غیر از مسئله حکومت است که زیاد مطرح است. مسئله امامت اساسا مسئله ای است تالی تلو نبوت ولی نه به این معنی که مقامش از هر نبوتی پائینتر است، بلکه مقصود اینست که چیزی که است شبیه نبوت که انبیای بزرگ این را هم داشته اند یعنی نبوت را با امامت توأم داشته اند. یک چنین حالت معنوی است. تکیه گاه سخن ائمه در این زمینه مسئله انسان است به طور کلی.
 ٠٠:٢٢ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیه سوم سوره مائده و مسئله امامت
در اوایل سوره مائده این آیه آمده است: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ امروز کافران از (شکست) آیین شما نومید شدند، بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دین شما را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و دین اسلام را برای شما پسندیدم. (سوره مائده، آیه 3) این دو قسمت که هر دو با " الیوم " شروع می شوند، ضمن یک آیه هستند نه دو آیه، و قدر مسلم اینست که هر دو هم مربوط به یک مطلب است نه دو مطلب. کلمه " یوم " یعنی روز، وقتی با " الف و لام " ذکر می شود (الف و لام عهد) گاهی به معنی آن روز است و گاهی به معنی امروز، در هر دو مورد به کار برده می شود. به معنی " آن روز " در جایی به کار می رود که قبلا یک روزی را نام برده اند بعد می گویند در آن روز. ولی اگر بگوئیم فلان کس الیوم وارد شد یعنی همین امروز وارد شد.
 ٠٠:١٤ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
امامت و مدیریت امت در اسلام
رشد یعنی قدرت مدیریت، وقتی که انسان می‏خواهد انسانهای دیگر را اداره کند یعنی وقتی که موضوع رشد، اداره انسانهای دیگر باشد آنرا مدیریت و رهبری می‏نامیم، این نوع از رشد در اصطلاح اسلامی " هدایت " و به تعبیر رساتر " امامت " نامیده می‏شود. دقیق‏ترین کلمه‏ای که بر کلمه امامت منطبق می‏شود همین کلمه رهبری است.
 ٠٠:١٠ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
ایمان، عمل و محبت اهبیت(ع)
ایمان، عمل و محبت اهبیت(ع) « قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ؛ [1] بگو اجر و پاداشی ـ دوست داشتن اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ـ كه از شما خواستم، به سود شما است». دوستاری امام ـ علیه السّلام ـ شناخت پیشوایان دینی نخستین گام به سوی سرزمین شایستگی است و یادآور شدیم كه اسلام، شناخت رهبر و امام را مسؤولیّتی همگانی می‌داند و بدان توجّه و نگرشی ویژه دارد.
 ٠٠:١٢ - 1392/02/26 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7027
کل بازديدها :15633628
بازديدکنندگان آنلاين :1
بازديدازاین صفحه :40472