نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد
خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق: سهروردی منطق و تهذیب را باهم جمع کرد/ روش تفکر شیخ اشراق رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: روش حکمت اشراق نه مثل مشائیان براساس استدلال عقلی است و نه مثل متصوفان برپایه شهود، حکمت اشراق جمع شهود و عقل است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق با همکاری انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عصر روز گذشته با حضور اساتید فلسفه در موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد.
 ٠٧:٠٣ - 1395/05/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
بیست مطلب که درباره ی جاذبه نمی دانید
برخلاف نیرو که دارای تظاهرات منفی و مثبت می باشد، جاذبه دوگانگی ندارد؛ همواره اجسام را جذب نموده و هیچ-چیز را دفع نمی کند.
 ٢٣:٢٣ - 1392/08/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٢٤ - 1392/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:١٤ - 1392/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفت‌وگو با سید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی)
هرچه جلوترمی‌روم خودرا فقیرترمی‌یابم
نیمه اول دهه هفتاد بود که انتشار اخباری مبنی بر اینکه کودک سه چهار ساله قمی حافظ کل قران شده است در سراسر جهان اسلام پیچید و شبکه های مختلف صدا و سیما با پخش بخش هایی از برنامه های اجرا شده توسط وی این نابغه قرن و معجزه قران را به ایرانیان معرفی کرد. او کسی نبود جزسید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی).
 ١٠:٣١ - 1391/08/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
حدود و تعريفات
مـبـحـث كـلى كه ذكر شد مقدمه اى است براى حدود و تعريفات ، يعنى آنچه وظيفه منطق است ايـن اسـت كـه بـيـان كـنـد طـرز تـعريف كردن يك معنى چگونه است و يا بيان كند كه طرز صـحيح اقامه برهان براى اثبات يك مطلب به چه صورت است ؟ و چنانكه مى دانيم قسم اول مـربـوط مـى شـود بـه تـصـورات ، يـعـنـى بـه مـعـلوم كـردن يـك مـجـهـول تصورى از روى معلومات تصورى ، و قسم دوم مربوط مى شود به تصديقات ، يعنى معلوم كردن يك مجهول تصديقى از روى معلومات تصديقى .
 ١٠:٠٠ - 1391/07/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
كلى و جزئى
يـكـى ديـگـر از بـحـثـهـاى مـقـدماتى منطق بحث كلى و جزئى است . اين بحث اولا و بالذات مـربـوط بـه تـصـورات اسـت و ثـانـيـا و بـالعـرض مـربوط به تصديقات است . يعنى تـصـديـقـات ـ چـنـانـكـه بـعـدا خواهد آمد ـ به تبع تصورات ، متصف به كليت و جزئيت مى گردند.
 ٠٩:٥١ - 1391/07/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
موضوع منطق
موضوع كل علم هو مايبحث فيه عن عوارضه الذاتيه يعنى موضوع هر علم آن چيزى است كه آن علم درباره عوارض ذاتى آن بحث مى كند.
 ٠٩:٣٣ - 1391/07/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
تصور و تصديق
مـنـطقيين اسلامى بحث خود را در منطق از تعريف ((علم )) و ((ادراك )) آغاز مى كنند و سپس آن را بـه دو قـسـم تـصور و تصديق تقسيم مى نمايند و منطق را مجموعا دو بخش مى كنند: بـخـش تـصورات و بخش تصديقات .
 ٠٩:٣٣ - 1391/07/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
علم منطق
يـكـى از عـلومـى كه از جهان خارج وارد حوزه فرهنگ اسلامى شد و پذيرش عمومى يافت و حتى به عنوان مقدمه اى بر علوم دينى جزء علوم دينى قرار گرفت ، علم منطق است . عـلم مـنطق از متون يونانى ترجمه شد.
 ٠٩:٢٤ - 1391/07/08 - نظرات : ٠متن کامل >>





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :9638
کل بازديدها :16172658
بازديدکنندگان آنلاين :1
بازديدازاین صفحه :8675