نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
ابراهیمی دینانی:
معبد حقیقی، عقل است/ رسیدن به حیات عقلانی؛ تولد دوباره انسان
ابراهیمی دینانی: معبد حقیقی، عقل است/ رسیدن به حیات عقلانی؛ تولد دوباره انسان دینانی دینانی در برنامه معرفت گفت: هر اندازه انسان بتواند عقل خودش را تواناتر کند، وجودش وسیع تر و جاودان تر است. معبد حقیقی، عقل انسان است. کجا حقیقی تر از عقل است برای عبادت؟ به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شود، در تفسیر قسمت هایی از کتاب «فراز و فرود فلسفی» (اثر خودش) درباره حقیقت و معنای زندگی اظهار داشت: سوال از معنای زندگی شاید سوال همیشگی بشر باشد. تنها موجودی که از معنای زندگی می پرسد انسان است. جماد و نبات و حیوان زندگی می کنند ولی هیچ یک از این موجودات از معنای زندگی نمی پرسند. اما انسان از معنای زندگی می پرسد.
 ٠٧:٤٩ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
نصرالله حکمت در کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی:
مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا
نصرالله حکمت در کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی: مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا از نظر فیلسوفان مسلمان، شرط امکان مابعدالطبیعه ایمان به خدای خالق و غایت آن، معرفة الله است. از این رو می توان گفت که مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا. به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله حکمت، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در حال نگارش کتابی با عنوان «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» که در سال جاری منتشر می شود.
 ١٠:٢٠ - 1397/01/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
عبدالحسین خسروپناه
عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر: عناد با علوم انسانی اسلامی، سیاسی است/ دستاورد علوم سکولار چیست؟ خسروپناه گفت: چگونه علوم لیبرالیستی غرب که قرن ها است شکست خورده، همچنان پی جویی می شود، اما علومی که قریب به سی و اندی سال است که مطالبه می شود، هم اینک شکست خورده قطعی است؟ خبرگزاری مهر؛ گروه دین و اندیشه_مهدی مستقیمی: اخیراً مباحث و دیدگاه هایی در باب شکست طرح تحول در علوم انسانی و پیاده سازی علوم انسانی اسلامی، در کشور مطرح شده و منتقدین و نقّادان این پروژه، معتقد هستند که خط کشی بین علوم و تعیین ماهیت اسلامی و غیر اسلامی برای علوم دانشگاهی، طرحی است بی فایده و بدون نتیجه، بر همین اساس و تحلیل باید ها و نبایدها و نقاط پیش روی این مبحث، گفتگویی با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و منتخب جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی ترتیب داده ایم که، مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد؛
 ٠٩:٣١ - 1396/12/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
تاریخ فلسفه، جزوی از فلسفه است نه رشته ای از تاریخ
محمدرضا بهشتی: تاریخ فلسفه، جزوی از فلسفه است نه رشته ای از تاریخ اگر صحبت از رویکرد تاریخی به اندیشه های فلسفی می کنیم به این معنا نیست که ما کاری جدای از اندیشیدن فلسفی انجام می دهیم. تاریخ فلسفه جزو فلسفه است ولی جزو تاریخ و از رشته های تاریخ نیست. به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست از سلسله نشست های کمیته روش شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «رهیافت تاریخی به اندیشه های فلسفی» عصر روز گذشته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. سخنران این نشست محمدرضا بهشتی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران بود. خلاصله ای از سخنان محمدرضا بهشتی در این نشست در ادامه می آید.
 ٠٩:٥٤ - 1396/11/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
فنایی اشکوری مطرح کرد؛
تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید
فنایی اشکوری مطرح کرد؛ تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید/ غیرمسلمان می‌تواند اسلام‌شناس شود؟ محمد فنایی اشکوری گفت: عالم امروزی لازم است با علوم و فرهنگ زمانه و نیازها و مقتضیات عصر آشنا باشد تا بتواند اسلام را به زبان قابل فهم و ناظر به چالشها و نیازهای روز عرضه کند.
 ٠٦:١٥ - 1396/10/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
در مراسم رونمایی آخرین کتاب ابراهیمی دینانی مطرح شد؛
دینانی فیلسوف پرسش است/
در مراسم رونمایی آخرین کتاب ابراهیمی دینانی مطرح شد؛ دینانی فیلسوف پرسش است/توصیه و پیشنهاداتی برای شاگردان دینانی دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه، رئیس موسسه حکمت وفلسفه گفت: ابراهیمی دینانی فیلسوف حقیقت است و حقیقت بدون پرسشگری، امکانپذیر نیست و پرسش و پرسشگری جزو هویت ایشان است. به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از مقام علمی غلامحسین ابراهیمی دینانی عصر روز گذشته در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. دراین برنامه که به مناسبت هفته پژوهش بود، آخرین اثر ابراهیمی دینانی با عنوان «اختیار در ضرورت هستی» رونمایی شد. همچنین ۵ اثر پرسش از هستی، فراز و فرود فکر فلسفی، اختیار در ضرورت هستی، من و جز من و از محسوس تا معقول مورد نقد و بررسی شاگردان ابراهیمی دینانی قرار گرفت. فیلسوفی که عمرش وقف اندیشیدن شد
 ٠٦:٢١ - 1396/09/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
همه اصول موضوعه علوم انسانی در تعریف فلسفه می‌گنجند
علی مصباح: همه اصول موضوعه علوم انسانی در تعریف فلسفه می‌گنجند علی مصباح گفت: می‌توان همه اصول موضوعه علوم انسانی را نیز جزئی از مسائل فلسفه علوم انسانی به حساب آورد، چرا که همه آنها مبادی تصوری یا تصدیقی مورد نیاز علوم انسانی را تشکیل می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی مبانی اسلامی سازی علوم انسانی با موضوع چیستی فلسفه مضاف و جایگاه آن در فرآیند نظریه پردازی در علوم انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز گذشته ۷ آذرماه در قم برگزار شد.
 ٠٥:٢٦ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
فیلسوف نداریم/ جایگاه مسائل اجتماعی در سنت فلسفۀ اسلامی
فیلسوف نداریم/ جایگاه مسائل اجتماعی در سنت فلسفۀ اسلامی حجت الاسلام قائمی نیا گفت: ما امروز فیلسوف به معنای دقیق نداریم، بلکه فلسفه خوان داریم. فیلسوف بزرگ فلسفه را در متن زندگی می‌بیند. به گزارش خبرنگار مهر، زاویه در برنامۀ این هفته و به مناسبت روز جهانی فلسفه به بحث مهم نسبت فیلسوفان ما و جامعه پرداخت. مهمانان این هفته موسی اکرمی (هیئت علمی و معاون دانشکدۀ الهیات و فلسفۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) و علیرضا قائمی نیا (هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی) بودند.
 ٠٥:١٨ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی»؛
فتح بابی میان فلسفه اروپایی و فلسفه اسلامی
نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی»؛ فتح بابی میان فلسفه اروپایی و فلسفه اسلامی نشست بررسی کتاب «هگل و فیلسوفان اسلامی» نوشته «سیدحمید طالب زاده» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی و سید حمید طالب زاده برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «گفتگوی هگل و فیلسوفان اسلامی» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی و سید حمید طالب زاده برگزار شد. نقد سنت فقط با ارتباط با فلسفه غرب امکانپذیر می‌شود
 ٠٤:٥٦ - 1396/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/
ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/ عدم تناسب عرفان اسلامی و فردیت رضا لک‌زایی گفت: ملاصدرا در شواهد الربوبیه می ‏نویسد سیاست، روح شریعت است و سیاست منهای شریعت مثل جسد بدون روح است. امام خمینی نیز می ‏فرمایند سیاست سر اسلام است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: یکی از کهن ترین و در عین حال جدی ترین مسایل فلسفه سیاسی، بیان نسبت اخلاق با سیاست است. این گفتگو می کوشد چهار دیدگاه عمده درباب این نسبت را بررسی، و دلایل آن ها را نقد و تحلیل کند. این چهار دیدگاه عبارت اند: الف) نظریه جدایی اخلاق از سیاست؛ ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست؛ ج) نظریه اخلاق دو سطحی و د) نظریه یگانگی اخلاق و سیاست. مسئله نسبت اخلاق با سیاست، به دوره خاص یا تمدن معینی منحصر نبوده و در همه تمدن ها کسانی به این مسئله پرداخته و کوشیده اند درباره امکان سازگاری یا ناسازگاری آن دو موضعی را اتخاذ کنند. این مسئله از مسایل اساسی فلسفه سیاسی است که مرز نمی شناسد و در همه تمدن ها مطرح شده است.
 ٠٦:٥١ - 1396/07/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
سیدسعید زاهدزاهدانی:
برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم
سیدسعید زاهدزاهدانی: برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم زاهد زاهدانی گفت: ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم و در بین فلاسفه ملاصدرا و سید منیرالدین حسینی هاشمی تاثیر بیشتری بر جامعه شناسان امروزی داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدسعید زاهدزاهدانی رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی درباره اهداف این کمیسیون گفت: ما امسال مانند سالهای گذشته فراخوان مقاله را در سه بخش نظریات و روش و مسائل به صورت گسترده درنظر گرفتیم. زیرا محدود کردن دریافت مقاله به یک موضوع خاص هنوز زود است و ما نیاز داریم در همه بخش های جامعه شناسی اسلامی با محققان ارتباط بگیریم و همه ایده ها را جذب کنیم. وی افزود: ما توانستیم در این همایش ۳۴ مقاله کامل داشته باشیم که مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر یک از مقالات حداقل دو داور داشتند
 ٠٥:٤٥ - 1396/07/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا؛
ابن سینا فیلسوفی مشرقی است/ گسست ابن سینا از یونان و ارسطو
به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا؛ ابن سینا فیلسوفی مشرقی است/ گسست ابن سینا از یونان و ارسطو تردیدی نیست که ابن سینا، ارسطو و فلسفه مشائی را پراهمیت دانسته و به شرح آن اقدام ورزیده و آثار بسیاری نیز در این راستا تدوین کرده، اما همچنان که خود بیان می کند بنیان فکری او را بر نمی سازد. به گزارش خبرنگار مهر، در میان فلاسفه مشهور است که ابن سینا رئیس مشائیون اسلامی است. مشهور است ابن سینا فیلسوفی مشائی است و حتی برخی از مستشرقان او را در حد شارح ارسطو تنزل داده اند، اما بسیاری از فیلسوفان معاصر ایران معتقدند ابن سینا فیلسوف مشائی صرف نیست حداکثر اینکه در اواخر عمر خود گسستی را از فلسفه مشائی ایجاد کرده و فلسفه ای را سامان داده است که اگرچه بخشهای عمده ای از آن مفقود شده است اما شواهد از روی دیگر نوشته های او پیداست که ابن سینا فلسفه مشرقی را تدوین کرده بود که با طریق مشائیان تفاوت بسیاری داشته است.
 ٠٨:١٢ - 1396/06/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی؛
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی؛ عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه، خداداد خادم: هشتم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید.
 ٠٤:١٦ - 1396/05/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری
حکمت در گفتگو با مهر عنوان کرد؛ تفاوت‌های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه یونانی در مواجهه با سوفسطائیان پدید آمده است، گفت: اما مواجهه فارابی و کندی با سوفسطائیان نیست و ام المسائل فلاسفه ما ارتباط وحی وعقل است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: یکی از فلاسفه ای که ابهام های زیادی درباره آثار او وجود دارد، ابوالحسن عامری نیشابوری، فیلسوف قرن چهارم هجری است. عامری یکی از مهم‌ترین فیلسوفانی است که در فاصله زمانی میان دو فیلسوف بزرگ یعنی فارابی و ابن‌سینا می‌زیسته است. ابوالحسن در نیشابور زاده شد و در همانجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس در بلخ نزد ابوزید بلخی به تحصیل فلسفه پرداخت.
 ٠٥:٤٤ - 1396/04/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفتگو با محمدمنصور هاشمی_۱؛
نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی‌شود
گفتگو با محمدمنصور هاشمی_۱؛ نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی‌شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل‌ها محمدمنصور هاشمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه گفت: بخشی از بهترین آثار فلسفی دنیا آثاری است برخوردار از فصاحت و بلاغت ادیبانه. کسی که نویسنده خوبی نباشد به راحتی به عنوان فیلسوف مطرح نمی‌شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_محمدالیاس قنبری: مرز میان فلسفه و ادبیات و به عبارتی متن فلسفی و ادبی آنچنانکه در بدو امر به نظر می رسد مرز واضحی نیست. این دو در برهه های مختلف تاریخی نسبت به هم همگرایی‌ها و واگرایی‌هایی داشته‌اند و امروزه به نظر می‌رسد
 ٠٧:٢٤ - 1395/11/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
دینانی در برنامه معرفت:
انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد
دینانی در برنامه معرفت: انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد چهره ماندگار فلسفه گفت: بیشتر انسان ها برای رسیدن به خرسندی، بعد معنویشان را فراموش می کنند و خودشان را در دیگر ابعاد مادی خلاصه می کنند و به دنبال خوشبختی می گردند، ولی به خوشبختی نمی رسند.
 ٠٩:٥٠ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
علی اصغر مصلح:
اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند
علی اصغر مصلح: اهل فلسفه از وضع خرد حاکم بر زندگی خود غافل اند مصلح، استاد دانشگاه علامه گفت: در ایران اهل فلسفه اغلب مشغول کار خود هستند و از نسبت خود با شرایط عمومی تر حاکم بر زندگی و فرهنگ غافل اند. به گزارش خبرنگار مهر، دومین سمینار «تاملی بر وضع فلسفه در ایران» صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
 ٠٧:٣٢ - 1395/11/04 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7808
کل بازديدها :15634409
بازديدکنندگان آنلاين :12
بازديدازاین صفحه :43528