نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است
رضا غلامی: تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است رضا غلامی حجت الاسلام غلامی گفت: اگر بسترهای ظهور مشکلات از بین نرود و اقدام صحیح و مناسبی جهت مقابله با آنها صورت نگیرد، مانند یک غده سرطانی، مشکل به کل جامعه سرایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، درسگفتار «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» با تدریس حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، از نیمه اردیبهشت‌ ماه تا پایان شهریورماه در ۱۲جلسه برگزار می‌شود. در ادامه، گزارش پنجمین درسگفتار با موضوع «مؤلفه های جامعه اسلامی مطلوب» آمده است: خلاصه جلسه قبل: جلسه پیش، بحث ما درباره ریشه یابی آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی بود. در ابتدای بحث و از باب مقدمه به چند نکته کلیدی جدید درباره نوع نگاهی که به جامعه اسلامی وجود دارد، اشاره شد. نکته نخست اینکه تلقی جوامع از آسیب اجتماعی وابسته به نظام ارزشی آن جامعه است و لذا ممکن است چیزی از نظر جامعه اسلامی آسیب تلقی شود که در سایر جوامع آسیب نباشد.
 ٠٨:٠٦ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
اعتدال و میانه روی در اسلام
اعتدال و میانه روی در اسلام اعتدال و میانه روی، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . این واژه در منابع اسلامی، با الفاظی مانند «قصد» ،«اقتصاد» ، «وسط» استعمال شده است. اعتدال مقدمه اعتدال و میانه روی، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . این واژه در منابع اسلامی، با الفاظی مانند «قصد» ،«اقتصاد» ، «وسط» استعمال شده است.
 ١٣:٢٤ - 1396/11/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
فلسفه تفاوت های جنسیتی از منظر عدل الهی -بخش اول
مؤلفه های «عدل الهی»
فلسفه تفاوت های جنسیتی از منظر عدل الهی -بخش اول مؤلفه های «عدل الهی» این پژوهش، مبتنی بر آموزه های قرآنی، به بررسی فلسفه تفاوت ها در نظامات تکوین و تشریع، از منظر عدل الهی پرداخته است. چکیده: بحث «عدل» از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام و از ضروریات مذهب شیعه به شمار می رود. از دلایل مهم این امر، تأکید فراوان قرآن کریم بر معیار و میزان بودن «عدل» در ساحت های مختلف اعتقاد، اخلاق و عمل، در اقسام الهی و انسانی است. «عدل الهی» در زمره صفات خداوند است که براساس آموزه های قرآنی، در دو نظام تکوین و تشریع تسرّی یافته است. یکی از مباحث بنیادین که در ارتباط با «عدل الهی» همواره مورد سؤال و سنجش قرار می گیرد، بحث از «فلسفه تفاوت ها» است از جمله تفاوت های جنسیتی که از انواع تفاوت های غیرقابل انکار موجود در نظام آفرینش موجودات است و در مورد انسان، دارای منشأ طبیعی و تکوینی، و آثاری اجتماعی و تشریعی است و به این دلیل، اهمیتی دو چندان یافته است. این پژوهش، مبتنی بر آموزه های قرآنی، به بررسی فلسفه این تفاوت ها در نظامات تکوین و تشریع، از منظر عدل الهی پرداخته است.
 ٠٧:٣٠ - 1396/10/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
نگاهی تبیینی به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‏ ی عدالت
نگاهی تبیینی به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‏ ی عدالت (3)؛موانع عدالت را چگونه از پیش رو برداریم؟خبرگزاری فارس: موانع عدالت را چگونه از پیش رو برداریم؟ عدالت اقتصادی به برقراری انصاف و اعتدال در امور اقتصادی جامعه با توجه به محدودیت منابع و قرارگرفتن تمامی عوامل مؤثر بر متغیرهای اقتصادی در جای واقعی خود باز می­‌گردد. بنابراین مفهوم عدالت با مفهوم مساوات ­طلبی تفاوت بنیادین دارد. عدالت (Justice) یا عدل (Fair) در لغت به معنای انصاف، قسط، توزان، اعتدال، دادگری و داوری مطابق حق است و در تحلیل، حکم به حق، عدالت است و به راه راست، راه عدل گفته می­شود و در تضاد با جور، ستم و ظلم قرارگرفته است. عدل و عدالت دارای مؤلفه­هایی از قبیل اهلیت (ایمان و عقل و بلوغ)، پای‌بندی به دین از سر ایمان، تقرب، تقوی، تزکیه، مروت، تقید به پرهیزگاری، اجتناب از بدعت، اظهار به سلامت، اجتناب از گناهان کبیره، ترک اصرار بر گناهان صغیره، پرهیز از افراط و تفریط، شهادت گواهان عادل و ... است
 ٠٦:١٤ - 1396/07/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
خلقت در حدیث
خلقت در حدیث به طور کلی، برخی از روایات مشهور مربوط به خلقت عالم با اسرائیلیات آمیخته است، به طوری که حتی خود کسانی که آنها را درکتاب‌های خود ثبت کرده‌اند گاه به آنها به دیده تردید نگریسته‌اند. در اینجا صرفاً گزارشی از این روایات را که در منابع سنی و شیعی آمده‌اند بدون بررسی اسنادی و تفسیری نقل می‌کنیم.(برای بحث‌های مربوط به خلقت به طور کلی و انتساب مطلق آن به خداوند؛.
 ٠٨:٠٩ - 1393/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری ربا بر دو قسم ا3ـ ست که به طور خلاصه آن را شرح می دهیم: ربای در خرید و فروش و ربای در قرض . ربای نوع اول آن است که جنسی را که از طریق وزن کردن یا پیمانه کردن می فروشند در مقابل همان جنس با مقداری اضافه بفروشند. گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان با محارم خود 70 بار عمل زشت زنا را انجام دهد. و ربای قرضی آن است که قرض دهنده شرط کند بیشتر از آن چیزی را که قرض می دهد، پس بگیرد. در کلام پیامبر اکرم آمده است: در شب معراج كه مرا به آسمان مى‏بردند، مردمى را ديدم كه به علّت بزرگى شكمشان هر چه مى‏كردند، نمى‏توانستند از جاى خود برخيزند. به جبرئيل گفتم: اينان چه كساني هستند؟
 ١٠:٢٧ - 1393/05/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
عفاف از دیدگاه آیات و روایات
عفاف از دیدگاه آیات و روایات فطرت انسان سیری ناپذیر و کمال گرا است و ذاتاً میل به سمت خوبی ها و نیکی ها دارد و همواره انسان را به سمت خوبی ها سوق می دهد و از بدی ها و پلیدی ها باز می دارد.
 ٠٩:٥٠ - 1393/03/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم از جمله پرسش های موسی(ع) از خداوند این بود: پاداش کسی که صله رحم کند، چیست؟ پاسخ خداوند: مرگش را از یاد او می برم و سکرات مرگ را بر او آسان می کنم. و مسؤولان بهشت به او ندا می کنند: نزد ما بیا(یا بشتاب) و از هر یک از درهای بهشت که مایل هستی، وارد بهشت شو.
 ٠٩:١٥ - 1393/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی: سرانجام موحدان گنهکار
به نام رحمان و رحیم بهشت درمانی قسمت پنجم 9ـ سرانجام موحدان گنهکار رسول خدا(ص): خداوند در روز قیامت به گروهی از مردم که اعمال بدی در عالم دنیا داشتند، دستور ورود به آتش جهنم می دهد.
 ١٢:١١ - 1393/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
اگر خداوند احسن الخالقین است
اگر خداوند احسن الخالقین است، چرا بعضی ناقص الخلقه یا معیوب به دنیا می آیند؟سؤال فوق ذهن خیلی ها به ویژه اقشار تحصیل کرده و دانشگاهی را، به خود مشغول کرده است که اگر خداوند عادل است، و این عالَم نظام احسن است، یعنی خداوند همه ی موجودات را به بهترین و نیکوترین شکل آفریده است، پس چرا عده ای سالم، زیبا، با بهره ی هو شی فوق العاده خوب متولد می شوند، و بعضی دیگر با معلولیّت جسمی یا ذهنی، ناتوان و عقب مانده، و فاقد بعضی از اعضاء و جوارح خلق می شوند.
 ١١:٤٢ - 1393/01/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:٠٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٥٦ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:١٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
امتحان و آزمایش الهی
انسان موجودی است دارای استعداد، فکر، اندیشه و استقامت، که با در اختیار داشتن قدرت انتخاب می تواند راه حق یا باطل، صلاح یا فساد را آگاهانه انتخاب کند.
 ١١:١٩ - 1392/09/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
سبقت رحمت بر غضب الهي‏
رحمت خداوند متعال همواره بر غضبش مقدم است: «يا من سبقت رحمته غضبه[1]» رحمت الهي، امامت غضب را بر عهده دارد و غضب، مأموم رحمت است. لطف و رحمت الهي، افزون بر پوشش دادن همه موجودات، انسان را به وضعي ويژه فراگرفته است. ولي گاهي بر مبناي همان رحمت فراگير، عذابي نازل مي‏شود كه براي عذاب شدگان، نقمت ولی برای كلّ نظام، رحمت است.
 ٠٩:٣٥ - 1392/09/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا شفاعت با عدل سازگار است؟
اشکالی که ممکن است در خصوص مسئله شفاعت به اذهان متبادر شود این است که آیا برداشتن عذاب از شخص مجرم در روز قیامت، بعد از آنکه خداوند وعده عذاب داده و بر حذر داشته است، یا عدل است و یا ظلم، اگر عدل باشد، پس اصل آن حکمی که چنین عذابی را به دنبال می کشد ظلم بوده و لائق ساحت قدس حضرت احدیّت نیست؛ و اگر ظلم باشد، پس شفاعت أنبیاء مثلاً درخواست ظلم از خداوند است، و چنین درخواستی ناشی از جهل است و نمی توان به ساحت أنبیاء صلوات الله علیهم نسبت داد.
 ١٧:٢٨ - 1392/02/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
صراط و میزان اعمال
صراط همان پلی است که بر روی جهنم کشیده شده و همگان باید از روی آن عبور کنند، آری راه بهشت از روی جهنم می‏گذرد!
 ٢٠:٤٥ - 1391/11/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
سنت‌ الهی: امداد به انبیاء ع
خداوند وقتی انسان را آفرید همه اسباب و وسایل هدایت را برای او فراهم ساخت و چون هیچ نعمتی برای انسان بالاتر از نعمت هدایت نیست و مهم‌ترین هئف از خلقت انسان هم چیزی جز هدایت او به سوی پروردگار نمی‌باشد از این‌رو هم آیات و نشانه‌های زیادی را در آفرینش و هستی قرار دارد و نشانه‌ایی در کالبد وی به ودیعت نهاد و هم چراغ پرفروغ عقل را برای تدبر و تفکر و اندیشه در این آیات و نشانه‌ها در اختیار او گذاشت لکن چون همه اینها کفایت کار هدایت را نمی‌کرد از جانب خود پیامبران و رسولانی را مبعوث به رسالت کرد تا بدین وسیله کمبود‌های درک و اندیشه بشری را جبران نموده و انسان را به سوی رب‌العالمین رهنمون سازند.
 ١٥:٢١ - 1391/11/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
اصحاب شمال
گمراهان، تكذيب كنندگان، كافران و دريافت كنندگان نامه عمل در قيامت با‌دست چپ
 ١٣:٢٩ - 1391/11/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
سنت‌ الهی: عذاب استدراج
ز آنجایی که خداوند نسبت به بندگان خود مهربان، آمرزنده و بخشایش‌گر است. هیچ‌گاه بندگان را در مراحل و مراتب اولیه گناه و معصیت دچار عذاب و عقوبت نمی‌کند. معمولاً خطاها و لغزش‌ها و گناهان را نادیده می‌گیرد و از طرفی در توبه را باز گذاشته و با ندامت و بازگشت بنده به سوی خدا او را مورد بخشش قرار می‌دهد یا چنانچه عبد گنهکار دچار غفلت شود با برخی سختی‌ها و گرفتاری‌ها و بلایا او را بیدار می‌کند و متوجه می‌سازد تا به سوی حق برگردد لکن اگر این انسان معصیت کار غفلت‌زده، بیدار نشد و بازنگشت این‌چنین نیست که خداوند درب‌های رحمت عام خود و نعمت‌های دنیایی را به روی او ببندد
 ١٤:٥٨ - 1391/11/16 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :9613
کل بازديدها :16172633
بازديدکنندگان آنلاين :8
بازديدازاین صفحه :34569