نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است
رضا غلامی: تعالیم اسلامی کلید خشکاندن ریشه آسیب‌های اجتماعی است رضا غلامی حجت الاسلام غلامی گفت: اگر بسترهای ظهور مشکلات از بین نرود و اقدام صحیح و مناسبی جهت مقابله با آنها صورت نگیرد، مانند یک غده سرطانی، مشکل به کل جامعه سرایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، درسگفتار «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» با تدریس حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، از نیمه اردیبهشت‌ ماه تا پایان شهریورماه در ۱۲جلسه برگزار می‌شود. در ادامه، گزارش پنجمین درسگفتار با موضوع «مؤلفه های جامعه اسلامی مطلوب» آمده است: خلاصه جلسه قبل: جلسه پیش، بحث ما درباره ریشه یابی آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی بود. در ابتدای بحث و از باب مقدمه به چند نکته کلیدی جدید درباره نوع نگاهی که به جامعه اسلامی وجود دارد، اشاره شد. نکته نخست اینکه تلقی جوامع از آسیب اجتماعی وابسته به نظام ارزشی آن جامعه است و لذا ممکن است چیزی از نظر جامعه اسلامی آسیب تلقی شود که در سایر جوامع آسیب نباشد.
 ٠٨:٠٦ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
خلقت در حدیث
خلقت در حدیث به طور کلی، برخی از روایات مشهور مربوط به خلقت عالم با اسرائیلیات آمیخته است، به طوری که حتی خود کسانی که آنها را درکتاب‌های خود ثبت کرده‌اند گاه به آنها به دیده تردید نگریسته‌اند. در اینجا صرفاً گزارشی از این روایات را که در منابع سنی و شیعی آمده‌اند بدون بررسی اسنادی و تفسیری نقل می‌کنیم.(برای بحث‌های مربوط به خلقت به طور کلی و انتساب مطلق آن به خداوند؛.
 ٠٨:٠٩ - 1393/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری
جهنم درمانی قسمت هشتم ربا خواری ربا بر دو قسم ا3ـ ست که به طور خلاصه آن را شرح می دهیم: ربای در خرید و فروش و ربای در قرض . ربای نوع اول آن است که جنسی را که از طریق وزن کردن یا پیمانه کردن می فروشند در مقابل همان جنس با مقداری اضافه بفروشند. گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان با محارم خود 70 بار عمل زشت زنا را انجام دهد. و ربای قرضی آن است که قرض دهنده شرط کند بیشتر از آن چیزی را که قرض می دهد، پس بگیرد. در کلام پیامبر اکرم آمده است: در شب معراج كه مرا به آسمان مى‏بردند، مردمى را ديدم كه به علّت بزرگى شكمشان هر چه مى‏كردند، نمى‏توانستند از جاى خود برخيزند. به جبرئيل گفتم: اينان چه كساني هستند؟
 ١٠:٢٧ - 1393/05/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
عفاف از دیدگاه آیات و روایات
عفاف از دیدگاه آیات و روایات فطرت انسان سیری ناپذیر و کمال گرا است و ذاتاً میل به سمت خوبی ها و نیکی ها دارد و همواره انسان را به سمت خوبی ها سوق می دهد و از بدی ها و پلیدی ها باز می دارد.
 ٠٩:٥٠ - 1393/03/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم
بهشت درمانی قسمت ششم 4ـ صله رحم از جمله پرسش های موسی(ع) از خداوند این بود: پاداش کسی که صله رحم کند، چیست؟ پاسخ خداوند: مرگش را از یاد او می برم و سکرات مرگ را بر او آسان می کنم. و مسؤولان بهشت به او ندا می کنند: نزد ما بیا(یا بشتاب) و از هر یک از درهای بهشت که مایل هستی، وارد بهشت شو.
 ٠٩:١٥ - 1393/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
بهشت درمانی: سرانجام موحدان گنهکار
به نام رحمان و رحیم بهشت درمانی قسمت پنجم 9ـ سرانجام موحدان گنهکار رسول خدا(ص): خداوند در روز قیامت به گروهی از مردم که اعمال بدی در عالم دنیا داشتند، دستور ورود به آتش جهنم می دهد.
 ١٢:١١ - 1393/03/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٤:٠٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٥٦ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٢:١٩ - 1392/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
سازگاری عصمت پیامبران با تقیه و توریه
منظور از" تقيه تحبيبى" آن است كه گاه انسان براى جلب محبت طرف مقابل عقيده خود را مكتوم مى‏دارد تا بتواند نظر او را براى همكارى در اهداف مشترك جلب كند
 ٠١:٠٠ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
رابطه عصمت و ایمان در قرآن
عصمت از گناه بستگی دارد به‏ درجه ایمان انسان به گناه بودن آن گناه و خطر بودن آن خطر. ما گناهان را تعبدا پذیرفته‏ایم که گناه است یعنی می‏گوئیم چون اسلام گفته است شراب‏ نخور ما نمی‏خوریم، گفته قمار نکن نمی‏کنیم
 ٠٠:٥٥ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
مصونیت پیامبران از گناه و اشتباه
از جمله مختصات پیامبران عصمت است عصمت یعنی مصونیت از گناه‏ و اشتباه، یعنی پیامبران نه تحت تاثیر هواهای نفسانی قرار می‏گیرند و مرتکب گناه می‏شوند و نه در کار خود دچار خطا و اشتباه می‏شوند. برکناری‏ آنها از گناه و از اشتباه، حد اعلای قابلیت اعتماد را به آنها می‏دهد اکنون ببینیم این مصونیت به چه صورت‏ است؟
 ٠٠:٥٠ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
دلایل عقلی عصمت پیامبر
هدف از بعثت پیامبران، هدایت و تربیت مردم است و تحقق این هدف در گرو شرائطی است که مهم آن، ایمان ِ افراد به صدق گفتار مربی است و بدون تحقق چنین شرطی سخن و برنامه ی مربی نقش بر آب می شود.
 ٠٠:٤٥ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
چند حدیث پیرامون مساله وحی
روايات فراوانى پيرامون مساله وحى در منابع اسلامى وارد شده كه گوشه‏هايى از اين ارتباط اسرار آميز پيامبران را با مبدء وحى روشن مى‏ سازد
 ٠٠:٤٠ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
شبهه براهمه در مورد بعثت و وحی
اصل شبهه: متکلمان، در بیان ضرورت بعثت انبیا از فواید بعثت سخن گفته اند؛ اما در مقابل، گروهی نیز با بعثت انبیا مخالفت و در برابر دین الهی ایستادگی، و از دین نفی فایده نموده اند. این ها خود بر دو دسته اند؛ عده ای عالمانه به مخالفت با دین برخاسته و آن را نفی کرده اند و برخی نیز در اثر خواسته های نفسانی و عدم مبالات و برای رهایی خود، دین را انکار می کنند؛ بی آن که دارای مکتبی باشند.
 ٠٠:٣٢ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
اندیشه و منطق منکران وحی
بعضى از منکران وحی هنگامى كه مساله وحى مطرح مى‏شود پاسخ عجولانه‏اى به آن مى‏دهند و مى‏گويند: چنين چيزى بر خلاف علم است! و اگر بپرسيم كجاى آن بر خلاف علم است؟ با يك لحن قاطع و غرور آميز مى‏گويند: همين اندازه كه علوم طبيعى چيزى را ثابت نكرد كافى است كه آن را انكار كنيم؟
 ٠٠:٢٠ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
اقسام وحی از دیدگاه حضرت علی (ع)
امام، اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) وحي را به چند معنا تفسير و تقسيم كرده‌اند: 1. وحي به معنايي كه مناسب نبوّت و رسالت است؛ مانند: "إنّا أوحينا إليك كما أوحينا إلي نوحٍ والنبيّين من بعده و أوحينا إلي إبراهيم و إسماعيل..." سوره‌ي‌ نساء، آيه‌ي‌ 163. ؛ ما به تو وحي فرستاديم، آن‌سان كه به نوح و پيامبران بعد از او وحي فرستاديم و چنان كه به ابراهيم و اسماعيل نيز وحي فرستاديم
 ٠٠:١١ - 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
اعجاز، دلیل بر نبوت است
از مسائل مهمّي كه در بحث اعجاز مطرح است، ارتباط و تلازم بين معجزه و صدق گفته‌ي‌ صاحب معجزه است. سخن در اين است كه رابطه‌ي‌ منطقي معجزه با صدق گفته‌ي‌ پيامبران چيست و چگونه مي توان از طريق اعجاز، سخنان پيامبر را در مبدأ و معاد. و در ديگر معارف الهي صادق و درست دانست
 1392/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا پیامبر غیر از قرآن معجزه دیگری داشت؟
موضوع گفتار ما در این بخش این است که آیا معجزه پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله منحصر به قرآن بوده یا علاوه بر قرآن دارای معجزات دیگری نیز بوده است؟
 ٢٣:٤٢ - 1392/02/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
مباهله؛ سند عظمت اهل‏بیت(ع)
روز بیست و چهارم ذی‌الحجه روزی است که رسول خدا (ص) با مسیحیان نجران، که حرف‌های او را باور نداشتند، مباهله کرد.
 ١٦:٥١ - 1391/09/13 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :8165
کل بازديدها :15634766
بازديدکنندگان آنلاين :27
بازديدازاین صفحه :35254