نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
ابراهیمی دینانی:
معبد حقیقی، عقل است/ رسیدن به حیات عقلانی؛ تولد دوباره انسان
ابراهیمی دینانی: معبد حقیقی، عقل است/ رسیدن به حیات عقلانی؛ تولد دوباره انسان دینانی دینانی در برنامه معرفت گفت: هر اندازه انسان بتواند عقل خودش را تواناتر کند، وجودش وسیع تر و جاودان تر است. معبد حقیقی، عقل انسان است. کجا حقیقی تر از عقل است برای عبادت؟ به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شود، در تفسیر قسمت هایی از کتاب «فراز و فرود فلسفی» (اثر خودش) درباره حقیقت و معنای زندگی اظهار داشت: سوال از معنای زندگی شاید سوال همیشگی بشر باشد. تنها موجودی که از معنای زندگی می پرسد انسان است. جماد و نبات و حیوان زندگی می کنند ولی هیچ یک از این موجودات از معنای زندگی نمی پرسند. اما انسان از معنای زندگی می پرسد.
 ٠٧:٤٩ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
عبدالحسین خسروپناه
عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر: عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است/ دستاورد علوم سکولار چیست؟ خسروپناه گفت: چگونه علوم لیبرالیستی غرب که قرن ها است شکست خورده، همچنان پی جویی می شود، اما علومی که قریب به سی و اندی سال است که مطالبه می شود، هم اینک شکست خورده قطعی است؟ خبرگزاری مهر؛ گروه دین و اندیشه_مهدی مستقیمی: اخیراً مباحث و دیدگاه هایی در باب شکست طرح تحول در علوم انسانی و پیاده سازی علوم انسانی اسلامی، در کشور مطرح شده و منتقدین و نقّادان این پروژه، معتقد هستند که خط کشی بین علوم و تعیین ماهیت اسلامی و غیر اسلامی برای علوم دانشگاهی، طرحی است بی فایده و بدون نتیجه، بر همین اساس و تحلیل باید ها و نبایدها و نقاط پیش روی این مبحث، گفتگویی با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و منتخب جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی ترتیب داده ایم که، مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد؛
 ٠٩:٣١ - 1396/12/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛
کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛ کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/خواجه نصیر، یک مصلح فرهنگی بود حجت الاسلام خسروپناه، در همایش «نسبت کلام و حکمت» گفت: کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست و متدولوژی آنها با هم متفاوت است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «نسبت کلام و حکمت» به منظور بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی عصر روز گذشته، در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. دبیر این جلسه محمود یوسف‌ثانی بود. وی در ابتدا گفت: به مناسبت تقریبی که خواجه نصیرالدین طوسی بین حکمت و کلام ایجاد کرد، عنوان این همایش «نسبت کلام و حکمت» انتخاب شده است. قرار است که در این همایش هم افکار خواجه‌ نصیر و هم افکار کسانی که پس از او راه را ادامه دهند و در جهت تقریب کوشیدند، معرفی و بررسی شود. خواجه نصیرالدین طوسی در ایجاد تعامل و هماهنگی، میان کلام و فلسفه نقش بی‌بدیلی داشت و تأثیر افکار او فقط منحصر به دانشمندان شیعی نبوده، بلکه به صورت گسترده آرای متفکران و علمای اهل سنت را تحت تأثیر قرار داده است؛ به نحوی که بسیاری از شارحان آثار او، از اهل سنت هستند.
 ١٠:٢٣ - 1396/12/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
غلامرضا اعوانی
شریعت بدون حکمت به بیراهه می‌رود
غلامرضا اعوانی در گفتگو با مهر: شریعت بدون حکمت به بیراهه می‌رود/ فقه، لازم است ولی کافی نیست چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حکمت شریعت را ترویج کرده‌است چون می‌دانست اگر حکمت از شریعت خارج شود، جریان‌هایی مثل داعش به وجود می‌آیند. غلامرضا اعوانی در مورد ضرورت حکمت در همه ابعاد زندگی انسان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه دروس فلسفه هنر که اکنون در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود برای ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است و در این دروس هیچ اثری از حکمت اسلامی نیست. این فلسفه هنر به مباحثی از هگل، کانت و هایدگر پرداخته است و حکمت اسلامی در آن جایی ندارد.
 ٠٨:٥٠ - 1396/11/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
ابراهیمی دینانی:
حکمت، ظهور عقل است/ بین حکمت و علم سازش برقرار کنیم
ابراهیمی دینانی: حکمت، ظهور عقل است/ بین حکمت و علم سازش برقرار کنیم ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: حکمت، ظهور عقل ویک لغت عربی است که از حکم و استحکام می آید. بنابراین عقل قابل شکستن نیست. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «مفهوم حکمت در ادیان توحیدی» ظهر امروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه آغاز به کار کرد. اولین سخنران این مراسم غلامحسین ابراهیمی دینانی بود. وی سخنان خود را با یک بیت شعر آغاز کرد و گفت:
 ٠٥:٠١ - 1396/08/30 - نظرات : ٠متن کامل >>
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر:
ریشه تمدن اسلامی، حکمت است/ اولین گام نیل به تمدن نوین اسلامی
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر: ریشه تمدن اسلامی، حکمت است/ اولین گام نیل به تمدن نوین اسلامی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اولین و ابتدائی ترین گام در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی؛ دست یابی به اراده و همت جمعی انسانها، به خصوص در میان نخبگان و اندیشمندان است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-مهدی مستقیمی: تبیین مختصات تمدن اسلامی و تشریح مناسبات فراروی این معنی و نیز تحلیل جایگاه تحقیق و مطالعه و پژوهش در باب نیل به آرمانهای تمدن نوین اسلامی و همچنین واکاوی پروسه طرح تحول در علوم انسانی و تعیین نقاط اثرگذار در این طرح و تعریف جایگاه فقه و کلام در این باب، مقؤلاتی بودند که ما را بر آن داشتند تا گفتگوی مبسوطی با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد و محقق و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ترتیب دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد.
 ٠٦:١٨ - 1396/03/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
غلامحسین ابراهیمی دینانی:
حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان
غلامحسین ابراهیمی دینانی: حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: حکمت ها در ادبیات فارسی نهفته است که قرن ها از آن غافل بوده اند. ای کاش به جای آثار افلاطون و ارسطو و کانت و هگل، حکمت را در آثار فاخر ادبای ایرانی جستجو کنیم. به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست حکمت در ادبیات ایران که عصر دیروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنان خود را با بیان این بین شعر از عطار نیشابوری آغاز کرد: «ای روی درکشیده به بازار آمده. خلقی بدین طلسم گرفتار آمده » و گفت:
 ٠٦:٤٨ - 1395/11/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر:
اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: چشم انداز نه چندان مطلوب در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی، مسئولیت سنگین حوزه ها و مراکز علمی دینی را بیشتر می کند.
 ٠٥:٣٧ - 1395/11/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد
خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق: سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد/ روش تفکر شیخ اشراق رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: روش حکمت اشراق نه مثل مشائیان براساس استدلال عقلی است و نه مثل متصوفان برپایه شهود، حکمت اشراق جمع شهود و عقل است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با همکاری انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عصر روز گذشته با حضور اساتید فلسفه در موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد.
 ٠٧:٠٣ - 1395/05/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
بیست مطلب که درباره ی جاذبه نمی دانید
برخلاف نیرو که دارای تظاهرات منفی و مثبت می باشد، جاذبه دوگانگی ندارد؛ همواره اجسام را جذب نموده و هیچ-چیز را دفع نمی کند.
 ٢٣:٢٣ - 1392/08/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٢٤ - 1392/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:١٤ - 1392/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفت‌وگو با سید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی)
هرچه جلوترمی‌روم خودرا فقیرترمی‌یابم
نیمه اول دهه هفتاد بود که انتشار اخباری مبنی بر اینکه کودک سه چهار ساله قمی حافظ کل قران شده است در سراسر جهان اسلام پیچید و شبکه های مختلف صدا و سیما با پخش بخش هایی از برنامه های اجرا شده توسط وی این نابغه قرن و معجزه قران را به ایرانیان معرفی کرد. او کسی نبود جزسید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی).
 ١٠:٣١ - 1391/08/15 - نظرات : ٠متن کامل >>





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :9778
کل بازديدها :16172798
بازديدکنندگان آنلاين :58
بازديدازاین صفحه :6807